Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som har era ston inackorderade och inte hemma.
Kommer ni ha kvar dom där ni står, och hur tänker ni då om ni står i stall där det ändå rör sig lite på med byten av hästar,tävlingshästar osv?
hur tänker ni göra med fölvak då?

Eller kommer ni skicka iväg för fölning osv?

Står och velar lite hur jag själv ska göra
Jag är inackorderad men bor på gården. Kommer ha kvar mitt sto hemma och har ju fördelen att vara nära även när jag är hemma. Vi har två delar i stallet, och min står i den lilla delen som hon delar med ett gammalt avelssto och en ponny. De andra hästarna som normalt åker iväg på träning/tävling står i den andra delen. Vet inte hur mycket det skyddar för ev smitta men dom har iaf ingen direktkontakt. Jag flyttade henne till den mindre delen innan jag hade tankar på betäckning, för att det är lugnare där men nu känns det ännu bättre med det beslutet.
Det kan såklart tillkomma eller flytta hästar under tiden men då kommer de troligtvis hamna i andra delen av stallet.
Mina stallägare har fött upp många hästar och det känns tryggt att ha dom nära om något skulle strula.
 
Mitt sto blev av med sin hagkompis under sommaren, och hon verkar ha tagit det med ro. Hon går alltså ensam nu, men har en kompis i avgränsande hage och de umgås mycket på varsin sida av staketet. Jag vill såklart helst att hon ska ha kompis i samma hage och rådfrågade veterinären om det. Han tyckte att de kanske skulle kunna släppas ihop, om jag tror att de funkar tillsammans. Det gjorde de inte, för typ 9 år sedan, men kanske gör de det nu...? De går i hagarna bredvid varandra nu. Han var inte helt övertygad, å ena sidan kanske det är mindre stress att hon går ensam, å andra sidan kanske det är mer stress. Det finns egentligen ingen annan häst i stallet som skulle passa heller.
Jag funderar men kan inte bestämma mig. Skulle ni prova att släppa ihop? När i så fall? Eller låta henne gå ensam?
 
@service jag tillhör inte tråden men jag valde att flytta Formidabels mamma till ett stuteri där jag fick hjälp med fölvakt, vid fölning och dessutom fick han tre kompisar att leka med. Hade inte velat ha henne kvar på tävlingsstallet då det inte kändes lika säkert med smittorna. Det är många som är duktiga men också vissa som inte har fölrutin och då kan det bli fel...
 
Ni som har era ston inackorderade och inte hemma.
Kommer ni ha kvar dom där ni står, och hur tänker ni då om ni står i stall där det ändå rör sig lite på med byten av hästar,tävlingshästar osv?
hur tänker ni göra med fölvak då?

Eller kommer ni skicka iväg för fölning osv?

Står och velar lite hur jag själv ska göra

Jag har mina inackorderade. Jag har kvar dom och jag åker ner och fölvakar själv med god hjälp av stallägaren
Mina blandas inte med andra hästar förutom andra inackorderade fölston.
 
Ni som har era ston inackorderade och inte hemma.
Kommer ni ha kvar dom där ni står, och hur tänker ni då om ni står i stall där det ändå rör sig lite på med byten av hästar,tävlingshästar osv?
hur tänker ni göra med fölvak då?

Eller kommer ni skicka iväg för fölning osv?

Står och velar lite hur jag själv ska göra

Jag står inackorderad. Min plan just nu är att stoet får föla och gå iaf första veckorna där. Sen är jag velig. För min egen skull vill jag ha kvar dem i stallet 8tills fölet kan avvänjas. Men för deras skull så hade det nog varit bättre att skicka iväg dem på bete med andra ston och föl. Vet tyvärr inget i närheten utan där det 3-4 mil bort. Det är hyfsat nära det med, men jag vill ju kunna åka ut och följa dem flera gånger i veckan.

Ang tävlingshästar och träningar så kan jag inte göra så mycket åt det. Dottern är den som tränar och tävlar mest med sin ponny. De andra är inte ute och åker lika mycket.

Jag hoppas sambon kan lyckas få upp någon form av kamera som går att koppla till telefonen och sne ska jag köpa sånna remsor man kan testa mjölken på för att få ett hum om när det är dags. Annars ställer jag husvagnen vid stallet och vakar därifrån.
 
Ni som har era ston inackorderade och inte hemma.
Kommer ni ha kvar dom där ni står, och hur tänker ni då om ni står i stall där det ändå rör sig lite på med byten av hästar,tävlingshästar osv?
hur tänker ni göra med fölvak då?

Eller kommer ni skicka iväg för fölning osv?

Står och velar lite hur jag själv ska göra

När jag skulle få mitt första egna föl så stallade jag upp stoet hos en erfaren uppfödare (guld värt!!).
Det kom och gick lite hästar där men dessa hästarna var alltid åtskiljda från varandra i både stall+hage och det var ej samma personer som hanterade mellan stallarna. Fick lov att sätta upp kamera och stallägaren hade också tillgång till denna kamera så vi hjälptes åt att hålla koll på natten när det närmade sig. Var aldrig orolig för smittor osv där. Sen byggde vi fler stall och lösdrift hemma och sen dess har jag dem hemma såklart. Jag tycker som sagt det är guld värt om man inte har möjligheten själv att lämna iväg och få hjälpen. 😊
 
Ni som har era ston inackorderade och inte hemma.
Kommer ni ha kvar dom där ni står, och hur tänker ni då om ni står i stall där det ändå rör sig lite på med byten av hästar,tävlingshästar osv?
hur tänker ni göra med fölvak då?

Eller kommer ni skicka iväg för fölning osv?

Står och velar lite hur jag själv ska göra

När jag betäckte stod jag i stall med kunnig stallägare. Vi var 3 som fick föl det året. Fick hjälp av stallkompisar att vaka via kamera. men.. det är slitigt som fan och man kan inte räkna med att pricka in under 2 veckor man tex tagit semester. Och efter var det också en hel del jobb som var svårt att lösa när man jobbar och bor på annan plats än gården. Det var dåligt väder, ett sto som behövde röra sig flera ggr per dag och ett föl med veka bakkotor som skulle passas hovis till.
Så när han var 2 månader flyttade jag de till ett stuteri, sååå skönt!
Och då var ändå mitt föl och stoet friska, med sjukt föl kan man behöva vara tillgänglig på ett sätt många av oss får svårt att lösa.
 
Tack för alla svar
tänker mycket kring smittor osv.
Sen så hur man rent praktiskt ska lösa det vid vak osv isåfall,är första fölet för mig.
hästen har fått 2 föl förut.
Bor inte på gården, 10 minuter ifrån.
Stallägaren är inte häst intresserad/kunnig på det viset.
Mina jobb är flexibla så behöver inte oroa mig för att pricka in semester eller något sånt.


Lutar mest till att hon får åka iväg, men vill ju gärna ha henne nära så jag kan vara delaktig såklart. så kikar runt på alternativ.
 
Tack för alla svar
tänker mycket kring smittor osv.
Sen så hur man rent praktiskt ska lösa det vid vak osv isåfall,är första fölet för mig.
hästen har fått 2 föl förut.
Bor inte på gården, 10 minuter ifrån.
Stallägaren är inte häst intresserad/kunnig på det viset.
Mina jobb är flexibla så behöver inte oroa mig för att pricka in semester eller något sånt.


Lutar mest till att hon får åka iväg, men vill ju gärna ha henne nära så jag kan vara delaktig såklart. så kikar runt på alternativ.

frågan är hur flexibelt jobbet är. Att vaka själv är tufft. Särskilt om du ska arbeta heltid utanför. Är det inget jättestort stall hade jag inte varit så rädd för smittor, stoet är ju vaccinerad?
 
Ett tickande hjärtat, 32 dygn ❤️
7C3C2244-2D3B-4E18-8D20-0A46082313A1.jpeg
 
Min Donna tar de här med gravidkrämpor på allvar 😂 Hon har infört en ny rutin varje eftermiddag och sover pladask i hagen i ett par timmar eller så. Men hon är väldigt harmonisk och går och betar för sig själv i sin hage :heart Från ha vart i full tävlingskondition till att bli en harmoniskt fölsto är ett ganska stort kliv för någon som är van att träna så mycket som hon gjort.
 
Nu äntligen är mitt sto dräktig :banana::banana:ska kollad den 21/8 på dygn 28 tror jag om jag räknat rätt. vi har kämpat på sen stationen öppnade 30/3 ... stoet är E: Rotspon-Rubinsrein1 UE: Kaliber -Utrillo och dräktig med Dalwhinnie.. Nu hoppas vi att det håller i sig och att jag nästa år äntligen får ett föl efter honom då jag mist 2 efter honom. Jag är såå jävla glad,orolig förväntansfull och nojig allt på en gång
 
frågan är hur flexibelt jobbet är. Att vaka själv är tufft. Särskilt om du ska arbeta heltid utanför. Är det inget jättestort stall hade jag inte varit så rädd för smittor, stoet är ju vaccinerad?

Vi har eget företag, så skulle kunna sitta och jobba i stallet om det vore så.
Sköter mkt adm och kundkontakter osv.
Så den biten är jag inge brydd i, mer allt annat ikring.
Nej är ju bara 4 boxplatser..
Vi får se, inväntar svar från lite olika ställen får se hur vi gör.
 
Tack för alla svar
tänker mycket kring smittor osv.
Sen så hur man rent praktiskt ska lösa det vid vak osv isåfall,är första fölet för mig.
hästen har fått 2 föl förut.
Bor inte på gården, 10 minuter ifrån.
Stallägaren är inte häst intresserad/kunnig på det viset.
Mina jobb är flexibla så behöver inte oroa mig för att pricka in semester eller något sånt.


Lutar mest till att hon får åka iväg, men vill ju gärna ha henne nära så jag kan vara delaktig såklart. så kikar runt på alternativ.

Det bästa för din egna skull om det enbart kommer vara du som vakar och du inte stallar upp stoet någonstans är om du tar ledigt när det börjar närma sig. Det kommer bli jobbigt att vaka själv och de flesta som får sitt första föl övervakar tidigt och mycket innan det egentligen börjar närma sig=väldigt trötta. Tror det även hade varit skönt för dig att ha ngn mer erfaren till hands om det skulle vara ett felläge osv? Om du skickar iväg henne kanske du kan ta dig dit och vara plats ändå när det börjar närma sig så missar du inte det. :)
 
Länge sen jag var in här, kul och se att det fortfarande är och blir dräktigt!

Jag har rådfrågat med min veterinär (har både hund och häst hos henne) sist jag var in med hunden om en till koll eller inte och hon tyckte nog att det är en bra idé igen så man vet inför vintern.

Så i början av september ska jag komma in med igen så får vi se hur det ser ut.
Men tror bebis är kvar för ingen brunst har visats på hela sommaren.

Idag på dygn 87.
Och jag är så lycklig! Hoppas verkligen allt går vägen under hela dräktigheten och fölningen.
Så sugen på och se vad som tittar ut 😍
 
Grattis till nya och fortsatta dräktigheter 👍🥳😍

idag har Doris gått exakt 70 dygn 👍
Inte sett någon brunst på henne heller hittills, så tänker att den lill* är kvar, ska hursomhelst ändå åka in i oktober och kolla så det sitter kvar, stationen har extra koller någon gång i september och någon gång i oktober, som ingår i själva semin-kostnaden, så kostar inget extra att göra den kollen 👍

Tänker att det är bra att kolla, för om hon har tappat det, så blir det att satsa mot ridhäst-testet , och bra att kunna lägga om planeringen isåfall 😇 Hoppas och tror såklart att hon är fortsatt dräktig, men bra med en plan B i sämsta fall.

Först var jag fundersam på om jag skulle skicka iväg henne, men har bestämt mig för att ha henne hemma ,först på lösdriften till våren och sen in på box, för att minska risken för smitta så mycket som möjligt, då det är en del tävlingshästar här.

Sen är hennes nuvarande betes-kompis dräktig och ska föla drygt 2 v.efter Doris, så det va en bidragande orsak också, att fölen kommer kunna leka med varandra. 🌟
 
Jaha, så strulfian som inseminerades senast var tyvärr inte dräktig men löpt om och inseminerad på nytt i förra veckan. Hon hade dessutom dubbelovulerat. Min veterinär småsvor lite över detta stoet! Jag hoppas att NÅGON liten jäkla spermie kan hitta rätt 🙈
Nervösa dagar tills kollen, hoppas det bara är en liten parvel 😊
 
Jag la ju ner min säsong tidigt då ponnyn aldrig gick i brunst och halvblodet stod på boxvila. Känns lite surt att jag i dagsläget har tre ston som alla står och brunstar till förbannelse, de pissar, piper, skriker och rör sig inte en meter från staketet (går i hagarna bredvid varandra). Hade inte varit några problem att seminera i dagsläget iaf men nu är det så dags...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 110
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 998
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
757
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp