Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt sto är på väg in i brunst, och skulle semineras med... Ironman - som nu är tagen ur avel och stationen hanterar inte fryst. Yay.
Har lust att lägga ner hela säsongen och skita i det, men nu står de ändå där och jag vill komma igång och rida stoet efter nästa års fölning, då har båda gått igenom sina mammaledigheter och vi ska inleda vår "pension" ihop med skogsmulleridning.
Så nu behöver jag skaka fram en plan B väldigt snabbt.
 
Och jag fick svar att pga karantänregler så går det inte att få färskt skick på "min" fbl-hingst från England förens i juli.... :banghead: Så jobbar på en plan B här med....
 
Mitt sto stod med äggblåsor på 3,5 resp. 3,7 mm idag. I måndags fanns inte tillstymmelse till ngt. Beställt ett skick tills imorrn men det lär väl vara för tidigt:( Och på tisdag blir det väl för sent. Åh har redan ångrat min idé med utlandshingst! Nästa brunst blir lagom till midsommar:(
 
Mitt sto stod med äggblåsor på 3,5 resp. 3,7 mm idag. I måndags fanns inte tillstymmelse till ngt. Beställt ett skick tills imorrn men det lär väl vara för tidigt:( Och på tisdag blir det väl för sent. Åh har redan ångrat min idé med utlandshingst! Nästa brunst blir lagom till midsommar:(

Har hon ödem och/eller är öppen skulle jag då ha gett en pregnyl idag.
 
Sherry åker till station 15/6, valde Canterbury igen till henne. Hon har visat två extremt tydliga brunster med 21 dagars mellanrum i maj så håller tummarna att hon följer mönstret.
 
Mitt sto är på väg in i brunst, och skulle semineras med... Ironman - som nu är tagen ur avel och stationen hanterar inte fryst. Yay.
Har lust att lägga ner hela säsongen och skita i det, men nu står de ändå där och jag vill komma igång och rida stoet efter nästa års fölning, då har båda gått igenom sina mammaledigheter och vi ska inleda vår "pension" ihop med skogsmulleridning.
Så nu behöver jag skaka fram en plan B väldigt snabbt.

Det var typ bestämt att vi också skulle seminerat med honom så nu är jag tacksam att jag hann ångra mig innan istället för att bli tagen på sängen såhär. Om han kan vara ett alternativ kan jag meddela att Kane har väldigt bra sperma.
 
Det var typ bestämt att vi också skulle seminerat med honom så nu är jag tacksam att jag hann ångra mig innan istället för att bli tagen på sängen såhär. Om han kan vara ett alternativ kan jag meddela att Kane har väldigt bra sperma.
Ja, jag är duktigt irriterad faktiskt på att bli informerad om detta via en länk på deras hemsida, jag har fått ägna halva dagen åt att försöka lösa det parallellt med slutexaminationer och annat skit. Det var en ren slump att jag såg det för min hästägare taggade mig, vi hade blivit duktigt förvånade annars när det var dags att beställa. Jag hade haft större förståelse om det var på grund av skada, men ovilja att hoppa på bocken? Det lät ju inte som ett nytt problem heller.

Kane är fin och jag har kollat på honom, men dels är jag tjurig på lövsta när de gör så mot sina stoägare och sedan har jag sedan innan varit sugen på att använda For Romance, men backat på grund av corona, utlandsskick och att stationen hon står på i år inte kör FAI. Nu beslöt jag mig för att ändå prova, så jag betalade just in bokningsavgiften så håller vi varenda jäkla tumme och tå att märren tar sig. Det är pengar jag inte har i dagsläget egentligen, men ska hon få ett sista föl så får jag väl bita i det sura äpplet, tror det kommer bli en 👌kombination om det tar sig.
 
@Fritidsryttare du står iaf inte med ett sto som fått en dos och behöver en till i samma brunst:meh:

Detta verkar varit på gång, men gissar att något hänt när han skulle hoppa på bocken. Kan ju dock tycka att de skulle flaggat för detta och inte bara avbrutit på dagen.
 
@Fritidsryttare du står iaf inte med ett sto som fått en dos och behöver en till i samma brunst:meh:

Detta verkar varit på gång, men gissar att något hänt när han skulle hoppa på bocken. Kan ju dock tycka att de skulle flaggat för detta och inte bara avbrutit på dagen.
Lägg av? Nej fy fasen vad lack jag hade blivit. Ja jag tycker definitivt att man ska köra raka puckar med sina stoägare och detta är knappast ett nytt problem. Ok om det handlar om skada, men detta beslutet kunde de fattat innan säsongen inleddes, inte mitt i.
 
Lägg av? Nej fy fasen vad lack jag hade blivit. Ja jag tycker definitivt att man ska köra raka puckar med sina stoägare och detta är knappast ett nytt problem. Ok om det handlar om skada, men detta beslutet kunde de fattat innan säsongen inleddes, inte mitt i.
Inte mitt sto tack och lov utan en vän. Får höra ikväll hur de löser det....

Håller helt med. Generellt när det gäller hingstar finns det gott om villkor för storägare, men väldigt få för hingstägarna.
 
Lägg av? Nej fy fasen vad lack jag hade blivit. Ja jag tycker definitivt att man ska köra raka puckar med sina stoägare och detta är knappast ett nytt problem. Ok om det handlar om skada, men detta beslutet kunde de fattat innan säsongen inleddes, inte mitt i.

Fast antagligen har de försökt. Det är inte så självklart som man kan tro att tappa hingstarna. Nej det är säkert inget ”nytt problem” men antagligen ett problem man trodde skulle lösa sig?

Lövsta är bland de absolut bästa att ha att göra med tycker jag, som hanterar sperma från i princip alla svenska stationer varje år.
 
Tycker det är konstigt och lite löjligt att bli "sur" för hingsten tas ur avel. Är väl bara bra att man tänker på hingstens bästa. Som stoägare får man helt enkelt använd fryst eller välja en annan hingst.
 
Fast antagligen har de försökt. Det är inte så självklart som man kan tro att tappa hingstarna. Nej det är säkert inget ”nytt problem” men antagligen ett problem man trodde skulle lösa sig?

Lövsta är bland de absolut bästa att ha att göra med tycker jag, som hanterar sperma från i princip alla svenska stationer varje år.
Ja, att de försökt tror jag också, men om problemet nu har funnits under flera säsonger så borde de ha fattat det beslutet innan säsongen inleddes, inte mitt i. Det är min åsikt som stoägare och den står jag för. Det är inte första gången jag använder mig av dem så jag tycker att jag har tillräckligt med kött på benen för att ha en uppfattning.
 
Ja, att de försökt tror jag också, men om problemet nu har funnits under flera säsonger så borde de ha fattat det beslutet innan säsongen inleddes, inte mitt i. Det är min åsikt som stoägare och den står jag för. Det är inte första gången jag använder mig av dem så jag tycker att jag har tillräckligt med kött på benen för att ha en uppfattning.

Det får du såklart tycka. Jag håller bara inte med helt enkelt.
 
Det får du väl tycka då. Jag säger inget om de skadar sig, men det är knappast något nytt problem om du läser artikeln i ridsport.

Jag har givetvis läst den innan jag skrev mitt inlägg. Att det inte är ett ”nytt” problem tycker jag inte spelar ngn roll. Uppenbarligen har dem försökt men var går gränsen för vad man ska pusha hingsten för att göra stoägare nöjda?! Det kanske har hänt ngt ”akut” traumatiskt för honom, vad vet vi. Ha en reservplan istället.
 
Jag har givetvis läst den innan jag skrev mitt inlägg. Att det inte är ett ”nytt” problem tycker jag inte spelar ngn roll. Uppenbarligen har dem försökt men var går gränsen för vad man ska pusha hingsten för att göra stoägare nöjda?! Det kanske har hänt ngt ”akut” traumatiskt för honom, vad vet vi. Ha en reservplan istället.
Har jag skrivit någonstans att hingsten _inte_ bör tas ur avel? Läser du mina inlägg så framgår det att beslutet borde ha fattats tidigare. Jag avslutar diskussionen där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 114
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 404
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
768
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp