Betalt - hur mycket är rimligt?

tott

Trådstartare
I dagsläget kommer en tjej och rider min häst 1 gång/vecka. Hon mockar och fixar mat också. Nu skulle hon vilja rida 1 gång till/vecka men är då villig att betala för det eftersom det är hennes idé liksom. Hur mycket är rimligt att ta betalt för det? Hon vill betala en viss summa/månad.
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

När jag var medryttare förut så betalade jag 150kr per gång!
Men jag bor också i Stockholm och det är väldig brist på islandshästmedryttarhästar.

Jag tycker det beror lite på vad du har för förhållande till din medryttare.
Ska det bara vara en (vad heter det nu igen? När man bara betalar för att man ska betala lite ) Sån summa ;) Och det verkar det vara, så typ 50-100 kr per gång som hon rider extra tycker jag skulle passa. Eller mindre! Kanske 25 kr per gång. Prata med henne så kommer ni säkert fram till något! :laugh:

Lycka till!
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Hon kan väl betala dig en 300 kr i månaden? Hon mockar ju och så och det måste ju ändå ses som en typ utav betalning.
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Tycker på nåt sätt att 300 låter lite lite/månad. Visst är det hela en avlastning och visst är mockandet och fixandet betalning det också. Det är alltså hon som vill sluta rida på ridskolan för att det är så dyrt och för att ridningen inte längre ger henne någonting där.

Fan vad svårt det är! ...och för att jag ska kunna diskutera priset med henne så måste jag ju ha nåt att komma med själv också.
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Det tycker jag är en bra idé att räkna ut hur mycket kostar hästen per dag. Då får man räkna in allt, stallhyra, hovslagare, vaccination, försäkringar etc. Visa ryttaren dessa siffror och kom överens om en summa. Ungefär så har jag gjort med min fodervärd som har kvar hästen i mitt stall. Jag tar inte betalt utöver självkostnadspris för hon hjälper till med allt som behövs göras och är allmänt trevlig att ha omkring sig.
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Sen tycker jag också att priset ska påverkas av om ryttaren utbildar hästen eller om det är tvärtom. Jag skulle inte vilja betala för att utbilda någon annans häst, men skulle min häst utbilda och utveckla en medryttare skulle absolut vilja ha betalt för det.
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Sen tycker jag också att priset ska påverkas av om ryttaren utbildar hästen eller om det är tvärtom. Jag skulle inte vilja betala för att utbilda någon annans häst, men skulle min häst utbilda och utveckla en medryttare skulle absolut vilja ha betalt för det.

Hon utbildar inte min häst - inte en endaste en gnutta ;)
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Jag tycker du föreslår att hon betalar en mindre summa till dig, tex 300:- plus att hon rider lektion för instruktör den extra dagen. Då får du utbildning av hästen i det hela. Det blir inte alltför dyrt för henne men båda vinner på det, du får träning/utbildning av hästen och hon får lektioner
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Jag har en medryttare på min ena häst och hon betalar kostnaden för hovslagningen och vaccineringarna. Annars så hjälper hon till i stallet med mockning och sådant. Fodringar och ut/insläpp gör jag för det mesta själv.
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Jag tycker du föreslår att hon betalar en mindre summa till dig, tex 300:- plus att hon rider lektion för instruktör den extra dagen. Då får du utbildning av hästen i det hela. Det blir inte alltför dyrt för henne men båda vinner på det, du får träning/utbildning av hästen och hon får lektioner

Njae, det blir nog knappast aktuellt med lektion för hennes del. Jag sköter nog helst själv om utbildning av hästen. Vill hon ta tränare så är det ok, men ingenting jag vill förutsätta.
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Jag skulle nog säga 500 spänn...
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Jag är medryttare, tar de fodringar ägaren vill och rider ut i skogen med hästen. Betalar ingenting, och det tycker jag är helt rätt - jag gör ju henne en tjänst som avlastar henne, och jag får ingen utbildning från hästen (jag motionerar han bara).
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Men i detta fall så hade ju medryttaren bett TS om att få ta en dag ytterligare, inte TS som bett medryttaren. Isf hade det varit en annan sak tycker jag. I det här fallet ser jag det som att TS gör medryttaren en tjänst ifall h*n går med på att "låna" ut hästen en dag till
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Men i detta fall så hade ju medryttaren bett TS om att få ta en dag ytterligare, inte TS som bett medryttaren. Isf hade det varit en annan sak tycker jag. I det här fallet ser jag det som att TS gör medryttaren en tjänst ifall h*n går med på att "låna" ut hästen en dag till

Precis så är det. Nu har hon ju en dag = ömsesidig nytta = ingen betalar någonting, men nu vill HON ha en dag till, och gärna betala för det.
Lutar nog åt 500 spänn...typ
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Men kom gärna med flera åsikter och synpunkter och förslag. :bow:
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Vad är det för häst?
Utbildning?
Det spelar ju väldigt stor roll!

500 låter dyrt för en dag/veckan tycker jag! :crazy:
Om det nu inte är en väldigt välutbildad häst.
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Tycker 500 är lite mkt för en extra dag. Vad förlorar du på att låna ut hästen en dag extra? Varför inte bara låta henne rida en extra dag utan att ta nåt betelat?
Hade jag blivit tvungen att säga ett pris så hade jag nog nöjt mig med typ 200:-
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Vad är det för häst?
Utbildning?
Det spelar ju väldigt stor roll!

500 låter dyrt för en dag/veckan tycker jag! :crazy:
Om det nu inte är en väldigt välutbildad häst.

Det är en mycket trevlig och relativt välutbildad och lättriden häst på MSB-nivå.

...kanske 500 är lite mycket då...:confused:
Mera tips och åsikter :bow:
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Tycker 500 är lite mkt för en extra dag. Vad förlorar du på att låna ut hästen en dag extra? Varför inte bara låta henne rida en extra dag utan att ta nåt betelat?
Hade jag blivit tvungen att säga ett pris så hade jag nog nöjt mig med typ 200:-

Om hon VILL betala så är jag ju störtdum om jag inte tar emot pengarna. Så pass dyrt är det nog med häst i mitt liv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 422
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 925
Senast: grodan21
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 748
Senast: lizzie
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 243
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp