Betalt - hur mycket är rimligt?

Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

jo jag vet att det är dyrt att ha häst, som sagt hade nöjt mig med 200 om jag hade utgått ifrån mina häst kostnader. Nu vet jag inte hur dina ser ut. Men som någon annan skrev, slå ut vad hästen kostar/dag (och blir det väldigt lite så lägg på några kronor till.) det verkar som en smart lösning. Räkna då även in ev ridhus hyra mm. Får hon tävla hästen tycker jag absolut att du kan lägga på lite extra för det osv.
Lycka till:)
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Men om hon inte hade velat rida en dag till hade du ju inte fått några pengar alls ;) . Och då hade du ju fått lov att betala hela hästen själv, och tills nu har du ju klarat av det utan några extrapengar så 500 för en dag till tycker jag är för mycke. Det kostar väl inte dig 500x30=15 000 per mån att ha häst el hur.
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Jag tycker det beror på hur kostnaderna i övrigt och runt omkring är.
Hur är stallhyran och hur mkt kostar vanliga träningar ?

Sen känns det som det beror lite på vad hon ska göra med hästen.
Jag personligen skulle inte vilja betala mkt för att få rida ut en sväng :p

Sen kan man ju också tänka på att hon rider faktiskt två dagar i veckan.
Även om hon inte betalat något innan så kan man ju ändå ha i bakhuvudet att hon rider 2 ggr i veckan.

Tycker inte 500 är för mkt. (Om du nu inte har en stallhyra på runt tusenlappen :p )
Fast 400 = 100 kr/gång känns som ett rimligare pris.
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Har räknat på vad min medryttare betalar på ett år

710x6 = 4260:- (hovslagaren)
vaccin = 800:- ca
sa: 5060kr/12 =ca 422 kr/månad

Jag tycker det är rimligt med 500 kr/månad.
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Min medryttare betalar 800 kr/ månaden för att rida min D-ponny två dagar i veckan. Hon får rida lektioner, tävla och allt möjligt så visst tycker jag att du kan ta betalt! Sen tycker jag att man ska betala för att rida en annans häst om man själv tjänar på det och som någon sa att om den utbildar hästen ska man inte betala. Så det där får man väl känna efter lite på och diskutera, men om det är dyrt att ha häst i ditt stall och du förlorar en rid-dag tycker jag att du kan ta betalt så mycket du tycker det är värt för dig! :laugh:
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Precis så är det. Nu har hon ju en dag = ömsesidig nytta = ingen betalar någonting, men nu vill HON ha en dag till, och gärna betala för det.
Lutar nog åt 500 spänn...typ

500 kr är rätt mycket för en dag/vecka. För det priset har jag ridit ett rätt kapabelt halvblod i stockholmstrakten, utan att behöva mocka och fodra, och med möjlighet att tävla och hoppträna om jag ville.

Om du inte vill att hon ska rida mer för att hon rider sa daligt sa föreslar jag att du säger det istället. Dessutom lär hon sig förmodligen mer pa att rida lektion pa ridskolehästar än att rida själv pa din häst.
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Men om hon inte hade velat rida en dag till hade du ju inte fått några pengar alls ;) . Och då hade du ju fått lov att betala hela hästen själv, och tills nu har du ju klarat av det utan några extrapengar så 500 för en dag till tycker jag är för mycke. Det kostar väl inte dig 500x30=15 000 per mån att ha häst el hur.

Nja, det är ju 500 kr för att rida en dag i veckan, inte för en dag i manaden. Dvs motsvarande 3500 kr/manad.
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Men om hon inte hade velat rida en dag till hade du ju inte fått några pengar alls ;) . Och då hade du ju fått lov att betala hela hästen själv, och tills nu har du ju klarat av det utan några extrapengar så 500 för en dag till tycker jag är för mycke. Det kostar väl inte dig 500x30=15 000 per mån att ha häst el hur.

Delvis KL...

Jag tolkade det som att TS tänker ta 500kr/månad för att medryttaren får rida hästen en extra dag/vecka. Det blir alltså 100-125kr/gång (vissa månader hinner medryttaren rida 4 gånger extra, vissa månader 5 ggr extra), 30x100=3000kr, och 30x125=3750kr, och 3000-3750kr är en i allra högsta grad normal månadskostnad i mina ögon.

Jag ser ingen som helst anledning att TS ska "sponsra" sin medryttare när det är medryttaren som bett om att få ta en extra dag (och sluta rida på ridskolan ifall jag uppfattat det rätt). Hade det däremot varit TS som hade bett medryttaren att ta en extra dag så hade jag inte tyckt att det var okej att ta betalt
 
Senast ändrad:
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

När jag hade medryttare tog jag ingenting.
H*n är en avlastning för mej som jag bett om och tycker därmed att det räcker, för den extra tiden jag får med familj o vänner är värt mkt.:):bump:

Fast det beror ju på av vilken anledning man skaffar medryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

När jag hade medryttare tog jag ingenting.
H*n är en avlastning för mej som jag bett om och tycker därmed att det räcker, för den extra tiden jag får med familj o vänner är värt mkt.:):bump:

Fast det beror ju på av vilken anledning man skaffar medryttare.

Men i detta fall är det ju tvärtom, det är MEDRYTTAREN som har bett om att få rida/ta hand om hästen mera, inte TS som bett medryttaren om mer avlastning....
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Vad är det för häst?
Utbildning?
Det spelar ju väldigt stor roll!

500 låter dyrt för en dag/veckan tycker jag! :crazy:
Om det nu inte är en väldigt välutbildad häst.

Tycker jag oxå.

Innan hade jag en medryttare på min förra häst som betalade 500/månad.
Då delade vi veckorna lika.

Men jag gissar att det beror lite på var i Sverige man bor nånstans..
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Självklart har du rätt i att det är per mån :)

Helt galet uträknat av mig:)

Tycker ändå att 500 kr för en gång/vecka är för dyrt

men det är min åsikt ;)
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Självklart har du rätt i att det är per mån :)

Helt galet uträknat av mig:)

Tycker ändå att 500 kr för en gång/vecka är för dyrt

men det är min åsikt ;)

Har räknat lite nu, och till min fasa konstaterat att hästen kostar mera är 125 kronor/dag vilket 500:4 är. Kostnaderna är ca 160 kronor/dag, och då har jag inte räknar med försäkring (vilket skulle höja en hel del), mineraler, veterinärkostnader och andra oregelbundna kostnader. ...så 500 kronor får det bli.
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

Satt och räknade på våra hästar och kom fram till att våra kostar i runda slängar 270 kr/dag :angel:

Och jag som sa till min sambo att det är bildigare att ha egen häst än att rida på ridskola:angel: tror ni han köper det ?

hej hopp ha en trevlig rid dag i dag :bow:
 
Sv: Betalt - hur mycket är rimligt?

500 kr / månaden låter bra tycker jag .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 420
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 918
Senast: grodan21
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 737
Senast: lizzie
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 241
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp