bett till fd galoppör??

erikagrahn

Trådstartare
Hej! nu är jag lite ny här så jag hoppas jag gör rätt nu! haha

till att börja med kanske jag ska berätta lite om min häst, som är ett fullblod tagen från banan för ca 1,5år sedan. när jag köpte henne för 3månader sedan var hon "tillriden" på graman. kan basic grejor som skänkelvikning, enkla byten osv. jag valde att börja om nästan helt och nu har jag ridit lite för dressyrtränare.

mitt problem är formen, hon kom till mig ganska omusklad över rygg och nacke (med massa spänningar av gramanen). detta och hennes vilja/vana att bara gå rakt fram gör det djävulskt svårt för både henne och mig att hitta formen. jag har blivit rekomenderad att rida med chambon av en eq-terapeut, vilket har gett resultat på mindre än en månad. har också använt mig av hackamore vilket hon går super på, verkligen!

problemet är då att jag har otrolig jävla astma och orkar bara hålla ihop henne 10 minuter i taget (dressyrtränaren sa att jag behövde hålla tyglarna nästan som en inspänning till hon har ändrat sig i muskulaturen och att det skulle bli lättare sedan) när jag rider på mitt vanliga tränsbett (oledat eggbet).

frågan till er, kan jag byta bett till ett starkare bett, exempelvis jaktkandar under en period för att slippa hålla så "hårt" och slippa mina astmaanfall? eller kommer jag inte kunna rida på vanligt rakt bett sedan? meningen är ju att visa vägen ner för henne, som med hackamoret?
 
Sv: bett till fd galoppör??

Du kanske inte behöver rida så länge? Om hästen är ovan vid det arbete ni nu gör kan du ju rida kortare sträckor och sedan skritta på lång tygel en stund så att du och häst får vila innan ni börjar jobba igen. Många hästar reagerar med att bli starka när de är trötta och då hjälper det liksom inte hur hårt man håller ... Det blir varken roligt för din häst eller dig. Till exempel om man ska rida skänkelvikning: rid en - och skritta sedan. Nästa gång kanske hästen (och du) orkar göra två innan ni skrittar. Sedan kan man öka på - eller, om man har en lite sämre dag, dra ifrån, för att sedan öka igen.

Hoppas att jag uttryckte mig tydligt. Inte alltid det kommer ut som man tänker i huvudet. :p
 
Sv: bett till fd galoppör??

Jag har aldrig skolat om en f.d. galoppör, så jag vet inte hur man brukar göra. Men är du säker på att "hålla tyglarna nästan som en inspänning" är rätt väg att gå? Vad är det man får ut av det?
Nu kan jag ju inte relatera till en galoppör, men jag tänker mig att det bara ger mer spänningar och en häst som går emot mer, sänker ryggen och blir stel och spänd i hela överlinjen. Så skulle iallafall "mina" hästar troligen reagera.
 
Sv: bett till fd galoppör??

Vad vill du uppnå genom att dra ihop hästen? Det låter som du vill att hästen söker sig till bettet, det lär ju bli svårt om du håller järngrepp.
 
Sv: bett till fd galoppör??

jag förstår helt vad du menar! det är bara det att komma dit, att hon går i form, eller ja åtminstone säker huvudet. tar en hel evighet och ibland orkar jag inte ens dit på ett helt ridpass.
jag kan rida fram henne till bettet, hon kan ta ett stöd men vi kommer inte dit jag vill, hon vet inte vad sänka sig betyder. det är svårt att förklara. ibland blir hon aldrig självgående ens i de tio minuterna jag orkar kämpa. sedan släpper jag ibland innan jag fått henne dit jag vill, och tar vi en paus på 5 minuter, då får jag börja om i princip (ja även om jag ftt henne i hyfasd form inna pausen) :(

hon blir självgående på hackamoret, ibland. vilket jag tror beror på att det bara ger en valmöjlighet; neråt...
 
Sv: bett till fd galoppör??

nej, jag vill verkligen inte dra ihop henne. jag vill att hon ska lära sig att sänka sig... alltså, vissa ridturer resulterar i näsblod. jag skulle aldrig dra ihop en häst, då skulle jag inte skapat denna tråden, då hade jag tagit rådet jag fick av förra ägaren: använd graman, det går hon bra på... vilken jobbig komentar.

min dressyrtränare sa till mig att jag skulle hålla som en inspänning, alltså ett fast stöd som varken sliter eller sågar eller drar, men att hon ska känna att det är bekvämt att ta det stödet jag erbjuder!
 
Sv: bett till fd galoppör??

HÄSTEN ska söka stödet mot en följsam hand. HANDEN ska INTE låsa fast hästen, då har man helt motarbetat hela syftet.

Du vill få hästen att jobba med bakbenen och därigenom höja under- och överlinje vilket medför en sänkt nacke. Det kan du ALDRIG göra genom att placera huvudet. När bakbenen arbetar som de ska (med resten av kroppen med sig) kommer huvudet rätt. Men det går inte att göra tvärtom, tro att huvudet kommer att få resten av kroppen att jobba.

Du behöver inte ett nytt bett. Du behöver annan ridning och en ny tränare.
 
Sv: bett till fd galoppör??

Vad vill du uppnå genom att dra ihop hästen? Det låter som du vill att hästen söker sig till bettet, det lär ju bli svårt om du håller järngrepp.

järngrepp är fel ord, jag tycker att om jag begär mer stöd håller jag hårt, även om jag inte gör det. jag har aldrig haft en hård hand och kommer aldrig använda mig av det. jag hittar inte rätt ord för det bara. jag vill rida med pyttesmå hjälper och helst långa tyglar...
 
Sv: bett till fd galoppör??

Långa tyglar är väldigt skarpt redskap. Det innebär att hästen måste ha fullt förtroende för handen, annars är risken att den går och spänner sig och väntar på att få en instruktion, vilket inte sällan är obalanserat. För att rida med långa tyglar krävs en oerhört disciplinerad sits med klara och distinkta hjälper. Och självklart en noggrant skolad häst.

Hästen ska söka stödet. Handen ska gå med i hästens rörelser och alltid ha ett konstant, jämt stöd. Oavsett vad hästen gör med huvudet. DÅ kan hästen slappna av, lita på handen och stödet och söka kontakt med handen.

Är hästen öht omskolad korrekt?
 
Sv: bett till fd galoppör??

Men hur ska du få henne mjuk och avslappnad genom att dra ihop henne på styrka eller genom att betsla upp? Jag tänker mig att det ger minst lika mycket spänningar som gramanen gjort, om inte mer. :crazy: jag tror på mycket jobb från marken till en början om den har så mycket spänningar. longera med chambonen istället eller tömkör om du är van med det sen innan. Jobba mycket med övergångar. Skritta ut turer över stock och sten i skogen och början sen kombinera med kortare dressyrpass, det kanske räcker med en kvarts aktivt jobb till en början (räknar inte med fram-och avskrittning). Jag skulle satsa på ett två eller tredelat tränsbett med fasta eller lösa ringar och tänka på en väldigt mjuk och inbjudande hand. Visst kan man rida med lite lägre och bredare händer då och då i början men inte dra ihop dem utan istället låta hästen mjukt och försiktigt våga söka sig framåt nedåt till ett mjukt stöd på bettet genom att jobba hästen med mjuka övergångar, större volter, lite sidvärts osv där man mjukt försöker få hästen att böja sig/ställa och när hästen börjar slappna av i överlinjen, får förtroende för handen och kommer igång bakifrån så kommer huvudet automatiskt. Tänk på att vara lätt i sitsen till en början, rid lätt i traven och stå i lätt sits i galoppen tills hon är tillräckligt stark och avslappnad, då kan man börja sitta ner lite mer.
 
Sv: bett till fd galoppör??

jag vet hur man rider en skolad häst, jag vet hur man får en bra form. på en häst som vet att man ska ta stöd på bettet, som vet att man söker sig neråt!

denna hästen är tränad på ett helt annat vis och det var inte din åsikt om hur jag rider jag frågade om. detta är en helt annan typ av häst som har inpräntat i hjärnan att springa rakt fram med huvudet uppåt för att få in så mycket luft som möjligt i lungorna. men jag måste lära om, det är det som är problemet. hon håller på att lära sig att hon ska ta ett stöd. men det är inte så lätt när hon från 1,5 års ålder gjort något helt annat! jag kan inte be henne söka sig neråt genom att driva fram bakbenen mer, försök att driva en galoppör i form utan att tappa kontrollen? givetvis ska jag rida fram henne till bettet, men hon rundar sig inte eftersom det inte finns i den galopp-världen.
 
Sv: bett till fd galoppör??

Ja, men då måste du ju skola om hästen, inte sätta ett skarpare bett i munnen på den! Du vill att hästen ska ta mer stöd, det motverkas ju effektivt av ett skarpare bett. Ett MILDARE bett och en mjukare, fastare hand är medicinen mot detta. Och självklart att rida hästen fram till bettet. Det är baken som bestämmer stödet i tygeln, i kombination med handen.

Det är inte så enkelt att man kan strunta i hur hästen rids, och lösa allt med ett bett.

Jo, jag har skolat om en hel del galopphästar genom åren, till fina och lyhörda ridhästar. Det är ju det fullbloden är kända för, sin känslighet. Det behövs inte skapare bett. Tro mig.

Att hon inte rundar sig är för att du inte har lärt henne vad hon ska göra. Det är ju så enkelt. Hästen är inte skolad för uppgiften, du kan inte begära att hon ska förstå innan hon lärt sig. Du får lära henne. Skola om henne. Som med en unghäst, och då lägger man absolut inte på ett skarpare bett.
 
Sv: bett till fd galoppör??

har provat både två och tredelat bett vilket inte är ett alternativ då hon kopplar det ihop med dåliga saker känns det som, de är oftast det som används på bana. kastat av personer som fått bestående skador osv. hon funkar bäst på rakt bett och nova... :)
 
Sv: bett till fd galoppör??

Jag har skolat om åtskilliga galoppörer under årens lopp och alltid använt mildaste tänkbara bett, min favorit är det blåa Poponcinibettet. Mkt arbete på marken, longering, tömkörning och lydnadsövningar innan jag ens sätter mig upp på hästen. När hästen förstår att kommandot WHOOOOA betyder sakta av, kan du rida med lösa tyglar.
 
Sv: bett till fd galoppör??

Du har inte missförstått din tränare? "Som en inspänning" hade jag tolkat som en stadig, pålitlig hand som varken låter tygeln glappa eller joxar med massa tygeltag. Bara stilla och vänta. En lite för lång tygel på en känslig häst får samma röriga effekt som en massa tygeltag. Hittar hon inte formen i dressyrarbetet så på med chambonen och skritta ut istället. Skritt i varierad terräng mjukar upp och hittar nedåtsökning tusen gånger bättre än en stark hand och ett skarpt bett. Varför fortsätter du inte med hackamoret om du tycker att det funkar bra? Är hästen van vid att gå emot bettet kan ett bettlöst alternativ under omskolningen vara det som bryter låsningen.

Jag har ridit en hel del fullblod från banan, och eftersom jag inte är skicklig nog att reda ut ett spänt fullblod direkt till fokuserat dressyrarbete så har jag fått klura på hur man bryter den där spänningen ändå. Att bli stark tillbaks hade varit det bästa sättet att få mina hästar att antingen kasta upp huvudet i det blå och springa undan för all inverkan, eller knäppa av och vägra ta kontakt med handen.
 
Sv: bett till fd galoppör??

Då skulle jag fortsätta på Novat i dressyren om jag var du :) och som lovisaeleonora säger så handlar det om att skola hästen till att förstå vad det är du vill. Jag säger som innan, börja från marken och sen när det är dags för uppsuttet så är det mjuk sits mjuka hjälper och en stilla och mjukt inbjudande hand som gäller. Jag skulle nog byta tränare också om jag var du.
Jag rider dressyr på galoppörer som fortfarande är i träning och har inte haft några större problem med hästar som sätter huvudet i skyn och rusar, så länge man börjar på rätt sätt och är mjuk, lugn och tydlig i sin ridning. Vissa har en längre väg att gå till avslappning och arbete men då får det ta längre tid helt enkelt, men fullbloden brukar vara lättlärda...
 
Senast ändrad:
Sv: bett till fd galoppör??

det har nog blivit ett missförståd här. min häst är lyhörd jag tömkör och longerar minst någon gång i veckan, vi är ute i skog och mark ofta. jag är ute efter något som kan hjälpa mig att hålla ihop henne och göra det där lilla extra, så att jag kan börja fokusera på själva skolningen, inpränta mina öppnor och slutor och komma framåt istället för att sitta och fila på formen halva passet, för jag vet att hon kan men hon är envis. jag är en känslig och lyhörd ryttare och har inga problem med att känna av min häst. hon sticker ibland i skogen, där behöver jag hjälp med att få tillbaka henne. jag kan sätta mig ner och ta tillbaka henne men efter ett par åkturer är man trött. när hon får bryt så hör hon inte mina röstkommandon osv, fastäm hon vet vad det betyder på träningarna.
 
Sv: bett till fd galoppör??

Det tråkiga svaret är ju att skolningen är grunden på allt arbete. Innan skolningen finns där är det inte lönt att försöka få till skolor och annat. Hästen måste förstå dina hjälper, när du berättar för den vad du vill att den ska göra (plocka in höger bakben, sänk huvudet, höj ryggen, spänn underlinjen).

Det är ju vad skolningen innebär. Att skola in hästen att förstå och lyda dina hjälper. Det handlar inte om sidförande eller vad det nu kan vara, utan detaljarbetet. När det sitter där är resten en bagatell. Då bygger man bara ihop sina hjälper till en öppna, sluta eller vad det nu är. Och det är inga som helst problem, när du kan kommunicera med hästen.

Innan ni kan kommunicera och du kan berätta vad du vill att hästen ska göra, kan ni ju inte träna annat än just kommunikation.
 
Sv: bett till fd galoppör??

sassy det är precis så hon menar men de verkar ha missförstått mig. hon menar att jag ska begära mer stöd än jag gör men för den sakens skull inte vara hård i hand. jag är FÖR ödmjuk och snäll i min ridning säger de flesta. jag får ibland panik och bara släpper tyglarna för där vet jag att hon är avslappnad när jag gör det och jag kan tycka att jag stör även om jag bara håller en följsam kontakt och hon råkar bli lite spänd. när hon litar på mig brukar hon hitta en bra form, vissa dagar hittar vi inte dit för då sitter jag på och nojar mig för att jag är rädd att mitt stöd är för mycket eller för lite.
 
Sv: bett till fd galoppör??

eftersom det enda problemet med kontakten är just att hon har svårt att gå i form så ser jag inget problem i att jag övar skänkelvikning och öppna för lyhördhetens skull. det kan både vara mjukgörande, aktiverande och bra för hästen att göra något annat än att bara tro att jag tänker på att hennes huvud ska sänka sig och ryggen ska slappna av. jag kan inte bara rida runt och tro att det inte finns någon kontakt emellan oss när det faktiskt finns en kontakt och hon förstår vad jag menar när jag vill att hon ska flytta, svänga, böja osv...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 396
Utrustning Yes, ännu en bettråd. Min lilla häst är knepig i munnen, har varit lite brötig sen han kom. Är grön och outbildad, underhalsen från...
2
Svar
30
· Visningar
2 216
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Lipperta
·
Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp