bett till fd galoppör??

Sv: bett till fd galoppör??

Men "missförstånden" kom sig nog av att du sa att du bara orkar "hålla ihop henne" i tio min utan att få astmaanfall och att du därför vill betsla upp. Det ger iaf mig intrycket av att du håller ganska hårt?
 
Sv: bett till fd galoppör??

orkar inte arr hästfolk är så dömande och älskar att klanka ner på varandra. jag är sjuk och jag ber om hjälp och tips men det jag får som svar är att jag inte kan rida.

till er som är kvar på tråden är min fråga vad det finns för positivt och negativt med att betsla upp hästen? och om min häst kommer bli okänslig om jag väljer att rida på detta bett några pass i veckan?
 
Sv: bett till fd galoppör??

orkar inte arr hästfolk är så dömande och älskar att klanka ner på varandra. jag är sjuk och jag ber om hjälp och tips men det jag får som svar är att jag inte kan rida.

till er som är kvar på tråden är min fråga vad det finns för positivt och negativt med att betsla upp hästen? och om min häst kommer bli okänslig om jag väljer att rida på detta bett några pass i veckan?

Det finns inget positivt med att betsla upp en häst som inte tar stöd, fullblod eller ej.
Möjligtvis kan du få den till att kröka på nacken...

Mvh Tc som ridit många hundra fullblod både i träning och som ridhästar
 
Sv: bett till fd galoppör??

orkar inte arr hästfolk är så dömande och älskar att klanka ner på varandra. jag är sjuk och jag ber om hjälp och tips men det jag får som svar är att jag inte kan rida.

till er som är kvar på tråden är min fråga vad det finns för positivt och negativt med att betsla upp hästen? och om min häst kommer bli okänslig om jag väljer att rida på detta bett några pass i veckan?

Nej, du vinner ingenting på att betsla upp hästen.
Tvärtom skulle jag vilja säga, använd ett snällt bett och håll framförallt inte hårt i hästen! Ett lätt stöd är allt du behöver, det är inte meningen att du ska behöva ta i för kung och fosterland ;)
Pilla med fingrarna, mjuk hand och tälamod. Rom byggdes inte på en dag.
 
Sv: bett till fd galoppör??

Ditt fullblod är "omskolad" på graman, en styggelse enligt mig. Därför föredrar jag att köpa mina fullblod direkt från banan, så slipper man att någon klåpare har "ridit till" dem.

Gjort är gjort och det enda du kan göra är att reparera den skadan.

Ju mer du håller, desto mer kommer du att behöva ta i. Fullbloden är väldigt känsliga för vikthjälper, det är där du måste börja. Det och ömsesidigt förtroende. Du kan inte bära runt din häst.
 
Sv: bett till fd galoppör??

haha, ja eller att jag har en extrem astma??

Hur tusan orkar du tömköra då?

Något verkar ju hända när du kommer upp på ryggen, om hästen inte är stark på töm. De borde ju va tvärt om, eftersom du har vikthjälperna när du rider och inte bara röst å tygel.
 
Sv: bett till fd galoppör??

sassy det är precis så hon menar men de verkar ha missförstått mig. hon menar att jag ska begära mer stöd än jag gör men för den sakens skull inte vara hård i hand. jag är FÖR ödmjuk och snäll i min ridning säger de flesta. jag får ibland panik och bara släpper tyglarna för där vet jag att hon är avslappnad när jag gör det och jag kan tycka att jag stör även om jag bara håller en följsam kontakt och hon råkar bli lite spänd. när hon litar på mig brukar hon hitta en bra form, vissa dagar hittar vi inte dit för då sitter jag på och nojar mig för att jag är rädd att mitt stöd är för mycket eller för lite.

Jag förstår vad hon menar, så som sassy skrev också. Men det blir fel att prata om att "tvinga" hästen till stöd. Det är helt olika saker. Att DU måste ha en mindre lös o sladdrig (och inte alls snäll) tygel har bara med dej att göra, inte vilket bett du har. Du ska aldrig blåhålla utan vara följsam och mjuk, men utan att glappa med tygeln.

Det är väldigt svårt, om hästen är lite tittig och helst går med huvudet högt. Jag vet. Det är väldigt lätt att bli för "snäll" och sladdrig i tygeln, vilket är obehagligt för hästen.
Men att hålla hårt och stramt är ingen lösning. Följsam men sträckt tygel är något annat.
Alltså ska det här inte påverka din astma alls, då gör du något fel och troligen inte som tränaren menar (hoppas jag). Det ska absolut inte vara mer ansträngande fysiskt.
 
Sv: bett till fd galoppör??

Börja med att fundera kring VARFÖR din häst gör som den gör.

Jag kan sätta rätt mycket på att det är balansproblem det är frågan om.
Det är också därför löphästar rör sig som de gör med huvudet i vädret. Inte för att få i sig mer luft.
De rör sig så för att de håller balansen i underhalsen då de skjuter på så mycket.

För att skola om löphästar måste man lära dem att sluta balansera sig i underhalsen och IOM det kunna börja bära.
Det gör man inte genom att betsla upp. :)

Du måste lära dig bli snabbare och få mer timeing.

Jag tycker galopphästar och gramanridna hopphästar har en grej gemensamt. De breddar frambenen nertill för att balansera sig. En bra dressyrhäst ska kunna bara sätta sig. Det målet jobbar jag direkt mot med alla omskolningar.
Rutinerade bör utbilda hästar.
Ett fullblod behövs inte uppbetsling. Blir de starka har det gått rätt långt mentalt och spänningsmässigt. Risken vid så hög spänning om man ökar styrkan i hjälperna är explosion. Dvs en häst som antingen får panik eller går i försvar.
Det är onödigt att lära en häst att slåss.
 
Sv: bett till fd galoppör??

denna hästen är tränad på ett helt annat vis och det var inte din åsikt om hur jag rider jag frågade om. detta är en helt annan typ av häst som har inpräntat i hjärnan att springa rakt fram med huvudet uppåt för att få in så mycket luft som möjligt i lungorna. men jag måste lära om, det är det som är problemet. hon håller på att lära sig att hon ska ta ett stöd. men det är inte så lätt när hon från 1,5 års ålder gjort något helt annat! jag kan inte be henne söka sig neråt genom att driva fram bakbenen mer, försök att driva en galoppör i form utan att tappa kontrollen? givetvis ska jag rida fram henne till bettet, men hon rundar sig inte eftersom det inte finns i den galopp-världen.

Måste kommentera lite, eftersom jag jobbar med galoppörer och framförallt med att rida till de vi ska sälja som ridhästar.
Vi vill inte att aktiva löphästar " springer med huvudet uppåt" eftersom det gör dem långsammare/får dem att galoppera oekonomiskt. vi strävar efter att hästen "lägger sig" i aktionen, dvs blir lång och låg i sprången, för att hämta så mkt mark som möjligt i varje språng. En galoppör skottar sig framåt M.h.a. Bakbenen.

Utan att ha sett eller träffat din häst är det ju svårt att ge konkreta råd, men såhär brukar jag tänka med mina projekt:

1. Känn av hur hästen reagerar på dina vikthjälper och din sits (detta gör jag alltid på lång/halvlång tygel). Många galoppörer är till en början inte direkt ess på att flytta för skänkel, eftersom de ofta rids såpass kort att en konkret "skänkel" inte är så vanligt förekommande. Däremot så är de ju mkt vana vid att ridas med vikthjälper, det är ju vad jockeyn gör i sina korta läder. Jag upplever att många flyttar fint för vikten. Smyger man sedan in sidförande skänkel medan man rider sidförande med vikten brukar det ge sig rätt fort.

2. Vi vill att hästarna är sugna på att "ta bettet" när de löper. En häst som ligger på (dock inte som en tok) är mkt lättare att motivera i både lopp och träning än en som inte vill ta tag i bettet. Förstår att det låter lite märkligt, men så är det.
Detta gör att galoppörerna inte alltid är helt lätta i munnen när man kräver att de ska vara "ridhästar". Jag börjar med att försöka få en bra, framåt skritt, övar halvhalter där fokus ligger på att hästen ska vänta på mina signaler och verkligen känna efter vad hand/sits/skänkelsignalerna säger. Man kan få traggla ett tag med halt, lätta på handen, hästen ska vara stilla tills framåtsignal ges, framåt...halt (osv). Jag upplever att de flesta med tiden blir mer och mer lätta och uppmärksamma i munnen. Innan man snöar in sig för mkt på formen tycker jag att det är skönast att veta att hästen släppt tanken "ta bettet som i löp". Har man en stark och pigg häst kan det vara värt att tänka på att ta och ge mkt, många starka galoppörer reagerar på en stark hand med att dra tillbaka. Jag menar inte att man ska släppa stödet helt men man får ha en känslig och flexibel hand.

3. Våra hästar är alltid ridna på det sättet att de ska gå i form och arbeta med ryggen när De rids fram (både trav i skogen och lätt canter på banan) eftersom de blir starkare allmänt, blir trevligare och mer harmoniska samt framförallt mer sunda. Vi tömkör även de flesta av våra för att låta dem arbeta utan ryttare samt för att vi ska se hur de rör sig, vad som funkar för varje häst osv. Alltså har jag ofta mkt gratis när jag börjar, vilket ju är trevligt. Vet att långt ifrån alla galopptränare tänker på det sättet, vilket säkert är en anledning till att vissa får lite problem när de köper galoppörer att ha som ridhästar.

4. Tempoväxlingar. M.h.a. Halvhalter jobbar jag med tempoväxlingar och halter, svårast brukar vara traven.

5. När kontakten med munnen, tempoväxlingar, sidförande, ställande osv. Sitter brukar formen komma av sig själv. Även om våra ofta har lätt för korrekt form så kräver jag inte det, jag börjar bakifrån så att säga, jag vill ha med bakkärran , ha en häst som är med på mina signaler "från alla håll" samt är helt reglerbar i tempo och takt till att börja med.
Jag är av åsikten att man ska skynda långsamt, det är lätt att tänka att det är en nästan färdig ridhäst när man köper en galoppör, medan få skulle tänka så om en travare även om den är inriden.
Den har ju trots allt haft ett helt annat jobb än en ung ridhäst, även om den är riden på i alla gångarter, oftast kan byten osv.

Mer konkret kring bett/huvudlag osv. Finns det ju ingen mirakellösning, men jag skulle inte ta på graman.
Vet att många som tagit fullblod från banan upplevt att baucherbett gillas av deras hästar samt även micklemträns. Men det är ju högst individuellt.

Lycka till med din häst! :)
 
Senast ändrad:
Sv: bett till fd galoppör??

Ditt fullblod är "omskolad" på graman, en styggelse enligt mig. Därför föredrar jag att köpa mina fullblod direkt från banan, så slipper man att någon klåpare har "ridit till" dem.

st.

Om det inte redan finns en liten klåpare i stallet på banan, som tar sig an dem ;) (som jag) :D

Jag tror dock inte att jag har påverkat någon av våra negativt, och jag har aldrig aldrig fått för mig att ta på en graman (hur giraffiga de än varit till en början, läs mitt inlägg här över) :)
 
Sv: bett till fd galoppör??

HÄSTEN ska söka stödet mot en följsam hand. HANDEN ska INTE låsa fast hästen, då har man helt motarbetat hela syftet.

Du vill få hästen att jobba med bakbenen och därigenom höja under- och överlinje vilket medför en sänkt nacke. Det kan du ALDRIG göra genom att placera huvudet. När bakbenen arbetar som de ska (med resten av kroppen med sig) kommer huvudet rätt. Men det går inte att göra tvärtom, tro att huvudet kommer att få resten av kroppen att jobba.

Du behöver inte ett nytt bett. Du behöver annan ridning och en ny tränare.

Jag håller med.
 
Sv: bett till fd galoppör??

orkar inte arr hästfolk är så dömande och älskar att klanka ner på varandra. jag är sjuk och jag ber om hjälp och tips men det jag får som svar är att jag inte kan rida.

till er som är kvar på tråden är min fråga vad det finns för positivt och negativt med att betsla upp hästen? och om min häst kommer bli okänslig om jag väljer att rida på detta bett några pass i veckan?

Personligen anser jag att gramanen är bra hjälpmedel för att skola om galopphästar. Det visar vägen framåt nedåt men det är klart man måste ju kunna rida med den och veta att man inte skall hålla nosen i bringar hela tiden utan bara använda den när hästen går upp med huvudet.

Ingen av de jag skolat om vilket är många nu har haft några spänningar av gramanen utan det är de spänningar de har med sig från banan. Sedan är det bara en myt att man inte rider dem i form. Många både rider dressyr, hoppar och tömmkör sina träningshästar.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 395
Utrustning Yes, ännu en bettråd. Min lilla häst är knepig i munnen, har varit lite brötig sen han kom. Är grön och outbildad, underhalsen från...
2
Svar
30
· Visningar
2 216
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Lipperta
·
Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp