Bettlösa alternativ på tävling (Utbruten från Förslag om TR-ändringar)

Men det måste ändå vara en helt annan sak? att så många under flera år stått på barrikaderna typ för att få igenom bettlösa klasser och nu när möjligheten finns så har nada hänt? noll en eller två starter är vad jag sett, de som här innan jublade över detta har alla stannat hemma och varit tysta nära helt, innan var det högljudda diskussioner. Låter konstigt med bortförklaring att när TR ändrats så ska man förbereda sig några år, och faktum var att flera här inne "kom in " och skrev bara det blev bettlöst så skulle de ut.

Det betyder ju verkligen inte att man inte gilla bettlöst.

Hur många människor menar du har stått på barrikader?

Men framför allt: varför i hela friden måste du vara så otrevlig gällande de personerna? OK, du tycker inte som de.
Men därifrån till att uttrycka dig så här föraktfullt?

I mitt distrikt har jag inte sett att det anordnats några bettlösa klasser, men jag har heller inte sett att det varit någon större debatt i frågan heller, i och för sig.
Ungefär som med åldersindelning i ponnydressyr, har inte sett så stor efterfrågan och heller inget utbud.
 
Ungefär som med åldersindelning i ponnydressyr, har inte sett så stor efterfrågan och heller inget utbud.

Det kommer ju delvis pga av liknande diskussion,vissa vuxna ponnyryttare har inte varit tillräckligt nöjda med att få tävla mot häst, utan vill tävla mot ponny. Nu får de tävla mot ponny i ponnyklasser men enbart mot lite äldre ponnyryttare som många ggr rider väldigt väldigt bra, inte så lätt att hävda sig där kanske som många trodde och då kanske det inte blev så roligt ändå??
 
Men framför allt: varför i hela friden måste du vara så otrevlig gällande de personerna? OK, du tycker inte som de.

Menar du att man är otrevlig mot " de personerna" om man skriver och undrar varför nära inget hänt på tävlingsfronten? eller vad menar du?
Har inget emot bettlöst eller de som rider bettlöst diskussionen som förts förut har inte varit mot det utan huruvida det går lika bra att utbilda en häst till GP på enbart bettlöst. Och nej det går inte lika bra.

Det är andra som tolkar om inte bara min text, även andras till att bettlöst ogillas. Fats många skrivit här att de gillar bettlöst och de använder bettlöst så läses inte det utan några håller hela tiden på ( ja du är med där) att vissa här ogilla bettlöst.

Men jag kan ju ställa frågan rent ut? Finns det någon som ogillar bettlösa alternativ? Finns det någon som ogillar TR -ändringen att bettlösa klasser tillåts?
Jag tror ingen har något ogillande mot det, diskussionen har gällt" lika bra" och nu" varför är det så få som nappar o tävlar"
 
Det kommer ju delvis pga av liknande diskussion,vissa vuxna ponnyryttare har inte varit tillräckligt nöjda med att få tävla mot häst, utan vill tävla mot ponny. Nu får de tävla mot ponny i ponnyklasser men enbart mot lite äldre ponnyryttare som många ggr rider väldigt väldigt bra, inte så lätt att hävda sig där kanske som många trodde och då kanske det inte blev så roligt ändå??

Jag - precis som du, misstänker jag - vet inte varför det inte erbjuds åldersindelade dressyrtävlingar i mitt distrikt. Jag vet inte heller varför man inte erbjuder bettlösa klasser.

Jag skulle nog kunna tänka mig att testa att tävla åldersindelad ponnyklass. Inte för att jag tror att jag skulle kunna hävda mig mot ponnyryttarna - precis som du skriver är många av dem väldigt duktiga.
Men jag tror faktiskt att det är lite annan förväntan på gång bland ponnyer jämfört med bland "halvbloden" så eventuellt skulle mina ponnyer komma mer till sin rätt i en sådan klass.
Och jag som inte tävlar för att få rosetter utan för att försöka få procent, skulle eventuellt kunna få lite lättare att få de där eftersträvade procenten på det sättet.

Men det jag reagerar på är - än en gång - ditt tonfall.
Du skriver som om alla som ville tävla bettlöst, eller alla som ville kunna välja på att tävla sin ponny mot ponnyer - är rosettkåta?
 
Det är ju jättebra för dig!

Men alla hästar är ju inte såna. Min ena kunde inte ridas på 2 delat eller 3 delat som inte låste sig när man tog i det. Eller ja, det gick ju, såklart. Men man såg att han inte tyckte om det och han gick gärna bakom hand. När jag bytte till 3 delat som låste sig när man tar i det så att det inte kan gå upp i gommen alls så gick han tusen ggr bättre. Vågade ta stöd, gick inte bakom handen och blev lugn och fin i munnen.

Hästar är olika helt enkelt.

Vintertid tycker jag att bettlöst är väldigt skönt, man behöver aldrig oroa sig över ett kallt bett eller så.
Har haft en ponny som inte trivdes med bett pga hennes överbett, fel i munnen är ett aber.
Bild på ponnyn.
Screenshot_20190505-232412_Photos.jpg
 
Jag - precis som du, misstänker jag - vet inte varför det inte erbjuds åldersindelade dressyrtävlingar i mitt distrikt. Jag vet inte heller varför man inte erbjuder bettlösa klasser.
Som arrangör svarar jag varför vi valt att inte göra det. I vårt distrikt är vi många som tävlar ponny bland stora hästar. Bara från vår egen klubb var det tre ekipage på helgens tävling varav ett ekipage var placerat i LA, jag var precis utanför plac samt red MsvBn på godkända %. Pratar mycket med de andra ponnyryttarna och INGEN har uttryckt viljan att ha egna klasser.


Jag skulle nog kunna tänka mig att testa att tävla åldersindelad ponnyklass. Inte för att jag tror att jag skulle kunna hävda mig mot ponnyryttarna - precis som du skriver är många av dem väldigt duktiga.
Men jag tror faktiskt att det är lite annan förväntan på gång bland ponnyer jämfört med bland "halvbloden" så eventuellt skulle mina ponnyer komma mer till sin rätt i en sådan klass.
Och jag som inte tävlar för att få rosetter utan för att försöka få procent, skulle eventuellt kunna få lite lättare att få de där eftersträvade procenten på det sättet.
Som tävlande ponnyryttare säger jag att det krävs lika mycket av dig som ryttare att tävla mot ponnier som mot stora hästar. Att sitta och hoppas på att andra ska vara sämre för att en ska "ha en chans" är en skev uppfattning av tävlande. Du vinner när du rider tillräckligt bra-att vinna för att en tror sig välja ett "sämre" motstånd tycker jag iaf är dåligt sportmanship. Som domare säger jag att det är lögn att vi dömer gång olika på ponny och häst, vi vill alltid se rena och regelbundna gångarter oavsett storlek på hästen.
 
@Fiador I alla trådar du rantat runt i är detta den gång du satt skägget i brevlådan på riktigt. I ena stunden kan du inte byta bosalen mot ett sidepull i läder för att det blir fel signaler. I nästa stund har du tävlat i både vanlig dressyr och WE där bosal inte är tillåtet och därmed ridit hästen på bett? Det haltar ordentligt och ditt argument att du inte kan "byta signalsystem" från bosalen faller helt platt. Att du sedan med "logiskt tänkande" argumenterar emot @JohannaB när hon lägger fram fakta kring känsel och smärtceller i hud vs slemhinnor visar att din källa till argumentation endast och enbart är feeling och har noll och inget att göra med fakta.
 
. Att sitta och hoppas på att andra ska vara sämre för att en ska "ha en chans" är en skev uppfattning av tävlande. Du vinner när du rider tillräckligt bra-att vinna för att en tror sig välja ett "sämre" motstånd tycker jag iaf är dåligt sportmanship. Som domare säger jag att det är lögn att vi dömer gång olika på ponny och häst, vi vill alltid se rena och regelbundna gångarter oavsett storlek på hästen.

Som sagt var....tål att upprepas.:bow:
 
Och tänk att jag på min dressyrhäst kan rida både på raka, två- och tredelade bett med eller utan nosgrimma trots att de är sååå olika... men att de som rider på bettlöst inte kan rida på sidepull eller bitless bridle för skillnaden är alldeles för stor mellan dem?

Jag tror helt enkelt att denna diskussion bevisat vad det första påståendet var, att de som red och rider på bettlösa alternativ nog inte är så intresserade av att tävla.
Vi får se hur det ser ut om tio år här :)
Någon som vet hur det blev i Danmark?


Om det nu är så himla stor skillnad på signalerna från olika bett och olika bettlösa alternativ så tycker jag det är konstigt att min häst går bra att rida både i grimma, med hackamore, rakt bett, tvådelat bett och tredelat bett, både med fasta och lösa ringar. Ingen häst jag vet har haft svårigheter med att förstå ryttarens signaler på ett nytt bett eller bettlöst alternativ heller, även om vissa föredrar ett visst alternativ före ett annat :)

Kan rida? Vad innebär det?

Stor skillnad? Jag tror inte det är någon som pratar om huruvida skillnaden är stor eller liten, bara att det ÄR skillnad och skillnaden kan upplevas olika mycket för olika individer.

Jag "kan" också rida med alla möjliga olika verktyg, både olika bettvarianter och bettlösa varianter, men vad säger det om kvaliteten på den ridningen? Och bara för att jag "kan rida" oavsett så innebär det ju inte att jag faktiskt kan rida med den kvalitet jag kan om jag håller mig till det verktyg där kommunikationen sitter i muskelminnet

Om jag har en vän som har samma modersmål som jag och som jag behöver prata allvarliga, komplicerade frågor med, varför ska jag krångla till det och prata norska eller danska då? När jag verkligen behöver bli förstådd=

Ju mer preciserad och förfinad kommunikationen med hästen blir desto mer medveten om vikten av kontinuitet blir man. Jag kan inte se en enda fördel av att byta och varva mellan olika verktyg, varken under inlärningsprocessen eller senare när det är befäst. Det är inte sjysst mot vare sig sig själv eller hästen. Tror inte att någon professionell och/eller verkligt kunnig horseman förespråkar det heller.
 
Kan rida? Vad innebär det?

Stor skillnad? Jag tror inte det är någon som pratar om huruvida skillnaden är stor eller liten, bara att det ÄR skillnad och skillnaden kan upplevas olika mycket för olika individer.

Jag "kan" också rida med alla möjliga olika verktyg, både olika bettvarianter och bettlösa varianter, men vad säger det om kvaliteten på den ridningen? Och bara för att jag "kan rida" oavsett så innebär det ju inte att jag faktiskt kan rida med den kvalitet jag kan om jag håller mig till det verktyg där kommunikationen sitter i muskelminnet

Om jag har en vän som har samma modersmål som jag och som jag behöver prata allvarliga, komplicerade frågor med, varför ska jag krångla till det och prata norska eller danska då? När jag verkligen behöver bli förstådd=

Ju mer preciserad och förfinad kommunikationen med hästen blir desto mer medveten om vikten av kontinuitet blir man. Jag kan inte se en enda fördel av att byta och varva mellan olika verktyg, varken under inlärningsprocessen eller senare när det är befäst. Det är inte sjysst mot vare sig sig själv eller hästen. Tror inte att någon professionell och/eller verkligt kunnig horseman förespråkar det heller.
Det är väl ganska vanligt att professionella ryttare växlar mellan tränsbett och kandar. Och jag vet flera som tävlar på hyggligt hög nivå som växlar mellan att tävla på träns & kandar och ibland rider på bettlöst hemma. Alizee Fremont är hyggligt professionell och hon kan ju rida med olika styrdon på sina hästar, allt från halsrem till kandar typ.
 
Senast ändrad:
Det är väl ganska vanligt att professionella ryttare växlar mellan tränsbett och kandar. Och jag vet flera som tävlar på hyggligt hög nivå som växlar mellan att tävla på träns & kandar och ibland rider på bettlöst hemma. Alizee Fremont är hyggligt professionell och hon kan ju rida med olika styrdon på sina hästar, allt från halsrem till kandar typ.
Fast nu är vi ju där igen "kan rida"? Jag kan också rida i halsrem och kandar och på bettlöst, men inte med samma kvalitet och finess i alla och det beror inte på verktygen i sig, utan på att det man övat mest på är det man är bäst på. Det är en enkel ekvation, varenda idrottsman, musiker, dansare och professionell ryttare skulle hålla med om det.
 
@Fiador Med att kunna rida menar jag att min häst går att kontrollera och manöverera på ett enkelt sätt samt att den arbetar på ett sätt jag tycker är önskvärt. Vet inte hur mer jag ska förklara det.

I ett tidigare inlägg från dig lät det som att det var så stor skillnad på olika alternativ att du hade svårt att få hästen att förstå dina signaler på något annat än bosal. Det var så jag uppfattade det iaf.
 
Fast nu är vi ju där igen "kan rida"? Jag kan också rida i halsrem och kandar och på bettlöst, men inte med samma kvalitet och finess i alla och det beror inte på verktygen i sig, utan på att det man övat mest på är det man är bäst på. Det är en enkel ekvation, varenda idrottsman, musiker, dansare och professionell ryttare skulle hålla med om det.
Men jag skrev ju att folk växlar mellan kandar och träns på tävling. Det finns uppenbarligen ett antal ryttare som anser sig kunna rida hästen på tävlingsmässigt sätt på både kandar och träns. Eftersom de ena helgen tävlar på träns och nästa helg tävlar på kandar. Man byter ibland mellan träns och kandar samma tävlingshelg (om man tex tävlar msv c på lördagen och msv b på söndagen).
 
@Fiador Jag tror att du har missförstått talesättet "man ska inte kasta sten i glashus". Det betyder att man inte ska klaga på andra när det är man själv som gör fel. Jag kan rida min häst på olika bett (har tex tävlat på både träns och kandar). Den/de enda här som verkar ha problem att byta är du och några till som använder bettlöst.

Alla typer av huvudlag kan skada hästen vid fel användning och många bettlösa alternativ är skarpare än bett. Tex så hade jag ponnyhack på min förra häst när jag hopptränade/tävlade ute på gräs, för då behövde jag mest broms (pigg häst som gärna drog mellan hindren på stora banor). Samma häst red jag på tvådelat tränsbett alltid annars, när han lyssnade bättre på mindre hjälper.
 
Senast ändrad:
@tuaphua
Nej det var inte så du skrev, du liknade det med uppbetsling och att det var en utbildningsbrist som uppenbart inte hade med materialet i sig att göra. Annars hade du inte tagit upp uppbetslingspunkten.



Angående skillnader, så även om du inte anser det vara skillnader i "vinkel" i hur bettet inverkar, så är det just det som ÄR skillnaden i verkligheten. Vinkeln i det tvådelade fördelar trycket på gommen och utsidan av lanerna, med det tredelade trycker rakt över lanerna, där dom är som vassast och känsligast och inte upp i gommen. Den skillnaden i vinkel är i alla fall väldigt uppenbar för hästen. Och självklart kan olika anatomi i hästens mun påverka effekten av detta, men skillnaden i tryck och vinklar inuti hästens mun den består oavsett anatomi, det är fysikens lagar igen som sätter villkoren, inte vad vi anser, tycker eller försöker vrida det till.

Och då kommer vi till den springande punkten, skillnader i olika betts inverkan kontra skillnader i olika bettlösa verktyg. Vi sitter i samma båt där, olika material och styvheter i det bettlösa påverkar balansen i nosdelen och skapar olika "vinklar" i hur trycket/signaler fördelas precis som bettens olika utformning och ändrar signalsystemet för ett bett.

Tar vi dessutom bosalen, som då är närmare D-bett, eggbett och "hanging cheek" vad gäller skillnad i balansering av verktyget, så ser jag inte varför man måste "tracka ner" på dom som rider bettlöst och har liknande olikheter i verktygens funktion/balans/vinkel bara för att dom är OLIKA. Det finns liksom inte bara ETT bettlöst som funkar lika bra på alla hästar/ekipage, lika lite som det inte finns bara ETT bett som funkar lika bra för alla.

Angående pivotering så är det väl i sånt fall D-bett, eggbett och "hangning cheek" som skulle kunna närma sig den "funktionen" och det är också det som är en av finurligheterna med bosalen, som genom sin balans och tyglarnas placering, påverkar nosdelens signalsystem så att du kan få den funktionen. Det är därför som bosalen används av ryttare som förbereder sin häst för stång...

Iom att det står direkt efter att jag säger att det finns läder-sidepulls som är styva/stabila nog verkar alla andra förstå att jag menar att om man behöver hårdare material än de stabila läder-sidepulls som finns så ser jag det som att problemet ligger i skolningsbrist och inte i val av huvudlag om man nu inte kan rida en LA om man nu skolar bettlöst.
Det skulle gå fint även på min som jag skolat med bett. Han går fint att rida i både grimma, träns, kandar, kapson, halsring etc.

Givetvis hamnar trycket ngt olika baserat på bett och anatomi. Men tygelns inverkan och pivotering styrs främst av vinkeln tygeln inverkar och hur man kan rida upp och sas runt den.
Ett tränsbett ger samma vinkel på tygeln om det så är 2- eller 3-delat. Det kan dock bli annan vinkel, nacktryck etc med stång, hack etc.
Och man kan få annan känsla med olika kapsoner baserat på längden på pinnarna tygeln sitter på.
Den vinkeln går ju att ändra på genom var man har handen och formen på hästen också.

Jag vet hur bosal funkar. Har arbetat med det. Och jag vidhåller att tygelns placering ger en annan effekt och därför inte bör likställas med sidepull etc.

Och jag tycker nog faktiskt helt ärligt att det brukar gå fint att skola alla hästar på samma gamla tränsbett jag har. Nu har det ju passerat rätt många hästar som man också fått höra inte funkar på ditten och datten. Det har funkat fint.
Jag har valt att inleda jobb på EN häst där tungan var nästan avklippt på och där det fanns artros i käkled efter traumat. Den hade dels inte gått dressyr och hade ett rätt våldsamt bagage och iom det kunde växla mellan introvert, utåtagerande och hade väldigt nära till stress. Där valde tom jag kapson under inledande formgivning efter att ha kikat den i munnen. Den hästen kunde sen inom något halvår eller så tävla på vanligt bett trots ung matte som inte heller hade dressyrskolning.
Så jag ser inte varför det ska krävas en massa specialjox faktiskt.

Och det är inte baserat på orutin kring olika bettlöst eller grunda kunskaper om anatomi eller munnen/tänder.
 
@Fiador Med att kunna rida menar jag att min häst går att kontrollera och manöverera på ett enkelt sätt samt att den arbetar på ett sätt jag tycker är önskvärt. Vet inte hur mer jag ska förklara det.

I ett tidigare inlägg från dig lät det som att det var så stor skillnad på olika alternativ att du hade svårt att få hästen att förstå dina signaler på något annat än bosal. Det var så jag uppfattade det iaf.
Hur stor skillnaden är beror ju på vad man vill uppnå, vilken precision man är ute efter. Om det bara handlar om att "styra" hö/vä/rakt fram eller om man förbereder för mer samlande rörelser och precision i rörelsens utförande med hög energi och kanske även i hög hastighet. Det handlar också om att skillnaden blir mer markant i ett inlärningsskede, om signalerna kommer från olika håll eller på olika punkter beroende på olika verktyg tex. Då blir det förvirrande även om precisionskravet i själva rörelsen inte finns.

Sen, det finns ju olika typer av bett med olika inverkan av en anledning. Inte bara för att liksom. Likasom att det finns olika bettlösa varianter av samma orsak.

Det jag opponerar mig mot det är att det inte verkar riktigt rumsrent att ha dom olika behoven när man rider bettlöst. Trots att dom behoven uppenbart är ganska stora när det gäller bettridning med tanke på hur många varianter av bett det finns att välja mellan.
 
Har du ridit på de olika typerna någon gång? Det är rätt rejäl skillnad i kommunikationen. Att jämföra en tunn, sladdrig läderrem med råhud över nosen går liksom inte. Det är HELT skilda verktyg, som bara råkar ha samma namn.

Ja självklart har jag ridit på olika bettlösa ? Annars skulle jag väl inte uttala mig ?

Ang din nya , ej ännu ridbara unghäst : har du bestämt dig flör att den alltså ska/bör ridas bettlöst oavsett och att dessutom inget passar om du ska tävla den om x antal år? 😳

Jag upplever att många sidepull inte är lika modulära som vanliga träns. Så den biten blir kanske knepig i framtiden när min lilla är stor nog att ha ryttare på ryggen. Men det hinner kanske hända en hel del tills dess!
 
Senast ändrad:
Iom att det står direkt efter att jag säger att det finns läder-sidepulls som är styva/stabila nog verkar alla andra förstå att jag menar att om man behöver hårdare material än de stabila läder-sidepulls som finns så ser jag det som att problemet ligger i skolningsbrist och inte i val av huvudlag om man nu inte kan rida en LA om man nu skolar bettlöst.
Det skulle gå fint även på min som jag skolat med bett. Han går fint att rida i både grimma, träns, kandar, kapson, halsring etc.

Givetvis hamnar trycket ngt olika baserat på bett och anatomi. Men tygelns inverkan och pivotering styrs främst av vinkeln tygeln inverkar och hur man kan rida upp och sas runt den.
Ett tränsbett ger samma vinkel på tygeln om det så är 2- eller 3-delat. Det kan dock bli annan vinkel, nacktryck etc med stång, hack etc.
Och man kan få annan känsla med olika kapsoner baserat på längden på pinnarna tygeln sitter på.
Den vinkeln går ju att ändra på genom var man har handen och formen på hästen också.

Jag vet hur bosal funkar. Har arbetat med det. Och jag vidhåller att tygelns placering ger en annan effekt och därför inte bör likställas med sidepull etc.

Och jag tycker nog faktiskt helt ärligt att det brukar gå fint att skola alla hästar på samma gamla tränsbett jag har. Nu har det ju passerat rätt många hästar som man också fått höra inte funkar på ditten och datten. Det har funkat fint.
Jag har valt att inleda jobb på EN häst där tungan var nästan avklippt på och där det fanns artros i käkled efter traumat. Den hade dels inte gått dressyr och hade ett rätt våldsamt bagage och iom det kunde växla mellan introvert, utåtagerande och hade väldigt nära till stress. Där valde tom jag kapson under inledande formgivning efter att ha kikat den i munnen. Den hästen kunde sen inom något halvår eller så tävla på vanligt bett trots ung matte som inte heller hade dressyrskolning.
Så jag ser inte varför det ska krävas en massa specialjox faktiskt.

Och det är inte baserat på orutin kring olika bettlöst eller grunda kunskaper om anatomi eller munnen/tänder.
Men du skrev uppbetsling. Uppbetsling=kontrollproblem som i att man behöver mer kraft.

Grejen är att bara för att något är styvare och fastare så betyder det inte att det är skarpare. Skarpheten sitter i handen som hanterar det i sånt fall. Och om styva nosdelar (tex råhud) på ett bettlöst är för skarpt och kan liknas vid uppbetsling, då är även vanliga tränsbett för skarpa för dom är mycket styvare och fastare.

Problem att skola för att man vill ha styvare material? Varför har man då metallbett som skolningsverktyg öht? Om det inte är några som helst problem att ha något annat mjukare?

Så länge man själv rider med hårda metallbett tycker jag inte man kan komma och påstå att andra har skolningsproblem för att dom vill ha styvare material i ett bettlöst.

Angående vinkeln på bett, så jaa vinkeln mellan bett och tygel kanske blir det samma, men det är väl inuti hästens mun bettet verkar? och det är ju där skillnaden uppstår.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 802
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 158
Senast: Cambrie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 173
Dressyr Har ni läst igenom förslagen till ändringar? Äntligen finns bettlösa alternativ med! Men varför måste bett/bettlöst användas på varsina...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
38 929
Senast: Wilfa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp