Bettlösa alternativ på tävling (Utbruten från Förslag om TR-ändringar)

I sånt fall är kunskapen om dessa betts olika inverkan skrämmande lågt. Tex så inverkar ju ett tvådelat inte på samma sätt som ett tredelat. Det känner väl förbundet till kan man hoppas.

Huruvida hästen trivs eller inte har ju just med denna skillnad på inverkan att göra.

Då är min kunskap med skrämmande låg 😅

Hur skiljer sig inverkan mellan ett två- och tredelat bett?
 
Det finns väldigt mycket skrönor om detta också. Men om man tänker rent logiskt (vilket brukar fungera bäst), så har hästen såklart god känsel på alla kroppsdelar, men slemhinnor och mjukdelar som inte är skyddade av läderhud och päls torde vara mest känsligt för inverkan av "hårda" material enligt min enkla logiska tankebana.;)

Fast så kan du inte tänka, tvärtom är det ju i huden de flesta tryck och smärtceller sitter (liksom de som känner temperatur).
Så fungerar ju vi med, ”inuti” kroppen har vi betydligt sämre känsel än utanpå kroppen. Päls kan absolut skydda nervceller, men t ex känselhår är ju direkt förknippade med nervceller och har extremt hög känsel.
 
Fast så kan du inte tänka, tvärtom är det ju i huden de flesta tryck och smärtceller sitter (liksom de som känner temperatur).
Så fungerar ju vi med, ”inuti” kroppen har vi betydligt sämre känsel än utanpå kroppen. Päls kan absolut skydda nervceller, men t ex känselhår är ju direkt förknippade med nervceller och har extremt hög känsel.
Ja som sagt, man kan ju spekulera om detta generellt. Men med avseende på "tryck" så torde inte pälsceller och andra känsliga utanpåliggande celler vara särskilt känsliga för det då om utsätts för det hela tiden, sadlar tex och andra remmar.

Samtidigt så är slemhinnor och mjukdelar inuti hästens mun, kanske "inuti" istället för "utanpå" av just den anledningen att den inte är anpassat för tryck....
 
Ehhh... det lät väldigt vetenskapligt 😅
Du har inte heller koll alltså?

Såklart trycker även ett tvådelat bett på lanerna?
Och gommen beror ju på bettets längd och hur gommen på hästen ser ut?
Varför tror du det finns olika då? Om det inte ära skillnad?

Ett tredelat trycker inte upp gommen som ett tvådelat utan trycket koncentreras på lanerna och ett tvådelat trycker mer upp i gommen än på lanererna....det är DET som ÄR skillnaden....och ofta orsaken till att fler hästar gapar i ett tvådelat än i ett tredelat, medans andra är mer känsliga för tryck på lanerna och då inte funkar bra med tredelat...
 
Tvådelat trycker upp i gommen, tredelat trycker på lanerna

Ja fast det handlar ju mer om inpassning?. Därför är det ju viktigt att betten inte är för långa. Men det har ju inte så mkt med själva bettets inverkan att göra på det vis som handlar om rättvisa och lika villkor i dressyrmomentet?

Funktionen på dessa två är samma dvs att man kan inverka på en sida i taget utan hävstångseffekt. Inte att det skulle skapa någon fördel i dressyren med ett bett som går upp i gommen eller trycker på lanerna ?
 
Generellt är trycket av både raka, två och tredelade bett störst och mest på tungan. Tungan är relativt bra på att ta tryck så det är en bra placering. Kika nån gång i hästens mun när den är stängd, lanen ligger liksom inte fri utan tungan tar upp det mesta av munnen.
Beroende på munnens utformning kan vissa hästar inte ha tvådelade bett, gommen är för låg, medan andra klarar det. Tvådelade bett kan vara praktiskt på hästar som behöver mer plats för tungan (liknar effekten av en tungfrihet på en stång) men nu finns ju raka bett med tungfrihet med.

Inverkan är dock lika på dessa bett, det är passformen för hästen som är olika? Eller nån som vet nåt annat?
 
Generellt är trycket av både raka, två och tredelade bett störst och mest på tungan. Tungan är relativt bra på att ta tryck så det är en bra placering. Kika nån gång i hästens mun när den är stängd, lanen ligger liksom inte fri utan tungan tar upp det mesta av munnen.
Beroende på munnens utformning kan vissa hästar inte ha tvådelade bett, gommen är för låg, medan andra klarar det. Tvådelade bett kan vara praktiskt på hästar som behöver mer plats för tungan (liknar effekten av en tungfrihet på en stång) men nu finns ju raka bett med tungfrihet med.

Inverkan är dock lika på dessa bett, det är passformen för hästen som är olika? Eller nån som vet nåt annat?
Titta på den här filmen, den visar ganska bra hur dom olika betten inverkar i munnen och på tungan.
 
Varför tror du det finns olika då? Om det inte ära skillnad?

Ett tredelat trycker inte upp gommen som ett tvådelat utan trycket koncentreras på lanerna och ett tvådelat trycker mer upp i gommen än på lanererna....det är DET som ÄR skillnaden....och ofta orsaken till att fler hästar gapar i ett tvådelat än i ett tredelat, medans andra är mer känsliga för tryck på lanerna och då inte funkar bra med tredelat...
Ett tredelat trycker mer på tungan än ett tvådelat och mindre på lanerna.
 
Ja fast det handlar ju mer om inpassning?. Därför är det ju viktigt att betten inte är för långa. Men det har ju inte så mkt med själva bettets inverkan att göra på det vis som handlar om rättvisa och lika villkor i dressyrmomentet?

Funktionen på dessa två är samma dvs att man kan inverka på en sida i taget utan hävstångseffekt. Inte att det skulle skapa någon fördel i dressyren med ett bett som går upp i gommen eller trycker på lanerna ?
Då kan man ju fundera på varför inte bettlöst är tillåtet i vanliga dressyrklasser, inte ens sidepull, som ju då har samma funktion.

Sen har vi ju det här med pivoteringen (inverkan vertikalt), som ju då tränsbettet ska göra (och inte bettlösa) enligt vissa här, hur får man till det "en sida i taget"?

Även om ryttaren inte förstår bettets faktiska inverkan, så är det just dessa signaler (tryck/inverkan) som hästen har att gå på och lär sig att tolka....
 
Då kan man ju fundera på varför inte bettlöst är tillåtet i vanliga dressyrklasser, inte ens sidepull, som ju då har samma funktion.

Sen har vi ju det här med pivoteringen (inverkan vertikalt), som ju då tränsbettet ska göra (och inte bettlösa) enligt vissa här, hur får man till det "en sida i taget"?

Även om ryttaren inte förstår bettets faktiska inverkan, så är det just dessa signaler (tryck) som hästen lär sig att tolka...

Men alltså , vad är det du inte fattar av hela den här diskussionen ?

Som vanligt.....
 
Men alltså , vad är det du inte fattar av hela den här diskussionen ?

Som vanligt.....
Fast jag pratar inte om vilka fördelar/nackdelar olika bett har för dressyren, utan inverkan, den faktiska som uppenbart väldigt få har koll på...

Samtidigt så finns då ett antal olika typer av bett som alla har "samma" inverkan? Varför är dom då olika?

Det blir moment 22. Antingen har man olika bett i reglementet för att olika ekipage har olika signalsystem och därmed olika inverkan (vilket väl inte är så konstigt då regelverket är gjort även för internationell tävling), eller så har man inte olika bett för att alla ska ha samma signalsystem och inverkan...
 
Det är argumenten om att "bettlöst har inte samma inverkan" som jag diskuterar, ingenting annat.
 
Men rid med bett då om allt är samma så finns det inga hinder att avancera upp i klasserna!
Men hallå, var det inte du som hävdade att alla "tränsbett" hade samma inverkan? Jag hävdar och har hela tiden hävdat, att inverkan är olika på olika tränsbett, det är därför dom ÄR olika, hur svårt kan det vara :banghead:
 
Men hallå, var det inte du som hävdade att alla "tränsbett" hade samma inverkan? Jag hävdar och har hela tiden hävdat, att inverkan är olika på olika tränsbett, det är därför dom ÄR olika, hur svårt kan det vara :banghead:

Uppenbarligen jäkligt svårt !
 
Titta på den här filmen, den visar ganska bra hur dom olika betten inverkar i munnen och på tungan.
Jätte bra film/klipp när det diskuteras om hur lätt det är att vinkla till det man vill att andra ska se. Innan du ens trycker på play visas en bild där det visas en vinkel på hur bettet inverkar om tyglarna hålls av en som står vid bogen av hästen eller möjligtvis en martingal på hästen och hästen tar upp huvudet.

Svälj inte allt med hull och hår utan tänk lite själv.
 
Jätte bra film/klipp när det diskuteras om hur lätt det är att vinkla till det man vill att andra ska se. Innan du ens trycker på play visas en bild där det visas en vinkel på hur bettet inverkar om tyglarna hålls av en som står vid bogen av hästen eller möjligtvis en martingal på hästen och hästen tar upp huvudet.

Svälj inte allt med hull och hår utan tänk lite själv.
Men du har inte tittat på filmen eller hur? Betänk vad som händer med vinkeln (tygel/hand-bett) när hästens huvud/nos rör sig mot det vertikala (på tygeln, nosen i eller något framför lod).

29239


Jag har inte svalt nåt. I min värld är det basic basic att ett tvådelat bett trycker mot gommen vid "tryck" i tygeln och det är därför hästen vill gapa för att komma undan detta obehag.

Det tredelade bettet har kommit till just för att komma ifrån denna effekt, men då med effekten att blir större tryck på lanerna i stället.

Det är nog du som får läsa på och begrunda hur vinklar och tryck och bettets placering hänger ihop.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 776
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 124
Senast: Cambrie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092
Dressyr Har ni läst igenom förslagen till ändringar? Äntligen finns bettlösa alternativ med! Men varför måste bett/bettlöst användas på varsina...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
38 782
Senast: Wilfa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp