Betydelsen av ordet "vegetarisk" (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Korskontaminering sker lika enkelt i ugn som på stekhäll/kylar och alltså, man steker ju inte i samma stekfett hela tiden.

Det skrapas ju av och byts ut mellan varje beställning. Iaf har det varit så på de restauranger jag jobbat i och inte heller är det ovanligt att man häller på vatten och kokar hällen "ren" och skrapar bort ev stekrester några gånger under ett pass.

Med det sagt så tillagar jag veg separat från kött, så ingen behöver förfasa sig och tro att jag steker veg och kött, på samma yta..
Där jag har jobbat har vi inte ens grönsaker eller vegetarisk mat i samma kyl. Dock så delar dom frysrum.
 
Mitt behov av att påtala eget ansvar? Jovars, det har man som allergiker. Jag som inte bara riskerar att bli 'sjuk' av mitt allergen kan dö bara vid 'spår av' eller att någon öppnar en påse nötter bredvid mig kan a l d r i g ta för givet att 'någon annan' tar det ansvaret åt mig. Du säger att du inte tål animalier, vilket möjligtvis härrör av en rädsla där du sveper in en hel livsmedelsgrupp som ditt kryptonit, men i den här diskussionen framstår det mest som okunnigt forumgagg.
Halvt OT:

Rent generellt så bör/måste och brukar folk med speciella önskemål och behov vara jättebra på att höra sig för. Jag jobbar hos en stor livsmedelskoncern (både grossist och butiker) och vi får alla möjliga frågor hela tiden. "Är den här tillsatsen utvunnen från en vegetabilisk eller animalisk källa?" "Är köttet i den fryspizzan halal"? "Kan jag beställa sandwich till familjelunchen på lördag som absolut inte innehåller tomat?". Folk som frågar kan ju nästan alltid få svar och i detaljledet kan det alltid fixas specialmat om man bara säger till :).
 
Fast nej. Jag kan köpa att du blir sjuk av att äta en måltid med kött om din mage inte är van vid detta. Men nu handlade det om att din vegetariska mat eventuellt blivit tillredd i en panna där animalier tidigare befunnit sig, det blir du inte sjuk av annat än om du vet om det och det är psykosomatiskt. Helt galet att jämföra det med faktiska allergier.
En kollega till mig fick tillkalla ambulans då en gäst hade fått i sig köttbuljong via såsen . Gästen blev väldigt sjuk. Ett stort misstag av kocken naturligvis. Men sjuk som satan blev den stackars tjejen.
 
Men det är en väsentlig skillnad som spelar roll oavsett vad någon personligen väljer. Min kusins tjej har celiaki och hon är riktigt less på den här "trenden" med folk som äter glutenfritt för det har INTE lett till mer tydlighet utan snarare mer slarv då så många avfärdar det som en trenddiet och det är ju inte så noga.

Nu är du faktiskt allergiker och då tycker iaf jag att det är oansvarigt att svepande beskriva det som "animalier" då det helt enkelt inte är sant.
Hur tycker du att jag ska beskriva det då för att folk ska förstå vad jag menar?
 
Mitt behov av att påtala eget ansvar? Jovars, det har man som allergiker. Jag som inte bara riskerar att bli 'sjuk' av mitt allergen kan dö bara vid 'spår av' eller att någon öppnar en påse nötter bredvid mig kan a l d r i g ta för givet att 'någon annan' tar det ansvaret åt mig. Du säger att du inte tål animalier, vilket möjligtvis härrör av en rädsla där du sveper in en hel livsmedelsgrupp som ditt kryptonit, men i den här diskussionen framstår det mest som okunnigt forumgagg.
Ja och jag har aldrig påstått att andra ska ta det ansvaret.

Rädsla? För vad skulle jag vara rädd menar du?
 
Där jag har jobbat har vi inte ens grönsaker eller vegetarisk mat i samma kyl. Dock så delar dom frysrum.
Kött ska ha en, mjölkvaror en och frukt/grönt en, men inte alla kök har de möjligheterna och då får de separera efter bästa (och av miljö&hälsa godkända) förmåga.

Risk för korskontaminering finns väl egentligen alltid, om än i varierande grad så blir man assjuk i flera dagar/veckor av en droppe köttsaft bör man nog hålla sig borta helt från restauranger som serverar rött kött och hålla sig till de ställen som bara serverar veg, fisk, skaldjur och kyckling.
 
Intressant det där med ord. I områdena jag rört mig har "jag tål inte *valfritt livsmedel*" alltid betytt att man har en allergi/överkänslighet som faktiskt gör att man blir sjuk på ett eller annat sätt. Behöver man som köttallergiker då berätta hur sjuk man blir för att folk ska förstå att man faktiskt blir sjuk av det?
 
Intressant det där med ord. I områdena jag rört mig har "jag tål inte *valfritt livsmedel*" alltid betytt att man har en allergi/överkänslighet som faktiskt gör att man blir sjuk på ett eller annat sätt. Behöver man som köttallergiker då berätta hur sjuk man blir för att folk ska förstå att man faktiskt blir sjuk av det?
Alltså ingen behöver väl något men det ligger ju i ens eget intresse att se till att det blir rätt.

Om man äter vegetariskt för att man är allergisk mot rött kött kan det ju vara värt att påpeka det tänker jag. Framförallt när det är en så pass ovanlig allergi, vad jag vet handlar det om hundratals i Sverige som lider av det, alltså inte ens 1000 personer.

Jag tycker det är självklart att man tillreder vegetariskt helt separat från animalier, men jag kan absolut se hur man kan tycka att det som är viktigt är att man inte blir serverad kött, inte att det absolut inte får innehålla något spårämne. Jag tror helt enkelt personer tänker efter lite mer noga om man vet att det rör sig om gästens hälsa och inser saker man kanske annars inte tänkt på.
 
Alltså ingen behöver väl något men det ligger ju i ens eget intresse att se till att det blir rätt.

Om man äter vegetariskt för att man är allergisk mot rött kött kan det ju vara värt att påpeka det tänker jag. Framförallt när det är en så pass ovanlig allergi, vad jag vet handlar det om hundratals i Sverige som lider av det, alltså inte ens 1000 personer.

Jag tycker det är självklart att man tillreder vegetariskt helt separat från animalier, men jag kan absolut se hur man kan tycka att det som är viktigt är att man inte blir serverad kött, inte att det absolut inte får innehålla något spårämne. Jag tror helt enkelt personer tänker efter lite mer noga om man vet att det rör sig om gästens hälsa och inser saker man kanske annars inte tänkt på.
Nu är jag ju inte helt hundra på hur @TinyWiny uttrycker sig på restauranger osv men anledningen till min fundering var hur folk uttryckt sig mot personen här i tråden. Som att personens allergi inte är så viktig. När jag läser det som skrivits får jag bilden av att folk tror att personens allergi är pga ovan mage/inbillning, utan att för den delen gräva djupare i det innan man lägger upp det så.
 
Nu är jag ju inte helt hundra på hur @TinyWiny uttrycker sig på restauranger osv men anledningen till min fundering var hur folk uttryckt sig mot personen här i tråden. Som att personens allergi inte är så viktig. När jag läser det som skrivits får jag bilden av att folk tror att personens allergi är pga ovan mage/inbillning, utan att för den delen gräva djupare i det innan man lägger upp det så.

Jag tror istället att missförståndet baserade sig på att hela tråden drog en skiljelinje som inte motsvarar någon känd allergi. Hade det redan från början varit klart att det var rött kött som skulle separeras hade det för mig varit tydligare att det handlar om allergi, nu var ordet "animalier" vilket gjorde det otydligt. För mig blir det lite äpplen och päron, svårt att hänga med, att blanda och ge mellan rutiner för matlagning gällande allergier och kostpreferenser. Det ena är livsviktigt och det andra är olika viktigt för olika personer.

Även om jag också tycker att en beställning av en vegetarisk rätt ska innebära att den inte tillagats på ett sätt som gör den icke-vegetarisk.

Det är alltså inte ens för @TinyWiny :s allergiska reaktioner, viktigt att sparrisen inte stekts tillsammans med animalier; om animalierna som samstekts med sparrisen är fågel, fisk eller tusentals andra sorters animaliska livsmedelsråvaror. Men ändå en felaktig benämning av rätten, för vegetarisk bör man då inte kalla den.

Det är extremt viktigt att hantera allergier på ett korrekt sätt.
Sedan tycker jag också det är viktigt att hantera benämningar på rätter på ett korrekt sätt, men det är inte på samma bollplan när det uppstår fel.
 
Nu är jag ju inte helt hundra på hur @TinyWiny uttrycker sig på restauranger osv men anledningen till min fundering var hur folk uttryckt sig mot personen här i tråden. Som att personens allergi inte är så viktig. När jag läser det som skrivits får jag bilden av att folk tror att personens allergi är pga ovan mage/inbillning, utan att för den delen gräva djupare i det innan man lägger upp det så.
Det beror ju på hur den allergin har framställts och argumenterats vid här i tråden. Även en köttallergi (reagens mot oligosackariden galaktos-alfa-1,3-galaktos (alfa-galkan) kan leda till anafylaxi och död.
 
Nu är jag ju inte helt hundra på hur @TinyWiny uttrycker sig på restauranger osv men anledningen till min fundering var hur folk uttryckt sig mot personen här i tråden. Som att personens allergi inte är så viktig. När jag läser det som skrivits får jag bilden av att folk tror att personens allergi är pga ovan mage/inbillning, utan att för den delen gräva djupare i det innan man lägger upp det så.
Nej för jag förstod ärligt talat inte att det rörde sig om en allergi när man uttrycker det så vagt som "tål inte animalier" för det finns ingen sådan allergi. Man kan t.ex inte vara allergisk mot kyckling.
 
Nej för jag förstod ärligt talat inte att det rörde sig om en allergi när man uttrycker det så vagt som "tål inte animalier" för det finns ingen sådan allergi. Man kan t.ex inte vara allergisk mot kyckling.
Fast enligt läkartidningen kan du ju vara allergisk mot kycklingkött även om det är ovanligt. Eller har läkartidningen fel? Du kan också vara allergisk mot fisk och skaldjur.
 
Fast enligt läkartidningen kan du ju vara allergisk mot kycklingkött även om det är ovanligt. Eller har läkartidningen fel? Du kan också vara allergisk mot fisk och skaldjur.
Ja jag är inte sämre än att jag kan erkänna när jag har fel för det visste jag inte. Men du kan fortfarande inte ha en generell allergi mot animalier vilket var poängen.
 
Ja jag är inte sämre än att jag kan erkänna när jag har fel för det visste jag inte. Men du kan fortfarande inte ha en generell allergi mot animalier vilket var poängen.
Men vi vet ju inte om ts har flera allergier som är kopplade till kött heller. Det är ju inte omöjligt, eller hur? Dvs knappast något vi ska säga att ts inte har iom att vi inte vet.
 
Jag tycker öht att det är en rätt taskig attityd på buke så fort någon säger att den väljer bort kött eller andra animalier,

Helt plötsligt är det bortskämt, orimligt och oförskämt att fråga vad maten innehåller😒 Eller att tom på resturang när man betalar själv vilja kunna välja något som man faktiskt vill/kan äta.

Och märkligt att inte vilja ha sin mat stekt i samma fett som mat man valt bort (rent ut sagt så förstår jag inte på er - jag äter ibland kött och skulle inte vilja ha det stekt tillsammans med någon annans fisk 🤢 och ser det faktiskt inte märkligare att veganer inte vill ha sin mat i samma fett som kött varit i. Specielt inte när jag sett hur dåliga människor blir när någon "missat" och t.ex. använt köttbuljong)

Det finns mängder av folk som äter insekter. Insekter är i regel inte farliga att äta. Det finns inga kända allergier. Man blir inte ens magsjuk om man råkar få i sig en insekt, även om de normalt inte ingår i kosten. Ändå är min acceptans för silverfiskar, spindlar och syrsor i maten noll. Men om ni är konsekventa är detta naturligtvis helt orimligt.

En växtbaserad kost är generellt det enklaste sättet att minska klimatpåverkan av vår mat och minska risker för t.ex. nya patogener och antibiotikaresistens. Jag gynnas av att andra väljer sådan mat - oavsett vad jag själv vill äta (och i synnerhet om jag vill fortsätta att äta animalier själv). Men här tänker vi inte så. Här måste vi genast slänga oss på alla som gör ett annat val, även om det är ett vi och våra barn har nytta av.

Underliga människor!
 
Jag tycker öht att det är en rätt taskig attityd på buke så fort någon säger att den väljer bort kött eller andra animalier,

Helt plötsligt är det bortskämt, orimligt och oförskämt att fråga vad maten innehåller😒 Eller att tom på resturang när man betalar själv vilja kunna välja något som man faktiskt vill/kan äta.

Och märkligt att inte vilja ha sin mat stekt i samma fett som mat man valt bort (rent ut sagt så förstår jag inte på er - jag äter ibland kött och skulle inte vilja ha det stekt tillsammans med någon annans fisk 🤢 och ser det faktiskt inte märkligare att veganer inte vill ha sin mat i samma fett som kött varit i. Specielt inte när jag sett hur dåliga människor blir när någon "missat" och t.ex. använt köttbuljong)

Det finns mängder av folk som äter insekter. Insekter är i regel inte farliga att äta. Det finns inga kända allergier. Man blir inte ens magsjuk om man råkar få i sig en insekt, även om de normalt inte ingår i kosten. Ändå är min acceptans för silverfiskar, spindlar och syrsor i maten noll. Men om ni är konsekventa är detta naturligtvis helt orimligt.

En växtbaserad kost är generellt det enklaste sättet att minska klimatpåverkan av vår mat och minska risker för t.ex. nya patogener och antibiotikaresistens. Jag gynnas av att andra väljer sådan mat - oavsett vad jag själv vill äta (och i synnerhet om jag vill fortsätta att äta animalier själv). Men här tänker vi inte så. Här måste vi genast slänga oss på alla som gör ett annat val, även om det är ett vi och våra barn har nytta av.

Underliga människor!

Med tanke på innehållet i tråden tycker jag att det här inlägget var extremt konstigt. För jag har verkligen inte läst något av det som påstås, trots att jag läst nästan alla inlägg.

Jag tycker att alla (?) håller med om att restauranger bör separera tillagning - det som debatterats de senare sidorna är huruvida det finns ett lagkrav att så ska ske (vilket det inte gör).

Jag har sett massor av uppmaningar att man just ska fråga om vad maten innehåller, och hur den tillagas, om man tycker det är viktigt.

Ingen har skrivit någonting värderande om kostval, vad jag har läst.

Ett stort frågetecken blir det. ?:confused:
 
Nä, fast animalier är mer än bara kött. Det är alla mjölkprodukter också samt ägg.
Ja det vet jag men ts beskriver själv att i dagligt tal där ts rör sig är vegetarian en person som även äter ägg och mjölk, vilket man ju kan koppla till att personen är person som äter just så.
 
Men vi vet ju inte om ts har flera allergier som är kopplade till kött heller. Det är ju inte omöjligt, eller hur? Dvs knappast något vi ska säga att ts inte har iom att vi inte vet.
Du tycker inte att du är lite löjlig nu? Men visst, hitta en enda människa som är allergisk (inte överkänslig, allergisk) mot exakt alla animalier och jag ska erkänna mig besegrad.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 172
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 718
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 890
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp