Bukefalos 28 år!

Bil från Tyskland

H

Hast-hund

Jag har funderat en del ang det här med att köpa bil från Tyskland. Ganska många som gör det från hela europa, så det borde väl vara någon poäng i det hela.
Hur går det till? Vart köper man billigast? Några hemsidor på företag eller bilförsäljare i Tyskland som sysslar med just detta? Någon som har köpt därifrån själv?

Jag är främst intresserad av Mercedes och BMW men även Audi, Acura och Hummer.
 
Sv: Bil från Tyskland

Men det är väl helt fel tid att göra det nu när euron är så hög. Nu kommer ju tyskarna hit för att köpa bil.
 
Sv: Bil från Tyskland

De bilar som tas hem billigt från Tyskland är "gammal skit". Alltså bilar som är äldre än 8 år. I Tyskland skrotas dessa ut, medan vi i Sverige anser att det är en nästan ny bil. Därför tjänar de som importerar bilar därifrån grymma pengar.

Dagens bilar är byggda för att hålla i 8-10 år.
 
Sv: Bil från Tyskland

*KL*
Nuförtiden är det inte lika lätt att göra bra importbilaffärer från andra europeiska länder som det var tidigare; från början av 80-talet och fram till början av 2000-talet ungefär. Prisläget har helt enkelt harmoniserats till följd av den ökade handeln över gränserna. Jag har en tysksåld sidoimporterad Volvo (av en svensk auktoriserad volvohandlare), en tysksåld privatimporterad motorcykel (som jag själv åkte ner och köpte privat) och min fru en engelsksåld privatimporterad motorcykel. Alla tre fordon har vi köpt mer förmånligt än motsvarande objekt på svenska marknaden, alla kostnader och tid inräknat, men idag är det knappt värt besväret. Det svaga förhållandet just nu mellan SEK och EUR är ytterligare en orsak. Samtidigt går det förstås alltid att hitta bra köp utomlands, precis på samma sätt som det går att göra en bra inomsvensk affär via t.ex. Blocket.

I praktiken är det rätt enkelt att privatimportera bil inom EU. Litet förenklat: hitta objektet - privat eller i butik, åk och titta, gör upp affären, se till att få med registreringsbevis i original, ta hem fordonet (ordna med skattekredit och försäkring om fordonet skall köras hem), registreringsbesiktiga och var glad. :)
 
Sv: Bil från Tyskland

Tackar alla för svaren! Jag avstår nog besväret tror jag
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
845
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 647
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 954
Hundavel & Ras Jag har aldrig köpt en valp, haft en hund men köpte henne som vuxen. Självklart kollade jag upp hennes hälsa innan men med mer kunskap...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 641
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp