Bil och häst - jämförbart?

fejko

Trådstartare
Tycker ni också att det kostar ungefär lika mycket att ha bil som att ha häst? OK mina hästar var dubbelt så dyra i inköp, men jag tänker mer på löpande kostnader...
 
Nä, driftskostnaderna på min bil är mkt lägre per år än vad det kostar mig att hålla häst. :smirk: Även om jag inte räknar försäkringarna så är det väldigt dyrt här i Sthlm med häst, dyrare än att ha bil som boendes i city.
 
Nja...
Ponnyn kanske, men defenitivt inte hästen.
Men så beror det ju på vad man har för bil, vart man bor etc.
Men nej ändå, med träningar, hovslagare och allt annat så blir hästarna helt klart dyrare än bilarna INKL bensin.
 
Jag har en liten Renault 5 från -88 som drar relativt lite bensin och billig föräkring (typ 3000kr/år)! Det är min första bil och jag trodde iof att den skulle dra ännu mindre än vad den gör men men...bra mkt billigare än hästen är den iaf! :smirk:
 
Oj du bor nog inte i Stockholm :crazy: här är det dyrt att ha häst...
 
Det är dyrare att ha häst..
Sen är det ju en stor skillnad också: Skulle bilen rosta ihop eller om du inte har råd att försäkra den tex. så kan du ju bara ställa av den ett tag. Så fungerar det inte med en häst. En häst är därför ett mkt större ansvar än en bil, både ekonomiskt och i övrigt.

Nirak
 
Det beror ju på vad man jämför med för bil. Men eftersom man räknar med att en relativt ny halvstor bil kostar minst 30kr/mil (ikl. allt) så tycker jag att det är ganska jämförbart. Om man kör 2000 mil/år ger det en månadskostand på 5000 RÄTT MYCKET faktiskt.
När folk på mitt jobb förvånas över hur jag kan lägga ner så mycket pengar på en häst brukar jag kontra med att jag kör ju en billig gammal bil istället. En bil som täcker mer än grundbehoven kallar jag lika mycket hobby som min häst. ;)
 
Nej, hästen är mycket dyrare per månad. Jag använder dessutom bilen främst för att ta mig till hästen vilket gör att mina bilkostnader vore betydligt mindre om jag ej hade häst.
 
Rättvisast är att endast ta med merkostnaderna med att ha bil inte allakostnader. Det kanske är lite fel att räkna med de 200 milen man körde för att komma tur och retur fjällen och andra resorm man ändå gjort men betalat för på annat sätt i bilkostnaden.

Hästen snarare sparar utgifter, man har inte tid (eller råd för den delen) med så mycket annat.
 
Ah! SÅ har jag faktiskt inte sett det förut!

Nästa gång pojkvännen klagar på att vi aldrig kan hitta på någonting eftersom jag har så mycket att göra med hästarna så ska jag hävda att "vilken TUR att de finns, så slipper vi slösa pengar på bio, restaurang eller dyra utlandssemestrar!". :D
 
Visst man har ju ändå kostnader när man ska ta sig till och från olika ställen, men det är nog ändå mer kostnader förenade med bilen än vad många tänker på. Man jag ju vara helt säker på att en ny bil förlorar rätt rejält i värde på några år medans en häst med skicklig ridning istället kan ha en bra värdeökning.

Det jag reagerar emot är att det i mångas ögon är helt ok att låna en massa pengar för att få en "rejäl och bra" bil, men det är inte lika ok att låna till "lyxnöjet" häst. (enligt många, inte mig) :smirk:
 
Värdeminskningen på "skrotbilar" är i det närmaste försummbar medan vrålåket sjunker 50000 i värde bara man sätter in nycklen första gången. Hästar stiger visserligen i värde de första åren men sedan går det för det mesta utför, vad man förlorar mest på (eller i vissa fall vinner) beror på vad för exemplar man valt.
 
För mig är bilen mycket dyrare än hästarna. Det beror väl på var och hur man bor.

Jag måste ha bilen varje dag och måste köra rätt mycket eftersom jag bor som jag gör. Men just för att jag bor som jag gör så är det billigt att hålla hästar.
 
För mig är det dyrare att ha bil än häst... Men det kan oxå bero på att jag bor nästan 4 mil från stallet... Åker dit mellan 4-7 dar i veckan beroende på hur det ser ut på jobbet. Bensinkostnaderna rusar iväg, sen tillkommer skatt, försäkring, lån osv... Bensinen går bara den på ca 1500kr/mån. Med lån och försäkring hamnar jag nog på runt 2500:-/mån...
Hästen betalade jag kontant, så jag har inget lån, men där ligger jag på en total månadskostnad på 1500-2000:-/mån beroende på om det är "hovslagarmånad", "veterinärmånad" eller "vanlig månad".

Sen kan det givetvis komma oförutsedda utgifter oxå, men det gäller väl både bilen och hästen...
 
Beror ju på vad du har för bil.. ;)

Hade denna diskussionen med en kille på mitt förra jobb. IT-konsulterna där körde runt med nya audi eller BMV. INGA billiga bilar där inte...

Denna kille hade varje månad avbetalningar för sin bil på 3.000 kr. Dessutom tillkom ju bensin, skatt och försäkring. Dessutom hostade han helt villigt upp 18.000 kr för nya fälgar och däck. Fasen det får du en riktigt bra sadel för :eek:

Min pålla kostar mig cirka 2.500 inkl hovslagare och försäkring. Kör runt i en gammal volvo från -87. :crazy:

Visst skulle det vara häftigt med en ny fräsig bil, framför allt kände jag det tidigare i höstas, när vi letade motorfel och fick cykla i 1 månad ToR hem-jobb...

En sekreterarkollega och hennes man betalar 3000 kr varje månad i avbetalning på en ny bil.

Så gärna vill inte jag ha en ny bil.... då har jag hellre hästen kvar.. :cool:
 
Familjens bil kostar mer än vad ponnyn gör om man kollar på statoilräkningen och då är ju inte försäkring etc med.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 390
Senast: Nepenthe
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 546
Senast: mars
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 683
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp