Bil som kan dra två hästar

fejko

Trådstartare
Jag har frågat en gång förut och fick då följande svar:

Ford Scorpio
Toyota Hillux
Mazda B2000
Audi A6 Quattro

Nu undrar jag om Ford Scorpion och Audin verkligen för dra två hästar? I så fall borde jag väl kunna göra detta med min gamla Volvo också?

Kom gärna med mer förslag!
 
Det hänger ju mest på transporten. För att få dra två stora hästar, så lär du ha en transport med en totalvikt på minst 1800 kg. Så då måste du ha en bil som får dra 1800 kg och förmodligen BE-kort eftersom tågvikten då säkert överstiger 3,5 ton.
 
Men tror du jag kan dra två hästar med min Volvo och E-körkort? Hur vet man hur mycket man får dra med en bil med E-körkort?
 
Du kollar i registreringsbeviset.

Min Audi A4 Quattro som ju är mindre än en A6 får dra 1800kg med E-kort och 1550kg med B-kort tex.
 
Det beror på vilket släp du har, totalvikten bil+släp får ej överstiga 3500kg. Dragvikten har du regbeviset. lastvikten på släpet finns på släpets regbevis.
 
Om du inte hittar ditt reg-bevis, så kan du ringa till Bilregistret och prata med kundtjänst. Om du ger dom ditt reg-nummer, så kan dom svara på hur mycket du får dra med din bil. Tfnnr: 0771-141516
 
Nä, det är inte säkert att det räcker med 1800 kg. Beror ju på hur mycket din transport får lasta och på hur mycket dina hästar (+ eventuell annan last) väger.
 
För att lagligt dra två hästar bör nog släpet ha 2000 kg (eller 1990) totalvikt. Då är det antagligen ett boggiesläp. Totalvikten på bil och släp blir över 3,5 ton så E-kort krävs.
Volvon får dra 1500 med E-kort om det är en 240.
 
Det beror nog på vilken 240 modell för min får dra 1600 med E-kort.
 
Nu har jag kollat! Min Volvo får dra 1600 med E-körkort. Fast detta hjälper ju föga om transporten dessutom väger ca 900 kg. 900+700+700=2.3 ton :eek:
 
Väg dina hästar! Jag har ett fullblod på 1.68 som väger 550 kg (normalhull) och ett halvblod på 1.61 som väger 610 kg.(något mer än normalhull).
"Gamla halvblodet" som var "riktigt tungt" vägde 660kg.
 
Det brukar finnas vågar på t ex soptippar och bilprovningen som man kan köra upp på. Så åk först dit och väg bil + släp, sen stoppar du i en av hästarna och åker dit och väger igen. =)
 
Det hänger ju mest på transporten. För att få dra två stora hästar, så lär du ha en transport med en totalvikt på minst 1800 kg. Så då måste du ha en bil som får dra 1800 kg och förmodligen BE-kort eftersom tågvikten då säkert överstiger 3,5 ton.

Det är faktiskt förbjudet att dra mer än 1500 kg med B-kort oavsett vad det står att bilen får dra! :angel:
Den idealiska dragbilen är alltså den som väger 2000 kg och får dra 1500, då utnyttjar man möjligheterna bäst. Vår förra bil, en Ford Mondeo hgv aut. var en sån idealisk dragbil. :love:
Om man har en bil som får dra lite mindre gäller det att kolla om det är släpets egentliga vikt (alltså tjänstevikten plus hästens/lastens vikt) eller om det är totalvikten (dvs släpets tjänstevikt plus högsta tillåtna lastvikt) som anges. Det är inte så krångligt som det låter, men det kan vara värt att kolla.
Men faktum kvarstår, även om du har en jättestark bil får du inte dra mer än 1500 kg med B-kort, även om dui inte kommer upp i tågvikten 3500. ;)
 
Nja, lite har du missuppfattat. Du kan få dra mer än 1500 kg med B-kort. Saxat ur vägverkets hemsida:

Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil och ett till sådan bil kopplat till lätt släpfordon , terrängvagn och motorredskap klass I.

Släpfordon med en totalvikt av högst 750 kg. Ett lätt släpfordon kan också ha en totalvikt över 750 kg. Då får släpfordonets totalvikt inte överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt får inte överstiga 3 500 kg.

DVS, allt som är lätt släpfordon och har mindre vikt än bilens godkända släpvikt för B-körkort (och är sammanlagt under 3,5 ton) får framföras med B-kort.
:)
 
Hoppsan! :o Jag var verkligen helt övertygad om att jag läst detta om 1500-kilosgränsen på vägverkets hemsida. :crazy: Sorry, jag tar genast tillbaka. Sen är det väl förstås rätt svårt att hitta en bil som drar mycket mer än 1500 kg utan att väga mer än 2000, men det är ju en annan femma. ;) Skall i allafall akta mig för att vara sådär tvärsäker igen! :cool:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 898
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 271
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag vrider och vänder på mina tankar om bilar :D Vad finns det för bilar som är pigga, snygga och får dra cirka 1 500 kilo? Sisådär 140...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 603
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 125
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp