Bil som kan dra två hästar

Det är ju en "jeep" den har hög och låg växel... kostar runt 500.000:- den drar ju över 1 liter iaf... men det är en satans bra bil! Både i terräng och som dragbil!
 
Jag har en Ford Scorpio Hgv och den får dra ovanligt mycket för att vara en "vanlig" bil (alltså inte en sån som Pajero eller nån stor fyrhjulsdriven sak). Men jag får inte dra två fullstora hästar. Sen beror ju det mycket på, som sagts tidigare, hur mycket släpet väger oxå, men med ett för lätt släp får man ju inte lasta så tungt heller...
 
Re: Kolla på Subaru!

hahaha, det där med saab kan jag hålla med om. totalt värdelös :p
vi hyrde en för att ha till uppkörninge för BE eftersom min bil ite kunde ta sig igenom konbanan enligt deras kreterier (sen fick vi veta att de kunde lägga till ett par dm så att även min bil kunde klara av att ta sig igenom)
den drog ca 0.9 liter milen utan släp. hände på ett släp som vägde 1500 kg. då drog den 2.5 liter milen :eek: inte så snål direkt. och inte heller så stark för detta ändamål.
 
Re: Kolla på Subaru!

Det måste ha varit en gammal Saab då eller?! Jag har en Saab 9-5 som drar 1800 kg med BE kort. Stark bil som drar ca 0,8-0,9 l milen. Med släp (totalvikt 1950 kg) drar den runt 1,5 l milen. Inte särskilt värdelös i mina ögon.
 
Re: Kolla på Subaru!

en splirrans ny hyrbil, de får inte vara äldre än 3 år. tror att det var en 01:a eller 02:a.
Men hur kunde den dra så mycket för oss? :confused: kördes nästan bara motorvägen till och från uppkörningen.
kanske gick det mycket soppa pga turbon?
att jämföra med min suzuki som drog samma släp och last (lastade med en tank vatten) på ca litern/ milen. fast i den sitter det en V6:a.
 
Re: Kolla på Subaru!

Man ska helst undvika framhjulsdrivna bilar när man ska dra. När du krokar på släp ska kultrycket ligga på c:a 70 kg och ju mer du lastar bak ju lättare blir den framtill där drivhjulen sitter och vid halt väglag försämras greppet radikalt :crazy:

Rolle på Österlen, som kör Jeep® there´s only one :cool:
 
Re: Kolla på Subaru!

Vad kör du för Jeep? Vi var inne på en Grand Cherokke V8 förut, men nu lutar det nog åt nya modellen av Wrangler. Är du nöjd, några problem osv?
/Anna
 
Re: Kolla på Subaru!

Det undrar jag med! Landcruisern är säkert jättefin men lite i dyraste laget för min plånbok kanske :crazy:

Är lite skeptisk mot amerikanska bilar dock, efter att ha bott i USA.
 
Re: Kolla på Subaru!

Men du behöver ju inte köpa en sprillans ny Landcruiser? Farsan köpte sin i Tyskland i somras, för ca 140 000 kr. Den var i nyskick, hade endast rullat 1400 mil, årsmodell -98. Kolla t ex Blocket, där finns en hel del begagnade Landcruisers.
 
Re: Kolla på Subaru!

Förresten, jag kollade med pappa igår vad hans LC drar. Den drar ca en liter på landsväg, och 1,3-1,4 blandad körning. Våran gamla diesel-Landcruiser gick billigt, strax under litern.
 
Re: Kolla på Subaru!

Hej!

Har en -95 Grand Cherokee Ltd V8 5.2 l.Har haft den i 1 1/2 år och drygt 3000 mil körda. Är helt nöjd eftersom den uppfyller de flesta krav jag har. Fördelar:

Får dra 3 ton (1 ton med B-körkort)
Slitstark
Väger 2 ton
Bra ork i motorn, märker knappt att man kör med släp.
Bra komfort och personbilsprestanda vid omkörningar (8 sek 0-100)
Yttermått mindre än volvo
Kan ta mig ut på vägen även vid snö, får köra över åker och mark ibland ;)
Får mycket bil för pengarna, köparens marknad just nu.
Outslitlig motor om man sköter den.
Känns gedigen jämfört med de flasta japsen.
Hög "coolhetsfaktor" ingen wannabee utan "the real thing" :cool: :D
Mesta av extrautrustning som standard :d
Servicen har fungerat bra, får meddelande från Daimler-Chrysler om det är någon recall (åtgärder utan kostnad för bilägaren) som inte genomförts.
Inbjudan till VIP-tält och läktare på Falterbo Horse Show m.m.

Nackdelar:

Hmm...
Kanske bensinförbrukningen 1,2-1,3 landsväg och 1,5 blandad. Har inte nollat färddatorn på drygt ett halvår och den visar 1,52. Kör då en hel del med släp. De nya finns med diesel (Mercedes nya) som går under litern även med släp.
Försäkring 6000-8000:-/år

Har haft en hel del Jänkare under åren och vad som har varit utmärkande är tillförlitligheten, har alltid (peppar, peppar) tagit oss dit vi ska.
Vill passa på och säga att Jeep® är ett bilmärke, övriga snarlika fordon uttalas Jiip (Japansk Imitation I Plast) :cool: :D :D
Nå, allvarligt talat så uppfyller bilen våra krav nästan till 100 %. Det går inte att få tyngd och kraft utan att betala för det ;)
Men som sagt, de begagnade GC står lågt i pris i förhållande till vad man får, nybilspris börjar ju på 500 000:-.

Rolle på Österlen
 
Re: Kolla på Subaru!

Tack för all info!

Hur mår automaten efter att ha dragit mycket? Slirar den någonting? Provkörde en GC V8 i somras, och den slirade jättemycket.

/Anna - som är sugen på antingen SUV:arnas kung Landcruiser, eller en cool Jeep :D (eller allra helst en Hummer H2 när jag blir rik :p)
 
Re: Kolla på Subaru!

Hej igen!

Nädå, automaten fungerar utmärkt, man ska bara tänka på att koppla ur "overdriven" när man kör med släp. Det är vanligt att den slirar när den börjar bli sliten eller har fel automatlådsolja. Men rätt skött ska den hålla bilen ut.
Jag glömde att ett av kraven var automat vilket är helt suveränt när man drar och sliter mindre på bilen. Har man sedan lågväxel kan man backa uppför branta backar och svänga samtidigt utan att anstränga drivkedjan för mycket :)
Men det finns en del att tänka på när man köper begagnad 4X4, det är mycket mer som ska driva därunder och kan gå sönder om man inte vet hur man hanterar grejjorna :(
Drivknutar, fördelningslåda, växellåda, diffbroms/spärr, bak och framaxel, hjullager m.m.
Vår Grand har snart rullat 12 000 mil vilket inte är mycket på en sådan bil om den sköts som den ska.

Rolle på Österlen
 
Re: Kolla på Subaru!

Nu återstår det bara ett märke - Land Rover. Min kollega köpte en sådan och efter ett halvår med strul sålde de den. Är Land Rover dåliga eller hade hon bara fått ett måndagsexemplar? Min mekaniker tyckte inte heller de var bra men en annan mekaniker trodde de skiljde mellan olika märken.
 
Re: Kolla på Subaru!

VARNING VARNING VARNING för engelska bilar! Dom är fina att se på, men det är mycket strul med dom. Pappa hjälpte en karl på motorvägen. Han hade en LandRover med ett 4-hästarssläp bakom. Bilen hade pajat, så pappsen fick bogsera hela ekipaget med sin Landcruiser. Mannen sa att det alltid var något strul med LandRovern varenda gång han var ute med den. Min kompis köpte en LandRover Discovery, tror det är årsmod -01. Den har nu stått på verkstaden X antal månader och nu till slut har dom fått tillbaka pengarna för bilen, för den verkar inte gå att laga, iaf inte inom rimlig tid. Och överhuvudtaget hör man från många håll att det är dålig kvalitet på LandRover o andra engelska bilar.
 
Re: Kolla på Subaru!

fast släpet vi hade hade ett kultryck på 100 kg :eek: lastat.
och så skulle det vara enligt papper. ett tyskt släp var det...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 897
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 271
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag vrider och vänder på mina tankar om bilar :D Vad finns det för bilar som är pigga, snygga och får dra cirka 1 500 kilo? Sisådär 140...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 603
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 125
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp