Bukefalos 28 år!

Bil som kan dra två hästar

För att dra 1600 med B-kort behöver du en bil med 1600 kg tjänstevikt somfår lasta 300 kg.Det får nog vara en 2-sitsig bil med minimalt med plats för bagage men det är nog ingen lämplig dragbil.
Men 1600 räcker ändå inte till 2 hästar.
 
Mitsubishi pajero får dra 3 ton. men då måste man ha BE. Men man kan skaffa sig en riktigt tung transport!!! så kan man köra två bautahästar :D

BMW 5-serie får dra 2 ton men det är samma där, måste ha BE.
 
Ja, den har jag funderat på! Har dessutom hört av en kollega som har bekanta i Afrika att japanska jeepar är de enda som verkligen håller när det gäller.
 
jag har en japansk jeep. en suzuki vitara. den är lite för klen att dra tungt med, fastän jag får dra 1870 med den (på BE) :crazy: den tycker det är tungt mär jag drar hästen, ett enaxlat släp som väger 550 kg plus liten arab på 400... fast den är motorsvag en V6:a på bara 2 liter. fast de nyare har större.
Jag skulle inte rekomendera suzukin i alla fall.
men nu ska här bytas till en BMW, allt för att sambon ska vilja köra runt mig till tävlingarna :angel:
ifall du har BE så är det bara att köpa en bil som får dra MYCKET!!!
 
men det positiva med min bil är att den drar ingen extra soppa! drar ca litern oavsätt om jag kör med eller utan släp. även då jag körde upp för mit BE-kort och drog ett ordentligt lass. inga problem, den är snål!!!!! :bow:
 
nä, inte om du kan backa med släp! jag som inte är duktig på att backa med släp lyckades ju!

så, sätt igång och plugga teorin så är det nog ingen match!
Du kommer aldrig kunna dra två så pass tunga hästar på vanligt B-kort, de bilar som får dra över 2 ton får man oftast bara dra 750 kg med på vanligt B-kort...

Kortet grejar du på ett par månader. Den längsta tiden är att vänta på en tid eftersom de inte har så många.
 
Nackdelen med suvarna är Skatten och Försäkringen.Pickuperna som är lastbilsreggade är mycket billigare i skatt.
Du kan lastbilsregga en suv men det krävs ett visst lastmått samt lastsäkringsöglor.

Oavsett vad du väljer för bil så ska du dra två hästar med en transport som får lasta ca 1400 (totalvikten dryga 2 ton ) är det bara E kort som gäller.
En kompis till mig tog det i somras och betalade 3500 :- sammanlagt.

Lycka till

Ti_Ti
 
inte om du reggar den som lätt lastbil! lätt lastbil---> 3.5 ton, över det så blir det "riktig" lastbil!
 
Det är ju när man kör diesel som det skiljer mycket i skatt, kan skilja 5-6000 kr om året och mer. En lätt lastbils-regad SUV kostar omkring 1500 kr/år i skatt. Med bensinare är det ju inga jätteskillnader. Det man ska tänka på är att i de vanliga SUV:arna så får man ej köra med fler än endast en passagerare om man lastbilsregar, eftersom det krävs 180 cm lastutrymme bakom lastförskjutningsskyddet (nätet som sitter bakom baksätet) för att få lastbilsregistrera bilen med baksäte. Nöjer man sig med att bara ha en passagerare i fram, så behöver man inte ha 180 cm lastutrymme, men det krävs fortfarande ett godkänt lastförskjutningsskydd bakom framsätet och lastsäkringsöglor. För att då få registrera med fler än en passagerare, så krävs det ju en riktigt stor/lång SUV som t ex Cheva Suburban. Men annars är det ju smart att göra som ni skriver, köpa en pickup med baksäte, för om det finns flak så är det okej att registrera som lätt lastbil med fler passagerare, trots att man inte har 180 cm utrymme bakom baksätet. Det finns "vanliga" SUV:ar som är lb-regade med fler än en passagerare, men dom är gamla, tror att sista året man fick göra så var 1986.
/Anna
 
De vanliga japanska pick-uperna är lätta lastbilar och de fyrhjulsdrivna modellerna är perfekta dragbilar med måttlig skatt. Det finns 2-dörrars med nödsäten bak (säkert bekvämare än många sportbilars baksäten) eller 4-dörrars med bättre baksäten. Flaket är väldigt praktiskt att ha till många transporter.
Det krävs BE-kort för att köra ett ordentligt släp.
 
En bil som GARANTERAT får dra två hästar ät Toyota Land Cruiser... det är uppbyggd som en lastbil... får dra nästan allt...
 
Kolla på Subaru!

Subaru har inte direkt den vackraste designen - men det är en smyg-tiger!

Jag köpte förra året en Subaru Legacy -93:a som gått 11.000 mil för 65.000:-. Jag är SÅ nöjd med bilen - både som vanlig bil och som dragbil! Den har en tjänstevikt på 1450 och får dra 1900 kg (!!) på BE-kort. Det räcker ju faktiskt hyfsat bra om man inte har gigantos-hästar. Jag vägde också upp bilen på bilprovningen till 1500 kg så jag får dra det på mitt B-kort.

Det är konstant fyrhjulsdrift - och BRA fyrhjulsdrift, och den drar 0.90 blandad körning (mycket korta sträckor och i Stockholms rusningstrafik). Helt ok tycker jag.

Alla Subaru-modeller som säljs idag är fyrhjulsdrivna och det är mkt bra dragbilar - bl a tack vare den låga tyngdpunkten (liggande Boxer-motor) och utväxlingen.

Finns också låg/högväxen samt hillholder - vilket är en bra funktion när man drar släp. Innebär att man kan stå i uppförsbacke med ettans växel i och inte behöva bromsa - bilen rullar inte bakåt. Bra när man ska starta i uppförsbacke med tungt släp bakom.

Aftonbladet hade "dragbilstest" för något år sen där Subaru vann - Saab 9-5 kom sist...

Om du ska köpa ny bil så kan du välja på Legacy - som är en vanlig personbil (finns kombi och icke kombi - jag har kombi), Forester som är en SUV men med låg tyngdpunkt tack vare Boxer-motorn, och Outlander som är deras korsning mellan personbil och SUV typ.

Kolla på: www.subaru.se

Tror dock att de nyare modellerna har något lägre "maxvikt" för släp - 1800 kg.

/Dobben
 
Pappsen har en Landcruiser, det är en bensinare, årsmod -98 med V6 automat. Den drar mellan 1,1 och 1,5 liter/mil. Bilen rekommenderas verkligen, dom är starka och rejäla, och kvaliten är väldigt bra.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 320
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 301
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag vrider och vänder på mina tankar om bilar :D Vad finns det för bilar som är pigga, snygga och får dra cirka 1 500 kilo? Sisådär 140...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 618
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 167
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp