Bil som kan dra två hästar

Re: Kolla på Subaru!

Låter mycket, lasta in drygt två stora betforsäckar bak i skuffen så får man en liten uppfattning om tyngden. Kultrycket max c:a 70 kg är för att inte förändra bilens köregenskaper för mycket. Med 100 kg är risken stor att du får en överstyrd bil :crazy:
Det är alltså biltillverkarens rekommendationer som gäller.

Rolle på Österlen
 
Re: Kolla på Subaru!

När jag blir rik köper jag en Discovery :d Men det är visst vanligt med elbroblem på Land Rover.
 
Re: Kolla på Subaru!

inte alls, vi ställde lastens tyngdpunkt på n-värdet. precis så som tillverkaren har föreskrivit för att få rätt kultryck.
tyska släp har så höga kultryck. kolla bara på tester som finns i tror det var hästmagasinet. tyvärr.
Enligt registrerigsbeviset finns det bara kultryck angivet på släpet. och enligt trafikinspektören var det rätt när jag körde upp.


Har aldrig sätt kultryck angivet på bilens regestreringsbevis.
 
Re: Kolla på Subaru!

hur kommer det sig då att tillverkarna säljer hästtransporter i sverige med kultryck som inte majoriteten av svenskbesiktade bilar får dra?
 
Re: Kolla på Subaru!

Enligt Tungt Släp, Lärobok för BE-behörighet tryckt 2002 Sid 100:
"Rätt Kultryck
Släpet skall alltid utöva ett visst tryck på dragbilens kula. Ett rätt avvägt kultryck är utomordentligt väsentligt för kombinationens köregenskaper. Du måste själv exprimetera fram det idealiska kultrycket för den fordonskombination du kör med. Det enklaste (och oftast enda) sättet är att omfördela lasten på släpet. Hur många kilos tryck du bör ha kan variera. Kolla i instruktionsboken. Det beror bland annat på typ av bil och släp och på hur tung last som för tillfället finns på fordonet. När du känner att kombinationen ligger bra på vägen och är lätt att styra och bromsa, då har du hittat det rätta kultrycket. Lasta efter registreringsbevisets N-värde (som anger var lastens tyngdpunkt ska ligga i förhållande till den främsta av fordonets bakaxlar)."
 
Re: Kolla på Subaru!

Det är nog mest fantiserande än så länge men antingen en pickup (japan) eller en JEEP, gärna lastbilsreggad, verkar bra.

Och du? Landcruisern?
 
Re: Kolla på Subaru!

Ska sälja vår Vitara först, sen sticker vi nog ner till Tyskland igen och köper en Wrangler, Landcruiser eller Pajero.
 
Re: Kolla på Subaru!

Är dom billigare i Tyskland?
PS: Någon sa att Mitsubishi var dyra i underhåll. Kanske värt att kolla upp?
 
Re: Kolla på Subaru!

Jeep:arna är oftast billigare i Tyskland än här. Men Toyota och Mitsubishi är ofta lika dyra (eller t.o.m dyrare) än här, mycket pga deras bra kvalitet. Men man kan ju göra fynd, bara man orkar leta.

Ska du köpa sprillans ny bil, då är ett tips att kolla priserna i Danmark. Ring bilfirmorna och be dom räkna ut ett pris till dig som är svensk. Det är ju jättedyrt för danskarna att köpa bil, men för oss svenskar som slipper danska avgifterna kan det bli tiotusentals kronor billigare än att köpa här hemma i Sverige. :)
 
Re: Kolla på Subaru!

Nissan King Cab är en annan bil som jag funderat på. Vad tror du?
 
Re: Kolla på Subaru!

Har hört att dom ska vara lite "rassliga", bättre med Mitsubishi L200. Men har inte haft någon av dom bilarna, så jag är inte säker, det är bara vad jag har hört. Vi har haft en Silverado-pickis med V8-diesel, den var grym, stark som en oxe och man åkte som en kung. Vilken prisklass och årsmodell har du tänkt dig? Smart med pickup, man har nog stor nytta av flaket! Skulle också vilja ha en pickis, men jag har inget BE-kort och det krävs ju oftast då. Var det svårt att ta?
 
Re: Kolla på Subaru!

Nej nej. Jag bara fantiserar. Har inget BE-kort, men funderar på att ta då man måste ha det för att dra två hästar. Bil har jag nog inte heller råd med på ett tag om jag inte lånar...
 
Re: Kolla på Subaru!

Ang E-körkort. Det kostar ca 3500 :- (se tidigare i tråden)
 
Re: Kolla på Subaru!

Aha! Fantisera är kul, jag drömmer om en Hummer! :D Är också jättesugen på att ta BE-kort, men är lite lat, det är ju jobbigt att plugga teori! :angel: Och så kostar det ju en del. Skulle vara roligare om man var 2 som tog kort tillsammans, du bor inte i Västerås? :)
 
Re: Kolla på Subaru!

Ja, det vore ju skoj! Man kanske äntligen skulle ta sig i kragen och börja plugga! Finns det någonstans på nätet där man kan läsa vad om ingår i provet? T ex skiss på hur man ska kunna backa eller frågor från teoridelen. :confused:
 
Re: Kolla på Subaru!

beställ teoriböckerna. i min teoribok stog banan i. men nu är det en ny sedan 1 oktober. ifall man bara sätter sig ner och gör teorifrågorna och läser igenbom böckerna så grejar man provet. det mesta ca 70% är B-frågor. men de sitter oftast i ryggmärgen! så mitt råd är: skicka in ansökan om tillstånd, köp teoriböckerna (beställde över nätet ca 600 kr) och boka en tid direkt! eftersom det oftast är en månads väntetid på tider. då har man den tiden på sig att plugga. jag hade även en cd-rom för b-frågorna eftersom endel har ju ändrats sen jag tog lappen. det går oxå att köpa. fick låna sambos lillebrors som precis ha klarat vanligt b-kort!

Jag lovar, ni kommer grejja detta lätt! kan till och med jag som aldrig hade kört ett släp innan ta kortet så kan alla... jag kan medela att jag fortfarande är värdelös på att backa med släp. men jag grejade körgården som då var en 90 graders backning! (fast första uppkörningen så välte jag tyvärr en kon :o )
fast jag var tvungen att öva massor...
 
Re: Kolla på Subaru!

Tack för tipsen! :bow:
Har blivit jättepeppad så imorgon ska jag åka och låna en cd-skiva med B-frågorna. :) Bra att färska upp minnet lite!
Är det mycket "specialteori"/BE-teori som krävs?
Övningskörde du på bilskola, eller bara privat? Har hört att vissa bilar lämpar sig bättre på uppkörningen, pga backningsvinklar o.dyl, är det så? Hur går uppkörningen till?
/Anna - har typ tusen frågor :D
 
Re: Kolla på Subaru!

du måste skaffa en speciell bok som handlar om enbart BE, där står allt!!!!!

min bil fungerade igentligen inte, men vägverket hjälpte mig genom att ge mig längre avstånd.
Den nya banan vet jag inte hur den är.
körde privat med ett "vanligt" släp.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 898
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 271
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag vrider och vänder på mina tankar om bilar :D Vad finns det för bilar som är pigga, snygga och får dra cirka 1 500 kilo? Sisådär 140...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 603
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 125
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp