Sv: Bilder från systemkameror här tack!
Delvis KL*
Är det värt att köpa ett Nikkor 50mm f/1.4 istället för ett Nikkor 50mm f/1.8?
Är det stor skillnad?
Om du jämför med nya 1.4G mot 1.8 så är det stor skillnad, framför allt i byggkvaliteten. 1.4G är MYCKET bättre byggt, och har en tätningsring vid fattningen, vilket gör den lite vädertätad. Detta är fördel om man har ett tätat hus också, så som D300, D700, D2(x), D3(x).
Bildkvaliteten är bättre hos 1.4G, men det som är negativt för mig är att den är ganska långsam. Visst, den har fått en AF-S (Silent Wave Motor), dock en micro-version av den. Vilket gör den långsammare än en "riktig" AF-S, som t ex 24-70 2.8 har. Fördelen å andra sidan är att objektivet i stort sett är ljudlöst när det fokuserar, samt att man kan använda manuell fokus när så önskas istället för att behöva ändra det på knappen på huset...
Har du ett 1.8 och tycker det fungerar bra tycker jag inte att det är värt att uppgradera, men vill du åt tystnaden och den manuella fokusen så kör hårt!
Jag äger ett Sigma 30 1,4, har inte jämfört den med 50 1,4G än men vad jag minns är de ungefär lika snabba, Sigman kanske är något snabbare men låter mer och känns inte lika pålitlig i fokuseringen. Dessutom är Sigman större, väger betydligt mer och är inte lika skarp. Bländar man ner till ~4 är de båda väldigt skarpa men Nikonet är nog skarpare ändå. Sigmas 50 har fått bra kritik, jag har dock inte testat själv så kan ej uttala mig som saken. Sigman är dock bra byggd, men då Sigma är ett tredjepartsmärke så kan det förekomma problem med fokuseringen... Jag fick skicka iväg objektiv + D80-huset för kalibrering förut, då objektivet backfokuserade ganska mycket. Har inte detta problemet alls med Nikons, men å andra sidan så kan jag justera sådant i kamerans menyer nu när jag har en D700.
---
edit: bidrar med en bild också.
Nikon D700 med ett Sigma 24mm F/1,8 macro.