Bukefalos 28 år!

Billigare diesel till svenska folket

För mig är det ungefär dubbla priset på bostad i stan jämfört med utanför.
För mig är det typ gratis.
Eller ger t.o.m. inkomster.
Gårdar har den lilla egenheten att de kan generera pengar.
Så det är bara att försöka kompensera bäst det är möjligt.
 
Men det gör ju stadsbor också? Man åker ju inte bil i stan bara för att det är kul, liksom.

Tror det ar manga som kor onodiga strackor av ren vana, darfor att bil ar hur man transporterar sig.
Jag market stor skillnad pa mitt egna beteeende nar jag ar hemma hos foraldrarna t.ex. som bor i svensk smastad - men bilen anvands till allt, sa fort man lamnar huset, varsig det at for att kora till storstaden 45 min bort eller handla mjolk 5 min bort.

Jag faller sjalv in i samma monster och tar bilen till gymmet nar jag ar dar, nar det bara ar en 15 min cykeldistans!
Jag tror absolut att man kan fa bort en massa "okynneskorning" genom att gora det svarare/dyrare att kora och lattare att anvanda alternativa fardmedel
 
Jättemånga faktiskt.
I alla fall där trafiken på vägarna är så tät att körbanan för bilar inte är ett säkert alternativ.

Cykelvägarna mellan Nyköping och Oxelösund är vältrafikerad.
Liksom mellan Märsta och Upplands Väsby.
I Knivsta så önskar sig invånarna cykelbana in till Uppsala för säker pendling.

När cykeln blir ett säkrare alternativ så är det många fler som cyklar.
Och de lata köper elcykel.
Det är den senare även jag önskar :) och menade.
 
Jag tycker alltid det är fascinerande när hästfolk ondgör sig över träningscyklister. Gemene bilist verkar tycka illa om både ryttare som rör sig på bilvägar och träningscyklister, och gör lika många farliga grejer nära dem är min erfarenhet. Vi är oskyddade trafikanter allihop och borde jobba mot att ha större förståelse för varandra
Att använda det allmänna vägnätet som träningsbana för sin sport är ju litet speciellt.
Att då, som många cyklister gör, strunta i trafikreglerna gör inte bilister särskilt glada.
Nöjen borde dessutom inte få störa nytta.
De flesta transporter på väg är nytta.
 
Om nu bo på landet innebär att man måste åka bil i timmar och tiotals mil varje dag till jobbet och sedan tiotals mil till affären - är det då värt att bränna upp hela planeten för att ett fåtal människor ska ha privilegiet att kunna välja att bo på landet?

Att bo på landet kanske inte är mer en rättighet än att bo centralt i storstäderna? Att det senare inte är en rättighet brukar flera av nicken vara mycket snabba på att påpeka.
Det kanske inte spelar så stor roll. I trådar på Buke låter det som att alla som förespråkar cykelvägar i tätorter eller mellan täta tätorter är idioter bara för att 12% av befolkningen bor där de inte kan cykla.

Snarare är det ju så att om vi andra cyklar mer så kan de 12% köra ganska mycket bil för den av oss sparade koldioxiden.

Sedan kunde ju landet också återgå till mer näraliggande skolor och affärer osv antar jag. Haken är att om få bor på landet så finns litet underlag till affärer.
 
Om nu bo på landet innebär att man måste åka bil i timmar och tiotals mil varje dag till jobbet och sedan tiotals mil till affären - är det då värt att bränna upp hela planeten för att ett fåtal människor ska ha privilegiet att kunna välja att bo på landet?

Att bo på landet kanske inte är mer en rättighet än att bo centralt i storstäderna? Att det senare inte är en rättighet brukar flera av nicken vara mycket snabba på att påpeka.
Många av dem som bor "på landet" är samma människor, eller anhöriga till dem som odlar mat, eller ser till att maten transporteras eller förädlas. Eller så jobbar man inom skog, transporterar skog eller på en förädlingsanläggning av skogsprodukter

Det finns också gott om industrianläggningar på landsbygden.

Men så är det ju så att många hushåll består av flera personer, där den ena parten jobbar nära sådant som inte kan flyttas, jordbruk t.ex., och den andra parten jobbar i närmsta tätort många mil bort.

Ska vi sluta ha primärproducenter för mat i Sverige? Ska industrier ( som ofta är störande med ljud och lukt) som finns nära råvaran som de använder flyttas till stan? Ska folk som är bönder inte ha familj?
 
Många av dem som bor "på landet" är samma människor, eller anhöriga till dem som odlar mat, eller ser till att maten transporteras eller förädlas. Eller så jobbar man inom skog, transporterar skog eller på en förädlingsanläggning av skogsprodukter

Det finns också gott om industrianläggningar på landsbygden.

Men så är det ju så att många hushåll består av flera personer, där den ena parten jobbar nära sådant som inte kan flyttas, jordbruk t.ex., och den andra parten jobbar i närmsta tätort många mil bort.

Ska vi sluta ha primärproducenter för mat i Sverige? Ska industrier ( som ofta är störande med ljud och lukt) som finns nära råvaran som de använder flyttas till stan? Ska folk som är bönder inte ha familj?
Eller föder upp hästar 😇
 
Att använda det allmänna vägnätet som träningsbana för sin sport är ju litet speciellt.
Att då, som många cyklister gör, strunta i trafikreglerna gör inte bilister särskilt glada.
Nöjen borde dessutom inte få störa nytta.
De flesta transporter på väg är nytta.
#inteallacyklister
Jag tänker inte förneka att det finns rötägg, precis som i alla grupper. Även bland ryttare, A-traktorförare ute på nöjesturer och bilister.

Jag fattar *verkligen* inte hur en diskussion om sänkta dieselpriser och att vi behöver göra något för att rädda klimatet landar i att LVG-cyklister helst inte borde finnas?
 
Jag fattar *verkligen* inte hur en diskussion om sänkta dieselpriser och att vi behöver göra något för att rädda klimatet landar i att LVG-cyklister helst inte borde finnas?
Man behöver inte störa för att man finns.
Ofta så räcker det bra med att använda cykelbanan som finns i stället för vägen bredvid samt att följa trafikreglerna som resten av trafiken skall göra.
Högerregeln, rödljus och så vidare gäller ju även för cyklister.

Jag har kört buss i Stockholms innerstad.
Där verkar cyklister ha en helt annan lagbok än vi andra.

Och om cykling skall bli ett verkligt och reellt alternativ för persontransporter så måste det ju även fungera tillsammans med resten av trafiken.
 
Man behöver inte störa för att man finns.
Ofta så räcker det bra med att använda cykelbanan som finns i stället för vägen bredvid samt att följa trafikreglerna som resten av trafiken skall göra.
Högerregeln, rödljus och så vidare gäller ju även för cyklister.

Jag har kört buss i Stockholms innerstad.
Där verkar cyklister ha en helt annan lagbok än vi andra.

Och om cykling skall bli ett verkligt och reellt alternativ för persontransporter så måste det ju även fungera tillsammans med resten av trafiken.

Jag har cyklat i Stockholms innerstad. Livsfarligt då bilister och bussförare verkar ha en helt annan lagbok än andra i trafiken.
 
Att använda det allmänna vägnätet som träningsbana för sin sport är ju litet speciellt.
Att då, som många cyklister gör, strunta i trafikreglerna gör inte bilister särskilt glada.
Nöjen borde dessutom inte få störa nytta.
De flesta transporter på väg är nytta.

Att använda det allmänna vägnätet är ju oftast det enda man som landsvägscyklist är hänvisad till, eftersom det inte finns cykelbanor överallt (eller med tillräckligt god standard för att cykla landsvägscykel på).

De flesta landsvägscyklister ser också sin cykling som både nytta och nöje eftersom det är en träningsform.
 
Att använda det allmänna vägnätet som träningsbana för sin sport är ju litet speciellt.
Att då, som många cyklister gör, strunta i trafikreglerna gör inte bilister särskilt glada.
Nöjen borde dessutom inte få störa nytta.
De flesta transporter på väg är nytta.
Dessutom tror jag knappast att alla transporter på väg är nyttotrafik när jag är i vägen för dem på sommarkvällar. Många är på väg till stallet, på väg till fritidsaktiviteter, motorträffar, nöjesåker med MC/gamla bilar/A-traktor osv osv.
 
Men det gör ju stadsbor också? Man åker ju inte bil i stan bara för att det är kul, liksom.

Fast jag ser många som skjutsar ungar till skolan i samma område, a-taktorer står på var och varannan villatomt även i områden med bra kollektivtrafik och så kan man ju undra om behovet av SUV:ar är så stort i tätorten som antalet säger? Varför är det beteendet okej, medan de på landet som åker för behovs skull "inte har lust att ändra på sitt beteende"?
Skulle också vara intressant att veta vilka som åker mest bil till stallet, de som bor i tätorten eller de som bor på landet.
 
Att använda det allmänna vägnätet är ju oftast det enda man som landsvägscyklist är hänvisad till, eftersom det inte finns cykelbanor överallt (eller med tillräckligt god standard för att cykla landsvägscykel på).

De flesta landsvägscyklister ser också sin cykling som både nytta och nöje eftersom det är en träningsform.
Det är inget fel att cykla för nöje eller träning.

Det är däremot fel att inte följa trafikregler, och t.ex. fortsätta köra i klunga när annan trafik behöver utrymme för att komma fram.

Jag har legat bakom timmerbil som inte kommit förbi träningscyklister flera gånger.

Att kalla träningscykling för nytta är lite väl starkt tycker jag. Att transportera post, eller mat är nytta.
 
Fast jag ser många som skjutsar ungar till skolan i samma område, a-taktorer står på var och varannan villatomt även i områden med bra kollektivtrafik och så kan man ju undra om behovet av SUV:ar är så stort i tätorten som antalet säger? Varför är det beteendet okej, medan de på landet som åker för behovs skull "inte har lust att ändra på sitt beteende"?
Skulle också vara intressant att veta vilka som åker mest bil till stallet, de som bor i tätorten eller de som bor på landet.
Men vänta, villor? Med stad menar jag alltså tätbebyggda områden med flerfamiljshus. Villor är ju väldigt sällsynta i stadsbebyggelse. Där jag bor är det ingen som har en a-traktor (hur skulle man ha råd med det, och vart skulle den parkeras?), de flesta har ingen bil alls, och SUV minns jag inte ens när jag såg sist - folk undviker dem eftersom det är svårt att hitta tillräckligt stor parkeringsplats där de får plats.

Ingen har sagt att bara de på landet ska ändra sig heller, men här på Buke låte det ofta som att "De i innerstan kan ju sluta flyga till Thailand tre gånger om året och åka SUV till mataffären, så skulle klimatet lösa sig. Vi på landet däremot, vi kan inte ändra nånting och vill ha billigare diesel tack!" Klimatanpassning handlar ju inte heller enbart om transporter.
 
Senast ändrad:
Det är inget fel att cykla för nöje eller träning.

Det är däremot fel att inte följa trafikregler, och t.ex. fortsätta köra i klunga när annan trafik behöver utrymme för att komma fram.

Jag har legat bakom timmerbil som inte kommit förbi träningscyklister flera gånger.

Att kalla träningscykling för nytta är lite väl starkt tycker jag. Att transportera post, eller mat är nytta.

Klungcyklister ska naturligtvis släppa förbi övrig trafik. Jag förstår inte riktigt angående timmerbilen. Menar du att klungan tagit hela vägbredden inkl mötande körfält? För omkörning gäller ju samma regler som vanligt.

Träningscykling bidrar till en bättre hälsa, så jag skulle absolut säga att det är en form av nytta.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 636
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
775
Senast: Bonita4
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 608
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 266
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp