Bukefalos 28 år!

Billigare diesel till svenska folket

Jag har kass lokaltrafik från mitt hus till stan. Och jag bor bara 5-6 km från centrum! Jag försökte åka buss när jag jobbade i centrum, men det gick så dåligt med bussar att det var sällan det passade. Så när man börjar bo några mil utanför stadskärnan är det inte helt lätt, om man inte bor i anslutning till de "stora" busslinjerna. Sen är det dessutom dyrare att åka buss om du bara åker enstaka dagar än att ta bilen. Jag skulle gärna åka mer buss om det var ekonomiskt hållbart! Nu jobbar jag 15 mil bort och kollektivtrafiken är helt omöjlig, men ibland funderar det inte fast det är rätt nära till jobbet. (ja, cykla gick ofta utmärkt). Sen uppskattar jag att dieseln har blivit billigare, men ser inte mitt val av plats att bo på som ett argument till lägre pris.

Men da ar det val inget problem?
Det ar val ingen som sager att alla maste bo centralt / aka kollektivt till varje pris, utan jag har forstatt argumentet mer kring om branslepriser ska subventioneras, sa att det ar (annu) billigare att kora bil, framforallt till fordel for landsbygden da.

Som jag sagt tidigare i traden, personligen tycker jag alla far kora sa mycket bil de bara vill, men de bor betala den sanna kostnaden for den korningen, och den sanna kostnaden ar troligen avsevart hogre an dagens priser - och det galler bade bransle och parkering
 
Har du inte väldigt bra koll på bränslekemi så skulle jag inte mixa själv om jag var rädd om min bil. Speciellt inte när det är kallt ute.
Nä, vet, jag tom jobbat inom fordonsindustrin som ingenjör 😊 men jag vill ha möjlighet att köpa bensin med hög andel biobränsle till min bränslesnåla hybrid. Jag gör hellre det liksom än sparar 200 kr/månad.
 
Jag upplever att flera i den här tråden framhåller sina långa resvägar, avsaknaden av bussar och avstånden på landsbygden som ett argument för att hålla nere bränslepriserna till varje pris.

Om det är så man upplever situationen kan man ändra den.
Jag upplever inte riktigt samma, däremot upplever jag att det förekommer en massa förslag om hur man ska klara sig utan bil som endast är tätortsanpassade. Och det är ju super, för det är där den stora skillnaden kan göras där de flesta finns.

Vi behöver alla ändra och anpassa, men det är inte samma lösningar som är tillgängliga.

För tätortsbor finns många lösningar där våra skattemedel kan skapa gemensamma lösningar, för många i obygden måste investera själva i en lösning som bara kommer att omfatta dem själva. Det blir stor skillnad i lösningar och dess finansiering. Man kan såklart bygga skattefinansierad uppvärmd och belyst cykelväg ända till hållplats även för min familj men det är ett extremt resursslöseri och klimatslöseri.

Jag skulle klara största delen av bilbehovet med en elbil. Men jag har inte råd att köpa eller leasa en sådan. Numer finns inte ens en klimatbonus för att underlätta investeringen litegrann för de som nästan är tillräckligt bemedlade.

Jag argumenterar inte för att hålla bränslepriserna nere.
 
Hur många kommer att cykla till grannstan/grannbyn x antal mil bort ToR tror du?

Ska staten satsa miljarder (om nya cykelbanor ska byggas över hela landet lär det kosta) ska det ju vara på något som på ett eller annat sätt lönar sig.
Här är det ganska många som cyklar mellan staden och tätorterna runt omkring sedan vi fick bra cykelbanor, trots att det går både bussar och tåg.
 
Jo, så är det det förstås. Att finansiera en bil med att veckohandla när man bor i tätort med butiker ganska nära är nog nästan omöjligt. Då blir onlineshopping eller köp i närmaste närbutik mer fördelaktigt än att ha bil.
Dete var nog bland det bästa att bo i storstan. Veckohandling och köp från Systembolaget sköttes hemifrån soffan och levererades fram till dörren.
 
Men vänta, villor? Med stad menar jag alltså tätbebyggda områden med flerfamiljshus. Villor är ju väldigt sällsynta i stadsbebyggelse. Där jag bor är det ingen som har en a-traktor (hur skulle man ha råd med det, och vart skulle den parkeras?), de flesta har ingen bil alls, och SUV minns jag inte ens när jag såg sist - folk undviker dem eftersom det är svårt att hitta tillräckligt stor parkeringsplats där de får plats.

Ingen har sagt att bara de på landet ska ändra sig heller, men här på Buke låte det ofta som att "De i innerstan kan ju sluta flyga till Thailand tre gånger om året och åka SUV till mataffären, så skulle klimatet lösa sig. Vi på landet däremot, vi kan inte ändra nånting och vill ha billigare diesel tack!" Klimatanpassning handlar ju inte heller enbart om transporter.
Jo men om en nu är miljömedveten för övrigt, till och med jobbar med att utbilda framtida ekologiska matvaruproducenter, aldrig flyger, inte kan åka kollektivt. Måste jag då hela tiden få betala för min dieselsnåla bil. Samtidigt som folk i innerstaden ska ha busstrafik var 20 min. Som dom bara använder så länge dom inte har tillgång till bil. Hur många vuxna som har en bil åker buss trots att det rör sig om korta välbussade sträckor? I min metropol är det inte många.
 
Dessutom tror jag knappast att alla transporter på väg är nyttotrafik när jag är i vägen för dem på sommarkvällar. Många är på väg till stallet, på väg till fritidsaktiviteter, motorträffar, nöjesåker med MC/gamla bilar/A-traktor osv osv.
Nej där är det ju på samma avdelning.
 
Men vänta, villor? Med stad menar jag alltså tätbebyggda områden med flerfamiljshus. Villor är ju väldigt sällsynta i stadsbebyggelse. Där jag bor är det ingen som har en a-traktor (hur skulle man ha råd med det, och vart skulle den parkeras?), de flesta har ingen bil alls, och SUV minns jag inte ens när jag såg sist - folk undviker dem eftersom det är svårt att hitta tillräckligt stor parkeringsplats där de får plats.

Ingen har sagt att bara de på landet ska ändra sig heller, men här på Buke låte det ofta som att "De i innerstan kan ju sluta flyga till Thailand tre gånger om året och åka SUV till mataffären, så skulle klimatet lösa sig. Vi på landet däremot, vi kan inte ändra nånting och vill ha billigare diesel tack!" Klimatanpassning handlar ju inte heller enbart om transporter.
I staden som är min tätort så finns det villor mitt i centrum.
Den är visserligen liten, men fortfarande en stad.
Även i Sveriges 4de stad finns det villor tämligen centralt.
Så jo, villor.
Och i vissa fall radhus.
 
Jo men om en nu är miljömedveten för övrigt, till och med jobbar med att utbilda framtida ekologiska matvaruproducenter, aldrig flyger, inte kan åka kollektivt. Måste jag då hela tiden få betala för min dieselsnåla bil. Samtidigt som folk i innerstaden ska ha busstrafik var 20 min. Som dom bara använder så länge dom inte har tillgång till bil. Hur många vuxna som har en bil åker buss trots att det rör sig om korta välbussade sträckor? I min metropol är det inte många.
Absolut, men samtidigt tänker jag att är inte just det här kärnan i problemet? Att alla tycker att de själva lever redan så snålt de kan och kan inte ändra nåt, medan andra säkert slösar och borde ändra sig.

Nån var inne på att det är en vanesak, och jag tror mycket på det. Eftersom vi inte använder bilen till vardags (jag åker bil kanske 2-3 gånger per månad), så är vi vana att i första hand gå, cykla eller åka kollektivt. När vi är i vårt fritidshus är vi de enda som gör det. Våra cyklar är de enda cyklarna vid badplatsen. Vi är de enda som går till affären och bär våra sopor till återvinningsstationen, och så vidare. Det normala är att ta bilen, om man ska längre än 100 meter. På fritiden kör man folkrace och skoter, eller meckar för att kunna göra det. Vi vandrar, men är rätt ensamma om att göra det bland lokalbefolkningen.
 
Jag upplever att flera i den här tråden framhåller sina långa resvägar, avsaknaden av bussar och avstånden på landsbygden som ett argument för att hålla nere bränslepriserna till varje pris.

Om det är så man upplever situationen kan man ändra den.
Jag förespråkar i stället bättre planering.
Vi planerade bort resor i stället.
Miljön tackar för det.
Som bonus sparade vi även mycket tid.

Alla vann!
 
Nä, vet, jag tom jobbat inom fordonsindustrin som ingenjör 😊 men jag vill ha möjlighet att köpa bensin med hög andel biobränsle till min bränslesnåla hybrid. Jag gör hellre det liksom än sparar 200 kr/månad.
Bensin?
Då blir det ju billigare att blanda med E85.
Vi kommer att behålla vår nästan veteranbil då den fungerar även för etanol.
Den är byggd så från början.
 
Vettiga alternativ finns redan, men de är för dyra för merparten av konsumenter. Att subventionera elbilar är därför det mest logiska alternativet. Något som den nuvarande regeringen slopade till fördel för att sänka fossilbränslepriserna.

Det enda som hände att var att redan rika människor fick subventioner för att köpa sig en svindyr bil som dom ändå hade haft råd att köpa. Jag känner inte en enda normal människa som hade råd med en elbil för en halv miljon.

Det är ju verkligen så det funkar! Fattar inte varför det gnälldes om höga dieselpriser innan, om du nu resonerar så. Var folk inte nöjda med dieselpriserna så skulle de väl inte skaffat en sådan bil från första början...? Helt onödigt förslag detta!

Men dieselpriserna låg ju mkt lägre än bensinpriserna innan, skiljde flera kronor och staten prackade på folk dieselbilen för att den var miljövänlig. Nu sitter det mängder med folk med dieselbilar för att dom trodde det var ett miljöval. De senaste åren har man ju fått låta dieselbilen stå för att den var satans dyr att köra och knappt att den gick att sälja heller med tanke på hotet om förbud.

"Dieselbilen har genomgått en resa från miljöhjälte till miljöbov under 2000-talet. Med lägre bränsleförbrukning och effektiva partikelfilter klassades dieselbilen som miljöbil i slutet av 00-talet. I kombination med de skattelättnader denna klassificering innebar blev dieselbilen snabbt populär"


https://miljobil.se/dieselbilen/

Staten bör lösa in dieselbilar – eller stämmas”​

PUBLICERAD: 15 MAR 2018, KL 10:53
Från att ha varit det hyllade alternativet går dieselbilen plötsligt en väldigt oviss framtid till mötes. Svenska miljödebattören Björn Gillberg tycker att staten borde ta sitt ansvar gentemot alla dieselbilsägare i landet.

"Under många år var dieselbilen det bra alternativet när politikerna införde olika typer av miljöbilsklasser. Låga koldioxidutsläpp gjorde att de styrande uppmanade folket att köpa dieseldrivna bilar, att köra på diesel ansågs helt enkelt gagna miljön och motverka den globala uppvärmningen. Man lyckades övertala folket, inte minst tack vare bland annat bonusar, skattebefrielser och liknande morötter"

https://teknikensvarld.expressen.se...bor-losa-in-dieselbilar-eller-stammas-600701/
 
Det enda som hände att var att redan rika människor fick subventioner för att köpa sig en svindyr bil som dom ändå hade haft råd att köpa. Jag känner inte en enda normal människa som hade råd med en elbil för en halv miljon
Dessutom så exporterades de till Norge med bra vinst.
Vinst som kom från skattebetalarna i Sverige.

Helt galet.
 
Här är det ganska många som cyklar mellan staden och tätorterna runt omkring sedan vi fick bra cykelbanor, trots att det går både bussar och tåg.

Det är samma här, en av orterna utanför (ca 1,5 mil från stan) fick bra cykelbana (staketad dvs egen del, skött, upplyst bredvid landsvägen) och den används ganska mycket under allt utom typ dessa månader. Men då finns det också en stad med 140.000 invånare med universitet i ena änden och ett samhälle med 5.000 i andra änden.

Utmaningen blir att få hushåll att inse att det går att klara sig med färre bilar ändå, för många har ändå 2 bilar i hushållet trots dessa möjligheter. Men det positiva är i att de används mindre.
 
(ja, jag är en medelålders kvinna i lycra)

Det är mycket möjligt att de cykelpendlar *också*. Jag gör det t ex, men när jag tränar för lopp räcker inte mina ~15 km per dag. Ska man ta sig runt Vättern på ett trafiksäkert och lagom fysiskt besvärligt vis behöver man köra mycket längre träningspass än så. Planerar man dessutom köra i klunga behöver man öva på att köra i klunga så att man är samspelt nog att ligga axel mot axel och några dm ifrån varandras hjul i höga hastigheter. Att säga att man kan ersätta träning med jobbpendling är lite som att tycka att distansryttare kan träna för tävling genom att trava runt i ridhuset en stund.

Jag tycker alltid det är fascinerande när hästfolk ondgör sig över träningscyklister. Gemene bilist verkar tycka illa om både ryttare som rör sig på bilvägar och träningscyklister, och gör lika många farliga grejer nära dem är min erfarenhet. Vi är oskyddade trafikanter allihop och borde jobba mot att ha större förståelse för varandra.

Jag tycker det är på riktigt SVÅRT med träningscyklister i grupp på små vägar (tänk mindre landsväg) när jag själv kör bil eller särskilt bil med släp. Där jag bodde tidigare var de väldigt vanligt förekommande från tidig vår till sen höst och detta var också i en av landets hästtätaste kommuner. Häst o ryttare mötte jag i stort sett aldrig ute på asfaltvägarna utom korta "transportsträckor" från stall till skog/grusväg, men cyklisterna vill ju liksom vara på vägarna eftersom det är där de tränar... Så åtminstone där var det stor skillnad i hur ofta man stötte på de olika kategorierna!

Jag kan väl inte säga att jag är en av dem som "ondgör sig", men kan konstatera att jag tycker det är lite läskigt att köra om en klunga på 15-20 cyklister som inte på något sätt är statisk utan där cyklisterna rör sig sinsemellan. Och det handlar ju i slutändan såklart om att jag inte vill köra på någon! Jag kan möjligen också ibland tycka att det är lätt provocerande att se en helt tom, fin cykelbana bredvid vägen och cyklisterna envisas ändå med att vara på bilvägen....
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Bonita4
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 468
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 217
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp