Bukefalos 28 år!

Billigare diesel till svenska folket

När den sop-regering vi har inte tar ansvar så är det vad som återstår men det räcker inte. Vi kan inte ha politiker som är helt verklighetsfrånvända. Den här idiotin, trots sin frapperande dumhet, är ändå inte i närheten av vad samma regering håller på och ställer till med för mina medmänniskor med sin kassa politik där de drar ned hela Sverige utför ett sluttande plan. Den här typen av dumheter är däremot ganska lätta att återställa.
Men nu kommer det att vara billigare i några år till 🙏. Känns som att vi har billigare diesel än Tyskland. Kanske tom några av EU billigaste länder
 
Jag känner ingen som helst glädje över detta. Förstår inte hur man kan vara glad över någonting som i slutändan är negativt för miljön?
Vi borde istället titta på hur vi kan minska vårt bilberoende.
Tex att köra mindre. Lådcykel, varför inte ta tag i detta nu
 
För mig personligen är sänkningen inte dum alls, jag kör 8,5 mil/dag t-o-r jobbet och det kostar en hel del. Men jag kommer inte köra mer pga sänkningen.
Jag önskar dock man kunde sänka miljöbränslet ännu mer så fler väljer det. Jag har en bensinare och kan tyvärr inte välja.
Däremot är jag lite cynisk och tror att bolagen kommer höja priset. Som man gjort när skatten sänkts hittills. Så frågan är om det kommer vara billigare i längden?
 
Sen pratar ju övriga tidöpartier om en kraftig ökning av skatten på bensin och diesel för att sänka förbrukningen (för att nå miljömålen).
 
Jag känner ingen som helst glädje över detta. Förstår inte hur man kan vara glad över någonting som i slutändan är negativt för miljön?
Vi borde istället titta på hur vi kan minska vårt bilberoende.

Hur tänker du kring att minska bilberoende när många orter saknar bra kollektivtrafik och i vissa fall nästintill obefintlig? Jag själv reser kollektivt varann vecka men det ger mig också längre restid än om jag tar bilen.
 
Hur tänker du kring att minska bilberoende när många orter saknar bra kollektivtrafik och i vissa fall nästintill obefintlig? Jag själv reser kollektivt varann vecka men det ger mig också längre restid än om jag tar bilen.
Jag bor själv på en plats där kollektivtrafiken inte är lysande. Till jobbet är det svårt att minska bilåkandet i det fallet om man inte har möjlighet att jobba hemifrån.
Det finns kanske något annat man kan ändra på?
Åka till affären färre gånger, måste man skjutsa till skolan om man bor nära, köra bil till gymmet?
Nej alla kan inte förändra allt men de flesta kan ändra på något.
 
Sänkningen av bensinen som OKQ8 gjorde nu vid nyår var på 107 öre.
De sista två månaderna eller så innan nyår är första gången som priserna har varit under 20 kronor på typ en hel evinnerlighet.

Om en förändring på 2-3-4 kronor har skett under det senaste året och förändringen specifikt vid årsskiftet är på 1 krona så är det väl fortfarande världsmarknadspriset som är den huvudsakliga faktorn bakom hur folk påverkas ekonomiskt av sin körning, inte regeringens åtgärder..., eller?
 
Bor på ort där kollektivtrafik inte är ett alternativ så jag glädjs åt att dieseln blir billigare.
Jag har som förhoppning att i framtiden köpa en miljövänligare bil men med dagens ekonomi och förhöjda kostnader är det inte möjligt.
 
Bor på ort där kollektivtrafik inte är ett alternativ så jag glädjs åt att dieseln blir billigare.
Jag har som förhoppning att i framtiden köpa en miljövänligare bil men med dagens ekonomi och förhöjda kostnader är det inte möjligt.

Jag hoppas kunna hitta boende närmare jobbet, men är osäker på om det kommer komma nått i min prisklass. Tror nog många vill, men inte har möjlighet.
 
Bor på ort där kollektivtrafik inte är ett alternativ så jag glädjs åt att dieseln blir billigare.
Jag har som förhoppning att i framtiden köpa en miljövänligare bil men med dagens ekonomi och förhöjda kostnader är det inte möjligt.
Såklart min plånbok också är nöjd över att bränslet blir billigare, men i ett större perspektiv är det riktigt kasst då det kommer göra att folk kör mer bil och det påverkar klimatet negativt.

Det är då bättre att skapa bättre förutsättningar för kollektivtrafik på orter där det är dåligt med det samt eventuellt skattelättnader för de som bor där det är kass kollektivtrafik. Finns ju andra saker att göra för plånboken för de som bor avsides som inte påverkar klimatet lika mycket.
 
Såklart min plånbok också är nöjd över att bränslet blir billigare, men i ett större perspektiv är det riktigt kasst då det kommer göra att folk kör mer bil och det påverkar klimatet negativt.

Det är då bättre att skapa bättre förutsättningar för kollektivtrafik på orter där det är dåligt med det samt eventuellt skattelättnader för de som bor där det är kass kollektivtrafik. Finns ju andra saker att göra för plånboken för de som bor avsides som inte påverkar klimatet lika mycket.

Absolut vore det det bästa, men det kommer inte hända. Dels finns det inga som kan köra den utbyggda kollektivtrafiken eftersom ingen vill köra buss. Dels drabbar de höga bränslekostnaderna busstrafiken med, vilket gör den dyr att bedriva. En kostnad ingen vill ta.
 
För mig personligen är sänkningen inte dum alls, jag kör 8,5 mil/dag t-o-r jobbet och det kostar en hel del. Men jag kommer inte köra mer pga sänkningen.
Jag önskar dock man kunde sänka miljöbränslet ännu mer så fler väljer det. Jag har en bensinare och kan tyvärr inte välja.
Däremot är jag lite cynisk och tror att bolagen kommer höja priset. Som man gjort när skatten sänkts hittills. Så frågan är om det kommer vara billigare i längden?
Jag gjorde en uträkning på hur mycket jag kommer spara, det är 1300 kronor per månad, bara till och från jobbet. :eek: kommer inte heller köra mer pga säkningen
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Bonita4
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 467
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 217
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp