Bukefalos 28 år!

Billigare diesel till svenska folket

Jag gjorde en uträkning på hur mycket jag kommer spara, det är 1300 kronor per månad, bara till och från jobbet. :eek: kommer inte heller köra mer pga säkningen
Det blir ju sköna 1000 lappar på ett år. Lägg till nya jobbskatteavdraget och reseavdrag 🤑
 
Sedan kommer EU:s straffavgifter för att vi bryter den gemensamma miljöpolitiken och då får skola, vård, omsorg, infrastruktur etc betala för att det blir billigare att köra sin häst till träning.
Nej det tror jag inte.
Var det inte så att även Tyskland skulle sänka sin reduktionsplikt 2024?
 
Grejen med reduktionsplikten är att blanda ut fossilbränslen med något som inte är riktigt lika illa för miljön. Så för att minskad reduktionsplikt ska vara koldioxid-neutral så måste det ske på ett sådant sätt att den leder till minskad biltrafik. Nationalekonomi 101 säger att när något blir billigare kan efterfrågan förväntas öka.

Varje km bilkörning har alltså blivit sämre samtifigt som vi kan förvänta oss fler km.
 
Absolut vore det det bästa, men det kommer inte hända. Dels finns det inga som kan köra den utbyggda kollektivtrafiken eftersom ingen vill köra buss. Dels drabbar de höga bränslekostnaderna busstrafiken med, vilket gör den dyr att bedriva. En kostnad ingen vill ta.
Med tanke på att flyget inte behöver betala skatt på drivmedel så vore det ju rimligt om detsamma gällde även bussarna för att göra det lättare så sätt med fler bussar. Och så lite bättre regler kring arbetsmiljön för chaufförerna på det.
 
Med tanke på att flyget inte behöver betala skatt på drivmedel så vore det ju rimligt om detsamma gällde även bussarna för att göra det lättare så sätt med fler bussar. Och så lite bättre regler kring arbetsmiljön för chaufförerna på det.

Vi har väl haft skattelättnader på miljöbränsle för transportbranschen, men EU gillade inte det. Minns inte om vi fick fortsätta eller tvingades ta bort det.
 
Senast ändrad:
Jag är tråkig/cynisk och tänker att då lär det bli ännu dyrare om några år då..det lär ju tas igen, så att säga..woho. Problemet försvinner ju inte.

Jag försöker att hålla mitt bilberoende så litet som möjligt (byter jobb om nån vecka = pendla kollektivt), och tycker att det är grymt skönt att bo så att jag har bra kollektivtrafik till/från stan under större delen av dygnet (bor i en kommun på landsbygden). Jag har ingen egen bil numera (sen ca 2,5år) men sambon har (vilket tyvärr är ett måste pga jobb/arbetstider). När jag behöver åka till veterinären med katten på vintern/högsommaren (ca 1,5mil) är det himla skönt, det ska jag medge, men i allmänhet upplever jag kollektivtrafiken som smidig. Inser att inte alla har det så. För mig är det en viktig punkt när jag tittar på var jag ska bo någonstans. Till stor del av ekonomiska skäl. Och jag tycker att det är skräp att inte mer satsas på kollektivtrafiken på de håll där det verkligen skulle behövas.

Jag vill dock ha häst igen framöver, och det vill jag inte utan dragbil+släp (har en handfull mil in till djursjukhuset, och inget överflöd av bra veterinärer som kan komma ut enligt min erfarenhet. Jag har behövt åka in akut med häst vid ett par tillfällen, då vill jag bara kunna lasta och åka..). Det gäller även om jag skulle ha turen att lyckas få stallplats på gångavstånd hemifrån, även om jag då inte skulle köra bil till stallet till vardags. Och jag har inte råd att köpa en bil för hur mycket pengar som helst, det skulle nog få vara en bensindriven. Lån är icke ett alternativ. Så jag är absolut lika ego som "alla andra", jag är liksom inget helgon - jag vill ha möjligheten (inkl ekonomiskt, förstås) att kunna unna mig det i livet som påverkar min känsla av livskvalitet mest.

Med det sagt, så är stora svängningar av bränslepriset hit och dit ingenting positivt imo, ur ett rent ego perspektiv. Det blir ju helt hopplöst att försöka planera ekonomin. Jag tror som sagt inte på att det kommer att hålla sig på de här nivåerna på sikt.
 
Jag är tråkig/cynisk och tänker att då lär det bli ännu dyrare om några år då..det lär ju tas igen, så att säga..woho. Problemet försvinner ju inte.

Med det sagt, så är stora svängningar av bränslepriset hit och dit ingenting positivt imo, ur ett rent ego perspektiv. Det blir ju helt hopplöst att försöka planera ekonomin. Jag tror som sagt inte på att det kommer att hålla sig på de här nivåerna på sikt.
Håller med!
Nu kommer ju denna sänkning av diselpriset att tas igen pronto av den höjda elskatten... så att värmen i bostäder och att ladda dom "fantastiska" elbilarna blir dyrare istället.

Sen sätter jag mina pengar på att om det blir regeringsbyte vid nästa val, så höjs diselskatten igen (pga miljöbov) utan tillbaka-sänkning av el-skatten = wow i stadskassan :angel: Vem sätter emot? ;)
 
Jag tror att få regioner skulle fixa det, speciellt inte sett till hur lite hänsyn regeringens budget tar till regioners ökade kostnader i exempelvis vården. Finns det inga incitament uppifrån som möjliggör en sådan satsning så är det ett jävligt svårt läge nu.

Vad gör regionerna själva åt problemen? Höjer de skatterna?
Jag skulle säga att åtminstone bussbranschen är körd i botten av upphandlingarna. Och jag är osäker på om det någonsin kommer rätta till sig, faktiskt. Eller snarare är det vi anställda som är körda i botten, vilket blir tydligare med den ökade bristen på förare. Tågbranschen har det likadant. Så länge allt ska vara i princip gratis, kommer det snarare bli indragningar än utbyggnad av kollektivtrafiken. För vi orkar inte längre.
 
Bygga ut/förbättra kollektivtrafiken, istället för att satsa på populistiska drivmedelsminskningar.
Blir det förnyat förtroende efter nästa val så kommer SD att se till att det blir ytterligare sänkning till 0% 👏. SD har ju hela tiden sagt att det ska ner till EU:s minimi nivå. Nu blev det förhandlat till 6% så det är bara att jobba på som vanligt 🤣. Men man kan ju inte få allt på en gång vilket man har förståelse för ute i stugorna
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Bonita4
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 467
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 217
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp