Bukefalos 28 år!

Binda elpris eller ej?

Band i höstas på tre år, 68 öre.

Har som mål att skrapa ihop till solceller under de åren och sen låta sommaren finansiera vintern så att säga.

Har en uppskattad årsförbrukning på 13.000kWh sedan elbilarna gjorde sitt intåg. Byter värmesystem nu och vet inte om det kommer bli dyrare än luft/luft som kombinerades med två el-element och eldning när det var som kallast.
 
Är så förvånad över att fler inte pratar om detta? Det är ju verkligen en fråga om att folk knappt kommer ha råd att bo kvar om prisbilden utvecklas som det förutspås! 7-10 kr/kwh innebär ju elräkningar uppemot 20.000-30.000 för folk som bor i hus, för att inte tala om alla industrier som kommer gå omkull. Är genuint oroad, inte bara för min egen skull utan framförallt många andras.
Jag är också väldigt förvånad, folk kommer ju få gå från hus och hem om det blir som det förutspås.
 
På tal om elpriser så fick jag ett litet vykort från eon där de
"Kommer förbi för att prata elförbrukning och förnybar energi" :confused:
Går jag in på deras sida hittar jag
"Teckna elavtal med specialpris på förnybar energi
Hos oss får du en smart mix av förnybar energi från sol-, vind-, vatten- och biokraft. Som ny kund får du en välkomstpremie på 250 kronor i vår webbshop." Jag visste inte ens att eon har en web shop och vad kan jag tänkas vilja köpa där?
Och de erbjuder på hemsidan fast pris ett år 528öre/kWh :crazy:
som hittat
 
Jag är också väldigt förvånad, folk kommer ju få gå från hus och hem om det blir som det förutspås.

Många tänker kanske att staten får rädda dem. Och många orkar nog inte tänka på det heller för det är inte direkt något man kan göra åt det. Man måste ju ha el (även om man såklart kan ändra sina vanor och få ner det men det kan ju aldrig bli noll) och vi som vanliga invånare kan inte göra så mycket. Visst man kan fixa solceller men det är inte gratis. Man kanske skulle bygga sig ett mini-kärnkraftverk 🤠
 
På tal om elpriser så fick jag ett litet vykort från eon där de
"Kommer förbi för att prata elförbrukning och förnybar energi" :confused:
Går jag in på deras sida hittar jag
"Teckna elavtal med specialpris på förnybar energi
Hos oss får du en smart mix av förnybar energi från sol-, vind-, vatten- och biokraft. Som ny kund får du en välkomstpremie på 250 kronor i vår webbshop." Jag visste inte ens att eon har en web shop och vad kan jag tänkas vilja köpa där?
Och de erbjuder på hemsidan fast pris ett år 528öre/kWh :crazy:
som hittat

Jag fattar inte hur det kan skilja så mycket 😅
142,24 inklusive moms för ett år är ju flera kronor under.
 
Bixia, är det jag har nu så var inne och kollade vad det skulle kosta om jag skulle binda om nu.
Tycker iofs det är dyrt jämfört med det jag har idag 😅
Vilket elområde? Det skiljer ju rätt mycket där också.... Om jag går in på elskling och lägger in all fakta så kan jag inte hitta något som är billigare än 432 öre på 1 års bindningstid. Ska det bli något "billigare" (312 öre) måste jag binda på 4 år..... Då lägger jag in elområde 4, 10 000 kWh/år och att vi bor i villa.
 
Bixia, är det jag har nu så var inne och kollade vad det skulle kosta om jag skulle binda om nu.
Tycker iofs det är dyrt jämfört med det jag har idag 😅
Fast det är ju fortfarande ett rörligt avtal, om än förvaltat för att kapa de högsta topparna (och dalarna).
 
Är så förvånad över att fler inte pratar om detta? Det är ju verkligen en fråga om att folk knappt kommer ha råd att bo kvar om prisbilden utvecklas som det förutspås! 7-10 kr/kwh innebär ju elräkningar uppemot 20.000-30.000 för folk som bor i hus, för att inte tala om alla industrier som kommer gå omkull. Är genuint oroad, inte bara för min egen skull utan framförallt många andras.

Jag tycker det pratas om elpriset hela tiden jag...Både i medier och i vardagssamtal. Väldigt många har blivit mer medvetna om hur mycket och när de förbrukar el, jämfört med tidigare då man inte tänkte på det. Och det i grunden är bra tycker jag, att fler nu ställer om till att förbruka el på ett smartare sätt. Tyvärr visar det också väldigt tydligt att det är först när det kostar i vår egen plånbok som vi börjar bry oss och agerar, att ändra våra levnadsvanor verkar ju annars vara väldigt svårt att göra, trots att vi vet att vi behöver.

Avstängd gas från Ryssland kommer att slå på elpriset i södra Sverige. Men Tyskland ska väl dra igång kolbränningen igen, vilket även Polen har mycket av, så det kan kompensera en del.

Förväntan om 7-10 kr/kWh, är det som genomsnitt eller toppar då och då?
 
Vilket elområde? Det skiljer ju rätt mycket där också.... Om jag går in på elskling och lägger in all fakta så kan jag inte hitta något som är billigare än 432 öre på 1 års bindningstid. Ska det bli något "billigare" (312 öre) måste jag binda på 4 år..... Då lägger jag in elområde 4, 10 000 kWh/år och att vi bor i villa.
Vattenfall hade 289 på tre år
Elområde 4 men jag har en förbrukning på över 20000 kWh/år
 
Vilket elområde? Det skiljer ju rätt mycket där också.... Om jag går in på elskling och lägger in all fakta så kan jag inte hitta något som är billigare än 432 öre på 1 års bindningstid. Ska det bli något "billigare" (312 öre) måste jag binda på 4 år..... Då lägger jag in elområde 4, 10 000 kWh/år och att vi bor i villa.
Jag bor i elområde 3
 
Fast det är ju fortfarande ett rörligt avtal, om än förvaltat för att kapa de högsta topparna (och dalarna).

Jag läste inte så noga iom att jag har bundet i 1,5 år till 😄
Men det lät ju dock som att det blir betydligt billigare än att teckna ett fast som är tre gånger så dyrt 🙄
 
Fast i det här fallet tänker jag att staten faktiskt har ett ansvar. Om inte elpriserna hålls på drägliga nivåer kommer hela samhället att kollapsa.
Det tycker jag också. Läste att elbolagen gjorde rekordvinster. Rimmar illa med att priset är högt pga krig, ökade kostnader osv osv. Hur kan man då samtidigt göra rekordvinster? Om elbolagens kostnader ökar så att de måste höja priserna borde det rimligtvis inte bli rekordvinster. Blir det rekordvinster har man ju höjt priserna mer än nödvändigt.
 
Verkligen helt orimligt....

Så mycket osäkerhet som råder just nu så lägger de på en kraftig riskpeng för att försäkra sig om att tjäna pengar även om priset stiger mer än prognos. Så gör alla företag som måste gå in i långa avtal där framtida faktiska kostnader är osäkra, även bankerna och byggare med fast pris t ex.

Därför har jag rörligt, så slipper jag betala extra riskpeng och betalar bara extra om priset verkligen går upp.
 
Det tycker jag också. Läste att elbolagen gjorde rekordvinster. Rimmar illa med att priset är högt pga krig, ökade kostnader osv osv. Hur kan man då samtidigt göra rekordvinster? Om elbolagens kostnader ökar så att de måste höja priserna borde det rimligtvis inte bli rekordvinster. Blir det rekordvinster har man ju höjt priserna mer än nödvändigt.
Det kanske är samma som med matpriserna? Jag läste precis igår att forskare menar att matpriserna (framför allt pris på vete) har gått upp mer än vad som är motiverat pga kriget i Ukraina.
 
Jag läste inte så noga iom att jag har bundet i 1,5 år till 😄
Men det lät ju dock som att det blir betydligt billigare än att teckna ett fast som är tre gånger så dyrt 🙄
Det beror ju på vad som händer i vinter :) Ett fast pris är ett fast pris, ett rörligt pris kan ändras och bli sju gånger dyrare än dagens fasta priser. Bixia visar bara statistik från tidigare månader.
 
Så mycket osäkerhet som råder just nu så lägger de på en kraftig riskpeng för att försäkra sig om att tjäna pengar även om priset stiger mer än prognos. Så gör alla företag som måste gå in i långa avtal där framtida faktiska kostnader är osäkra, även bankerna och byggare med fast pris t ex.

Därför har jag rörligt, så slipper jag betala extra riskpeng och betalar bara extra om priset verkligen går upp.
Jag har också rörligt. Det känns helt orimligt att binda nu. Men lånet har jag bundit om (lite grann i förtid till och med) och det känns skönt att slippa fundera på.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 912
Senast: Mia_R
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
354
Senast: Shaggy
·
IT & mobiler Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och...
2
Svar
24
· Visningar
1 821
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 286
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Guldfasanerna
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp