Bukefalos 28 år!

Binda elpris eller ej?

Det kanske är samma som med matpriserna? Jag läste precis igår att forskare menar att matpriserna (framför allt pris på vete) har gått upp mer än vad som är motiverat pga kriget i Ukraina.
Greedflation! Fantastiskt! Blir också osmakligt att tex serverhallar får etablera sig och få superbillig el. Men vi som bor här och behöver el för att LEVA får betala orimligt mycket.
 
Det tycker jag också. Läste att elbolagen gjorde rekordvinster. Rimmar illa med att priset är högt pga krig, ökade kostnader osv osv. Hur kan man då samtidigt göra rekordvinster? Om elbolagens kostnader ökar så att de måste höja priserna borde det rimligtvis inte bli rekordvinster. Blir det rekordvinster har man ju höjt priserna mer än nödvändigt.

Hur är vinsten definierad då? Är det "ren" vinst som överförs till ägarna? Eller är det överskott som kan/kommer att återinvesteras i verksamheten? Och är det överförd el eller elnätsavgifterna som genererat vinsterna? Elbolagen har ju ett stort och viktigt arbete framför sig med att utveckla elnäten.

En ökad vinst blir också ett naturligt resultat i en tid med mycket osäkerhet och många som vill ha bundet pris. Företaget kommer att lägga in en riskpeng och om det faktiska priset "bara" ökar enligt förväntan så blir utfallet en stor vinst totalt, särskilt när extra många kunder bundit priser. Visst skulle man kunna tänka sig att kunderna som valt fast pris då ska få en kostnadsminskning i efterhand, men då skjuter man också sönder marknadsmodellen i att som kund välja typ av avtal.

Jag tycker dock att det är viktigt att elbolagen granskas, och särskilt elnätsdelen där de har blivit ifrågasatta för sin monopolställning. Nu är det mest prat om priset på själva elen, men bara för ett par år sedan var det framför allt marknadsförutsättningarna runt elnäten som diskuterades.
 
Förväntan om 7-10 kr/kWh, är det som genomsnitt eller toppar då och då?

Det verkar inte så tvärskönt att multiplicera nedanstående graf med 7-10 kr i december - februari. Jag har förstått det som att det är toppar som kommer kunna gå över 10 kr och att snittpriset förväntas kunna bli dubbelt mot föregående vinter. Och då hade vi i SE3 upp mot 2 kr/kwh i snittpris i december, så 4kr/kwh som snittpris ligger nog i farozonen. Så då är det inte så konstigt att elbolagen vill ha 3-5 kronor för kortare fastprisavtal för att täcka risken åt dig som konsument.

1659084637606.png


Men tyskarna är ganska rika och vill nog ha mycket el in i systemet, så det kan bli risigt om det blir en riktigt kall (i meningen både temperatur och stabilitet) vinter i Europa.
 
Det tycker jag också. Läste att elbolagen gjorde rekordvinster. Rimmar illa med att priset är högt pga krig, ökade kostnader osv osv. Hur kan man då samtidigt göra rekordvinster? Om elbolagens kostnader ökar så att de måste höja priserna borde det rimligtvis inte bli rekordvinster. Blir det rekordvinster har man ju höjt priserna mer än nödvändigt.
Elmarknaden är lite konstig, eftersom det är omvänd konkurrens. Istället för att företag med lägre kostnader kan sänka sina priser för att få kunder, så sätts ju priset på elmarknaden genom att man tar betalt för hur mycket den dyraste elen kostar, och då får alla producenter det priset, med resultatet att de som har låga utgifter får enorma vinster, och det finns ingen som helst benägenhet hos energibolagen att satsa pengar på att bygga ut elproduktionen, eftersom de då kommer dels få högre utgifter, och sedan även lägre intäkter.

Tillägg: Ja, det byggs nytt, men då från nya företag som vill få en del av kakan, många som finansieras av exempelvis kinesiska staten.
 
Det verkar inte så tvärskönt att multiplicera nedanstående graf med 7-10 kr i december - februari. Jag har förstått det som att det är toppar som kommer kunna gå över 10 kr och att snittpriset förväntas kunna bli dubbelt mot föregående vinter. Och då hade vi i SE3 upp mot 2 kr/kwh i snittpris i december, så 4kr/kwh som snittpris ligger nog i farozonen. Så då är det inte så konstigt att elbolagen vill ha 3-5 kronor för kortare fastprisavtal för att täcka risken åt dig som konsument.

Visa bifogad fil 96401

Men tyskarna är ganska rika och vill nog ha mycket el in i systemet, så det kan bli risigt om det blir en riktigt kall (i meningen både temperatur och stabilitet) vinter i Europa.

Det är ju en stor skillnad på att ett genomsnittspris ligger på den nivån eller om det är topparna som ligger där. Jag menar inte att ifrågasätta att elpriset kommer att bli en tuff kostnadspost för många, det kommer det bli, men jag tycker att det också är viktigt att inte elda på känslan av att allt går åt helvete i onödan.

Att vi är ihopkopplade med kontinenten har både fördelar och nackdelar. Jag förstår att det för många är lockande just nu att stänga in oss i ett nationellt nät, men på längre sikt tror jag det är till mer skada än nytta. Inte minst för miljön.
 
Elmarknaden är lite konstig, eftersom det är omvänd konkurrens. Istället för att företag med lägre kostnader kan sänka sina priser för att få kunder, så sätts ju priset på elmarknaden genom att man tar betalt för hur mycket den dyraste elen kostar, och då får alla producenter det priset, med resultatet att de som har låga utgifter får enorma vinster, och det finns ingen som helst benägenhet hos energibolagen att satsa pengar på att bygga ut elproduktionen, eftersom de då kommer dels få högre utgifter, och sedan även lägre intäkter.

Tillägg: Ja, det byggs nytt, men då från nya företag som vill få en del av kakan, många som finansieras av exempelvis kinesiska staten.

Ja, elmarknaden är komplex. En annan sak jag tycker man verkligen behöver ta tag i (och hoppas att det redan pågår) är att se över hur de småskaliga producenternas förutsättningar ska se ut. Då alla jag känner som velat sätta upp solceller fått vänta rätt länge pga fullt hos företagen, så blir de allt fler. Elbolagen verkar lite mer välvilligt inställda nu än för några år sedan, men det finns mer att göra där.
 
På tal om elpriser så fick jag ett litet vykort från eon där de
"Kommer förbi för att prata elförbrukning och förnybar energi" :confused:
Går jag in på deras sida hittar jag
"Teckna elavtal med specialpris på förnybar energi
Hos oss får du en smart mix av förnybar energi från sol-, vind-, vatten- och biokraft. Som ny kund får du en välkomstpremie på 250 kronor i vår webbshop." Jag visste inte ens att eon har en web shop och vad kan jag tänkas vilja köpa där?
Och de erbjuder på hemsidan fast pris ett år 528öre/kWh :crazy:
som hittat
Och jag fattar inte varför de ska lägga massa tid på att åka runt och besöka alla hushåll :confused:
För det första kommer ju inte hälften att vara hemma förmodligen eftersom de kommer ”nån dag snart”
Flera hushåll är säkert nöjda med sitt elavtal om man tex fortfarande har bundet
Och elförbrukning ja alltså jag sparar så mycket el jag kan
Hade väl varit bättre att de erbjöd besök om man ville och då fick man ringa och boka en tid
 
Och jag fattar inte varför de ska lägga massa tid på att åka runt och besöka alla hushåll :confused:
För det första kommer ju inte hälften att vara hemma förmodligen eftersom de kommer ”nån dag snart”
Flera hushåll är säkert nöjda med sitt elavtal om man tex fortfarande har bundet
Och elförbrukning ja alltså jag sparar så mycket el jag kan
Hade väl varit bättre att de erbjöd besök om man ville och då fick man ringa och boka en tid

Hur smart är det ens att besöka hushållen dels med tanke på Corona och dels med tanke på att man läser mycket om bedragare etc som utger sig för att vara ditten och datten och rånar folk istället. Jag hade inte släppt in någon som knackade på och sa sig komma från nått elbolag. Inte ens mot uppvisande av leg, sånt går att förfalska.
 
Och jag fattar inte varför de ska lägga massa tid på att åka runt och besöka alla hushåll :confused:
För det första kommer ju inte hälften att vara hemma förmodligen eftersom de kommer ”nån dag snart”
Flera hushåll är säkert nöjda med sitt elavtal om man tex fortfarande har bundet
Och elförbrukning ja alltså jag sparar så mycket el jag kan
Hade väl varit bättre att de erbjöd besök om man ville och då fick man ringa och boka en tid

Nu gissar jag men jag skulle tro att det inte är deras egenanställda tekniker eller handläggare som åker ut, utan att det är folk från "det vanliga" inköpta försäljningsbolaget. Dvs det är samma försäljare som brukar ringa eller knacka dörr för att sälja elavtal eller larm åt ett annat bolag (t ex Eon), och får provision för det. Genom att Eon går ut med sitt namn och "förvarnar" så höjer de förtroendet när det knackar på dörren och försäljaren står där, jämfört med det vanliga knackandet i tid och otid som de flesta automatiskt svarar "nej tack" till. På så sätt gynnas både försäljningsbolaget och Eon på att skicka ut kortet i sitt namn, även om det inte är de som gör kundbesöken.

Det är en ren spekulation från min sida och jag har inte stött på detta själv, men jag skulle tro att det försäljningsstrategiskt är rätt smart faktiskt.
 
Nu gissar jag men jag skulle tro att det inte är deras egenanställda tekniker eller handläggare som åker ut, utan att det är folk från "det vanliga" inköpta försäljningsbolaget. Dvs det är samma försäljare som brukar ringa eller knacka dörr för att sälja elavtal eller larm åt ett annat bolag (t ex Eon), och får provision för det. Genom att Eon går ut med sitt namn och "förvarnar" så höjer de förtroendet när det knackar på dörren och försäljaren står där, jämfört med det vanliga knackandet i tid och otid som de flesta automatiskt svarar "nej tack" till. På så sätt gynnas både försäljningsbolaget och Eon på att skicka ut kortet i sitt namn, även om det inte är de som gör kundbesöken.

Det är en ren spekulation från min sida och jag har inte stött på detta själv, men jag skulle tro att det försäljningsstrategiskt är rätt smart faktiskt.
Undrar om de inte kan få en viss ansikte mot ansikte-effekt också. Med många människor som är i olika nivåer av oro men inte riktigt vet vem som kan råda dem så är det nog en del som bara tycker det känns skönt att prata med en människa och delvis glömmer att hen primärt är försäljare.
Sen är ju Eon även stort och, i alla fall här, illa sett nätbolag (typ +300% på avgiften mot de kommuner som inte sålde ut sitt nät och kass kundservice) så de kan säkert kombinera med någon sorts bry sig om kunderna-kampanj och räkna det inte bara på rena elpriskontot.
 
Visst bor du i hyresrätt? Tror inte vi kommer undan heller. Det kommer slå på hyran istället. Sen kanske vi slipper det värsta men jag räknar med att vi kommer få rejäl hyreshöjning nästa år. 😣
 
Jag är just nu mycket tacksam mot min svåger som drog med mig på att beställa solceller i våras. Jag hade egentligen bestämt mig redan förra året men tyckte inte det var någon brådska. Och skulle ju bygga nytt staket och måla om huset och tänkte ta en sak i taget. Sedan kom vinterns elpriser...

Solcellerna är nu på plats på taket och inkoppling sker nästa vecka efter att elmätaren bytts. Känns bra inför vintern, även om jag i år inte kommer helt kunna kvitta sommar mot vinter då halva sommaren redan gått.
 
Jag är just nu mycket tacksam mot min svåger som drog med mig på att beställa solceller i våras. Jag hade egentligen bestämt mig redan förra året men tyckte inte det var någon brådska. Och skulle ju bygga nytt staket och måla om huset och tänkte ta en sak i taget. Sedan kom vinterns elpriser...

Solcellerna är nu på plats på taket och inkoppling sker nästa vecka efter att elmätaren bytts. Känns bra inför vintern, även om jag i år inte kommer helt kunna kvitta sommar mot vinter då halva sommaren redan gått.
Jag tänkte också ta tag i saken och installera solceller förra året. Tyvärr fick jag inse att jag som arbetslös inte kunde finansiera det. Jag får vänta tills jag har en tillsvidareanställning.
 
Jag är just nu mycket tacksam mot min svåger som drog med mig på att beställa solceller i våras. Jag hade egentligen bestämt mig redan förra året men tyckte inte det var någon brådska. Och skulle ju bygga nytt staket och måla om huset och tänkte ta en sak i taget. Sedan kom vinterns elpriser...

Solcellerna är nu på plats på taket och inkoppling sker nästa vecka efter att elmätaren bytts. Känns bra inför vintern, även om jag i år inte kommer helt kunna kvitta sommar mot vinter då halva sommaren redan gått.

Jag är extremt tacksam för timingen att jag dels tog tag i det stora takjobbet på huset 2019, och ännu mer för att jag råkade välja en hantverkare som spontant kom med förslaget att lägga integrerade solceller på hela södersidan. Jag hade tänkt tanken men var själv övertygad om att jag skulle behöva ta det i två etapper för att jag inte skulle ha råd med taket och solcellerna samtidigt, men när han lämnade två olika offerter och beskrev hur det var tänkt så bet jag ihop och tog - lyckligtvis!!! - det lite dyrare alternativet. Som dessutom blev jättefint gjort. Ett av mina klokare beslut i livet, om än med lite tur.

Det var ju inte lite pengar då heller men det är skrämmande att tänka på hur mycket dyrare hela paketet hade blivit med dagens byggpriser. Men i övrigt känns det ju fint just nu med 101 kr ut och drygt 3400 in, bara för juni månads el.
 
Sonen band sitt avtal i veckan. Område 3, på 3 år. 1.50 per KWh. Vi band i december 21 på 64 öre på ett år. Vill inte tänka på vad det blir i vinter.
 
Vårt elavtal går ut nu tror jag i augusti eller september, vi bor i hyresrätt men sista halvåret har elräkningen gått upp med 400 kronor i snitt vilket är mycket för oss som är vana att kanske betala runt 500 i månaden med allt. Så vi får se hur vi ska göra.
 
Jag är SÅ nöjd att jag redan i höstas tecknade nytt då vårt tidigare (37 öre/kwh) gick ut sista januari iår och jag fattade ju att det inte var smart att invänta. Band då på 60 öre i 3 år. Ville egentligen inte binda på så lång tid, men det är jag ju väldigt glad för nu.. Elområde 3 och typ 40 000 kwh/år. Nu har vi bergvärme sen en månad tillbaka så det borde ju också bli mindre framöver..
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och...
2
Svar
24
· Visningar
1 792
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 111
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 969
Senast: lundsbo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 655
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp