Bukefalos 28 år!

Bisamhälle i skorstenen?

moiran

Trådstartare
Om man råkar ha ett (numera övergivet) bisamhälle i skorstenen, hur får man bort det då? Är sotaren behjälplig med sådana tjänster? Kan det vara problem med honung trots att det varit övergivet ett par år? Ska jag förvänta mig en massa problem med detta?
 
Sv: Bisamhälle i skorstenen?

Menar du verkligen Bi?
Om det är ett getingbo så kan du bara riva ner det. Det består bara av pappersliknande byggmaterial.
 
Sv: Bisamhälle i skorstenen?

Mjo, jag menar just bin. Därav frågeställningen med honung och även bivax, antar jag. Men även om det skulle varit ett getingbo skulle det vara lite klurigt att få bort eftersom det sitter i en ganska smal pipa på väg ned till en gammal kakelugn och går inte nå på något enkelt sätt enligt tidigare ägare. :/
 
Sv: Bisamhälle i skorstenen?

Ok - då kan du ta kontakt med närmsta biodlare, dom brukar veta hur man ska göra och kan ibland hjälpa till. Vi har ju en rätt så aktiv biodlarförening runt Skövde.
 
Sv: Bisamhälle i skorstenen?

Samhället är övergivet, så det finns inga bin i det, och det sitter flera meter ner i skorstenen, i en liten pipa som går snett ut från skorsstenen, så det är som sagt klurigt att komma åt det över huvud taget... :crazy: Men biodlarna kanske ändå har bra tips att komma med hur man sanerar en skorsten från ev. honung och bivax. Vill ju inte gärna ha en skorstensbrand pga antänt bivax eller liknande. Om nu det är en risk - jag har ingen aning.

Jag får kanske slå en signal till både biodlarföreningen och sotaren så kanske jag får lite klarhet i hur jag ska gå tillväga. :)
 
Sv: Bisamhälle i skorstenen?

På tal om det här så har jag faktiskt släktingar som också hade ett bisamhälle i skorstenen under flera år. De tyckte inte att det störde eftersom skorstenen ändå var otät och inte gick att använda, så bina fick hållas. Dock rann det ganska mycket honung ut genom spjället där gamla köksspisen hade stått.... :D

Så det verkar inte helt ovanligt med bin i skorstenar. :)
 
Sv: Bisamhälle i skorstenen?

Jag har inget svar på din fråga tyvärr.
Däremot har även jag haft ett bisamhälle på taket. Inte i skorstenen men under taket bredvid skorstensmuren. Snälla djur, vi blev aldrig stuckna. Hade massor med blommor på tomten som blommade i massor. En hel del honung blev det nog i boet för det rann utmed väggen. Kletigt att ta bort men smakade bra.
Förra sommaren övergav de vårat tak. Vi borde nog lyfta på det och sanera därunder:crazy:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
170
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 022
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 838
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 177
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp