Bukefalos 28 år!

Bjällra på hund?

hjarterdam

Trådstartare
Nästa månad börjar jag jobba i stall och då är min valp ungefär 3½månad.
Vi kommer även bo på gården. Hästarna i det stallet är hundvana men han är ju ändå såpass liten storleksmässigt så jag är lite orolig att han ska lyckas få sig en spark eller så.. Men då slog tanken mig att jag kanske skulle sätta en kattbjällra på honom tills han blivit lite större?
Dels för hästarna ska höra var han är men också för att jag ska höra. Har en stor hund också som är hästvan så honom oroar jag mig inte för.

Vad tror ni? Kan det vara skadligt för hörseln eller nåt? Hur har ni gjort?
 
Sv: Bjällra på hund?

lägger mig inte i stalldiskussionen, där har jag ingen koll, men jag har haft bjällror på mina (alla två) valpar ett tag, första valpen för att min sambo var så otroligt rädd att han skulle trampa på henne så han ville höra var hon var, och andra valpen för att vi båda upplevde det som praktiskt utomhus på den första. funkade bra och hundarna är så normala de kan bli (hoppas jag iaf :D)
 
Sv: Bjällra på hund?

Dåså, en liten kattbjällra skadar nog inte valpen.

Jag hade inte satt på hunden en bjällra, jag hade haft uppsyn och inte låtit valpen umgås med hästar på egen bevåg.
 
Sv: Bjällra på hund?

Håller med dig. Varför ens låta en valp vara i närheten av hästar?

Kl
Tror inte hästarna gör någon skillnad på valp med eller utan bjällra. Är olycka där så sparkar de oavsett. Har själv haft en häst som hatade hundar och han hade inte brytt sig om någon bjällra, han hade gett sig på hunden oavsett. Lär istället hunden att ge 17 i hästarna.
 
Sv: Bjällra på hund?

Jag älskar bukefalos. Ingenstans står det i texten att jag tänker lämna valpen ensam hästarna. Men tack allihopa, jag har säkert inte förstått själv att det kan hända olyckor med en ensam valp bland hästar så det var otroligt skönt att ni redogjorde det för mig :grin:
 
Sv: Bjällra på hund?

Fast du skriver att du vill sätta på en bjällra för att du och hästarna ska höra honom? Då tar jag för givet att du inte ska ha hunden under uppsikt bland hästarna alla gånger? Varför ska du annars ha bjällra?

Har svarar på hur jag hade gjort, jag hade lärt hunden med en gång att hästarna håller man avstånd ifrån. Hästar ska man inte springa i närheten av :)
 
Sv: Bjällra på hund?

halvt kl

när ts tex tar ut en häst på gången kommer säkert valpis bli nyfiken, hon kommer då lära lille vovven att man inte får gå nära hästarna vilket blir mycket lättare om man hör hunden få då kan man också¨förbereda sig på att okej nu kommer valpen närmre samtidigt som hon kan fortsätta med sitt och inte behöva abryta hela tiden för att glo efter vovven.. rätta mig om min tanke är fel!

Jag hade inte bjällra på min hund men halsband med en sån där namnbricka det plingade om den när hon gick så det funkade på samma sätt som en bjällra och jag va mycket nöjd med detta! skönt att inte behöva glo efter hunden hela tiden.
 
Sv: Bjällra på hund?

Jag har en till hund och jag har lärt honom att låta hästarna vara men han är av en större ras så hästarna såg ju honom plus att det var ett mycket mindre stall. Därför söker jag en lösning för att underlätta för mig men också för att han inte ska råka smyga sig på någon häst om han t.e.x. kommer springande ur en buske.

Cocos: Precis så tänke jag! I och med att han är av en såpass lite ras så vill jag inte riskera att han hinner iväg utan att jag ser honom och att dessutom hästen inte ser honom. Vi har gummimatta i stallet så då låter inte när han går.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 246
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 152
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 652
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 546
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp