Bukefalos 28 år!

Blanda i medicin i förväg

Ellyne

Trådstartare
Försvinner effekten av tex finadyne om det blandas i betfor i förväg och får stå över natten? :confused:
 
Sv: Blanda i medicin i förväg

I vilket fall är risken stor att du får en häst som aldrig mer äter betfor, finadyne är inte gott och låter man det stå så länge så smakar alltihop illa så jag tror inte att hästen äter upp det.

Det bästa är att slamma upp medicinen med lite vatten i en kanyllös spruta och spruta in det i munnen.

Inte ens min matglada fjording ville ha betfor efter att ha fått finadyn i maten och då var det ändå helt nyblandat.
 
Sv: Blanda i medicin i förväg

Aldrig, aldrig, aldrig låta medicin stå på det sättet. De är dessutom mycket olämpligt att ge i mat, bättre att blanda med vatten och ge i spruta i munnen, efter att man ställt upp hästen i gången eller liknande (boxen endast i undantagsfall).
 
Sv: Blanda i medicin i förväg

Icke desto mindre tycker jag det är helt förkastligt att blanda i förväg, risken är stor för ofrivillig doping när det står upp-pytsade preparat blandat i foder. Rena mardrömmen för mitt vidkommande. Och heller inte enligt de regelverk jag fått mig itutat, att all medicin ska vara inlåst till den utdelas av behörig.

Man kan ju blanda i foder och ge i stallgången, d v s under kontrollerade former.
 
Sv: Blanda i medicin i förväg

Håller med att det inte skall stå framme färdigblandat utan det skall blandas direkt innan utfodring.
PL
 
Sv: Blanda i medicin i förväg

Det var väl som jag tänkte mig då.
Hästen äter villigt och glatt medicinen i maten så jag kommer fortsätta ge det i maten. Jag skulle få mer problem och bråk med att ge henne i munnen.
Det hålls separat från andra färdiga foderhinkar och blandas i annat rum så där är det inga problem.
Saken är den att jag varit tankspridd när jag skulle förbereda morgonmaten på kvällen. :angel: Istället för att lägga påsen bredvid har jag blandat i och jag undrade mest om det tappat effekt då.
 

Liknande trådar

Tjatter Ska ju en tur till USA och sällskapet jag åker med har en massa mediciner och verkar inte ta på allvar riktigt de här med att fixa rätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 376
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Gäller min mamma. En viktig medicin är restnoterad sen länge och hon får inget annat heller. Och det märks att medicinen behövs. Känns...
Svar
8
· Visningar
826
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag oroar mig redan för årets student. Kan inte ha catering. Jag skulle vilja ha en enda rätt, inte buffé. Den får gärna vara...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
11 843
Senast: Lingon
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp