Blandraser

H

horsewhisper

Hallo. Jag har läst en kurs på gymnasiet om hundar. Och då pratade läraren om annonser där det kunde stå att en hund var 75 % labrador och 25 % golden. Hon sa att det kunde man aldrig säga hur mkt hunden har ärvt av föräldrarna, men om fadern är labrador och modern lab/golden (att tex mamman till den labbe och pappa golden). Hmm kan inte förklara bättre men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar. Är det sant? Jag har även hört att de ärver 50 % av modern och 50 % av fadern, jag är inte alls kunnig om hundar, men intresserad av att lära mig ;) !
 
i annonserna så menar de hur många procent av varje ras som finns med har jag ex en renrasig labbe och parar den med en 50-50% blandras melaln labbe å schäfer blir valparna 75%labrador å 25% schäfer

Det säger dock INGENTING om i vilken mån de olika egenskaperna har nedärvts. Vissa anlag är dominata å anndra reggiseiva osv
 
det är det luriga med avel. även om du parar två toppindivider så kan du få riktigt dåliga valpar. det gäller att de passar ihop. ungefär som det är med hästar. alla välstammade hästar blir inte VM-kandidater.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Märklig fråga kanske, men jag börjar på allvar tro att jag har missuppfattat ägaren till hundarna jag nyligen börjat ta hand om lite då...
2
Svar
37
· Visningar
10 183
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Kan någon förklara för mig? Jag utgår från en annons som exempel nu, men det finns flera. Det är inget specifikt med just den annonsen...
Svar
15
· Visningar
1 892
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Ännu en blandras tråd, men SNÄLLA ALLA! Ingen vild panik ;)... Jag har en Springerhane med full stam, e röntgade (UA), lysta...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 900
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp