Bukefalos 28 år!

Bli av med fd foderhäst!!

Russin8

Trådstartare
Jag skulle bara vilja påpeka för alla som har foderhäst ett "litet" problem som kan uppstå om man säger upp kontraktet.
(Visste inte riktigt var jag skulle lägga det, så moderatorn får flytta om det ligger fel:) )

Jag har varit fodervärd på en ponny i fem år. I september -07 sa jag upp kontraktet med omvedelbar verkan pga att ägaren gjort sig skyldig till kontrakts brott (hon hade struntat i att ha hästen försäkrad som hon skulle enligt kontraktet).

Jag överlämnade uppsägningen skriftligen och på samma papper skrev jag att jag kommer ta ut en avgift på 100/dygn för full skötsel och uppstallning, förutom ev medecin eller vetrinär kostnad.

Där står vi idag, ett halvår senare. Hon har inte betalt ett öre och har inte hämtat hästen. Svarar inte när man ringer. Skickade räkningen till kronofogden, blev utslag att hon skulle betala. Kronofogden mäter ut hästen men då börjar ägaren att skrika om att hon är värd så mycke pengar så om fogden inte får tillräckligt högt bud på ponnyn så tas utmätningen bort och då är jag tillbaka på ruta ett, inga pengar och en häst jag enligt lag måste ta hand om...

Ägaren har inget stall så jag kan inte köra dit hästen. Hon ska inte ha häst överhuvutaget då hon inte kan ta hand om dom, har haft djurskyddet på sig mer än en gång...

Det jag vill säga med det här är att man är väldigt utsatt i den här situationen, se till att få med i kontraktet att om ägaren inte hämtar hästen så ska den tillfalla fodervärden efter ett visst antal månader.

Är så trött på det här. Får se vad som händer, hon ska ut på anbudsförsäljning snart. Hoppas någon vill ha henne till rätt pris, det är ju en jätte bra ponny.

MVH Russin8 som kommer tänka en gång till innan jag tar en fodervärdshäst
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Detta har egentligen inte med saken att göra, men min personliga uppfattning är att det enklaste för dig vore väl att betala försäkringen själv. Du har ju haft tillgång till en jättebra ponny i fem år.
Eller vill du inte ha den kvar i alla fall?
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Detta har egentligen inte med saken att göra, men min personliga uppfattning är att det enklaste för dig vore väl att betala försäkringen själv. Du har ju haft tillgång till en jättebra ponny i fem år.
Eller vill du inte ha den kvar i alla fall?

Jag skulle säga upp kontraktet ändå för att hon höll på i ett och ett halvt år och hotade min dotter med att hon skulle sälja. Så det var bara en ren tillfällighet att jag fick reda på att hästen under fem år gått oförsäkrad. Jag (dum som man är) trodde ju på henne och hade ju fått ett försäkringsnummer (gammal försäkring) så jag antog ju att allt var som det skulle.

Jag har ju nu fått försäkra hästen för att om det händer något så är det ju jag som får betala för hon kan inte (har mera skulder hos fogden). Jag är mest glad för att det inte hänt något alvarligt under de fem åren jag haft hästen.

MVH Russin8
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

om hon inte hämtat hästen eller betalt för den, och den är utmätt så har väl hästen tillfallit dig i stället för skulden hon är skyldig dig ? då har ju du rätt att sälja ?
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

om hon inte hämtat hästen eller betalt för den, och den är utmätt så har väl hästen tillfallit dig i stället för skulden hon är skyldig dig ? då har ju du rätt att sälja ?

Nej, det fungerar inte så. Hästen måste säljas, jag är villig att köpa hästen för den skuld hon har till mig men då har hon sagt att hästen är värd mycket mer och därför inte godtar det. Och det har hon tydligen rätt till enligt fogden. Så nu måste hon ut på anbud. Jag är inte villig att betala mer än vad min skuld är, så vi får hoppas att någon annan är villig att göra de. Nu är det här en häst som nog är värd en 40-50 tusen till rätt köpare. Men när fogden säljer brukar det bli lite mindre. Men ägaren säger att hon är värd 60 tusen eller mer... så om ingen bjuder tillräckligt så dras utmätningen tillbaka och jag är tillbaka på ruta ett...

MVH Russin8 som tycker att sveriges byråkrati är fantastisk
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Men inte kan väl fogden bara gå på ett lösryckt påstående från ägaren gällande hästens värde? Kan du inte be fogden att ta ut en oberoende och kunnig värderare som kan ange ett rimligt pris på hästen?
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

oki, i såfall har dom nog ändrat på lagstiftningen. vet fall där stallägaren helt lagligt övertagit hästen som betalning för stallhyra osv efter bla. kronofogdens inblandning.
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Fogden har ringt till några uppfödare för att få hästen värderad. Russin8 har åxå ringt uppfödare o försäljningsstall för en värdering.
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Men nu är det som russin8 berättat. Det är inte bara att ta hästen o sälja för fogden. Det är en massa regler som måste följas.
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

nä, givetvis inte "bara ta" :smirk: men det fanns ju ett utslag redan
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

nä, givetvis inte "bara ta" :smirk: men det fanns ju ett utslag redan

Ustslag är inte detsamma som att jag får ta hästen... Och det fungerar olika om man är privat person eller företagare.

Du skulle bara veta hur många turer och hur många personer som är inblandade i en sån här sak....

MVH Russin8
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

jag har upplevt det :angel: fast det är väldigt många år sedan ( runt 20 år sedan);) där vi haft inackodering som inte gick att få tag på, kom alltså inte till stallet alls efter ett tag. betalade inte heller, vare sig oss eller övriga kostnader som blev. efter ca. 1 år fick vi laglig rätt att överta hästen som senare såldes.

har även blivit av med hästar som varit uthyrda på kontrakt då vi inte fått hämta hem dom vid kontraktets utgång. då alla "myndighetsvändor" varit klara har det varit så att vi ändå skullat stå för stora uppstallningskostnader och övriga omkostnader, dessutom bra "saltade" (trots att vi inte fått hämta, att göra det ändå är ett lagbrott. polisen hjälper inte till då det blir civilmål) kostnaderna blev så stora att det absolut billigaste alt. va att låta hästarna övergå.
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Ni kanske är företagare. Då är det lättare. Då har man retesionsrätt(tror de stavas så). Då kan man sälja hästen efter 3 månader om de inte betalar för sig. Men så är det inte om man är privatperson. :mad:
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

jo, i det ena fallet men inte i det andra. men det är många år sedan så det är inte omöjligt att reglerna ändrats :smirk: hursomhelst så är det jä****t jobbigt
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Det menar du inte:smirk: . Det här kommer att ta tid. Man är nästan rättslös i en sån här situation.
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

hoppas det löser sig på ett tillfredställande vis iallafall ;) vi håller tummarna.
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

hoppas det löser sig på ett tillfredställande vis iallafall ;) vi håller tummarna.

Det tackar jag för. Det som är viktigast för mig just nu är ju att hästen får det bra. Har ju haft henne i fem år så man tycker ju om henne och vill ju se att hon får det bra. Det är därför jag skulle vilja köpa loss henne själv så man kan styra lite var hon hamnar. Fogden tar ju bara det högsta budet, spelar ju ingen roll vem som kommer med det....

MVH Russin8
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Hej, jag hade liknande problem med en fodervärdsponny för 6-7 år sen, men där gick den avtalade tiden ut och kontraktet sas upp pga det, och enl kontraktet skulle jag lämna tillbaka hästen om avståndet var mindre än 10 mil, men till vad? Då ägaren inte hade stallplats och var näst intill omöjlig att få tag i.
Vi blev av med hästen till betessläpet när han skulle varit lämnad i oktober, vi fick aldrig någon ersättning heller, fast vi krävde det.
Så ditt råd är verkligen bra till dom som funderar på att vara fodervärd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

hmm, hade ett liknande fall i vintras fast där var det ägaren som lämnat sitt vbl sto(ridhäst) hos min mamma tillsammans med EN fodersäck 23/3-05.... Inte hälsat på hästen, ringt,betalat vad hon kostat mm. Mamma fick heller inte tag på människan. En dag i höstas kom hon in på gården med släp & skulle hämta sin häst. Men min mamma släppte inte hästen, skickade rekommenderad faktura för vad hästen kostat,fast i billigare skala än vad nån annan tagit. Räkningen slutade på 15.000 kr men hon vägrade betala.Mamma erbjöd sig köpa hästen för 10.000 men icke.. Då gick hon vidare till kronofogden som gjorde en värdering på lilla stoet & hon gick senare under auktion. Mamma bjöd på hästen, och fick henne. plus pengarna tillbaka. Här fanns det ju hjärta med i spelet då tjejen köpt stoet från oss 4 år tidigare. Mamma är privatperson, och inget kontrakt skrivet. endast muntligt dem emellan.
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Jag hoppas ju på att dom ska ta mitt bud, som är skulden. Men nu har dom värderat hästen så högt att jag inte är intresserad att betala det priset. Jag vill ju igentligen inte ha henne kvar då dottern har en annan häst nu. Men vill ju att den här ponnyn ska få det bra.

MVH Russin8
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 809
Senast: Diabetikern
·
Ekonomi & Juridik Behöver verkligen era tips och erfarenheter gällande detta ärende. Min vän lånade ut sin häst sep 16 - sep 17. Jag och min vän har...
Svar
7
· Visningar
1 197
Senast: Pudlan
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 952
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 075
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp