Bukefalos 28 år!

Bli av med fd foderhäst!!

Sv: Bli av med fd foderhäst!!

På tal om rötägg, jag vet en häst som gick från fodervärd till fodervärd utan att ägaren gick att få tag på. Dom fick själva fixa ny fodervärd.
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Hej, jag hade liknande problem med en fodervärdsponny för 6-7 år sen, men där gick den avtalade tiden ut och kontraktet sas upp pga det, och enl kontraktet skulle jag lämna tillbaka hästen om avståndet var mindre än 10 mil, men till vad? Då ägaren inte hade stallplats och var näst intill omöjlig att få tag i.
Vi blev av med hästen till betessläpet när han skulle varit lämnad i oktober, vi fick aldrig någon ersättning heller, fast vi krävde det.
Så ditt råd är verkligen bra till dom som funderar på att vara fodervärd.

ja jag har ju samma problem fast precis just nu hästen skulle ha åkt för ett halv år sen men jag har inte fått tag på ägarna på 1.5 år(sen jag hämta hästen) och dom har aldrig hört av sig. jag behöver iofs ingen ersättning men skulle däremot vilja köpa hästen men det blir svårt när man inte får tag på dom... konstiga människor
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Ja det är bra. Men om inte man får kontakt med fodervärden eller denne inte ville hämta eller man inte vet var man kan lämna hästen så blir det problem. Det kontraktet som du köpt kan ställa till det här som Russin8 råkat ut för.

ja titta på mig jag har oxå sånt kontrakt... (vill iofs ha kvar hästen så det gör inget men det jobbiga e att aldrig veta om dom kommer o hämtar hästen eller inte om hon åker i morrn eller om en månad elelr aldrig.. sen e det mkt andra problem. hon e 17 år vad händer om hon avlider, då kanske dom skyller på mig o jag åker dit, elelr häststäld eftersom kontraktet inte gäller längre, eller vad händer om hon bryter benet och måste avlivas jag har inte ett ända papper på henne för dom har ägarna för att dom höll på o fixa passet. vad händer om en inspektör kommer o vill se passet när hästen inte har nåt.. mycket man funderar på... ändå har jag ett kontrakt som dom fyllt i själva med att om det sker ett kontraktsbrott går det till almänna domstolen
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Nu har hästen åkt tillbaka till sin ägare:(. Visst är det skönt att äntligen få ett slut på det här. Men när man vet att hon inte tagit hand om sina hästar förut så känns det inte så bra.
Men det är ju inte min häst så jag kan inget göra utom att hålla koll.
Jag tror nu att hästen skall ner till en person i Halland för att därifrån säljas vidare. Men den personen är inte mycket bättre. Får hoppas att Destiny säljs så fort som möjligt och kommer till någon som tar hand om henne för hon är en toppen ponny...

Så nu har i alla fall den här historien fått ett slut, får hoppas för Destinys skull att det blir ett lyckligt slut...

MVH Russin8 som känner sig lite nere idag:crazy:
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Just det där om det händer något. Du får inte avliva henne utan ägarens tillåtelse. Min pappa blev stående men en ponny som skulle avlivas men fick inte tag på ägaren, det var bara att stå och vänta med en ponny som hade mask krypande i stort sår över hela bakbenet. Det hade gått så långt att hästen inte kunde stå, och bara låg med jätte hög feber. Vetrinären står och säger att det inte går att göra något,men kan inte ta bort den då ägaren inte gick att få tag på.

Efter det så har jag alltid gjort så att om jag ska ta hand om någon häst så ser jag till att ha en fullmakt att ta bort hästen efter att vetrinär kontaktats..
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Vetrinären står och säger att det inte går att göra något,men kan inte ta bort den då ägaren inte gick att få tag på.

veterinären kan avliva häst utan ägarens tillåtelse om det bedöms vara utav djurskyddsskäl.
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

finns säkert sådana människor, men russin verkar inte vara en av dem...

100kr/dag är väl ingenting?
det blir 3000/månad för fullskötsel och inkl allt...
hur mkt tror du en häst kostar i bara drift + stallhyra, sen russins arbetsinsats?

Fast jag tycker nog att det är i biffigaste laget att ta ut 100kr/dag och att säga upp kontraktet med omedelbar verkan.

Ingen här vet ju orsaken till att ägaren inte hämtat sin häst.

Tycker nog att man borde ha givit lite tid till unppsägning.

När jag läser här så känns det som om det är mer som ligger bakom än bara just försäkringen
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Fast jag tycker nog att det är i biffigaste laget att ta ut 100kr/dag och att säga upp kontraktet med omedelbar verkan.

Ingen här vet ju orsaken till att ägaren inte hämtat sin häst.

Tycker nog att man borde ha givit lite tid till unppsägning.

När jag läser här så känns det som om det är mer som ligger bakom än bara just försäkringen

Varför är 100/dag dyrt. Var kan du stalla upp en häst med full skötsel, foder och skoning för 100/dagen?

Om jag visste varför hon inte hämtade hästen så skulle jag kanske ha kunnat gjort något men hon vägrade ju prata med mig. Jag erbjöd mig att hjälpa till att sälja hästen men det var inte intressant.

Jag hadde sagt upp kontraktet ca en månad innan jag fick reda på att hon var oförsäkrad. Vad skulle jag göra? Om det hänt något med hästen så hadde ju jag fått stå och betala allt, och det är ju inte billigt med vetrinär vård. Nu tog jag en försäkring direkt när jag fick reda på att hon va oförsäkrad.
Och jag uppmanade henne flera gånger att försöka lösa problemet men hon svarade aldrig i telefonen och inte på sms eller mail...

Hon hade under ganska lång tid hotat att säga upp kontraktet (inte direkt till mig utan pratat med folk som hon visste kände mig) och nu började det kännas jobbigt, det va min dotter som hade hästen. Och hon fick av sina kompisar gång på gång höra att ägaren nog skulle sälja hästen. Varje gång hon hört något sådant va hon jätte ledsen. Det känns lite jobbigt att sattsa på en häst när ägaren hotar med att sälja hela tiden. Vi hade haft hästen i 5 år och det var min dotter som red in henne. Så till slut tröttnade vi och sa upp kontraktet på vanlig väg, alltså med 3 mån uppsägning, sen upptäckte jag efter ca 1 månad att hästen va oförsäkrad först då sa jag upp kontraktet med omedelbar verkan.

Det tog nästan 9 månader innan hon hämtade hästen! Och så lång tid kan det ju inte ta att hitta en stallplats....

Så hela den här historian har varit väldigt jobbig både för mig och min dotter då vi tycker väldigt mycket om hästen och vet att ägaren inte tar hand om sina djur. Hon har blivit av med en häst genom djyrskyddet och fått flera påpekande gällande andra hästar och hundar.

Nu kanske du kan förstå varför jag handlade som jag gjorde:)

Och tro mig, om jag hade haft råd så skulle jag köpt hästen själv bara för att kunna sälja till någon bra person. Men hon begärde ett sådant överpris för henne så det gick inte.

MVH Russin8
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Varför är 100/dag dyrt. Var kan du stalla upp en häst med full skötsel, foder och skoning för 100/dagen?

Jag anser att en skälig hyra inte ligger på 100kr/dag för ngt som man inte beställt. Ni har ju fått låna den gratis!

Om jag visste varför hon inte hämtade hästen så skulle jag kanske ha kunnat gjort något men hon vägrade ju prata med mig. Jag erbjöd mig att hjälpa till att sälja hästen men det var inte intressant.

Jag hadde sagt upp kontraktet ca en månad innan jag fick reda på att hon var oförsäkrad. Vad skulle jag göra? Om det hänt något med hästen så hadde ju jag fått stå och betala allt, och det är ju inte billigt med vetrinär vård. Nu tog jag en försäkring direkt när jag fick reda på att hon va oförsäkrad.
Och jag uppmanade henne flera gånger att försöka lösa problemet men hon svarade aldrig i telefonen och inte på sms eller mail...

Tyckte du skrev att du sa upp kontraktet just för försäkringen :confused:

Hon hade under ganska lång tid hotat att säga upp kontraktet (inte direkt till mig utan pratat med folk som hon visste kände mig) och nu började det kännas jobbigt, det va min dotter som hade hästen. Och hon fick av sina kompisar gång på gång höra att ägaren nog skulle sälja hästen. Varje gång hon hört något sådant va hon jätte ledsen. Det känns lite jobbigt att sattsa på en häst när ägaren hotar med att sälja hela tiden. Vi hade haft hästen i 5 år och det var min dotter som red in henne. Så till slut tröttnade vi och sa upp kontraktet på vanlig väg, alltså med 3 mån uppsägning, sen upptäckte jag efter ca 1 månad att hästen va oförsäkrad först då sa jag upp kontraktet med omedelbar verkan.

Litar ni på hörsägen?? Varför inte prata med ägaren direkt om dessa saker?? Men du har ju inte skrivit från början att du sade upp kontraktet så långt i förväg :confused:

Det tog nästan 9 månader innan hon hämtade hästen! Och så lång tid kan det ju inte ta att hitta en stallplats....

Så hela den här historian har varit väldigt jobbig både för mig och min dotter då vi tycker väldigt mycket om hästen och vet att ägaren inte tar hand om sina djur. Hon har blivit av med en häst genom djyrskyddet och fått flera påpekande gällande andra hästar och hundar.

Nu kanske du kan förstå varför jag handlade som jag gjorde:)

Och tro mig, om jag hade haft råd så skulle jag köpt hästen själv bara för att kunna sälja till någon bra person. Men hon begärde ett sådant överpris för henne så det gick inte.

MVH Russin8

Tråkigt att det blev som det blev.
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Men det blev ju ändå russin8 som ofrivilligt fick betala massa pengar för försäkring, skoning, foder mm. i 9 månader, det kallar inte jag gratis.
En del tycker att man borde tycka synd om ägaren. Och visst, det kanske är synd om hästägaren men det är ganska synd om fodervärden också som tvingades betala det som hästägaren inte ville betala...
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Men det blev ju ändå russin8 som ofrivilligt fick betala massa pengar för försäkring, skoning, foder mm. i 9 månader, det kallar inte jag gratis.
En del tycker att man borde tycka synd om ägaren. Och visst, det kanske är synd om hästägaren men det är ganska synd om fodervärden också som tvingades betala det som hästägaren inte ville betala...

Vem har skrivit att det är synd om ägaren?? Bara för att jag anser att 100kr/dag är oskäligt eller?

De har ju brukat ponnyn under 4år eller om det var 5år! Och tja jag anser att det är fodervärden som skall betala försäkringen för att vara säker på att det verkligen finns någon.

Dessutom kommer TS med olika förklaringar och det verkar rätt skumt. En inlägget säger hon att kontraktet är uppsagt pga försäkringen och i det andra att de ändå skulle säga upp kontraktet för allt prat om försäljning och i det inlägget till mig säger hon att de redan sagt upp kontraktet 1mån tidigare. Detta får mig förvirrad iaf :confused:


Jag har varit fodervärd på en ponny i fem år. I september -07 sa jag upp kontraktet med omvedelbar verkan pga att ägaren gjort sig skyldig till kontrakts brott (hon hade struntat i att ha hästen försäkrad som hon skulle enligt kontraktet).

Jag skulle säga upp kontraktet ändå för att hon höll på i ett och ett halvt år och hotade min dotter med att hon skulle sälja. Så det var bara en ren tillfällighet att jag fick reda på att hästen under fem år gått oförsäkrad.

Jag hadde sagt upp kontraktet ca en månad innan jag fick reda på att hon var oförsäkrad

Detta ovan gör iaf mig förvirrad
 
Senast ändrad:
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

vet inte om det här är till någon hjälp men för något år sen var det en kvinna i det stallet där jag står som hade två hästar och hon var missbrukare.
Efter ett tag utan att ha betalt för hästarna och stuckit till sthlm fick stallägarna allt som hon lämnat, så de kunde sälja hästarna ikl. all utsrustning som hon lämnat kvar. kvinnan hade även väldigt många möbler i en lokal som även stall ägarna ägde, dessa möbler fick de även göra vad de ville med.

jag vet inte riktigt hur de gjorde men polis o advokader osv var iallafall inblandade, så det måste väl finnas en lag för att ägandet ska gå över till dig?
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Hon hade ju bestämt sig för att säga upp kontraktet och gjorde det. Men under uppsägningstiden (3 månader) fick hon reda på det om försäkringen och sade upp med omedelbar verkan - alltså skippade uppsägningstiden pga kontraktsbrott. Så har jag fattat det, inget konstigt med det tycker jag.
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

TJa jag vet inte riktigt hon har ju skrivit olika och det var det jag reagerade på. Det är bara att se citaten i mitt inlägg, de är i kronologisk ordning
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Nästa gång jag (om jag någonsin tar foderhäst igen) kommer jag att kolla med fogden, djurskyddet och även skriva in i kontraktet att om ägaren inte tar tillbaka hästen efter korrekt uppsagt kontrakt så skall hästen tillfalla fodervärden.

Ingen vettig människa skulle skriva på ett sådant kontrakt- du kan nog glömma att få en foderhäst med det i kontraktet! Hade jag varit du skulle jag sikta att skriva att om hästen inte skeppas hem på överrenskommen dag så får ägaren böta en viss summa samt betala för inackordering (100 kr/ dag är faktiskt helt rimligt).
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Jag sa upp kontraktet med omedelbar verkan pga försäkringen. Du undrade ju om det låg mer bakom och då förklarade jag lite utförligare. Den vanliga uppsägningen gjorde jag en månad innan, av dom anledningarna jag beskrivit. Men då hon säger till mig att hon har så dåligt med pengar så kollade jag upp med försäkringen och då visade det sig att hon inte haft försäkring på hästen under hela tiden, men sagt det till mig. Och när vi skrev kontrakt va det hon som ville stå för försäkringen.

Och vadå lånat gratis. Jag har ju betalt för hennes häst i över 9 månader fast jag inte ville ha kvar hästen?
Jag hadde inte heller "beställt" att ha en häst som inte är min och där jag utryckligen sagt upp kontrakt och bett henne hämta hästen. Hur länge tycker du att jag skulle vänta och betala för hennes häst?

Och varför ska jag inte lita på vad mina vänner säger att hon sagt. Till en början struntade jag i det och tänkte att om hon vill sälja så säger väl hon till mig. Men när man inte kan få tag på människan och hon undvek mig så vad ska jag göra?

MVH Russin8
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Ingen vettig människa skulle skriva på ett sådant kontrakt- du kan nog glömma att få en foderhäst med det i kontraktet! Hade jag varit du skulle jag sikta att skriva att om hästen inte skeppas hem på överrenskommen dag så får ägaren böta en viss summa samt betala för inackordering (100 kr/ dag är faktiskt helt rimligt).

Det förstår jag att ingen skulle skriva på det:) Så jag kommer nog inte att ta någon foder häst igen;)

MVH Russin8
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Hej! Jag skriver på den här gamla tråden igen, för jag vet vilken häst det handlar om. Jag undrar bara om du, russin8, vet hur det gått för Destiny? :)
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Hej! Jag skriver på den här gamla tråden igen, för jag vet vilken häst det handlar om. Jag undrar bara om du, russin8, vet hur det gått för Destiny? :)

Hmm... vem kan du vara? Ja jag vet en del hur det gått för henne. Men du kan väl först PM mig så jag vet vem jag pratar med.

MVH Russin8
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Har inte alls läst tråden tidigare. Men blir såklart nyfiken på hur soppan slutade?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 809
Senast: Diabetikern
·
Ekonomi & Juridik Behöver verkligen era tips och erfarenheter gällande detta ärende. Min vän lånade ut sin häst sep 16 - sep 17. Jag och min vän har...
Svar
7
· Visningar
1 197
Senast: Pudlan
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 952
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 075
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp