Bukefalos 28 år!

Bli av med fd foderhäst!!

Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Gud, vad jobbigt! Man känner sig så hjälplös när det är så orättvist.

Jag hade en häst på foder förra sommaren. Ägaren bara dumpade av hästen och stack innan vi hann skriva några papper. Hästen var rejält halt och stygg mot mina hästar. När jag kontaktade ägaren och sa att jag inte ville ha kvar hästen då han inte alls var ridbar, utan krävde omedelbar vård, fick jag till svar att han skulle ta honom tillbaka. Men veckorna gick, och ägaren slutade svara i telefon. Jag ringde djurskyddsmyndigheten som sa att ägaren hade djurförbud på sig för kor bl a, och att jag är skyldig till djurplågeri om jag inte ger hästen den vård den behöver.

Då ringde jag polisen och de sa att det enda jag kunde göra var att släppa ut hästen ur hagen och låtsas som jag aldrig sett den förut. (Jag hade ju inga papper på den.) På så vis blir det polisens ansvar att se till att hästen kommer till sin rätta ägare.

Det kunde jag naturligtvis inte göra, utan kontaktade djurskyddsmyndigheten igen. De sa att om hästen nu var så dålig kunde jag få den utdömd till slakt. Sagt och gjort. Veterinären kom ut och sen var det bara att boka tid med slaktbilen. Men snäll som jag är hade jag ju ändå sms:at ägaren och talat om vad jag höll på med. Så några dagar senare dök han upp medans jag var på jobbet och hämtade hästen.

Hoppas det löser sig för dig på något vis, Russin8!

Berätta hur det har gått.
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Tack, jo jag ska meddela hur det fortlöper. Just nu ligger det hos försäljnings enheten på fogden i stockholm. Så jag hoppas dom får ut en annons på henne snart. Annars går det ju inte att sälja.

Just det där att man är skyldig till att ta hand om hästen är ju igentligen vansinnigt, särksilt när man får känna på det på det där sättet som du gjorde.
Och man är ju för snäll för att släppa ut hästen vind för våg:smirk:

MVH Russin8
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Hmmm..låter som ett ganska fult och vanligt sätt att ta över en annans häst på.
Har sett otaliga exempel på folk som tar hästar på foder, skriver kontrakt, letar kontraktsbrott. Säjer upp kontraktet och tar ut oskälig erättning från ägaren så han/hon inte har en sportslig att lösa ut hästen.
Tjejen som äger hästen har det antagligen inte så fett eftersom hon redan är hos kf och jag kan tänka mej att din stallhyra på 100 kr/dag:eek: innan hon lyckats hitta stallplats är så hög att hon inte har en chans att hämta hem hästen ens efter ett par veckor:devil: .
Tycker bara du borde be henne teckna en försäkring från dagens datum, kan hon inte betala den så betala själv, det är ju ändå du som har hästen.
Vill du bli av med hästen så säj upp kontaraktet på vanligt vis, då har hon en sportslig att fixa en ny fodervärd. Det är det jysstaste tycker jag.
Jag tycker du är elak:devil: och jag tycker du försöker sko dej på någon som verkar ha det mkt sämre än du:devil: , du har ändå fått ha hennes häst ett antal år, men jag är rätt säker på att hon råkat mest illa ut om något hänt eftersom det står i ert kontrakt att hon skulle ha hästen försäkrad, så har du nog ryggen fri där.
detta är iaf vad jag tycker!
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Hmmm..låter som ett ganska fult och vanligt sätt att ta över en annans häst på.
Har sett otaliga exempel på folk som tar hästar på foder, skriver kontrakt, letar kontraktsbrott. Säjer upp kontraktet och tar ut oskälig erättning från ägaren så han/hon inte har en sportslig att lösa ut hästen.
Tjejen som äger hästen har det antagligen inte så fett eftersom hon redan är hos kf och jag kan tänka mej att din stallhyra på 100 kr/dag:eek: innan hon lyckats hitta stallplats är så hög att hon inte har en chans att hämta hem hästen ens efter ett par veckor:devil: .
Tycker bara du borde be henne teckna en försäkring från dagens datum, kan hon inte betala den så betala själv, det är ju ändå du som har hästen.
Vill du bli av med hästen så säj upp kontaraktet på vanligt vis, då har hon en sportslig att fixa en ny fodervärd. Det är det jysstaste tycker jag.
Jag tycker du är elak:devil: och jag tycker du försöker sko dej på någon som verkar ha det mkt sämre än du:devil: , du har ändå fått ha hennes häst ett antal år, men jag är rätt säker på att hon råkat mest illa ut om något hänt eftersom det står i ert kontrakt att hon skulle ha hästen försäkrad, så har du nog ryggen fri där.
detta är iaf vad jag tycker!

NU pratar du om saker du inte vet ett smack om!:devil:
Hon hade ju kunnat upplysa mig om det från början då vi skrev kontrakt, men hon tyckte inte det var viktigt. Bättre att ljuga:angel:
Jag vill inte ha hästen, hon svarar ju inte när jag ringer och bryr sig inte om hästen. Det är inte ett dugg synd om henne för hon skiter fullkomligt i om jag får stå med hästen. Det är inte första gången hon gör så.
Så håll du tyst om att jag är elak, för jag tar hand om hennes häst som hon skiter fullkomligt i!!:devil:

Men du kanske är kompis med henne? För du resonerar lika idiotiskt...

MVH Russin8 som blir j*vl*gt förbannad när folk skriver att jag är elak när det är jag som har problemet och inte ägaren...
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Fullt sätt att ta över hästen???? Fodervärden vill ju inte ha hästen. Du tycker inte att det är fullt att ljuga om att man har hästen försäkrad. Sen den dagen när Russin8 efter att ringt försäkringsbolaget där hon skulle vara försäkrad o fick veta att hästen varit oförsäkrad i 5 år , så tecknade hon givetvis omgående en försäkring.
Kontraktet sas upp på vanligt sätt från början men när det uppdagades att ägaren struntat i försäkringen så sades kontraktet upp omedelbart.
Så kom inte o snacka om elakhet när det är hästägaren som skiter i allt.
!00 kronor per dygn är inte oskäligt för full skötsel.Varför ska man bedriva välgörenhet mot en person som ljuger en rätt upp i ansiktet?
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Det är så skönt att ha personer som dig på min sida:) Du vet väl att jag uppskattar ditt stöd massor:)

MVH Russin8
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Har du verkligen läst hela tråden???? Du kan omöjligt ha läst samma tråd som mig i så fall...
NÄ det e ju mkt ärligare att ljuga om försäkringen, inte ta hem hästen när man sagt upp kontrakten. Nu är jag ironisk så du inte missuppfattar det också.
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Hmmm..låter som ett ganska fult och vanligt sätt att ta över en annans häst på.
Har sett otaliga exempel på folk som tar hästar på foder, skriver kontrakt, letar kontraktsbrott. Säjer upp kontraktet och tar ut oskälig erättning från ägaren så han/hon inte har en sportslig att lösa ut hästen.
Tjejen som äger hästen har det antagligen inte så fett eftersom hon redan är hos kf och jag kan tänka mej att din stallhyra på 100 kr/dag:eek: innan hon lyckats hitta stallplats är så hög att hon inte har en chans att hämta hem hästen ens efter ett par veckor:devil: .
Tycker bara du borde be henne teckna en försäkring från dagens datum, kan hon inte betala den så betala själv, det är ju ändå du som har hästen.
Vill du bli av med hästen så säj upp kontaraktet på vanligt vis, då har hon en sportslig att fixa en ny fodervärd. Det är det jysstaste tycker jag.
Jag tycker du är elak:devil: och jag tycker du försöker sko dej på någon som verkar ha det mkt sämre än du:devil: , du har ändå fått ha hennes häst ett antal år, men jag är rätt säker på att hon råkat mest illa ut om något hänt eftersom det står i ert kontrakt att hon skulle ha hästen försäkrad, så har du nog ryggen fri där.
detta är iaf vad jag tycker!

jisses. det låter nästan som det är DU som äger hästen!
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Hmmm..låter som ett ganska fult och vanligt sätt att ta över en annans häst på.
Har sett otaliga exempel på folk som tar hästar på foder, skriver kontrakt, letar kontraktsbrott. Säjer upp kontraktet och tar ut oskälig erättning från ägaren så han/hon inte har en sportslig att lösa ut hästen.
Tjejen som äger hästen har det antagligen inte så fett eftersom hon redan är hos kf och jag kan tänka mej att din stallhyra på 100 kr/dag:eek: innan hon lyckats hitta stallplats är så hög att hon inte har en chans att hämta hem hästen ens efter ett par veckor:devil: .
Tycker bara du borde be henne teckna en försäkring från dagens datum, kan hon inte betala den så betala själv, det är ju ändå du som har hästen.
Vill du bli av med hästen så säj upp kontaraktet på vanligt vis, då har hon en sportslig att fixa en ny fodervärd. Det är det jysstaste tycker jag.
Jag tycker du är elak:devil: och jag tycker du försöker sko dej på någon som verkar ha det mkt sämre än du:devil: , du har ändå fått ha hennes häst ett antal år, men jag är rätt säker på att hon råkat mest illa ut om något hänt eftersom det står i ert kontrakt att hon skulle ha hästen försäkrad, så har du nog ryggen fri där.
detta är iaf vad jag tycker!

finns säkert sådana människor, men russin verkar inte vara en av dem...

100kr/dag är väl ingenting?
det blir 3000/månad för fullskötsel och inkl allt...
hur mkt tror du en häst kostar i bara drift + stallhyra, sen russins arbetsinsats?
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Jag tycker du är elak:devil: och jag tycker du försöker sko dej på någon som verkar ha det mkt sämre än du:devil:

Men jösses :eek: har du inte läst i tråden? Förstår inte hur du kan få det till att det är TS som är elak, hon verkar ju ha gjort allt för att få kontakt med ägaren.
100 kr/dag är inte mycket...det blir ca 3000 i månaden, försök hitta en stallplats med helinackordering så billigt någon annanstans :cool:

Om ägaren nu har så mycket skulder gjorde hon väl bäst i att genast ta hem hästen och sälja den...varför ska fodervärden sponsra henne?

(bäst att tillägga att jag INTE känner någon av de inblandade för att undvika spekulationer)
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Usch vilken tråkig historia.

Kan man verkligen skriva in i ett avtal att hästen ska tillfalla fodervärden? Är det verkligen lagligt?

Lite OT kanske men bara en fundering då jag har för mig att det inte gäller i slutänden ändå.

Kronofogden kan dessutom ta god tid på sig.
Var ett fall häromkring för något år sen då KF tog ifrån en tjej flera hästar. De skulle ut på annons men efter ett halvår så gick hästarna tillbaks till tjejen. Inget hände. (vet inte alla detaljer men det tog tid)

Hoppas det löser sig till det bästa för både dig och ponnyn
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Att fogden tar tid på sig har jag märkt:smirk: . Troligtvis gick det inte att sälja dom eller så kunde hon betala...

Tack för allt stöd jag får här på buke, känns jätte bra:)

MVH Russin8
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Nej, jag lånar inte ut hästar på foder till någon öht. Varför skulle jag det?
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Varför inte om man hittar en ryttare som hästen passar med och du själv inte har tid att ha hästen själv?
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Nej, jag lånar inte ut hästar på foder till någon öht. Varför skulle jag det?

Det är ju väldigt bra att du inte gör, för jag skulle absolut inte vilja ha en foderhäst som en person som du äger:devil:

MVH Russin8
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Finns ägaren nere i skåne? Det låter som en kvinnlig hästhandlare vi har här nere.
 
Sv: Bli av med fd foderhäst!!

Jag tycker detta säjer mer om dej än om mej.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Diabetikern
·
Ekonomi & Juridik Behöver verkligen era tips och erfarenheter gällande detta ärende. Min vän lånade ut sin häst sep 16 - sep 17. Jag och min vän har...
Svar
7
· Visningar
1 197
Senast: Pudlan
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 971
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 091
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp