Bli av med jobbet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det ser ut som jag blir av med jobbet jag också men har lång uppsägningstid.
Vilket ger lite extra utrymme att leta på något,
är öppen för det mesta. Såklart medlem i a-kassa.
Det kommer bli tufft och en kommer ju inte vara ensam arbetslös liksom..
Men om du har lång uppsägningstid så kan du kanske ändå få behålla jobbet om allt går igång efter sommaren
 
Frilansar och har blivit av med en massa jobb eller att de skjuts på framtiden. Har fått lite strö-uppdrag men vårt stora uppdrag fick avbrytas och det blir bara halva inkomsten... Så jag förstår verkligen att det är jobbigt! Tur du är med i a-kassan!

Dock har vi (driver företaget med en till) beslutat när vi startade upp att vi alltid skulle ha 6-12 månaders framförhållning. Dvs de pengar jag kommer börja göra av med i juni tjänade jag in i höstas. Hösten klarar vi av på det vi tjänade in tidigare i år även om det såklart inte blir några utsvävningar. Det beslutet är vi glada för nu! Förstår verkligen inte folk som lever på marginalerna om de kan hjälpa det. Självklart kan man inte alltid hjälpa sin situation om man är sjuk eller så. Men jag har väldigt många vänner som har stora lån och livsomkostnader för sådant som jag anser vara lyxprylar (stora hus, bilar Mm). Blir man av med jobbet då är det ju väldigt svårt. Men det hjälper ju inte i stunden, det är lätt att vara efterklok. Men kanske något att tänka på och förbereda inför framtiden.

Vi har ett stort jobb inplanerat i oktober och ett stort i februari 2021, så hoppas innerligt att det löser sig tills dess!

Vi flyttar till mkt billigare boende om någon månad också, det hade kanske varit ett alternativ för dig TS om det blir svårt ekonomiskt?

Så nu är det lite påtvingad ledighet och så hoppas vi att allt kommer igång igen i höst och att vi så småningom kan tjäna in den framförhållning vi nu tappar. Vi är väldigt anställningsbara båda två så jag tror att det kommer funka fint även om vi behöver ta ”vanliga” jobb nån dag i veckan för att balansera upp det lite.
 
Jag jobbar i modebranschen/retail. Stendött där just nu och tveksamt om den kommer repa sig öht.
Räknar med att vara arbetslös i minst ett halvår. Är inte med i a-kassan eller liknande men klarar mig nog ändå. Tänker att allt löser sig. Jobb finns alltid om man kan ta lite vad som helst och bor i/nära en större stad.
 
Innan krisen var det många som sa upp sig inom vården bla för dåliga löner och dåliga arbetsförhållanden.
Menad du att dessa nu kommer att söka sig tillbaka till vården, efter att de blivit arbetslösa? För någon sådan tendens finns absolut inte där jag jobbar kan jag säga...
 
Menad du att dessa nu kommer att söka sig tillbaka till vården, efter att de blivit arbetslösa? För någon sådan tendens finns absolut inte där jag jobbar kan jag säga...
Nej det tror jag inte. Hellre går man arbetslös än går tillbaka till vården för nu är ju förhållandena ännu värre. Men dom som har slutat eller ska sluta i vården söker sig nog till andra jobb.
 
Nej det tror jag inte. Hellre går man arbetslös än går tillbaka till vården för nu är ju förhållandena ännu värre. Men dom som har slutat eller ska sluta i vården söker sig nog till andra jobb.
Förstår inte alls vad du menar med dina tidigare inlägg då. Hursom, det finns jobb att finna. Vecka 25-32 brukar anställda på vårdboenden och hemtjänst ha semester så det är några veckor med inkomst i alla fall :up: Vi tar gärna in folk på timmar redan innan semesterperioderna, så är de varma i kläderna när de går på sommarschema sen.
 
Nej det tror jag inte. Hellre går man arbetslös än går tillbaka till vården för nu är ju förhållandena ännu värre. Men dom som har slutat eller ska sluta i vården söker sig nog till andra jobb.

Längden av perioden av avsaknad av försörjning brukar påverka hur intressant det är att ta ett jobb. Dessutom får man inte tacka nej om det finns jobb man kan ta, om man vill kunna fortsätta få ersättning från a-kassan.

När man får den typen av besked behöver man lite tid att vänja sig, för att sedan komma tillbaka. Men det gäller att agera för att dels minska riskerna i den personliga ekonomin och dels för att skapa nya inkomster. Om man inte redan levt precis på marginalen , finns det ganska många utgifter man kan kapa genom lite mer planering och vissa man kan kapa helt temporärt.
 
Om de ekonomiska utsikterna är kassa och ekonomisk buffert är för liten kanske det är läge att undersöka vad det innebär att avbeställa husbilen.

Nu får jag väl halva Buke på mig men personligen hade jag aldrig gjort en sån beställning utan buffert. Tänker buffert alltid prio 1 framför konsumtion. Har förståelse för att det kan vara svårt att spara upp en buffert med låg inkomst eller om ngt skiter sig men att köpa en husbil utan att ha iaf ett par månadslöner i buffert, det förstår jag inte riktigt.
 
Längden av perioden av avsaknad av försörjning brukar påverka hur intressant det är att ta ett jobb. Dessutom får man inte tacka nej om det finns jobb man kan ta, om man vill kunna fortsätta få ersättning från a-kassan.

När man får den typen av besked behöver man lite tid att vänja sig, för att sedan komma tillbaka. Men det gäller att agera för att dels minska riskerna i den personliga ekonomin och dels för att skapa nya inkomster. Om man inte redan levt precis på marginalen , finns det ganska många utgifter man kan kapa genom lite mer planering och vissa man kan kapa helt temporärt.
Ja jag måste ju göra en plan för framtiden iaf
 
Jag har inte blivit av med jobbet och är inte först att få gå om det blir uppsägningar pga arbetsbrist. Men korttidsarbete är infört och jag vågar inte räkna med att det är lugnt, går det åt skogen så räknar jag inte med att vara säker. Jag försöker undvika att öka mina fasta kostnader (skulle tex inte våga skaffa nån ny häst nu - nu är tanken för mig att inte göra det på ett tag oavsett, redan innan detta, men ändå. Det räcker med mina två katter - det drar ju fort iväg om något händer/de blir sjuka. Har velat flytta till en större lägenhet än den jag har, men att dubbla hyran känns det inte heller läge för nu. Osv.). Lägga undan pengar till buffert. Är med i a-kassan och uppfyller såvitt jag förstår båda kraven för ersättning. Har en inkomstförsäkring via facket som ska täcka upp en period när a-kassan sjunker (dag 101-200, tror jag att det var. A-kassan sänks efter 100 dagar.). Men det känns ändå jobbigt, det blir ju en kännbar sänkning av inkomsten om det skulle bli så.. Jag tycker att korttidsarbete/korttidspermitteringen känns jobbigt också, just för att inkomsten sjunker, men det är ju ett mycket bättre "alternativ" än att bli av med jobbet naturligtvis.

Innan mitt nuvarande jobb så har jag mestadels jobbat på timme, och räknar krasst med att det blir så igen om jag blir av med jobbet men inom andra branscher än förut. Jag tror att utsikterna att få en tillsvidare tjänst nu framöver är ganska dåliga..jag har också en utmattning som knappast är någon fördel. Men många kan nog komma att behöva vikarier och extrapersonal, så timtjänster borde det finnas. Hemtjänsten här behöver personal, tex, och så länge läget är som det är så brottas ju en hel del företag med hög sjukfrånvaro bland sina anställda. Däremot räknar jag med att få byta bransch - som sadelmakare finns det inte många möjligheter till anställning ens i vanliga fall utan majoriteten driver ju eget. Men så får det vara isf, försörjning är som jag ser det prio ett när det gäller jobb i det läget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 667
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 266
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 198
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp