Bli av med jobbet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har förståelse för att det kan vara svårt att spara upp en buffert med låg inkomst eller om ngt skiter sig men att köpa en husbil utan att ha iaf ett par månadslöner i buffert, det förstår jag inte riktigt.
Men vi har ju en buffert. Jag skrev ju att bostaden är betald;)
 
Jag vet inte hur mycket man får och hur länge. Vi köpte husbil i vintras och den ska levereras i juni. Med den kostnaden vet vi inte hur det ska gå

Om du är orolig över den ekonomiska situationen. Finns det möjlighet att avbeställa husbilen (utan att ni måste betala större delen av summan ändå, alltså..) ? Jag förstår att det inte är vad en vill göra, men om det går så kanske det ändå är något att överväga med tanke på läget. Det finns ju ingenting som säger att ni inte kan köpa en när livet stabiliserat sig och du fått jobb igen, tänker jag :) .
 
Nu får jag väl halva Buke på mig men personligen hade jag aldrig gjort en sån beställning utan buffert. Tänker buffert alltid prio 1 framför konsumtion. Har förståelse för att det kan vara svårt att spara upp en buffert med låg inkomst eller om ngt skiter sig men att köpa en husbil utan att ha iaf ett par månadslöner i buffert, det förstår jag inte riktigt.

Jag håller med dig. Jag är alldeles för nervöst lagd för att inte ha en buffert.
Och då har jag dels en nedsättning som gör att jag inte kan jobba heltid och har aldrig kunnat, dels jobbat inom två väldigt lågt betalda branscher. Så jag säger inte detta som någon prinsessa i ett torn. Har man som jag inte möjlighet att ha stora inkomster får man kapa utgifter istället.
 
Du skrev att du inte visste hur ni skulle få ihop det? Tolkade det inte som att buffert fanns. Men då ber jag om ursäkt! Har ni buffert så är det ju chill! Sitt lugnt i båten och invänta att samhället kommer igång igen?
Fast bufferten är ju i ett bundet kapital och man kan ju typ inte bara ta ut typ 10 000kr så där när man vill
 
Det var väl ett oerhört bortskämt uttalande?

Du undrar hur du ska klara dig. I nästa andetag skriver du att vissa jobb är du inte intresserad av.
Ens främsta prioritering är väl att just klara sig? Inte vad man är intresserad av?
Men jag får ju a kassa och undertiden ska jag kolla efter andra jobb och då är det väl naturligt att man letar jobb som man vill ha
 
Fast bufferten är ju i ett bundet kapital och man kan ju typ inte bara ta ut typ 10 000kr så där när man vill

Hur menar du? Är pengarna bundna så att du inte kommer åt dom är det ju ingen buffert?
Om jag har tex en lägenhet jag skulle kunna sälja och få ut pengar för, så räknar jag inte det som en buffert, iallafall inte i den bemärkelsen, möjligt en mycket långsiktig sådan.
 
Om du är orolig över den ekonomiska situationen. Finns det möjlighet att avbeställa husbilen (utan att ni måste betala större delen av summan ändå, alltså..) ? Jag förstår att det inte är vad en vill göra, men om det går så kanske det ändå är något att överväga med tanke på läget. Det finns ju ingenting som säger att ni inte kan köpa en när livet stabiliserat sig och du fått jobb igen, tänker jag :) .
Det är sant men vi vill verkligheten ha husbilen. Man lever ju bara en gång och vi har planerat den i flera år. Det som är bra är ju att i värsta fall kan vi sälja bostaden och bo i husbilen
 
Det är sant men vi vill verkligheten ha husbilen. Man lever ju bara en gång och vi har planerat den i flera år.

Det förstår jag verkligen. Men samtidigt innebär det ökade kostnader som du skriver/får det att låta som att ni inte har råd med just nu, egentligen, och då tänker jag att det kan vara värt att vänta (om det går med tanke på avtalet, förstås).

Men jag lämnar det, jag är inte intresserad av att gå in i någon diskussion om det utan jag gav enbart ett förslag på ett sätt att underlätta situationen som uppkommer nu.
 
Men jag får ju a kassa och undertiden ska jag kolla efter andra jobb och då är det väl naturligt att man letar jobb som man vill ha

Det där är en sanning med modifikation, AF kräver att du ska söka arbete aktivt och finns det jobb på din ort som du kan utföra, även om du inte vill ha dem, så måste du ändå söka för att vara berättigad till a-kassa. AF har också krav på att du ska söka x antal jobb i veckan/månaden annars blir det också avdrag på a-kassan. Tänk på att arbetslöshet som täcks av din a-kassa betraktas som ett heltidsjobb.
 
Är inte en buffert exakt det? Att man kan ta ut typ 10 000 kr när man behöver det?
Jag tycker buffert kan vara tex kapital som kan lösgöras. När det gäller bostaden så kan man ju belåna den och på så vis få lös kapital. För vår del är det ju inga problem då bostaden är betald
 
Det där är en sanning med modifikation, AF kräver att du ska söka arbete aktivt och finns det jobb på din ort som du kan utföra, även om du inte vill ha dem, så måste du ändå söka för att vara berättigad till a-kassa. AF har också krav på att du ska söka x antal jobb i veckan/månaden annars blir det också avdrag på a-kassan. Tänk på att arbetslöshet som täcks av din a-kassa betraktas som ett heltidsjobb.
Jo jag får väl instruktioner på måndag
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 668
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 268
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 198
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp