Bukefalos 28 år!

Bli av med jobbet

Status
Stängd för vidare inlägg.
OK Nu kör vi lite fakta angående det här med a-kassa och arbetsförmedlingen
Arbetsförmedlingen skriver man via sin dator hemma in sig på den första arbetslösa dagen. inte innan och då skickas det även en signal till a-kassan
Vid inskrivningen som sker hemifrån får man även en tid bokad för samtal med arbetsförmedlare och detta sker via telefon/video i dagsläget
Aktivitetsrapporten är skrotad fram tills i juli men det innebär inte att man ska skita i att söka jobb

Jag har gått arbetslös sedan 1 Juni så jag har tyvärr koll på vad som gäller
Söker alla jobb som jag har behörighet att söka eller nästan ivart fall

Alla som nu blir arbetslösa slipper 7 dagars karens av någon suspekt anledning
Man får inte göra en massa saker som arbetslös utan är ganska livegen
 
OK Nu kör vi lite fakta angående det här med a-kassa och arbetsförmedlingen
Arbetsförmedlingen skriver man via sin dator hemma in sig på den första arbetslösa dagen. inte innan och då skickas det även en signal till a-kassan
Vid inskrivningen som sker hemifrån får man även en tid bokad för samtal med arbetsförmedlare och detta sker via telefon/video i dagsläget
Aktivitetsrapporten är skrotad fram tills i juli men det innebär inte att man ska skita i att söka jobb

Jag har gått arbetslös sedan 1 Juni så jag har tyvärr koll på vad som gäller
Söker alla jobb som jag har behörighet att söka eller nästan ivart fall

Alla som nu blir arbetslösa slipper 7 dagars karens av någon suspekt anledning
Man får inte göra en massa saker som arbetslös utan är ganska livegen
Att man slipper karensdagar beror på riksdagsbeslut
 
OK Nu kör vi lite fakta angående det här med a-kassa och arbetsförmedlingen
Arbetsförmedlingen skriver man via sin dator hemma in sig på den första arbetslösa dagen. inte innan och då skickas det även en signal till a-kassan
Vid inskrivningen som sker hemifrån får man även en tid bokad för samtal med arbetsförmedlare och detta sker via telefon/video i dagsläget
Aktivitetsrapporten är skrotad fram tills i juli men det innebär inte att man ska skita i att söka jobb

Jag har gått arbetslös sedan 1 Juni så jag har tyvärr koll på vad som gäller
Söker alla jobb som jag har behörighet att söka eller nästan ivart fall

Alla som nu blir arbetslösa slipper 7 dagars karens av någon suspekt anledning
Man får inte göra en massa saker som arbetslös utan är ganska livegen
Du som varit arbetslös så länge har dom inte prakat på dig nått jobb då? Ta jobbet eller bli av med a-kassan
 
Om du har så mycket pengar att du inte behöver jobba eller att du kan välja jobb så får jag inte ihop att du frågar hur man ska klara sig. Eller så skriver du bara så för att få igång en diskussion? Många har inte det så bra ekonomiskt att man kan välja, dessutom finns det som sagt massor av jobb så jag är övertygad om att skulle du ringa på några på måndag skulle du ha intervjuer på tisdag. Men med dina ekonomiska tillgångar så kan du välja, men då förutsätter jag att du inte går på a-kassa utan tar från dina egna konton.
 
Fast 10-15 procent arbetslöshet är ju inget skäl för dig som individ att inte söka arbete tänker jag. Just nu har vi ju avslutat allt utan åtgärd efter den 10 april men ja, många kommer inte få sina aktivitetsrapporter godkända som det varit de senaste månaderna när det kör igång igen och därmed ingen ersättning. Står man inte till arbetsmarknadens förfogande skickas en signal till a-kassan antingen från arbetsförmedlare, kundtjänst eller granskning och kontroll. Grundkravet att få ersättning är ju att man godkänner de villkor som finns. Det behöver inte betyda att du få jobb, men du ska göra allt i din makt att få det.

OT Men intressant, visste inte att det skapats ett separat tillsynsverk. Antar att det var i förväntningen att AF skulle minska sin verksamhet och antal anställda? Bara nyfiken men vilken typ av ärenden är de som inte kommer få sina rapporter godkända? Är det för att de inte sökt tillräckligt många jobb eller har ljugit om att de sökt jobb? Och bara för att klargöra, nej det var inte en intresseanmälan min kompis satt med utan ansökningar till ett specifikt jobb.
 
Ja men då är det ju lugnt då. Man blir inte av med a-kassa hur som helst
Jodå det är rätt lätt faktiskt
Du kan inte säga att du inte vill jobba, du måste söka de jobb de skickar till dig och bevisa att du har sökt.
Att vara arbetslös är inget latmansgöra inte
 
OT Men intressant, visste inte att det skapats ett separat tillsynsverk. Antar att det var i förväntningen att AF skulle minska sin verksamhet och antal anställda? Bara nyfiken men vilken typ av ärenden är de som inte kommer få sina rapporter godkända? Är det för att de inte sökt tillräckligt många jobb eller har ljugit om att de sökt jobb? Och bara för att klargöra, nej det var inte en intresseanmälan min kompis satt med utan ansökningar till ett specifikt jobb.
Avdelningen tillhör AF. Nä. Det står i manualen hur många jobb som ska sökas. Det jämförs med planeringen på individnivå och hur många lediga jobb det finns i hela sverige. I första hand det yrket man har utbildning i och i andra hand med övriga yrken ju längre man är arbetslös. Man ska också delta i de aktiviteter som arbetsförmedlaren ger en. Men jag är inte arbetsförmedlare så det kan jag inte uttala mig om hur de tänker där. I övrigt gäller ju lagen liksom för att vara berättigad till a-kassa.
 
du måste söka de jobb de skickar till dig och bevisa att du har sökt.

När jag har varit arbetslös, så har jag inte behövt bevisa något öht.
De lär ju lita på att den uppgift man lämnar i aktivitetsrapporten är sann och sen är det så att om inga jobb finns att söka, så uppger man de webbinarier man kikat på, om man jobbat med sitt cv/personliga brev, om man pratat med olika företag och visat intresse för ev kommande jobb där osv, så att mena på att det måste finnas sökta jobb i varje aktivitetsrapport för att annars mister man ersättningen är helt enkelt inte sant.
 
När jag har varit arbetslös, så har jag inte behövt bevisa något öht.
De lär ju lita på att den uppgift man lämnar i aktivitetsrapporten är sann och sen är det så att om inga jobb finns att söka, så uppger man de webbinarier man kikat på, om man jobbat med sitt cv/personliga brev, om man pratat med olika företag och visat intresse för ev kommande jobb där osv, så att mena på att det måste finnas sökta jobb i varje aktivitetsrapport för att annars mister man ersättningen är helt enkelt inte sant.
Fast det är väl just det här som det blir skillnad på nu när det är en egen enhet med 350 handläggare som sitter och granskar och godkänner aktivitetsrapporterna utifrån det regelverk som faktiskt gäller enligt lag och inte enskilda arbetsförmedlare som ser personen och inte ärendet. Självklart litar man på att du sökt de jobb som du sökt - men sedan finns det även de som enbart sitter med stickprover hela dagarna och åker man ut på stickprovkontroll är det den som är arbetslös som måste bevisa att den har sökt de jobb som den uppger. Man kan absolut ange webinarer och sådana aktiviteter - men för att det ska bli godkänt att inte söka ett enda arbete och bara gå på webbinarier, skriva CV etc ska detta tydligt framgå i planeringen för den enskilda individen att det finns ett förhinder att söka jobb, annars blir troligen inte rapporten godkänd (det händer då och då till exempel att de som har varit långtidssjukskrivna och på väg in i arbete igen eller nya i Sverige inte behöver söka jobb, mer sällan med de som är friska och just blivit arbetslösa). Som @tanten skriver så anmodas man, efter några månader, att söka i hela Sverige. Man ska också göra de aktiviteter som arbetsförmedlaren ber en att göra, till exempel webbinarier och sådant.

Jag tycker personligen inte det är särskilt hårda krav som gäller, ett tiotal arbeten borde de flesta kunna söka om de går på en omställningsförsäkring som betalas av skattebetalarna alternativt socialbidrag, aktivitetsstöd etc. Det är inte så hårda krav, och gör man saker rätt och fyller i rapporten noggrannt hamnar den inte ens hos oss för granskning, då går den igenom ändå och tas eventuellt bara ut för stickprovskontroll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 877
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 465
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 239
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp