Känns lite läskigt att nu börjar det ju bli dags att köpa mer av dom aktierna man redan har!
Hittills har det ju bara handlat om att leta aktier och välja och köpa en i taget. Sen kommer det ju ligga massa pengar i en och samma korg 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag har två. Ett som ska sparas mot kontantinsats och en pensionsspar. Pensionskontot är min "lilla" portfölj som bara ska få 500kr/mån. Målet är att kunna lägga ca 4000 i det stora längre fram, men just nu är ekonomin lite svajigare
Jag har haft lattjoaktier, så nu har jag börjat säkra upp. Sålde mina frimärkesaktier under min första vecka av "lekande" och gick bra med back. Så egentligen har jag ett snitt på typ -7 och -16 i stora och lilla portföljen..Men det räknas inte för dom aktierna är ju sålda.
Medel till hög på fonderna, 5 eller 6 av 7. Vet ärligt inte hur man kollar risken på aktierAh, smart!
Det är ju inte så himla dumt alltså. Vad har du för risk på fonderna/aktierna i din lilla portfölj?
Vad jag har sett verkar det inte vara någon direkt ökning vid månadskifterna, kanske något öre hit och dit men inte så att jag känt att det är bättre att vänta några dagar.Hmmm.. en tanke blir inte aktier/fonder dyrare såhär i slutet av månaden när alla handlar?
Borde det inte rimligtvis vara bättre att "shoppa" i senare mitten av månaden? Eller gör vi småsparare ingen större inpact på marknaden?
Jag la in en rätt stor post i GS Sweden och Fingerprint i början, jag vägrar sälja på minus utan lägger magen på is så jag ligger vääääldigt mkt minus på dem. Men sen har jag säkrat med Bilia och Investor idag, köpte bara ngr GSVi sparar i 7 olika fonder ,ett antal globalfonder, ngr svenska och två tillväxtmarknad. Nu har jag det antal högrisk som vi kan tänka oss så resten av året blir det enbart fonder och utdelningsaktier. Fasen va kul det här är! Jag tänker som så att ja där var en krogkväll, där var ett par märkesskor, två nya hästtäcken osv
![]()
Jag kör Avanza Zero, Didner & Gerge Småbolag och Spiltan Aktiefonder Investmentbolag
Igår köpte jag ett gäng Scandinavian Enviro Systems, några fler SaltX och lite mer HQ.
Är sugen på att köpa lite fler Clas Ohlson och eventuellt utöka med Nobina och Kappahl.
Jag ser ingen framtid i EniroVad säger ni om Eniro?
Inget företag jag tror på, finns ingen anledning att ringa en nummerupplysningstjänst som tar 33 kr/min när det går att öppna sin smartphone och hitta samma nummer gratisVad säger ni om Eniro?
Inget företag jag tror på, finns ingen anledning att ringa en nummerupplysningstjänst som tar 33 kr/min när det går att öppna sin smartphone och hitta samma nummer gratis
Och så vitt jag vet så har de ingen ny idé på gång som de kan tjäna pengar på, mer än intäkter för reklam på deras hemsida.
Har du ett lite mer akademiskt intresse, så skriver Cervenka mycket intressant om indexfonder i sin Vad är pengar? (Det handlar om sättet som de reagerar på marknaden och på så sätt blir självuppfyllande profetior och skakar om marknaderna rejält om de har tillräckligt stort kapital - dvs de funkar bara så länge som inte alla sparar i indexfonder)Vad tror ni om det här, ett starkt argument för indexfonder?
https://rikatillsammans.se/2015/04/10/investerar-du-i-aktier-da-ar-du-hogst-sannolikt-en-loser/
![]()
Jag kom inte åt hans bok via biblioteket (de hade överskridit sin budget för e-böcker) men hittade någon artikel han skrivit, tror iofs inte att han har någon högre ekonomisk utbildning utan är mer journalist än ekonom men hans artikel om indexfonder var ändå intressant.Har du ett lite mer akademiskt intresse, så skriver Cervenka mycket intressant om indexfonder i sin Vad är pengar? (Det handlar om sättet som de reagerar på marknaden och på så sätt blir självuppfyllande profetior och skakar om marknaderna rejält om de har tillräckligt stort kapital - dvs de funkar bara så länge som inte alla sparar i indexfonder)