Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känns lite läskigt att nu börjar det ju bli dags att köpa mer av dom aktierna man redan har! :o Hittills har det ju bara handlat om att leta aktier och välja och köpa en i taget. Sen kommer det ju ligga massa pengar i en och samma korg :nailbiting:

Ja, jag har två. Ett som ska sparas mot kontantinsats och en pensionsspar. Pensionskontot är min "lilla" portfölj som bara ska få 500kr/mån. Målet är att kunna lägga ca 4000 i det stora längre fram, men just nu är ekonomin lite svajigare :p

Jag har haft lattjoaktier, så nu har jag börjat säkra upp. Sålde mina frimärkesaktier under min första vecka av "lekande" och gick bra med back. Så egentligen har jag ett snitt på typ -7 och -16 i stora och lilla portföljen.. :angel: Men det räknas inte för dom aktierna är ju sålda.

Ah, smart!
Det är ju inte så himla dumt alltså. Vad har du för risk på fonderna/aktierna i din lilla portfölj?

Hmmm.. en tanke blir inte aktier/fonder dyrare såhär i slutet av månaden när alla handlar?

Borde det inte rimligtvis vara bättre att "shoppa" i senare mitten av månaden? Eller gör vi småsparare ingen större inpact på marknaden?

Jag la in en rätt stor post i GS Sweden och Fingerprint i början, jag vägrar sälja på minus utan lägger magen på is så jag ligger vääääldigt mkt minus på dem. Men sen har jag säkrat med Bilia och Investor idag, köpte bara ngr GS :angel: Vi sparar i 7 olika fonder ,ett antal globalfonder, ngr svenska och två tillväxtmarknad. Nu har jag det antal högrisk som vi kan tänka oss så resten av året blir det enbart fonder och utdelningsaktier. Fasen va kul det här är! Jag tänker som så att ja där var en krogkväll, där var ett par märkesskor, två nya hästtäcken osv:D

Senast ändrad:
Hmmm.. en tanke blir inte aktier/fonder dyrare såhär i slutet av månaden när alla handlar?

Borde det inte rimligtvis vara bättre att "shoppa" i senare mitten av månaden? Eller gör vi småsparare ingen större inpact på marknaden?

Jag la in en rätt stor post i GS Sweden och Fingerprint i början, jag vägrar sälja på minus utan lägger magen på is så jag ligger vääääldigt mkt minus på dem. Men sen har jag säkrat med Bilia och Investor idag, köpte bara ngr GS :angel: Vi sparar i 7 olika fonder ,ett antal globalfonder, ngr svenska och två tillväxtmarknad. Nu har jag det antal högrisk som vi kan tänka oss så resten av året blir det enbart fonder och utdelningsaktier. Fasen va kul det här är! Jag tänker som så att ja där var en krogkväll, där var ett par märkesskor, två nya hästtäcken osv:D
Vad jag har sett verkar det inte vara någon direkt ökning vid månadskifterna, kanske något öre hit och dit men inte så att jag känt att det är bättre att vänta några dagar.

Jag har 4 olika aktierbolag och de är alla blå vilket jag tycker är kul:
Dedicare B (+83 %)
Sectra B (+15%)
Xano B (+6,5%)
ABB (+6%)

Borde såklart ha fler aktier i min portfölj men det tar lite tid för mig att våga gå in med pengar så sakta men säkert tar jag det :p Så mitt hjärta klarar av stressen :D

Jag kör Avanza Zero, Didner & Gerge Småbolag och Spiltan Aktiefonder Investmentbolag :)
Igår köpte jag ett gäng Scandinavian Enviro Systems, några fler SaltX och lite mer HQ.
Är sugen på att köpa lite fler Clas Ohlson och eventuellt utöka med Nobina och Kappahl.

Rätt nöjd med mina Scandinavian Enviro Systems idag :D De släppte en fin nyhet för 10 min sen som redan genererat 20% uppgång :up: Får hoppas att det håller i sig!

Inget företag jag tror på, finns ingen anledning att ringa en nummerupplysningstjänst som tar 33 kr/min när det går att öppna sin smartphone och hitta samma nummer gratis :down:
Och så vitt jag vet så har de ingen ny idé på gång som de kan tjäna pengar på, mer än intäkter för reklam på deras hemsida.

Tack för svar :) De verkar ha ett samarbete på gång med Facebook. Frågan är om det går att vända skutan...

Jag skrev för ett tag sedan att jag kanske skulle klara av att sälja en ponny och få lite intäkter. Det gick förstås inte alls. ;)

Men idag har jag börjat rådda i min tjänstepension och snubblade över ett privat pensionssparande som jag slutade sätta in pengar på pga nya reglerna för pensionssparande. Hade fått info då om att pengarna var "förlorade" då det var så lite så skatten skulle äta upp allt innan pension.

Men nu sa handläggaren att jag hade så lite pengar att jag kunde ta ut dem och investera i annat om jag ville. Så vips har jag 26' som jag inte alls räknat med. :D

Frågan är om jag ska våga investera i lite osäkrare företag, det är ju pengar jag redan "förlorat". Lite sugen på tex Intervacc som ska ge sig ut på marknaden snart.

Vad tror ni om det här, ett starkt argument för indexfonder?
https://rikatillsammans.se/2015/04/10/investerar-du-i-aktier-da-ar-du-hogst-sannolikt-en-loser/

150410-99-procent-slar-inte-index.jpg

Jaha, minsann. Det är ju onödigt att ha en massa oinvesterade pengar skramlande på kontot, och poängen var ju att bara köpa lite random, så nu har jag köpt lite Didner & Grege småbolag, några Axfood och lite Fingerprint (bara för att ni har pratat om dem här :D:angel:). Spännande :angel: Har ju gått med 18 spänn i vinst idag, liksom :D

Jag drar mig för att köpa mer fonder just nu men har i alla fall flyttat över merparten av pengarna som jag avvaktar med till Collector så länge. Tack för tipset @mandalaki! :) Behåller en liten buffert på Nordea men både sådant jag inte vågar investera ännu och sådant som ska användas under sommaren kan i alla fall generera lite ränta så länge.

Vilka har erfarenhet av appar som uppmuntrar sparbeteende i allmänhet? Jag har redan blivit lite bättre på att tänka att jag inte behöver den dyrare utelunchen, den extra läsken etc. för att jag kan investera de pengarna istället men det vore värdefullt att kunna göra det lite mer systematiskt.

Har du ett lite mer akademiskt intresse, så skriver Cervenka mycket intressant om indexfonder i sin Vad är pengar? (Det handlar om sättet som de reagerar på marknaden och på så sätt blir självuppfyllande profetior och skakar om marknaderna rejält om de har tillräckligt stort kapital - dvs de funkar bara så länge som inte alla sparar i indexfonder)

Har du ett lite mer akademiskt intresse, så skriver Cervenka mycket intressant om indexfonder i sin Vad är pengar? (Det handlar om sättet som de reagerar på marknaden och på så sätt blir självuppfyllande profetior och skakar om marknaderna rejält om de har tillräckligt stort kapital - dvs de funkar bara så länge som inte alla sparar i indexfonder)
Jag kom inte åt hans bok via biblioteket (de hade överskridit sin budget för e-böcker) men hittade någon artikel han skrivit, tror iofs inte att han har någon högre ekonomisk utbildning utan är mer journalist än ekonom men hans artikel om indexfonder var ändå intressant.

Det kanske är så att indexfondernas andel börjar bli så stor nu att de har en reell effekt på marknaden? Om en aktie faller ur ett index skulle det tex. kunna göra att indexfonder automatiskt säljer aktien i stor skala och sänker kursen, och omvänt en aktie som tas med i index gör att indexfonder köper och trissar upp kursen.

En sak jag tycker är lite lurigt med en del indexfonder är att de inte handlar med fysiska aktier utan derivat och det känns lite läskigt, särskilt mot bakgrund av finanskraschen i USA. så indexfonder är inte helt enkla de heller.

Jag skulle vilja bli bättre på att bedöma när det är rea på de aktier jag är intresserad av. Jag har sett att det nämnts ett excelark i tråden, är det något som finns tillgängligt på nätet, eller som man får göra själv? Jag är tyvärr inte någon sådan klippa på excel, känner jag.... Eller finns det något annat bra sätt att rea-bedöma? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka