Bli händig/hur händiga är ni?

Jag har varit hyfsat händig.
Men numera sköter jag tre hus på distans.
Det som behövs för det är att kunna googla och ringa.
Att vara väl insatt i olika funktioner för att kunna göra bra beställningar spar tid och pengar. De som bor i husen får en massa märkliga instruktioner av mig vid felsökning. Det fungerar faktiskt bra.

Hemma så sköter min sambo i princip allt. Han är fena på det mesta inklusive el och vatten, så det är ingen idé att hålla på och böka. Dessutom så är det hans (och sonens) hus. Jag hjälper till när det behövs. Men det är verkligen inte så ofta.
 
Jag har tidigare tänkt att när/om jag flyttar till hus så kommer familjen kunna hjälpa mig med skötseln.
Men nja, vet inte längre om det känns som något att räkna med, de har ju nog med sina egna liv. Större grejer, visst och till vissa saker behövs ju även yrkesfolk, men lite mer händig hade jag väl själv gärna kunnat vara.
Hur händiga är ni? Vad tycker ni man bör kunna fixa själv?
Jag är på nivån "jag ringer pappa" om allting.
Vänner och eventuell framtida man m fam vill jag heler inte förlita mig helt på.
Jag är inte händig alls. Mest för att jag tycker renovering/hemmafix är sjukt tråkigt och ointressant. Jag har en man som är både händig och perfektionist, så han gör allt i hemmet. Men, jag tänker att om jag behöver kunna någon gång så är google min kompis - antingen för att ta reda på hur man ska göra, eller, om det verkar för svårt, hitta en hantverkare som kan fixa det åt mig. En del kan ju snickra och måla etc för nöjes skull, och det skulle jag aldrig göra. Mycket därför bor jag heller inte i hus - lägenhet är precis lagom mycket underhållsarbete för oss. Det är typ att fixa lite avlopp, mecka cykel och sätta upp tavlor. På den nivån. Hu att ha ett helt hus att ta hand om och renovera!
 
Myckig hänindig!
Kan bygga unika detalier och kretsar.
Måla, tapesera, underarbeten på vägg, golv och tak-
Dra rör och slang till högtryckssystem.
Dra signal kabalge och kopla in digitala och analoga styrsystem
Mecka cyckel, mindre motorer och vissa elsystem på bil och flyg.
Vad jag kommer på nu.
 
Jag är inte superhändig. Men ingen enorm katastrof heller.

Sambon är ju byggnadsingengör i grunden, gillar bygga, gillar att mecka med allt som brummar typ. Han är väldigt händig utom när det kommer till el.
På den nivån är jag verkligen INTE.

När jag var liten ville jag alltid veta hur saker funkar, precis som idag iofs. Första gångerna jag skruvade sönder lite mer avancerade elektriska, mekaniska leksaker så tänkte föräldrarna mest att "Jahapp.. det var den leksaken". Men sen såg de att "fasen hon verkar få ihop dem igen" och sedan "jasså, ingen skruv/del blev över". :laugh:

Min pappa har alltid varit sådan att jag fått lära mig göra en massa som mina tjejkompisar bara kunde säga åt sina fäder att göra. Det är jag tacksam för idag. Jag är också en problemlösande personlighet som är van att behöva reda sig själv. Så jag har helt enkelt fått lära mig att få saker funka.
 
@strawberrysylt både jag och min sambo är totalt opraktiska och har tummen mitt i handen . Vi inser våra begränsningar och skulle aldrig i livet skaffa ett hus. Skulle bli för dyrt att anlita hantverkare till allt. Själv är jag glad om jag lyckas hänga upp en tavla rakt liksom.

Att måla om eller tapetsera om ett rum skulle vi aldrig i livet ge oss in på. Skulle nog sluta med att vi slår ihjäl varandra typ för ingen av oss har något tålamod heller. :D Vi är bra på många andra saker men det praktiska överlämnar vi gärna till andra. Det skulle ta så mycket kraft, ork och frustration att försöka lära sig mer praktiska saker att det för mig inte är värt det. Då lägger vi hellre lite pengar på att anlita någon och det är ett val vi gör.

Själv är jag på den nivån att när jag köpte ett nattduksbord från ikea så lyckades jag skruva på toppskivan bak och fram. Jag är med andra ord en total praktisk katastrof som nog inte bör betros med några mer avancerade verktyg men det bjuder jag på. ;)
 
Senast ändrad:
Jag är inte händig alls. Min morfar var byggmästare- började som murare och arbetade sig upp och byggde två hus till sin familj när mamma var barn. Pappa var bilmekaniker och var i grunden riktigt duktig och uppfinningsrik och kom med smarta lösningar på lite olösliga saker.

INGET av det där har på några som helst vis gått i arv i mig, det syns inte alls i mitt DNA! Jag är nog bortbytt på BB eller något liknande.

Jag kan verkligen ingenting. Köpte för några veckor sedan ett skåp som skulle byggas ihop. Det stod här till i helgen när ena sonen tjatat länge nog om att få sätta ihop det. JAG vet om min ohändighet, sonen däremot, tror gärna att han kan mer ibland så givetvis tog han fel skruvmutterpryl så hålet blev större än det ska vara så ena lådfronten sitter med andra ord inte riktigt fast på framsidan... Min lösning? Silvertejp på insidan och många, många, många suckar... Jag hade tänkt ringa och fråga en vän om han ville sätta ihop den men inte fått tummarna ur. Skostället vi köpte för några månader sedan står fortfarande i kartongen av samma anledning.

Gud, jag skäms!
 
Jag har tvingats bli händig. Egentligen handlar det väl om att jag är ganska så modig och vågar. Hur svårt kan det vara liksom?
Sen har man ju inte jättemycket val en lördagkväll när vattnet har frusit sönder ledningarna och vattnet sprutar. Då finns det inte jättemånga proffs att ringa. Men vet man vart man stänger av vattnet så hinner man googla en stund och förhoppningsvis har inte biltema, jula, optimera etc stängt och man kan köpa delarna som behövs för att skarva dit nya rör och fixa. Man tvingas bli händig när man bor själv i ett hus!
 
Jag är inte superhändig men brukar tänka hur fel kan det bli? Typ vatten- och elgrejer har jag respekt för då det kan bli farligt och dyrt. Men borra, såga, tapetsera är jag inte särskilt rädd för. Andra klarar ju det tänker jag och kör på. Man måste ju göra saker för att lära sig dem.
 
Hur händiga är ni? Vad tycker ni man bör kunna fixa själv?
Är rätt händig så länge det inte kommer till el och avlopp. Rensa ett avlopp kan jag lösa lite sådär beror lite på hur rören ser ut. Annars löser jag det mesta själv.

Jag tänker att det är bra att kunna fixa lite saker själv så man inte blir handlingsförlamad när t ex. de som ev hjälpt en försvinner ur jordelivet eller liknande. Sen till större saker kan va bra att anlita någon hjälp, om det är släktingar eller diverse hantverkare/rörmokare/elektriker osv.
 
Jag har tidigare tänkt att när/om jag flyttar till hus så kommer familjen kunna hjälpa mig med skötseln.
Men nja, vet inte längre om det känns som något att räkna med, de har ju nog med sina egna liv. Större grejer, visst och till vissa saker behövs ju även yrkesfolk, men lite mer händig hade jag väl själv gärna kunnat vara.
Hur händiga är ni? Vad tycker ni man bör kunna fixa själv?
Jag är på nivån "jag ringer pappa" om allting.
Vänner och eventuell framtida man m fam vill jag heler inte förlita mig helt på.
Jag är rätt händig. Bor ensam i ett eget hus och känner att jag fixar det mesta som är bra att kunna då man bor som jag bor. Jag bygger lite, gör små servicearbeten på manicker, klipper givetvis gräs, sköter hushållet, fixar och trixar. Jag tycker det är enormt skön känsla att inte "behöva" någon man (eller annan) för att få saker fixade. Om det är någonting jag på riktigt behöver hjälp med så frågar jag någon granne eller kollega eller anlitar yrkesfolk.

Mitt tips är att utmana sig och försöka. Man lär sig med tiden.
 
Jag har aldrig varit den pyssliga typen och skulle nog säga att jag i grund och botten är ganska opraktisk. Bor ensam i hus och har hästar på tomten/eget stall. Men det blir ju lite så att när man är tvungen måste man ju lösa det? Om jag kommer ut på morgonen och elstaketet gått sönder för att det blåst storm på natten och för att det bor en rådjursfamilj i närheten som älskar att sabba mina saker, så kan jag ju inte 1) skita i att släppa ut hästarna eller 2) ringa pappa så han får köra tre mil enkel resa från jobbet för att fixa det och sen åka tillbaka till jobbet ytterligare tre mil, liksom.

Har renoverat/målat om mina föräldrars gamla köksbord från att jag var liten till ett, för mig, ändå väldigt bra resultat. Och kan väl temporärt försöka lösa stopp i avloppet eller skruva ihop möbler. Jag gör så klart inte sånt som verkligen kräver yrkesmän, typ fippla med elen. Min bror klipper gräs hos mig, mot betalning, men det är framför allt för att han inte vill att jag använder hans maskiner och hyresvärden lämnade en handgräsklippare som hade tagit tre dygn att klippa av min tomt med, seriöst. Det är på g att införskaffa en riktig åkgräsklippare, och då kan jag mycket väl göra det själv. (Ja, jag är lat och har ett tidskrävande intresse, jag klipper inte gräs i tre dygn om någon annan kan göra det på en eftermiddag och dessutom får betalt för det.)
 
Jag har tidigare tänkt att när/om jag flyttar till hus så kommer familjen kunna hjälpa mig med skötseln.
Men nja, vet inte längre om det känns som något att räkna med, de har ju nog med sina egna liv. Större grejer, visst och till vissa saker behövs ju även yrkesfolk, men lite mer händig hade jag väl själv gärna kunnat vara.
Hur händiga är ni? Vad tycker ni man bör kunna fixa själv?
Jag är på nivån "jag ringer pappa" om allting.
Vänner och eventuell framtida man m fam vill jag heler inte förlita mig helt på.

Hade tummen mitt i handen när jag och exet separerade, men jag älskade vårat hus (renoveringsobjekt), exet ville inte bo kvar men jag ville, så jag tog över huset själv där 2015. Och som sagt så var jag själv, och fick lov att lära mig.

Med med Google, och DIY videos på youtube så kommer man långt! :up::laugh:

Pappa bor långt bort och är gammal så har aldrig kunnat be han om hjälp, mamma är okunnig, och visst har jag några händiga vänner men jag vill inte ”utnyttja” dom, så jag har helt enkelt alltid fått luta mig mot mig själv. Tog in yrkesfolk till badrum och fönsterbyte, annars så har jag gjort allt själv och gör fortfarande.

Men nu är huset ”typ” klart och jag satsar på trädgården i år.
 
Jag är rätt händig. Jag kan fixa det mesta med villan om jag vill, men jag tycker det är tråkigt. Min sambo tycker det är kul, så han får göra det. Men till vissa saker behövs fler händer, då hjälps vi förstås åt. Vi har renoverat ett helt hus ensamma, bortsett från gjuta platta och tätskikt i våtutrymmen, elarbeten och lägga i ett speciellt golvsystem vilket krävde licens för installationen.
 
Jag är hyfsat händig som jag har sagt tidigare.
Här ett exempel på mitt träarbete. behöver slipa mer.
1619721178912.png
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: Nixehen
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 835
Senast: Sel
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 001
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp