Bling på nosgrimma på tävling

Novali01

Trådstartare
Min fråga är om det är tillåtet att tävla dressyr m blingad nosgrimma? Kan inte hitta att det är förbjudet i TR och vit fodring t ex har ju funnits i urminnes tider. Är ju lika mycket förändring som Bling utanpå anser jag...
 
Jag undrar också om det är tillåtet eller inte. Jag såg ett ponnyekipage på en nationell tävling som hade tre strass stenar på sidorna av nosgrimman. Det var ju diskret. Men det var ju ändå något på nosgrimman! Har dock aldrig sett någon annan med det.
 
Jag undrar också om det är tillåtet eller inte. Jag såg ett ponnyekipage på en nationell tävling som hade tre strass stenar på sidorna av nosgrimman. Det var ju diskret. Men det var ju ändå något på nosgrimman! Har dock aldrig sett någon annan med det.

Om inte formuleringen är ändrat de senaste 10 åren sedan jag köpte förra TR, står det väl att träns skal vara av en "slät" modell, vilket jag tolkar som att strass o bling på nosrem och pannband inte är tillåtet, fast domarna brukar ha överseende på lokal och regional tävling.
 
Min fråga är om det är tillåtet att tävla dressyr m blingad nosgrimma? Kan inte hitta att det är förbjudet i TR och vit fodring t ex har ju funnits i urminnes tider. Är ju lika mycket förändring som Bling utanpå anser jag...

Det står i TR att huvudlag och nosgrimma ska vara enbart i läder och sen står i annat stycke att pannbandet får ha dekor.
Vit fodring är ju läder, bling är inte läder. Står ingenting om "slät" modell och är ingen skillnad på nivå, lokal och uppåt.
 
I nya TR står det "Huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder." Man kan ju tolka det som att man inte får ha utsmyckning på nosgrimma. Å andra sidan kan de ju vara gjrda av enbart läder fast med utsmyckning. Säkrast är att kolla med FEI/Svrf.
 
Om inte formuleringen är ändrat de senaste 10 åren sedan jag köpte förra TR, står det väl att träns skal vara av en "slät" modell, vilket jag tolkar som att strass o bling på nosrem och pannband inte är tillåtet, fast domarna brukar ha överseende på lokal och regional tävling.

Och nationell, åtminstone vad gäller pannband, har de ju inga synpunkter. De har ju varit enormt blingade länge nu.

Ibland får jag små horn och leker med tanken att prova starta dressyr med mitt favvoträns. Bara för att se om de skulle släppa igenom det eller om de skulle diska mig.

282134_330842037011776_558434626_n.jpg
 
Det står i TR att huvudlag och nosgrimma ska vara enbart i läder och sen står i annat stycke att pannbandet får ha dekor.
Vit fodring är ju läder, bling är inte läder. Står ingenting om "slät" modell och är ingen skillnad på nivå, lokal och uppåt.

Då är det ju uppenbart, bling är INTE tillåtet på nosgrimma men olik färgad "stoppning" är tillåtet. Däremot får du ha det på pannbandet.
 
Förra året var det en här uppe som fick tillåtelse av öd att starta med denna nosgrimman:
parla_trerader_nos1.jpg


Jag tycker iaf att det är uppenbart att den inte är tillåten.
 
Förra året var det en här uppe som fick tillåtelse av öd att starta med denna nosgrimman:
parla_trerader_nos1.jpg


Jag tycker iaf att det är uppenbart att den inte är tillåten.
Har öd sagt ok, så? Jag är lite kluven, visst spela roll om hen fick rida med den, är ju inget som kommer ge mer poäng. Å andra sidan, varför då? Varför inte välja någon av de miljoner nosgrimmor som är godkända...
 
ÖD på tävlingen tillät inte heller bling här, hon tolkade, och det är säkert det korrekta, att det var enbart på pannband det är tillåtet. Hon tillade också att det ev ändras i nya TR.

PathOfClovers: Anledningen till min fråga och till den som red med det på fioranos tävling är väl uppenbar? Dvs vi har träns med blingad nosgrimma och tycker det är snyggt! :D
 
Kl mig själv...upptäckte ytterligare irriterande sak som jag nog läst om i annan tråd här på dressyr, nämligen att det är olika regler för reklam på ridbyxor om man rider dressyr eller hoppning! Hur i hela friden är det tänkt? Mina ridbyxor med liten reklamlogga på är godkända att hoppa med men inte att rida dressyr. Horribelt tycker jag, det ska naturligtvis vara samma regler för alla grenar och om det innebär ingen reklam alls är det ok med mig men det ska vara lika, är iaf min åsikt.
 
Jag som inte har koll på dressyrvärlden undrar varför man inte får ha bling? Det är ju inget som kan påverka själva ritten på något sätt
 
@Novali01 I nya TR är den enda skrivningen att pannbandets dekor ska vara diskret som är ändrad. Det står bara att pannbandet får ha dekor. Eftersom det är tydligt skrivet att pannbandet får ha dekor tycker jag det är helt uppenbart att nosgrimman således inte får ha det.

@doleron Domaren kanske riskerar att bli bländad;). Jag tror det är en gammal regel för att det ska vara stilrent.
 
@Novali01 I nya TR är den enda skrivningen att pannbandets dekor ska vara diskret som är ändrad. Det står bara att pannbandet får ha dekor. Eftersom det är tydligt skrivet att pannbandet får ha dekor tycker jag det är helt uppenbart att nosgrimman således inte får ha det.

@doleron Domaren kanske riskerar att bli bländad;). Jag tror det är en gammal regel för att det ska vara stilrent.
Jag tror regeln med nosgrimman är för att de med typ en repsnutt över nosryggen ej skulle vara okej, och nu drabbar det även blinget.
Men iofs hade de då kunnat skriva att både pannband och nosgrimma får ha dekor, så hm...
 
@Fiorano enligt öd i helgen så var inte tr 15 helt klart än så vi får väl se. Men lite löjligt är det tycker jag med tanke på hur blingade pannbandet kan vara.
 

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 173
Senast: ginnies
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 988
Senast: Jeps
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 150
Senast: Fruentimber
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 185
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp