Bling på nosgrimma på tävling

@mackan Att man inte får ha benskydd osv har jag fått lära mig (av henne som utformade Gröna Kortet och jobbade på SvRf) att det beror på att det inte är ngn veterinärbesiktning på dressyrtävlingar. Utan här har domaren ett stort ansvar att se att hästen inte är preparerad på benen och utan skador osv.

Ja? och? skulle nosgrimma om den inte är i läder vara ngt i sammanhanget då eller vad menar du?
 
@mackan Du jämförde ju nosgrimman med att man inte får använda benskydd (för att det skulle vara diskret och cleant). Eller ja, du skrev "av ca samma anledning som att man inte får tävla dressyr med lindade ben/benskydd osv. Det ska vara enkelt och rent och inget ska ta fokus från själva ekipaget i sig i fråga om utstyrsel.".

Och med tanke på att benskydd inte används pga domarens ansvar av hästens välbefinnande går det väl knappast att jämföra med blinget?
 
@mackan Att man inte får ha benskydd osv har jag fått lära mig (av henne som utformade Gröna Kortet och jobbade på SvRf) att det beror på att det inte är ngn veterinärbesiktning på dressyrtävlingar. Utan här har domaren ett stort ansvar att se att hästen inte är preparerad på benen och utan skador osv.
Jag tänker spontant att man även ska kunna visa en häst i balans och med ett rörelsemönster där den inte behöver skydd. Den ska ha så pass bra koll på sina ben att den inte sparkar sig själv.
 

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 176
Senast: ginnies
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 989
Senast: Jeps
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 152
Senast: Fruentimber
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 194
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp