Bukefalos 28 år!

Blödig hyresvärd...

Sv: Blödig hyresvärd...

Bli hur förbannad du vill, jag vidhåller att OM MAN INTE HAR RÅD ATT HÅLLA HÄST SKA MAN INTE HA HÄST.

Det är väl upp till var och en att göra bedömningen, men generellt tycker jag att man ska lägga ner hästeriet om man inte kan ge hästen den mat som behövs ("jag vet att den borde få mer hö, men det är för dyrt för mig just nu", "jo, hon haltar utan skor, men hovslagaren har högt priset så jag kör barfota ett tag").

I min värld är det ingen rättighet att hålla häst, det är ett privilegium. Och vem ska sponsra hästhållningen så att "alla" har råd att hålla häst? Bönderna? Stallägarna?

Och VEM säger att jag är höginkomsttagare? (vilket majoriteten här verkar anse)
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Tycker att du är ute o cyklar lite...foderproducenterna lever livets glada dagar just nu; upptrissade priser, allehanda olika ( ofta onödiga ) dyra tillskott, nästintill kartellbildning i hovslageribranschen etc etc - 20%-ig höjning av spånpriset inom en period av 8 månader!

Det är väldigt svårt att beräkna och hålla en vettig budget när priser skenar på det sättet.

Min erfarenhet är att de flesta hästägare ( ja, just såna små o futtiga, du vet ) verkligen vänder ut och in på sig själva för att göra allt för att sköta sina hästar på bästa sätt, trots tokpriser.
Det du beskriver, med hästar som inte skos korrekt, inte får den mat de ska ha m m, där handlar det oftast om ren okunskap, inte om storleken på plånboken!

Att folk misstar sig (?) på att du skulle vara en rik "sprätt" beror nog mycket på ditt sätt att uppföra dig/uttrycka dig i text här.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Självklart ska man kunna ge hästen det de kräver och behöver. Men jag tycker ändå att du har en lustig inställning. Jag kan ju inte vetanär jag köpermin häst, att priserna nog kommer skjuta i höjden om sådär fem år. Jag drar inte in på något, trots att priserna gått upp (lika mycket hö fortfarande och skor på fötterna etc.).
Men jag vidhåller att jag anser att priserna är äckligt höga och jag tycker det är för tråkigt att "vanliga" medelinkomsttagare inte ska ha råd att få göra det man verkligen älskar.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Tycker att du är ute o cyklar lite...foderproducenterna lever livets glada dagar just nu; upptrissade priser,

DET var faktiskt ett väldigt fult påhopp på en grupp som jag känner tillräckligt väl för att bli indignerat å deras vägnar; bönderna. Plastpriserna ökar, diesel är dyrare än bensin. Gödningen har gått upp i pris. Men HÄSTÄGARE tycker de lever livets glada dagar.

Tvi.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Ja, det är så synd om dem så - de tjänar aldrig några pengar och får inga EU-bidrag eller andra bidrag för någonting:eek: De små liven...
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Klart att överklassen vill ha hästar och ridning för sig själv! Och slippa oss i underklassen! ;)
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Ja, det är så synd om dem så - de tjänar aldrig några pengar och får inga EU-bidrag eller andra bidrag för någonting:eek: De små liven...

SYND???

Min sambo jobbar ca 14 timmar/ dygn 7 dagar i veckan i snitt och kan endast ta ut en "lön" på 6500 EFTER skatt...

Klart att de ska ha betalt för sitt arbete.

Grannens far står och krossar foder för 4 kr i timmen :eek:till hästfolket här omkring för de vill inte betala mer per kg...:mad:
 
Sv: Blödig hyresvärd...

jag tar 1500 för helinack. och då med fri tillgång till hö...det hade ALDRIG gått ihop om inte vi hade eget hö....det är ju inte direkt gratis med underhåll med hagar och stall.....man tar inte ett öre betalt för mockning och in/utsläpp......
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag håller faktist med Lovisaleonora_ . Har man inte råd, så har man inte. Då går det ju helt enkelt inte att ha häst, det säger säg själv, eller hur? Och hon nämde inget om att man är sämre hästägare för det, utan det var ren FAKTA!
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag kommer att ta 2500:- för helinackordering (in/utsläpp -täckersbyten osv-,fodringar, mockning, strö, hösilage men inte kraftfoder) när det blir dags och det ligger över alla andra i mitt område men vill man inte betala det får man stå någon annanstans, jag har inte råd att subventionera andras hästintresse!

Allt kommer att sättas en prislapp på så att man kan dra av i de fall man kan byta mot hjälp vid specifika tillfällen.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag sitter i samma sits som du. Lyckligtvis har jag fått tag i en leverantör med bra och billigt hö och köper strö mycket förmånligt av den lokala sågen. Har två inackorderade ponnyer som främst äter grovfoder och endast lite kraftfoder.

Vad jag har gjort är att jag har satt samma pris för häst som för ponny där mockning, grovfoder, kraftfoder, strö och in-och utsläpp veckodagar ingår. Även tillgång till ridbana finns. Det tar jg idag 1500 kronor för och det ger mig en vinst på ca 25-30% som täcker mina egna kostnader för hästarna.
Det gäller alltså att hitta bästa men billigast möjliga leverantör. Sedn måste hyresgästen ha förståelse för att detta kan komma att höjas eller alternativt kan något av det som ingår dras in. Och man får lära sig att tala om sådant, men jag kan inte säga att jag är någon sthärna på det direkt. Obehagligt.. :crazy::D
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Om det nu är så dålig lönsamhet som du påstår ( vilket jag betvivlar ) så borde de lägga ner verksamheten på studs.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag vet inte om jag är så blödig längre...upptäckte igår att min hyresgäst varit inne i min ena hästs box och tagit ut hälften av hans högiva och lagt den till hennes häst:( Jag är fortfarande chockad och kan inte riktigt tro att man gör så - kommer att vidta åtgärder för att se om det händer igen. En gång är ingen gång men två gånger=uppsägning.

Hon har tagit halva högivan från den häst i stallet som är mest svårfödd, har haft kolikbesvär och tarmvred så alla hastiga förändringar i givan innebär en risk. Jag förstår inte hur någon kan göra så:confused:

Detta hände bara ett par dagar efter besked om höjning och att jag förklarat ang hur höpriset har höjts. Hon har en maxgiva på 12 kg/dag som ingår i den hyran och allt hö utöver det får hon själv införskaffa om hon inte tycker att det räcker.

Suck, kanske det allra bästa vore att inga inhyrda ha:(
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag vet inte om jag är så blödig längre...upptäckte igår att min hyresgäst varit inne i min ena hästs box och tagit ut hälften av hans högiva och lagt den till hennes häst:( Jag är fortfarande chockad och kan inte riktigt tro att man gör så - kommer att vidta åtgärder för att se om det händer igen. En gång är ingen gång men två gånger=uppsägning.

:eek: :eek: :eek:

Hur kan man bara göra så!? :confused:
På vilket sätt upptäckte du det?

Angående att ta ut en skälig hyra så funderar jag och syrran på att hyra ut, antingen en box eller en stalldel med tre boxar, men just det med att sätta pris är ju inte det lättaste.
Vi kommer antagligen isf ta en kallhyra och sen tillkommer foder utöver det.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Men herregud:eek:..
Trodde h*n inte att det skulle märkas eller?
Så gör man bara inte...
Nästan så att man skäms å dennes vägnar.
Jag skulle nog inte låta det passera, faktiskt.
Nej, det skulle jag inte.
Kanske inte kicka ut henne men definitivt höra mig för hur det
kommer sig att halva min högiva har hamnat i dennes box.
Har h*n gjort det en gång utan att bli "påkommen" så kommer det garanterat att upprepas.
Dessutom skulle det reta ihjäl mig att hålla tyst.
Svårt att hålla normal ton i övrigt annars:crazy:.

/J.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag förstår bara inte hur man kan göra så heller ! Jag tycker att det är så dålig stil att jag hade inte velat ha den personen kvar i stallet. Jag hade tappat allt förtroende.
F.ö tycker jag inte det är konstigt att priset på foder går upp med tanke på alla höjningar som varit på diesel, plast, gödning. Jag tycker inte att stallhyror är marknadsanpassade i allmänhet och jag tycker inte att foderkostnaderna är det heller.Det är enormt mycket arbete med att ta in hö och ensilage.Och väderberoende etc. Jag tycker att stallägare o foderleverantörer sitter i samma sits-ingen vill betala för deras arbete.Jag tycker även att har man inte råd att betala vad det verkligen kostar att hålla häst får man avstå. Som det är nu inom hästbranchen så finns det massor av tjejer som jobbar för slavlöner och ingen kan väl moraliskt försvara det ? Vad skulle en unghäst kosta om om man skulle ta ut ett pris som stod i relation med vad den kostat att framställa + normal lön på det ?
Vad gäller spånpriset så sägs det att att priserna höjs för att mycket av veden går till att elda med flis.Och tjänar producenten mer på det så säljer han väl hellre dit ?
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag tror inte så värst mycket på alla de historierna om hur spånet höjs p g a att det eldas med flis eller att hö + annat foder höjs p g a diesel o plast kostnader som ökat. Visst har det skett en viss ökning på de kostnaderna men långt ifrån för att komma upp i nivå med de generella prisökningar som skett i år.

Man har kommit på att hästnäringen är en STOR marknad i Sverige, här finns det pengar att tjäna! Ta ett exempel på höbonden jag köper av, han ville inte sätta ett fast pris på höbalarna för att han ville se om priserna på hömarknaden skulle stiga för han "följde ju marknaden". Då har hans prissättning INGENTING att göra med de faktiska omkostnader/produktionskostnader han har haft på höskörden utan på hur priserna trissas upp. Det är klart att de pressar så långt det bara går, den dagen de står med hö över och inte får sålt allt så vet de att taket på priset är nått eller överskridits, inte förr.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag har hårdpressat hö i småbal och väger upp det i bibehållna skivor så jag ser lätt hur många skivor jag har lagt in till varje häst. Hyresgästen brukar gå in och skaka loss alla skivorna till sin häst och jag har väl bara tänkt att hon tycker att det ser smakligare ut eller vill skaka ur det - nu förstår jag varför hon gör så:cool:

Jag har väl blivit fundersam ibland eftersom jag tycker att jag tagit fram 2 balar, använt 1,5 och sen ligger det plötsligt bara ngn tuss kvar i hörumet. Förut har jag mest trott att jag har väl varit virrig och tagit mer än jag trodde men det har ändå känts lite sådär märkligt så därför har jag efter vägning verkligen räknat skivorna till varje häst för att komma ihåg det sen.

I går så hade jag lagt in 4 skivor till min och det låg kvar drygt 1,5! Det går liksom inte att undgå att se. Svårare däremot att räkna skivor i hennes box eftersom hon "fluffat" till det så snyggt till en jättehög - jag såg att det var mycket mer än vanligt men kan ju inte räkna skivor. Kunde ju i o f sig ha kontrollvägt det...

Inte klokt att man ska behöva fundera och hålla på med sånt här! Nu börjar jag tänka i banor som; har inte mitt kraftfoder sjunkit ovanligt snabbt etc etc - inte kul att känna sig misstänksam.
Pratade med sambon i går kväll och vi kom överens om att helt enkelt hjälpas åt att hålla koll på saker och ting, räkna in balar, kanske t o m rigga vissa grejer så att man ser om någon öppnat eller flyttat på något. Kan vi konstatera att hö eller annat stjäls igen så får vi konfrontera hyresgästen, eller rättare sagt föräldrarna eftersom det gäller en minderårig. Det är lite det som gör att jag vill ge det en chans till, åldern kan spela en viss roll, omognad, att man inte inser konsekvenser m m. Såå tråkigt det känns - hon har varit så duktig och ordningsam sen hon kom, skulle aldrig trott detta:(
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag anser att du ska kalla till dig dina hyresvärdar till ett möte och där ta upp det här med att priserna stigit och att du därför måste höja hyran. Du ska ju inte behöva betala för deras hästar, eller hur? Jag tror knappast att dom hade velat betala för dina hästar. Om de tycker att det är för dyrt så kanske de inte ska ha häst för att ha häst kostar, så enkelt är det. Du tjänar ju inte på att ta ut mer pengar för hö eller spån utan de pengarna de betalar dig för höet och spånet går ju till deras häst och ingenting annat.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har lite funderingar ang min "verksamhet". Innan har jag bara hyrt ut en boxplats och då har jag inte funderat så mycket på det...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: Texaz
·
Ekonomi & Juridik Jag står med min häst i ett större privatstall med ridhus. Stallet sköts som ett företag så allting är vitt och noggrant sådär. I mitt...
2
Svar
34
· Visningar
5 361
Senast: Madick
·
L
Anläggning Hej! Vet att det finns en hel del trådar om helinackordering, men känner fortfarande (efter många timmars läsning) att jag behöver lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 485
Senast: CiderGirl
·
S
Anläggning Och uppfylla lite av en dröm? Jag har möjligheten att hyra en anläggning med stall, ridhus, hyffsade hagar och underbara ridvägar...
2
Svar
26
· Visningar
3 790
Senast: stalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp