Blödig hyresvärd...

Sv: Blödig hyresvärd...

Knapplån

Alltså dieselpriset har verkligen gått upp. Den kostar ju närmare 14:- idag, någon som minns vad den kostade för 1-2 år sen?
Kan den ha kostat 9-10 kr (jag minns inte) Det är isf en ökning med 40-50%.

Höet var fint men hade växt glest. Halm har vi ingen egen utan köper in. Har hört skräckexempel med 1 rulle/ha. Låter iof extremt.

Elen är nästan dubbelt så dyr, räntorna skjuter i höjden så visst har kostnadena ökat.

När vi skulle höja stallhyran (samt göra en del ändringar f ö) så meddelades hyresgästerna via brev och på "tavlan" där vi samtidigt föreslog en tid för stallmöte.

Det tror jag var bra, för då hann hyresgästerna "smälta" höjningen och ändringarna. De hann "prata ihop sig" och fundera ut frågor.

Vi var även ute i god tid, så att de skulle hunnit flytta om deras smärtgräns var nådd.

För övrigt tycker jag verkligen det är synd om "folksporten" ska bli rikemanssport igen.

Mvh Lena
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Visst har det skett ökningar på många områden, det märker man ju själv ( har både dieselbil och delvis eluppvärmt hus ) också men det finns en hel del som hakar på och lägger till en hel del extra på priset, för att det är läge -som vår höbonde gör t ex.

Jag tror också det kan vara bra att ge info skriftligt först för att sedan träffas och prata igenom det muntligt. Även vara ute i god tid om det skulle vara så att de vill söka sig till ngn med lägre hyra - de som har egen produktion borde kunna hålla en ngt lägre hyresnivå.
Motivera det gör jag också, även om jag inte behöver göra det egentligen. Det känns bättre om man kan få fram de faktiska kostnaderna så att det blir tydligt hur mycket det hade kostat dem om de själv skulle stå för alla inköp och frakter. Då kan de också fundera på om det ändå är värt den summan som utgör hyresvärdens vinstdel för att de själva slipper köra, jaga hö, lasta spån, underhålla byggnader och hagar, släppa in och ut, mocka etc etc.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Om du vill ge hyresgästen en chans att reparera sitt beteende, så kanske du ska säga något så hon anar att hon är påkommen.
Du skriver att händer det igen så åker hon ut och att du ska ringga grejer.
Men är man ung så har man kanske inte riktigt fått ordning på rätt & fel, det är något man behöver lära sig.
Antingen talar du med hennes föräldrar eller direkt med henne om att det försvunnit hö.
Hur ska hon annars ha en chans att ändra sitt beteende om hon inte förstår att det är fel.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Egentligen tycker jag att om man har eget ansvar för egen häst så BORDE man förstå konsekvenserna av att ta mat från en annan häst men just för att personen är ganska ung så ger jag det EN chans till och hoppas på att det var ett tillfälligt infall.

Det är också därför jag avvaktar tills jag med säkerhet kan säga att det upprepas, först därefter tänker jag ta upp det, först med föräldrarna och sen med den det berör. Just när det gäller minderåriga så tycker jag att det är viktigt att ta det i den ordningen.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag läser mer in i det svaret att de som vill ha häst tar sig råd, dvs ett genuint intresse där annat får stryka på foten för intresset.

Självklart prioriterar man och i mitt fall har hästarna alltid gått först; ekonomiskt och tidsmässigt etc..
Men hur långt får det gå då? Hur mycket har man råd med? Jag lägger mycket pengar på mina hästarvarje månad och snålar verkligen inte, trots ekonomiska höjningar på foder, spån etc. Men det är väl inte meningen att jag och sambo ska leva på vatten och bröd?! Jag vill ju självklart kunna behålla mina hästar och kommer göra det också och jag har ett genuint intresse, annat får "stryka på foten". Det betyder inte att jag är ekonomiskt oberoende.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag håller faktist med Lovisaleonora_ . Har man inte råd, så har man inte. Då går det ju helt enkelt inte att ha häst, det säger säg själv, eller hur? Och hon nämde inget om att man är sämre hästägare för det, utan det var ren FAKTA!

Och jag håller inte med henne, eller dig.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Självklart prioriterar man och i mitt fall har hästarna alltid gått först; ekonomiskt och tidsmässigt etc..
Men hur långt får det gå då? Hur mycket har man råd med? Jag lägger mycket pengar på mina hästarvarje månad och snålar verkligen inte, trots ekonomiska höjningar på foder, spån etc. Men det är väl inte meningen att jag och sambo ska leva på vatten och bröd?! Jag vill ju självklart kunna behålla mina hästar och kommer göra det också och jag har ett genuint intresse, annat får "stryka på foten". Det betyder inte att jag är ekonomiskt oberoende.

Jag förstår precis vad du menar. Katastrofen vore om det blev så dyrt och krångligt att endast en liten privilegierad klick skulle ha råd med hästar. Men å andra sidan varför ska andra sponsra mitt intresse?? Bönder, stallägare och hovslagare, etc. Bara att inse att saker och ting kostar och fortsätter stiga i kostnader.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag förstår precis vad du menar. Katastrofen vore om det blev så dyrt och krångligt att endast en liten privilegierad klick skulle ha råd med hästar. Men å andra sidan varför ska andra sponsra mitt intresse?? Bönder, stallägare och hovslagare, etc. Bara att inse att saker och ting kostar och fortsätter stiga i kostnader.

Ja, det vore förödande för sporten.
Håller med dig, självklart ska ingen sponsra mitt intresse. Men jag tycker det ör märkligt att priserna har stigit så offantligt just i år. Att det stiger lite då och då p.g.a att diesel, plast etc. blir dyrare det har jag full förståelse för, men att det just i år har stigit så sjukt mycket, tycker jag är märkligt, och det kan man nog inte enbart skylla de vanliga höjningarna på.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Det finns så mycket annat som betalar sig bättre på åker marken än just grovfoder. Sädpriserna har gått upp, det innebär att maten blir dyrare, både för människa och djur.

Tillsammans med diesel, räntor, plastning etc gör detta att priset sammantaget rakar i höjden. Konstigare än så är det inte.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Ja, det är så synd om dem så - de tjänar aldrig några pengar och får inga EU-bidrag eller andra bidrag för någonting:eek: De små liven...

hoppas o ber att detta inte var seriöst skrivet, om det var det
tycker jag absolut att du pratar med din , enligt dig,
bidragstagande krösus till foderlevantör o hör efter vad han har i timpeng, sen kan du sitta i skamvrån o skämmas ett tag
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag skäms inte ett dugg - det borde däremot en försäljare som inte vill uppge fast pris på en vara göra.

Sitt i skamvrån själv vet ja - censurera andras åsikter:cool:
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Det va verkligen tråkigt att höra :( Ja, som du säger kan man då fråga sig själv om det verkligen är värt det? Många gånger är det nästan lugnast att vara själv i stallet,även om jag som person tycker det är msigt att någon annan kommer och går ibland :)

Det där är dock fullständigt idiotiskt! :eek: Hur kan man ens komma på tanken? Ja, som du säger; en gång är ingen gång, två gånger är lika med ett dask i röven och rivet kontrakt! :mad:
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Det jobbiga är ju att allting har gått så bra, en jätteduktig tjej trots att hon inte är så gammal. Hon har tagit egna initiativ, ser när saker behövs göras, vet att man stänger grindar och dörrar efter sig etc etc. Har haft vuxna inhyrda som har varit betydligt sämre på att hålla ordning och stänga dörrar och på att ta hand om sina hästar m m.

Skit känns det:(

Trådens anledning - höjning av hyran på ett bra sätt känns inte lika angelägen nu.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

*kl*
Vi lever i en marknadsekonomi numera. Tillgång och efterfrågan styr även grovfodertillverkarna. Även om det fortfarande är planhushållning sett till bidragen :eek:
Har själv bidrag men anser att de ska avskaffas.

Givetvis ska man i god tid meddela prishöjningar och anledningen till detta. Men att i detalj redovisa vad och hur mycket det har höjts finns det ingen anledning till.

I år blev det bara 60% av normal vårskörd, tillsammans med övrig kostnadsökning innebar det att kostnaden per kg producerad grovfoder ökade.
För inackorderingarna kommer vinterhyran att gå upp c:a 7% och då är bara kostnadshöjningarna med. Fri tillgång på grovfoder ingår på ej betessäsong.

De som köper grovfoder av mig får betala en högre höjning om efterfrågan håller i sig.

Tycker givetvis att häströrelsen ska vara folkligt förankrad, det vinner både hästen och människan på.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Blödig hyresvärd...

7%-ig höjning bara? Täcker det verkligen den reela ökningen som skett på grovfoder och kraftfoderpriser i år?

Och fri tillgång har jag alltid undrat hur man klarar att hålla till sina hyresgäster- om man inte producera eget grovfoder förstås.

Kan ta exemplet med min nuvarande hyresgäst; i hennes hyra ingår det bl a grovfoder med maxgivan 12 kg=1 bal/dag. Det ger en faktiskt kostnad bara för grovfodret på ca 750 kr/månad, fraktkostnad + arb ej inräknat. Ponera att vi skulle ha fri tillgång istället; i detta fallet hade hyresgästen garanterat dubblat mängden trots att hästen med all säkerhet ej kunnat få i sig så mycket utan det mesta åker ut på gödselstacken då det trampas ut i boxen. Fri tillgång i detta fall hade inneburit att jag minst måste dubbla hyran när det gäller grovfoderdelen för att ens vara säker på att täcka mina utgifter vid inköp av hö!

Många förordar fri tillgång på grovfoder men jag undrar hur de egentligen löser det rent ekonomiskt om det ingår i hyran:confused: Hur lägger man upp en budget för året utan att veta åtgång? Alla hästägare ger inte en "normal" giva baserad på hästens arbete, storlek och hull utan är det fritt och ingår i hyran så vräker man ut mängder, oavsett om det trampas ner i boxen eller ner i hagen utan att komma hästarna tillgodo.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Nu har vi fri tillgång på lösdrift, vilket ger mindre spill, men är å andra sidan svårt att avgöra exakt hur mycket varje häst äter.

Vi har räknat på antalet hästar i flocken/kg hö/dag för att få fram ett snitt och sen självklart lagt till variabel beroende på storlek och ras.
När höet kostade 1.50/kg räkande vi på att fullstor varmblodshäst åt för ca 600-700 kr/mån beroende på väder. Alltså ca 15 kg om dan. Mer vid extrem väderlek.

Hade vi haft individuell fodring med grovfoder och en inackordering "strött" med hö på det viset du beskriver, hade denne fått betala fodret separat. Alternativt skriva in en övre maxgräns för att undvika allt för mycket slöseri...

Fy sjutton vilken dyr hobby man har:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Blödig hyresvärd...

Ja det är inte lätt ;)
Producerar mitt grovfoder själv och det som gäller är fri tillgång i hagen. Det innebär att balen sätts ut i hagen och pållarna väljer själva hur mycket de behöver. Snittåtgången är c:a 8 kg/dygn/häst.
De går i hagar som har bete nästan året runt vilket påverkar åtgången.
Hur mycket det går åt av grovfoder med specifik beskaffenhet har jag lärt mig under flera år med lösdrift och fri tillgång.
Vi har mellan 5-10 inackorderingar och bara Islandshästar. Det är lättare att räkna både när det gäller foder och det utrymme som behövs i lästallar m.m.
Skulle vi få hit en storhäst, vilket inte kommer att ske, skulle den få betala två stallavgifter då det går åt foder och stallutrymmen för 1,5-2 st Islandshästar.

Rolle
IpL
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Ok, men då förstår jag lite bättre hur du gör. Förra året hade vi egen höskörd och då visste jag att vi hade ett rejält överskott också så hyresgäster som ev tog åt sig lite mer än vad de skulle kändes inte fullt så viktigt då som nu.

Det är fortfarande fel när någon helt sonika stjäl grovfoder förstås, men konsekvenserna blev inte så stora för mig.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Ja, visst är det en dyr hobby och det är ok - bara jag slipper finansiera ngn annans hobby också!:crazy:

Jag satte en maxgräns på 12 kg/dygn och häst men tyvärr hjälper det inte att sätta gränser när man istället då går över till att norpa mat från stallägarens hästar:(
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har lite funderingar ang min "verksamhet". Innan har jag bara hyrt ut en boxplats och då har jag inte funderat så mycket på det...
Svar
2
· Visningar
1 124
Senast: Texaz
·
Ekonomi & Juridik Jag står med min häst i ett större privatstall med ridhus. Stallet sköts som ett företag så allting är vitt och noggrant sådär. I mitt...
2
Svar
34
· Visningar
5 357
Senast: Madick
·
L
Anläggning Hej! Vet att det finns en hel del trådar om helinackordering, men känner fortfarande (efter många timmars läsning) att jag behöver lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 474
Senast: CiderGirl
·
S
Anläggning Och uppfylla lite av en dröm? Jag har möjligheten att hyra en anläggning med stall, ridhus, hyffsade hagar och underbara ridvägar...
2
Svar
26
· Visningar
3 788
Senast: stalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp