Bukefalos 28 år!

Hobby- eller näringsversamhet?

JustInCase

Trådstartare
Jag har lite funderingar ang min "verksamhet". Innan har jag bara hyrt ut en boxplats och då har jag inte funderat så mycket på det hela. Nu utökade vi stallet med några boxar till och då kändes allt lite mer viktigt och seriöst.

Jag hyr ett stall på 7 boxar varav 3 av hästarna är mina egna.

Stallet kostar 5600:- i hyra varje månad.
Jag hyr ut stallplatser med utsläpp på veckorna för 2500:-/box. Fortsättningsvis kommer helgfodringar att vara kollektiva. Hyresgästerna gör det mesta till sin häst själv så jag tar i princip bara in/ut dem samt köper in hö/hösilage. Hösilagekostnaden har jag räknat ut blir ca 4400:- med hösilaget vi har i dag. Avsikten är att köpa det där kostnaden för samma åtgång blir ca 2800:- senare i vinter. Det är från samma leverantör.
Jag har ju även andra kostnader såsom inköp av skottkärror, tömning av container osv.

Jag har även intäkter på mina egna hästar på ca 3000:- varje månad.

Jag tänkte att det här kan vara ett bra ställa att få lite olika infallsvinklar. När jag hyr ut alla boxplatser går det i princip jämnt ut med löpande intäkter och kostnader varje månad. Det som jag får ta ur "egen ficka" blir ju alla inköp osv. Räknar det som stallhyran på mina tre hästar som faktiskt ingår i kostnaderna, men inte har några intäkter.

Vill veta hur jag ska tänka ang mitt stall. Är det hobby, eller näringsverksamhet? Jag har även i förlängningen tänkt sälja kraftfoder och ha annan näringsverksamhet.
 
Sv: Hobby- eller näringsversamhet?

Ring skattemyndigheten så får du rätt svar eller så kan du mejla din fråga precis som du skrivit här på Buke så får du svar av dom .



Mia
 
Sv: Hobby- eller näringsversamhet?

Jag skulle anta att det räknas som näringsverksamhet, med tanke på att dina intäkter antagligen överskrider taket för hobbyverksamhet.

Med tanke på antalet inhyrda hästar så behöver du ju även ett §16-tillstånd, och jag vet ingen som har det och inte bedriver näringsverksamhet.

Fördelen är ju att du får göra en hel del avdrag, brukar inte vara så lite eftersom hästar kostar (för att inte tala om alla resor i samband med hästarna..)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 118
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 371
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 405
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 931
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp