Blödig hyresvärd...

Sv: Blödig hyresvärd...

Nej, det är helt oacceptabelt. Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om jag kom på nått sånt. Ok att nån gång låna en skopa pellets (om man säger till!), eller utrustning (det är bara ekonomi, inte hästens välmående) men att sno foder från hästens giva?:crazy::confused:

/Migo
som fick sin sadel "lånad" av en inackordering- helt plötsligt hade den, hängandes i sadelkammaren, gett sig själv tre stora djupa hack i lädret...
Feg som man var konfronterades aldrig tjejen...
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Ja, det är konstigt att folk har så svårt att skilja på mitt och ditt:( Och jag som inte VILL vara den där typiskt gnälliga stallägaren har gång på gång stött på folk som; stjäl, inte kan stänga dörrar, släpper in två hästar i en box utan att märka det (:eek:), "lånar" förbrukningsvaror men tror att man inte märker det m m, och jag har varit tvungen att säga ifrån till slut.

Jag är annars ( tro't eller ej ) en person som ofta lånar ut både mitt sprillans nya hästsläp, min finaste dressyrsadel, min vagn m m och jag gör det i nio fall av tio utan att tveka. Jag gör det inte för att få något direkt tillbaka utan tänker mer att nästa gång är det jag som behöver hjälp eller behöver låna något och om man är hygglig så är folk det tillbaka.

Nu börjar jag bli besviken, framförallt när man t o m stjäl:(
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Ja, det är konstigt att folk har så svårt att skilja på mitt och ditt:( Och jag som inte VILL vara den där typiskt gnälliga stallägaren har gång på gång stött på folk som; stjäl, inte kan stänga dörrar, släpper in två hästar i en box utan att märka det (:eek:), "lånar" förbrukningsvaror men tror att man inte märker det m m, och jag har varit tvungen att säga ifrån till slut.

Jag är annars ( tro't eller ej ) en person som ofta lånar ut både mitt sprillans nya hästsläp, min finaste dressyrsadel, min vagn m m och jag gör det i nio fall av tio utan att tveka. Jag gör det inte för att få något direkt tillbaka utan tänker mer att nästa gång är det jag som behöver hjälp eller behöver låna något och om man är hygglig så är folk det tillbaka.

Nu börjar jag bli besviken, framförallt när man t o m stjäl:(

Fy fasen, helt sjukt alltså.. Kan inte smälta detta riktigt!
Känner mig som en helt fantastiskt "inhyst" hästägare, om man jämför med idioterna du stött på. . . Och med denna sista, det hade jag verkligen inte räknat med :crazy:

Och ja, jag hade varit evigt tacksam över att ha dig som "min" stallägare, det vet du redan ;)
 
Sv: Blödig hyresvärd...

:bow::bow:Det tackar man för:) Du förstår att jag är lite chockad över min lilla hyresgäst va?:confused: Så mkt gott som jag både tänkt o pratat om henne.

Känns lite jobbigt just nu, att behöva "bevaka" så att Q får den mat han ska ha m m - du vet ju hur känslig han har varit och att han precis har börjat bli frisk efter de senaste turerna.

Vet jag inte om jag sagt förresten? Han är friskförklarad av kliniken:bump::bump::bump:
 
Sv: Blödig hyresvärd...

:bow::bow:Det tackar man för:) Du förstår att jag är lite chockad över min lilla hyresgäst va?:confused: Så mkt gott som jag både tänkt o pratat om henne.

Känns lite jobbigt just nu, att behöva "bevaka" så att Q får den mat han ska ha m m - du vet ju hur känslig han har varit och att han precis har börjat bli frisk efter de senaste turerna.

Vet jag inte om jag sagt förresten? Han är friskförklarad av kliniken:bump::bump::bump:

Ja jag förstårb din chock, verkligen! Detta var helt otippat måste jag säga. Jag vet ju hur glad du varit för henne, efter alla andra puckon.. Sååå tråkigt!
Och Q behöver ju, mer än de andra hästarna faktiskt, sin mat eftersom han är som han är ja. Men det kvittar ju från vilken häst man tar, för man gör verkligen inte på det viset vilket fall, fy vad ruttet..

Men nej vad roligt, såå skönt!! Nu står du där med 4 friska hästar snart, hahahaha, och mannen i huset är lycklig över det förstår jag :rofl: Ska vi köra något i helgen förresten?
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Ähum, han VET inte riktigt HUR friskförklarad Q blev förra veckan så det talar vi lite tyst om, eller hur;) Jag vill ju inte vara utan min "Emil-häst" sen! Du vet ju också vid det här laget att ju mindre det vet, desto bättre är det! Man agerar först och berättar sen:angel:

Vi kan väl höras på telefon i helgen? Jag ska hinna med att tömköra Q i ridhuset på söndag och picknick med vovve o barn i skogen i morgon så körningen blir ev i morgon e m eller söndag f m. Körigt värre när man e hästägare, eller hur?:)
 
Sv: Blödig hyresvärd...

"ju mindre DE vet" ska det vara...mycket kan jag vara men SÅ elak att jag kallar sambon för "DET" är jag inte!:D
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Ja, det är så synd om dem så - de tjänar aldrig några pengar och får inga EU-bidrag eller andra bidrag för någonting:eek: De små liven...

:mad::mad::mad:

Exakt VAD får dig att skriva något så :devil: dumt???

Varför ska bönderna idka välgörenhet?

Vissa hästägare betalar med glädje extra för "rätt" märke, men f-n ta bonden om h-n höjer sitt pris med en krona/kg för att klara sina ökade omkostnader... (Bara dieseln i dag kostar mer än 11:-/liter +moms hem till gårdstank)
Jag förstår din leverantör om han vill följa marknaden, det skulle jag också göra om jag sålde foder. Passade det inte köparen så fick väl denne leta sig en annan leverantör.
 
Senast ändrad:
Sv: Blödig hyresvärd...

Kom jag för nära sanningen eller? Det finns INGEN yrkesgrupp som är så daltad med när det gäller bidrag och andra subventioner som just bönder! Och nu vill de ha BÅDE bidragen samt följa prisstegringen och lite till:cool:

Nej, vi som köpare få väl börja se oss om efter importerat foder istället samt köpa upp så mycket egen mark det bara går, för egen grovfoderproduktion. Så kan de behålla sina produkter till ockerpris för sig själva.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag tror jag talar för fler än mig när jag säger att jag hellre skulle ha betalt för det jag producerar än att vara stämplad som "någon som bara får massa bidrag"...

Men du får mer än gärna ta fram kalkyler som belägger det du säger över alla bidrag, subventioner och kostnader samt ta fram lantbrukarens "enorma" vinst. Men glöm då inte att bidragen ser olika ut över hela landet. Och kom i håg den tid vi lägger ner på administrativt arbete med journalföringar, bidragsansökningar, bokföring etc som inte syns utåt. Eller tiden som vi lägger ner på maskinunderhåll, stängsling osv.


För många så motsvarar bidragen deras produktionskostnader och det är försäljningen som möjliggör en ev liten lön men den är vi kanske inte värda?
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Kom jag för nära sanningen eller? Det finns INGEN yrkesgrupp som är så daltad med när det gäller bidrag och andra subventioner som just bönder! Och nu vill de ha BÅDE bidragen samt följa prisstegringen och lite till:cool:

Nej, vi som köpare få väl börja se oss om efter importerat foder istället samt köpa upp så mycket egen mark det bara går, för egen grovfoderproduktion. Så kan de behålla sina produkter till ockerpris för sig själva.

Problemet är inte att du kom för nära sanningen, utan problemet är att du slår på dom som redan ligger.

Om det nu är så stora vinstmarginaler som du säger varför räckte då ett det för ca 3 år sedan var en verkligt blöt sommar i skåne, för att ett flertal bönder skulle ta livet av sig när dom miste både verksamhet och hem.
Om dom hade haft dom vinstmarginalerna som du säger så skulle dom inte gå under av ett dåligt år. Men hos många bönder är det så det står till.

/Camilla
 
Sv: Blödig hyresvärd...

*kl*
Nu är vi iofs off topic här men...

Är själv deltidslantbrukare med EU bidrag men anser att det är ett förlegat system som kostar konsumenten ofantliga summor. Ta bara betodlingen som subventioneras med otroliga belopp när andra länder utanför EU kan producera (även rättvisemärkt) socker både miljövänligare och mycket billigare.

Hur många lantbruk är det inte som har sin areal utspridd på ett stort geografiskt område med stora transportkostnader mellan skiftena? Undra på att det klagas på dieselkostnaderna.

Att bönder skulle tar livet av sig när det regnar visar bara på hur skevt systemet är. Hade jordbruket varit marknadsanpassat som de flesta andra näringsidkares verksamheter är, skulle bönderna aldrig hamna i situationer där de funderar på att ta sitt liv :eek::eek:

Systemet härstammar från första hälften av 1900 talet då vi skulle vara självförsörjande med att producera mat. Nu bidrar det bara att slå ut tredje värden som inte kan konkurrera med EU subventionerade varor. :mad:

Skulle kunna skriva sida upp och sida ner om detta men vi är ju som sagt lite off topic här...ursäkta.

Rolle
IpL
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Tack, vi har redan så vi klarar oss när det gäller maskiner och vet vad det kostar oss att ta en skörd på ca 1000 småbalar hö, vilkettäcker vårt årsbehov och lite till. Det är inga sådana astronomiska summor det kostar att ta en hörskörd - som du vill påskina. Så dina sarkasmer biter inte särskilt mycket, sorry.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag har bönder i släkten och jag lovar - de är inga stackare som knappt klarar brödfödan precis...däremot är de världsmästare på att gnälla! Fast, jag tycker om dem ändå...
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Så varför då gnälla på bonden som vill ha marknadsmässiga priser när ni ändå kan ta allt själv?

Väntar fortfarande på ett svar av inlägg #70. Det skulle vara intressant att se de stora vinsterna.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Måste säga att jag tycker det är någon form av dyster ödets ironi i detta att du drabbats av din inackorderings snålhet. Detta är nämligen typexemplet för vad jag menade i tidigare inlägg. Folk som inte borde ha häst.

Jag utgår kallt från att det är snålhet att inte köpa till foder till den egna hästen. Men att ha de dåliga omdömet att stjäla foder från en annan häst - DET är verkligen ingen människa som är mogen att ha det ansvar som åligger ungen. För mig ett klart fall av "borde inte ha häst". Att inte förstå vilket ansvar det är, vad som kan hända om man stjäler foder från någon annan eller dennes häst.

Vad gäller diskussionen om snåla bönder tycker jag fortfarande det är en väldigt sned syn, ingen av de bönder jag har i min närhet passar in i den bilden du målar (ja, vi bor på landet så bönder är mina närmsta grannar både hemma och i stallet). Min grovfoderproducent rullar sig inte i pengar, det är m e m dygnetruntjobb att få tillvaron att gå ihop (heltidsarbete och bonderiet vid sidan av). Heltidsbönderna sliter till långt i på nätterna med höstning, vårning, skörd, djur och allt som fyller en bondes tillvaro.

Vi beställer mycket annat på avrop och där gäller faktiskt de regler din grovfodersäljare har; priset när man hämtar varorna gäller. Det aktuella priset. Om man inte väljer att beställa ofantliga volymer och då kan prisförhandla. Tycker inte det är något ovanligt förfarande - mer än i hästkretsar.

Men å andra sidan är det många procedurer som är vanligt bara i hästkretsar, och om inte dessa små "vanor" rensas ut tror jag det är svårt att få en seriös stämpel på hästeriet.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Tja, i år var faktiskt det första året som vi behövde köpa hela årsförbrukningen och det var p g a att vi prioriterade semester framför skördearbete, lejde bort arbetet - vilket i sin tur ledde till att skörden regnade bort:cool: Så det gör vi inte om fler gånger...

Ang att jag inte ska tycka si eller så om priserna så har du knappast med det att göra eller hur? Jag har mina åsikter - du har dina, punkt.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Nja, jag tycker inte att det är ok att ha det förfarandet som höbonden har i år. Min sambo, som är byggnadssnickare och egenföretagare jämförde det med att; tänk om jag skulle räkna på ett arbete, ge ett pris men sen efterhand höja slutsumman p g a att t ex bensinen till tjänstebilen går upp i pris, trävarorna går upp i pris etc etc - sånt måste man ju ha med i sin kalkyl och ge en offert därefter.

I detta fall fick vi varken ta hem hela mängden hö på en gång, vi fick ej förskottsbetala hela mängden och sen hämta efter hand heller så det fanns inget att välja på. Hade jag inte varit i sån tidsbrist p g a den oväntad misslyckade egna skörden i år hade jag inte handlat av denna bonde. Nu har vi skaffat oss ett lager och vi letar för fullt efter annan leverantör som åtminstone kan ge ett fast pris och en möjlighet att hämta allt på en gång. Det blir lite lättare att lägga upp en egen budget för året då:cool:

Ang min hyresgäst så är det helt klart omognad och oförmåga att förstå konsekvenserna och jag hoppas slippa se ngt liknande igen - håller noga koll på det framöver. Lite trist att det ska behövas men så får det bli tills vidare i a f. Snålhet vet jag inte men man kan ju anta att föräldrarna har börjat slå på bromsarna eftersom kostnaderna för dotterns häst ju ökat i år, ingen ursäkt för det inträffade dock.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Då jag hade en inackordering så betalade hon 750 kr.
Jag själv betalar 400 kr för att hyra stallet här hemma på gården.
Har två hästar själv.
Så inackorderingen fick betala:
200 kr stallhyra
450 kr i hö
100 kr för att jag släppte ut hennes häst på morgonen.

Spån och havre betalade hon själv. Hästen gjorde åt 2-3 säckar spån i veckan, 10 kr säcken ca 120 kr i månaden som max.
Och havre åt han 10 dl om dagen.
Så det går att komma under 1000 lappen.
Men det är ju helt beroende på var man bor.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har lite funderingar ang min "verksamhet". Innan har jag bara hyrt ut en boxplats och då har jag inte funderat så mycket på det...
Svar
2
· Visningar
1 124
Senast: Texaz
·
Ekonomi & Juridik Jag står med min häst i ett större privatstall med ridhus. Stallet sköts som ett företag så allting är vitt och noggrant sådär. I mitt...
2
Svar
34
· Visningar
5 357
Senast: Madick
·
L
Anläggning Hej! Vet att det finns en hel del trådar om helinackordering, men känner fortfarande (efter många timmars läsning) att jag behöver lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 474
Senast: CiderGirl
·
S
Anläggning Och uppfylla lite av en dröm? Jag har möjligheten att hyra en anläggning med stall, ridhus, hyffsade hagar och underbara ridvägar...
2
Svar
26
· Visningar
3 788
Senast: stalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp