Blödig hyresvärd...

J

Jeeves

Ni som är "små" hyresvärdar, dvs har eget litet stall och bara hyr ut en box eller två - känner ni som jag att det är jobbigt att meddela hyreshöjningar?:crazy:

Jag tycker att priserna på spån och hö bara skenar iväg, så pass mycket på sistone att det är svårt att sätta rätt hyra. För egen del har t ex spånbalarna höjts med 10 kr/balen sedan min hyresgäst flyttade in i april månad i år, vår egen höskörd regnade bort och ett oplanerat höinköp måste nu göras:( Inte nog med det; höbonden har sedan vi började köpa hö i juli månad höjt det med först 2 kr balen och nu ytterligare 3 kr balen, han vill inte ge oss ett fast pris utan "följer marknaden". Jag letar ny leverantör men hittills har jag bara hittat tokpriser dvs ännu högre nivå så jag kan inte byta än.

Även om jag inte är skyldig till ngn förklaring till hyresgästen så försöker jag redovisa dessa tokhöjningar på spån och hö så att de ändå ska förstå nödvändigheten. Jag har från början bestämt mig för att ha en viss vinst på uthyrning av boxen och den dag jag inte har det måste jag antingen höja hyran eller säga upp platsen.

Hur känner ni andra inför prisstegringen i år och på det här med höjningar av hyra?
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag har en hyra utan hö och strö, hyresgästerna betalar det detta kostar efter hur mycket de använder, så jag har inte haft problem med det. Däremot är man ju dålig på att ta betalt för eget arbete;)
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Min pappa är jättemesig med hyreshöjningar, men vi har ju bara kallhyra och in + utsläpp. Så vårt pris störs inte av t.ex. hömarknaden. Hade det varit som i ditt fall hade nog jag fått ta tag i det, kalla till stallmöte och redovisa kostnaderna samt vad stallhyran kommer landa på. Sen får de avgöra om de vill försöka fixa eget som ev kan vara billigare eller om det är bekvämare att allt bara finns på gården till en dyrare peng.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Ja, jag har två varianter; antingen ren kallhyra där bara box och viss service ingår eller då helinack där allt ingår.

Min nuvarande gäst har valt det senare alternativet med några självvalda undantag som gör att de fått lite avdrag på hyran.

Det jag har gjort nu i samband med höjningen det är att säga till i tid, en månad längre än vad uppsägningstiden är, så att de får en chans OM de skulle vilja söka annan uppstallning eller ändra typ av kontrakt.

Jag hoppas att den s k marknaden sansar sig snart för allt som har med hästar att göra verkar fullkomligt skena iväg när det gäller prisnivåerna!
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Har man en anledning som går att redovisa för hyresgästerna tycker jag inte att det borde vara några problem alls. Men jag som hyresgäst vill såklart få möjlighet att säga upp min plats innan ändringen införs. Har man tex 1 mån uppsägningstid så vill jag ha information om ändringen 1 månad innan den införs. Dessutom vill jag ha information om det på vettigt sätt - dvs genom direkt information till mig per telefon eller liknande, eller på gemensamt stallmöte. Att skriva såna saker på tavlan och liknande tycker jag inte är ok.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag hyr inte ut men jag hyr in min häst hos en privatperson. Jag tycker det är helt ok att annonsera hyreshöjning av den anledningen du har! Jag som hyr in mig vill absolut inte hyresvärden ska betala för min häst, jag vill göra rätt för mig!

Är lite nyfiken, hur mkt tar du i stallhyra? Det var så länge sedan jag var inackorderad på annat ställe än det jag står på nu, vad kostar det för andra, och vad ingår?
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag hyr inte ut men jag hyr in min häst hos en privatperson. Jag tycker det är helt ok att annonsera hyreshöjning av den anledningen du har! Jag som hyr in mig vill absolut inte hyresvärden ska betala för min häst, jag vill göra rätt för mig!


Jag håller helt med om detta! Har man som hyresvärd goda grunder för en höjning, tycker jag som hyresgäst att det är helt ok.

Jeeves - jag tycker inte alls att du ska ha dåligt samvete!
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag tar det dels muntligt men också per skriftligt, brev då alltså.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Kan säga att det i vårt område finns allt från 1000-3500 för helinack så det skiljer en hel del! Själv ligger jag någonstans i mitten - förstår inte hur de som ligger på tusenlappen kan få det att gå ihop ö h t.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Kan säga att det i vårt område finns allt från 1000-3500 för helinack så det skiljer en hel del! Själv ligger jag någonstans i mitten - förstår inte hur de som ligger på tusenlappen kan få det att gå ihop ö h t.

Det gör dom inte :grin:
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag hoppas att den s k marknaden sansar sig snart för allt som har med hästar att göra verkar fullkomligt skena iväg när det gäller prisnivåerna!

Vår grovfoderproducent har fått dra ner på produktionen. Flera av hans kunder har sålt gården och hästarna då de inte har råd att ha hästar längre. Och utan hästar är gården ett onödigt dyrt boende.

Vet också flera i yttre umgänget som inte kommer skaffa ny häst när nuvarande säljs/tar slut just för att prisnivån är så pass hög.

Sanering av branschen hoppas jag på (det blir det ju lite automatiskt). Jag tror inte vi har sett slutet på prisökningen ännu, runt nyår bör det vara en bra bit högre än nu gissar jag på...
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Du menar att det skulle vara ngt positivt med att hästägandet återgår till att vara de endast de förmögna förunnat? Jag tycker att det vore en tråkig utveckling med tanke på att hästsport nästan blivit en folksport här medan det ute i Europa är mer av en "snobb"sport.

Tro inte att den utvecklingen ökar kunskapen bland hästägare - jag har sett många MYCKET okunniga knösar till hästägare ute i Europa:cool:
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag har oxå svårt att ta betalt :), men sedan jag ändrade till kallhyra (låg, då min poäng med en inackordering är att kunna få hjälp o back -up, och det dessutom är en handplockad kompis) och separat foder och spån känns det mkt lättare. Hade för några år sedan en annan inackordering med fullt foder o strö i hyran, och där var jag alldeles för mesig med priset och gick nog lite back.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag räknar mig själv till de högre/medelinkomsttagarna men det är ändå kännbart med hästägandet nu i vår budget kan jag säga.

Du förespråkar att hästägandet skall vara som i Europa hör jag - helst en samling rika sprättar med undermåliga ridkunskaper, noll hästkunskaper, som stallar in sin häst på en tjusig klubb där någon liten stallslav ryktar och sadlar den åt dem, man sitter upp och rider, sitter av och avlämnar hästen till slaven - går in i baren och minglar lite med andra bättre beställda människor. Sorgligt värre.

Dessutom tror jag foderproducenterna gräver sin egen grav i så fall för SÅ många knösar finns det inte i det här lilla landet och ridskolorna kan vi ju passa på att lägga ner då också eftersom folksporten kommer att övergå till en mycket smal sport utövad av några få.

Jippie:cool:
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag räknar mig själv till de högre/medelinkomsttagarna men det är ändå kännbart med hästägandet nu i vår budget kan jag säga.

Du förespråkar att hästägandet skall vara som i Europa hör jag - helst en samling rika sprättar med undermåliga ridkunskaper, noll hästkunskaper, som stallar in sin häst på en tjusig klubb där någon liten stallslav ryktar och sadlar den åt dem, man sitter upp och rider, sitter av och avlämnar hästen till slaven - går in i baren och minglar lite med andra bättre beställda människor. Sorgligt värre.

Dessutom tror jag foderproducenterna gräver sin egen grav i så fall för SÅ många knösar finns det inte i det här lilla landet och ridskolorna kan vi ju passa på att lägga ner då också eftersom folksporten kommer att övergå till en mycket smal sport utövad av några få.

Jippie:cool:

Håller med om att det skulle vara sorgligt. Hästen har så mycket att ge och borde fortsätta att vara en folksport. Mer samgåend kanske, där man är delägare i häst för att kunna bära kostnaderna? Bättre samarbete med andra betande djurslag för att bättre utnyttja markerna och förbättra betet för alla? Mer samarbete små stall emellan när det gäller foder och ströinköp för att pressa priserna? Tycker att alla här där jag bor har pyttesmå stall som trängs om små hagar till vart och ett av dessa...
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Ja, det där med saminköp är ingen dum idé egentligen - det gäller bara att vi hästfolk kan hålla ihop!:eek::D
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Hmm, just det, det var ju hästfolk det handlade om, vad tänkte jag på:angel::D
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag ser det positiva att de som har råd att ha häst har häst.

Så det gör t.ex. mig till en sämre hästägare för att jag nu studerar och därför för tillfället har en sämre ekonomi?
Jag ser mig fortfarande som en lika bra hästägare som innan och en lika bra ryttare som innan. Förklara gärna hur du tänker.

Blir förbannad när jag läser sådant :cool:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har lite funderingar ang min "verksamhet". Innan har jag bara hyrt ut en boxplats och då har jag inte funderat så mycket på det...
Svar
2
· Visningar
1 124
Senast: Texaz
·
Ekonomi & Juridik Jag står med min häst i ett större privatstall med ridhus. Stallet sköts som ett företag så allting är vitt och noggrant sådär. I mitt...
2
Svar
34
· Visningar
5 357
Senast: Madick
·
L
Anläggning Hej! Vet att det finns en hel del trådar om helinackordering, men känner fortfarande (efter många timmars läsning) att jag behöver lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 474
Senast: CiderGirl
·
S
Anläggning Och uppfylla lite av en dröm? Jag har möjligheten att hyra en anläggning med stall, ridhus, hyffsade hagar och underbara ridvägar...
2
Svar
26
· Visningar
3 788
Senast: stalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp