Bukefalos 28 år!

Blöj och kvällsmatsproblem!

Nillizan

Trådstartare
Jag har lite problem med blöjor till min stora son på snart 2 år. Han väger 15 kg och inga blöjor passar honom längre. Har testat Pampers 11-25 kg, men de är för små runt midjan, så de har börjat läcka på natten.
Libero har en strl: större, men de suger tyvärr inte upp allt, utan blir fulla efter halva natten och läcker då med. Finns det inga andra? Tips?

Jag försöker få honom att sova på kvällsmaten fram till vi ska gå upp till dagis, typ 07.30 går vi upp. Men han vill ofta ha välling runt 04-05 och dricker en flaska välling på 350 ml.
På kvällen får han en flaska fullkornsvälling på 350 ml och 1 ½ smörgås och ett halvt glas vatten. Men han håller sig inte på detta, vad gör man?
Finns det annan sorts välling eller kan man testa gröt? Hur mycket kan man ge då?
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Men Pampers har val upp till stl 6? Jag har 5+ pa bade min 12 kg 18 manaders och min 3 1/2 aring som vager 16 kg. De haller hela natten trots stort vallingintag och sitter lagom i midjan. Ar det 5or du har provat eller?
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Är du säker på att han är hungrig eller är det så att ni har fått in nattvällingen som en dålig vana?
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Ge honom gröt istället för välling på kvällen, så får han inte i sig lika mycket vätska precis innan sänggående?
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Men det är väl inte konstigt att blöjorna läcker om han dricker så mycket välling? Det blir ju sammanlagt 700ml på en natt! Det låter enormt mycket i mina öron. Jag tycker att du ska prata med bvc om matintaget.
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Fast min dricker ocksa sadar mycket valling och blojorna lacker inte har... Han ar dessutom en helt normalviktig trearing.
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Jag skulle testa gröt på kvällen, det mättar mer och ger inte lika mycket vätska. Hur äter han dagtid?
Sedan skulle jag successivt försöka gå över till vatten i flaskan.

Fungerar det inte med blöjorna ändå så skulle jag ha snabbytt antingen när jag själv gick och la mig eller i samband med vällingen/vattnet.

Våra flickor kissade bara en liten stund efter att de vaknat så där fungerade det bra om man var snabb och tog upp dem och satte dem på toaletten på morgonen.
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Min dotter är 2 år och äter 200ml välling, sover hela natten och är normalviktigt, så i mina öron låter det mycket!
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Det var ungefär det jag menade också! Jag kan inte förstå att ett barn kan äta 350 ml välling och en halv macka i kvällsmat och sen bli så hungrig mitt i natten att den kan äta 350 ml till! Jag hade iallafall funderat på det om min flicka varit som så.
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Mohaha eller hur, här har du en till vällingfantast :D

Hon kan lätt dra i sig 700 ml på en natt om hon får fri tillgång, men det resulterar ju i störd sömn som heter duga så hon får inte välling på nätterna och behöver det egentligen inte heller.

Om hon vaknar runt 5.00 kan jag göra en flaska då brukar hon kunna vara hungrig och somnar sedan om. Då äter hon ingen frukost hemma sedan, utan "mellis" på förskolan.
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Jag håller med dig om att det låter väldigt mycket, varesig det är vanligt eller inte.

TS - äter han bra med middag? Hur många timmar går det mellan middag och kvällsvälling?

Det är alltså Liberos 7or du provat? Up&Go? De är supermjuka i magen!
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Nä det är inte alltid lätt att sätta sig in i andras situationer. Min grabb äter som en häst och är otroligt aktiv hela dagen, han sover aldrig middag och rör sig massor hela tiden. Idag har han ätit 2 weetabix med sylt och mjölk till frukost, pasta med kyckling, majs och tomat till lunch, 2 äpplen, 1 banan, 2 clementiner, 1 macka med skinka under eftermiddagen och snart ska vi äta fajitas till middag. Eftersom middagen är lite sen idag får han "bara" 400 ml välling vid sängdags, men vanligtvis äter vi middag vid 17-tiden, en skinkmacka efter badet vid 19 och sen 250 ml välling. Vid sängdags får han 400 ml välling. Han äter inte mitt i natten längre men när han var 2 fick han så mycket välling han ville på natten. Ofta vaknar han mitt i natten ändå, och vill ha vatten eller bara komma in och sova hos oss.

Och vi är helt normala.
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Lite OT:

Men vet du Visslan, när jag läser om Er och om Sam så känner jag mig alltid så mycket lugnare. Ella och Sam verkar väldigt väldigt lika och jag ser hopp i en jobbig vardag, tack!
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Jag håller med dig.

Ibland blir det nästan lite tävling här på buke om vem som har det duktigaste barnet som kan rabbla alfabetet baklänges före ettårsdagen och som ritar familjen med åror i högsta hugg stunden efter. Då är det skönt att det finns de som vågar gå mot strömmen och berätta om saker och ting som kanske inte alls flyter på.

Just denna tråd var skön för mig på så vis att jag inser att vi har väldigt lätta nätter med sonen (när han väl har somnat). Nu ska jag glädja mig åt det istället för att fokusera så mycket på de jobbiga läggningarna. :) Jag hoppas dock att TS kan få hjälp med sitt problem, buke är bra på mycket!
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Jag skulle nog ha gett gröt på kvällen istället för ca 4,5 dl vätska (välling + vatten). Mättar bättre och blir inte lika mycket kissande nattetid och han behöver knappast äta nån timme innan ni ska kliva upp. Just det lär vara en vana känns det som.
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Mitt barn är 2,5 och äter också välling på kvällen, en till två nappflaskor vilket blir mellan 220-440 ml välling. Sedan kissar han en rejäl skvätt innan han vaknar och en till rejäl när han varit vaken ett tag. Hade jag haft problem med att blöjorna läckte hade jag som Gnist säger gått över till gröt eller något annat utan lika mycket vätska i.

Är blöjorna helt fullkissade (dvs att materialet absorberat så mycket de kan) eller är det passformen som är problemet? Byter ni när ni går i säng så den är torr då?
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Vad skönt! Att du blir lugnare alltså :D Jag håller med, de verkar vara av samma sprutt och krut hihi. Jag brukar också pusta ut när jag läser om föräldrar med vilda barn som faktiskt överlever de första fem åren, och det verkar som om de flesta av dessa vilda ungar blir riktigt trevliga när de lär sig kontrollera sina impulser! Och jag kan lätt säga att det är en dröm att ha Sam tre och ett halvt istället för Sam två och ett halvt. Efter två och ett halvt blev det långsamt bättre/lättare och nu är han jättehäftig och inte alls så galen som han var. Det underlättar enormt att man kan prata med honom och framför allt att han kan prata med mej.

Lite ot, efter två fajitas och 7 dl välling ville Sam ha en flaska vatten, och trots att han nästan alltid somnar kl 20 har han precis däckat. Pampers 5+ lär vara välfylld imorgon bitti :D
 
Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

jag tycker det låter som ett stort vätskeintag. vi hade problem med läckande blöjor och vi började med att byta från libero 5 till pampers nattblöja 4+ och steg 2 var att minska vällingen från 250ml till 100-150ml. beroende på hur mkt pojkarna äter till kvällsmat (ibland blir det 150ml under natten) och nu håller blöjorna utan problem. jag har samma blöja på våra killar som är 26mån/12kg resp 11 månader/9kg.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen är 14 månader, och kissar som bara den. Har pampers babydry, och den ska ju hålla upp mot 12 timmar påstår de.. Men inte här :(...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Thera
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 416
Senast: Ajda
·
Småbarn Blir så förbannad på sådana som ska lägga sig i hur mitt barn äter osv.:mad: Var hemma hos en av fastrarna på kalas i helgen. Tösen är...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 010
Senast: Brandgul
·
Gravid - 1år Blir snart galen på HUR tillverkarna sätter storlek på blöjor. Stl 4-9 kg kan vara endera för små, eller sitta ganska ok. Stl 9-18 kg...
Svar
16
· Visningar
3 703
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp