Blöjstorlekar

Mynta2

Trådstartare
Blir snart galen på HUR tillverkarna sätter storlek på blöjor. Stl 4-9 kg kan vara endera för små, eller sitta ganska ok. Stl 9-18 kg verkar vara megastor. En 9 kg:s unge kan knappast ha den storleken alls.. Men det är ju stooor skillnad på en 9 kg: s unge och en som väger 18 kg..Hur har dom tänkt där egentligen ?

Våran väger troligtvis runt 7 - 8 kg nu (vägde 6 kg för snart 2 veckor sedan, hon brukar öka 1 kg/veckan)...och jag har supersvårt att hitta rätt storlek. Just nu får hon ha 4-9 kg, men eftersom dom är lite små, så sitter dom ju urtajt runt midjan villket resluterar i att hon alltid har en röd rand runt midjan, typ skavsår nästan.

Sen verkar olika tillverkare ha olika syn på hur stora barn är. Tex: Euroshoppers 4-9 kg sitter perfekt, medans Willys i samma storlek är för små. 9 kg:s blöjor borde ju hon kunna ha rätt hyffsat tycker man eftersom hon väger nästan det..men dom blöjorna går nästan upp till hakan på henne.

De blöjor jag testat är: Hemköp, Willys, Euroshopper och Huggies. Vägrar köpa Pampers pga lotionen i dom och anser Libero faktiskt är snordyra. Säker jättebra blöja..men priset ?!!

Vad ska man ha för storlek egentligen ?? Ända tills NU har jag haft noll problem med storlekarna. Är det kanske en mitt emellan period kanske där allt är endera för litet eller lite för stort ,)
 
Sv: Blöjstorlekar

Då kan jag inte komma med några råd, jag köper enbart Pampers eller Libero. Olika märken beroende på vilka jag för tillfället har kuponger på :) De blöjorna har i alla fall alltid passat mina barn, har aldrig testat något billigare märke.
 
Sv: Blöjstorlekar

Hoppsan då...vilken snabbväxande unge man har ;)..Skrev väldigt fel :angel:

ca 1 kg ökar hon under en 2 veckors period :D
 
Sv: Blöjstorlekar

Håller med om att det är lite knepigt det där. Framförallt om man vill använda olika märken.

Vi har använt Libero hela tiden. Dottern hade en period då hon använde Pampers, men nu är det bara Libero som fungerar.

Jag går bara efter hur de sitter, inte efter vilka kg det står på påsen. Just nu använder dottern nr 6 och sonen nr 7 av Liberos Up&Go.

Sen tycker jag att det kommit perioder då de varit "tjockare" om magen i jämförelse med längden på benen. Både blöjor och byxor har suttit lite tajt. Men de perioderna har varit övergående. T ex så köpte jag ett par byxor i somras som satt lite tajt runt magen och som jag trodde sonen skulle växa ur fort. Men de byxorna använder han än, utan problem! :)

/Timsetim
 
Sv: Blöjstorlekar

Jadu, har oxå haft lite funderingar på det där med blöjor.

Hittills har båda mina ungar vuxit ur blöjorna när det "ska vara" 1-2 kg kvar. Alltså, är det 4-9kg´s blöja så är de för små när ungen väger ca 7 kg.
Visst kan jag förstå det på sonen att de sitter för tajt i midjan, han är ju en liten minibuddha, men dottern var ju snarare åt smalhållet som bebis.
 
Sv: Blöjstorlekar

Jag använder bara pampers.
Vi har testat de lite "billigare" med men jag har inte vart nöjd. Sambon har vart nöjd över priset framtills vi insåg att blöjorna läckte på natten (Eftersom hon sover byter vi inte heller blöja).

Vi har inte fått nå utslag av lotionen i pampers. Men det är ju inte alla som klarar sig utan!
 
Sv: Blöjstorlekar

Vi har använt Libero hela tiden. (Har provat Huggies en gång men tyckte det var lite hårda kanter här och där.)

Tycker inte priset spelar roll - blöjan fungerar ju perfekt.

Storleksmässigt tycker jag att storlekarna har stämt ganska bra med vikten. Vi har bytt när vi tyckt att blöjan börjar bli lite liten. Har kört med hellre stor än liten. Inga problem med läckage ens efter långa nätter eller med röd rumpa.
 
Sv: Blöjstorlekar

Dom enda blöjorna som sitter bra på min son är Pampers och Libero. Faktiskt också dom enda märkena där han alltid "passat in" i viktklassen också.

Nu har han Libero Up&Go hemma, och Pampers Dry Baby på dagis. Båda är valda efter rätt viktklass, och sitter hur bra som helst.

Coop's, Ica's och Huggies sitter inte alls på honom. Sen tappade jag lusten att prova andra märken, det är inte värt det. Dom bara läcker och ger honom röda märken efter alla kanter.
 
Sv: Blöjstorlekar

Är det Pampers som har lotion?? Trodde att det var Libero *suck* Jag är helt förvirrad...
 
Sv: Blöjstorlekar

jag provade mig fram vilket märke som passade mitt barns kropp bäst.... oftast fick jag köpa en storlek större eftersom hon var på gränsen mellan 2 blöjstorlekar... hade pampers och libero,mest libero när hon var liten. Nu är hon 2 år och vi använder mestHuggies nu,de är smidiga,läcker inte och sitter perfekt....
man brukar få blöjprover efterhand som man kan testa...så slipep rman köpa ett heöt paket som kansk einte passar... både libero och pampers skickar ut sånt om man är medlem i deras klubb
 
Sv: Blöjstorlekar

Min lillkille väger nog runt 7 kg nu (6635 gr för 1 månad sedan) och jag använder blöjjor för 4-9 kg. Dom sitter perfekt på honom. använder bara Pampers och Huggies, dom enda jag tycker sitter bra. :)
 
Sv: Blöjstorlekar

Här är Pampers dyrare än Libero. Priset per förpackning är samma, men Liberos innehåller fler blöjor.
Alla pampers innehåller inte lotion. Läste på deras hemsida.
"Pampers Baby Dry och Pampers Easy Up innehåller inte lotion eller salva."

Vi har dock kört mest med Libero. Har testat Huggies nu, men gillar inte så jättemycket.
Libero sitter bäst.
 
Sv: Blöjstorlekar

Vi använder Libero och har aldrig haft problem med storlekarna. Visst är de dyrare än en del andra märken, men samtidigt har man inte problem med läckage och andra saker. Jag betalar 115,- (ibland får man två för 150,-) och det går åt ungefär ett paket vart 14:e dag. Tycker faktiskt inte det är så dyrt.
 
Sv: Blöjstorlekar

Jag läste häromdagen om en blöjtest där dom testat: Ica Premium, Unique Hemköp, Willys, Coop, Huggies, Euroshopper, Junior Active Lidl, Babysitter prisxtra, Pampers och Libero.

De flesta blöjor har bra uppsugningsförmåga och de största skillnaderna mellan billiga och dyra märken ligger i passform och design, till exempel utformningen av ryggresår, kardborreband och inte minst hur blöjan sitter. De sämsta blöjorna saknar avsmalnande form och är helt fyrkantiga i grenen, vilket inte är särskilt bekvämt för barnet.

Priset är en viktig faktor när man köper blöjor. Men eftersom det är troligt att man behöver byta billigare blöjor oftare än dyra, är det inte säkert att billigt lönar sig bäst. Det kan också skilja mycket på blöjpriserna mellan olika butiker, eftersom kvalitetsblöjor till bra pris ofta är en lockvara.

Under vissa förhållanden kan det faktiskt vara en fördel med en sämre blöja. Till exempel då barnet ska vänjas av med blöjan och den bara används på fest eller resa. Vissa föräldrar menar att en högabsorberande blöja förlänger barnets blöjtid eftersom blöjan är komfortabel trots att den är full med kiss.


Nu utfördes visserligen testet på en 2 åring.

Här finns testet
http://www.smartson.se/test/barn/billiga-blojor-bra.htm

Förövrigt så gick jag igenom en massa påsar i dag. I en påse hade vi slängt blöjor som inte hunnit bli använda innan hon vuxit ur dom...vi tänkte skänka dom sedan till sambons bror som ska få barn i juli. I den låg ett halvt paket pampers new born samt lösa blöjor. Tog upp en lös blöja och funderade vad det var för märke..kom då på att: för ett tag sedan var sambon på ica, han köpte då blöjor...typ upp till 5 kg...dessa han hon ju växa ur innan allt var använt.

MEN i dag jämförde jag dessa ica blöjor med hemköps blöjor som är stl 4-8 kg, och dom är lika stora !! Ev att Ica blöjorna ser lite större ut. Så än en gång, hur tänker tillverkarna ang storlekar ?!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 198
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 490
Senast: kolblakkur
·
Hästhantering Hej! Är ny här på forumet. Jag har köpt en minishettis från ett slakteri i Holland. En ettårig hingst. Han har inte kommit än...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
23 845
Senast: Twihard
·
Småbarn Sonen är 14 månader, och kissar som bara den. Har pampers babydry, och den ska ju hålla upp mot 12 timmar påstår de.. Men inte här :(...
Svar
6
· Visningar
1 154
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp