Bo hemma länge/aldrig bo ensam (utbruten)

Jag flyttade hem för att ta hand om mina föräldrar och blir verkligen inte glad av att bli kallad konstig för det... Jag träffade min partner när jag bodde hos min pappa vilket jag gjorde tills pappa dog...
Jag sa inte att man var konstig utan att jag skulle tycka att det kändes konstigt när någon bodde hemma.
Min spontana känsla alltså. Det betyder inte att det inte finns undantag eller att jag skulle kunna ändra mig.
 
Återvänder till den här tråden efter ett långt uppehåll, förvånas att den nått sin femtiosjunde sida.
Och jag inser att den skräckblandade förtjusning, nej - förundran jag upplever är samma känsla som när jag loggar in på min derby-motståndares forumsida efter en svidande förlust; det finns delar av katastrofturism som drar.

Bo hemma hos mamma vid 30?
Jag säger till alla unga - bli aldrig sambo med nån som aldrig bott själv under ett par år.
Varför? Jo, för det är först när en person bott själv ett längre tag, som denne förstått allt som behöver göras i ett hem. Och risken är stor att du får ta hand om det arbete som den andre inte ser att finns, som den andre upplever som transparent.
Den känslan är måttligt sexig.
 
Återvänder till den här tråden efter ett långt uppehåll, förvånas att den nått sin femtiosjunde sida.
Och jag inser att den skräckblandade förtjusning, nej - förundran jag upplever är samma känsla som när jag loggar in på min derby-motståndares forumsida efter en svidande förlust; det finns delar av katastrofturism som drar.

Bo hemma hos mamma vid 30?
Jag säger till alla unga - bli aldrig sambo med nån som aldrig bott själv under ett par år.
Varför? Jo, för det är först när en person bott själv ett längre tag, som denne förstått allt som behöver göras i ett hem. Och risken är stor att du får ta hand om det arbete som den andre inte ser att finns, som den andre upplever som transparent.
Den känslan är måttligt sexig.
Hahaha

Maken flyttade från mamma till mig.

Efter ett tag blev jag förbannad på att han aldrig städade toaletten. Inte ens vispade bort krutstänken i skålen.
Han såg fullkomligt ställd ut. Han hade inte en susning om att toaletter städades.:rofl:
 
Återvänder till den här tråden efter ett långt uppehåll, förvånas att den nått sin femtiosjunde sida.
Och jag inser att den skräckblandade förtjusning, nej - förundran jag upplever är samma känsla som när jag loggar in på min derby-motståndares forumsida efter en svidande förlust; det finns delar av katastrofturism som drar.

Bo hemma hos mamma vid 30?
Jag säger till alla unga - bli aldrig sambo med nån som aldrig bott själv under ett par år.
Varför? Jo, för det är först när en person bott själv ett längre tag, som denne förstått allt som behöver göras i ett hem. Och risken är stor att du får ta hand om det arbete som den andre inte ser att finns, som den andre upplever som transparent.
Den känslan är måttligt sexig.

Jag har inget att invända i sak och tycker det är ett sunt råd att se till att inte flytta ihop med någon som inte lärt sig ta hand om ett hem. Men piskas Hero för att han generaliserar så kanske man ska undvika det själv med. Det finns personer som redan som barn fick full insikt i vad som krävs i ett hem och hur man tar hand om det.

Dvs det är en generalisering att anta att personer som aldrig bott själv inte vet vad som krävs eller hur man gör. De kan ha skött hela hushållet själv sen de var bokstavligt talat barn.
 
Senast ändrad:
Hahaha

Maken flyttade från mamma till mig.

Efter ett tag blev jag förbannad på att han aldrig städade toaletten. Inte ens vispade bort krutstänken i skålen.
Han såg fullkomligt ställd ut. Han hade inte en susning om att toaletter städades.:rofl:

Det finns det många ensamboende män som inte har fattat heller kan jag säga :angel:

MVH Dejtat halva världen och sett en del badrum
 
Äckligaste jag har varit med om när jag flatmejtade med 3 tjejer i ett halvår under studietiden utomlands. Jag tror inte någon utav de någonsin hade städat hemma och en utav de hade som vana att lagra sin disk i skrivbordslådorna oftast med hälften av maten kvar på. Riktigt vidrigt.
 
Sambon hade bott själv i typ 15 år. Jag bodde hemma, 25 år gammal. Gissa en gång vem som var renligast.

Jag hittade använda sockar överallt(på riktigt, överallt) och även odiskade glas (typ i garderoben, städskrubben osv, han hade städat lite fort någon gång :p)
 
Dvs det är en generalisering att anta att personer som aldrig bott själv inte vet vad som krävs eller hur man gör. De kan ha skött hela hushållet själv sen de var bokstavligt talat barn.
Mitt råd till unga är ett generellt råd.
Berätta hur ett generellt råd ser ut, utan att man generaliserar.
 
Hahaha

Maken flyttade från mamma till mig.

Efter ett tag blev jag förbannad på att han aldrig städade toaletten. Inte ens vispade bort krutstänken i skålen.
Han såg fullkomligt ställd ut. Han hade inte en susning om att toaletter städades.:rofl:

+ @Jeffery

När jag flyttade hemifrån fick jag flytthjälp av en man som nu är min make. Han blev kvar den dagen, jag bodde aldrig själv, han flyttade in med mig och sa upp sin lägenhet någon månad senare :o Han hade bott själv i 7 år, jag flyttade direkt från mamma och pappa och ihop med honom. Men jag har alltid hjälpt till hemma och tagit ansvar så jag visste hur ett hushåll skulle skötas ändå :p
 
Mitt ex flyttade direkt hemifrån och ihop med mig. Vi bodde ihop i åtta år och jag kan nog räkna på handens fingrar hur många gånger han städade. Laga mat gjorde han (eller vi, tillsammans) visserligen men städa, plocka i ordning, allt sånt struntade han i till förmån för datorspel.
Berodde förmodligen mer på att han var curlad hemifrån än att han inte bott själv, men jag tror inte det hade skadat med lite ensamboende för hans del. När det tog slut mellan oss och jag flyttade ut förvandlades lägenheten till ett bombnedslag. Fruktansvärt ofräsch :wtf:
Nuvarande karl bodde själv i nästan 15 år. Han kan sköta ett hushåll. Nu är det jag som blivit bekväm :angel:
 
Hahaha

Maken flyttade från mamma till mig.

Efter ett tag blev jag förbannad på att han aldrig städade toaletten. Inte ens vispade bort krutstänken i skålen.
Han såg fullkomligt ställd ut. Han hade inte en susning om att toaletter städades.:rofl:
Jösses!

Jag är definitivt en av dem som blir lite skeptisk när någon bor hemma länge, men det handlar för mig om någon sorts idé om självständighet. Inte om att vara en fullfjädrad husmor (husperson, svårt att få ordet genusneutralt). Städning har jag aldrig tänkt på som något man direkt lär sig. Jag tycker att trasor och dammsugare är ganska självinstruerande.
 
Jösses!

Jag är definitivt en av dem som blir lite skeptisk när någon bor hemma länge, men det handlar för mig om någon sorts idé om självständighet. Inte om att vara en fullfjädrad husmor (husperson, svårt att få ordet genusneutralt). Städning har jag aldrig tänkt på som något man direkt lär sig. Jag tycker att trasor och dammsugare är ganska självinstruerande.
I den generation som både du och jag tillhör så var föräldrarna något mer genuskonservativa än nuförtiden.

En kompis fick t.ex. kastat efter sig att hen aldrig skulle kunna flytta hemifrån eftersom hen aldrig städade sitt rum. Och eftersom mamma gjorde det så behövdes det ju inte....

Att mitt ex inte begrep att toaletter städades var för att sådant gjordes inte i andras åsyn. Han hade liksom aldrig sett det hända. I en mijö där det är underförstått att män inte städar så är det kanske inte helt enkelt att dra alla slutsatser själv. Med insikter kom ett annat beteende.

Men generellt så tror jag också att de som bor hemma fast de blivit vuxna riskerar att curlas på ett kontraproduktivt och negativt sätt.
 
I den generation som både du och jag tillhör så var föräldrarna något mer genuskonservativa än nuförtiden.

En kompis fick t.ex. kastat efter sig att hen aldrig skulle kunna flytta hemifrån eftersom hen aldrig städade sitt rum. Och eftersom mamma gjorde det så behövdes det ju inte....

Att mitt ex inte begrep att toaletter städades var för att sådant gjordes inte i andras åsyn. Han hade liksom aldrig sett det hända. I en mijö där det är underförstått att män inte städar så är det kanske inte helt enkelt att dra alla slutsatser själv. Med insikter kom ett annat beteende.

Men generellt så tror jag också att de som bor hemma fast de blivit vuxna riskerar att curlas på ett kontraproduktivt och negativt sätt.
Det är klart att det är lättare att bli allmänt bortskämd om man bor hemma länge.

Men om jag tänker mig att jag är i aktuell ålder och dejtar, så hade jag som 23-åring tex, ryggat tillbaka inför en 23-åring som inte kommit sig för med att flytta. Inte med tanke på städningen, utan med tanke på någon sorts brist på vilja att göra sitt eget liv på sitt eget vis.

(Någon 50+ som inte flyttat ut, har jag inte funderat på.)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 993
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 939
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp