Bo i olika städer med barn.

Bukefalos 30 år!

cambodia

Trådstartare
Är det någon här med erfarenhet av att vara separerade med barn och bo i olika städer?

Hur har ni lagt upp det?
Hur fungerar det med skola, fritids osv?

Intresserad av att höra hur det fungerar!

Jag och dotterns pappa gör det. Vi separerade när hon var knappt två år, således drygt tolv år sedan. Hon fick förskoleplats i även hans kommun så gick varannan vecka i respektive kommun. Det funkar säkert inte för alla barn men för henne var det inga problem alls.
När hon sen skulle börja förskoleklass så funkade ju det inte längre utan då fick det, efter rättsprocess, bli boende och skolgång hos mig.

Har ingen egen erfarenhet men har arbetat med familjerätt i många år.

Jag träffade flera barn som hade förskola i två olika kommuner. För en del barn fungerade det, för andra var det en katastrof. När de började komma in lite i gruppen var det dags för en vecka i andra förskolan.

En del föräldrar valde förskola mitt emellan deras boenden, där blev resultatet många gånger att barnet inte fick kompisar på någon av föräldrarnas bostadsorter.

Skola kan man bara ha på ett ställe så det måste man komma överens om. Gör man inte det får man gå till domstol som får besluta. Vanligast är att den förälder som flyttat från den tidigare gemensamma bostadsorten förlorar.

Jag växte upp så. Det var aldrig något konstigt men jag bodde och gick i skola i en kommun. Hos den andra föräldern var jag på helger och lov. Första avståndet var 15-20 mil, andra avståndet 70 mil (föräldern flyttade).

De jag känner som har det så har det så pass långt emellan sig att det inte skulle funka med varannan vecka boende. Då är den ena föräldern boendeförälder och hos den går barnen i skola och förskola och så träffar de den andre föräldern på vissa helger samt lov.

Är det någon här med erfarenhet av att vara separerade med barn och bo i olika städer?

Hur har ni lagt upp det?

Japp. Barnen gick kvar i skolan och jag är en mycket olönsam taxi. Jag ser det som att jag valde att flytta, därför får jag lösa det. Jag insisterar på att när ny skola behövs (finns bara 1-6 på skolan) ska val göras som gör det så enkelt för barnen som möjligt.

Jag känner en sån familj i min närhet. Dom har varannan vecka. Den ena föräldern flyttade 6 mil bort. Barnen går kvar i skolan som tidigare så föräldern som flyttade får ju naturligtvis köra fram och tillbaka morgon och eftermiddag.

Det kan säkert funka bra för vissa barn men de här barnen vill umgås med kompisar efter skolan och sådant, plus de tidigare mornarna så dom vill helst inte vara hos den avflytande föräldern.

Jag växte upp så. För mig var det varannan helg hos pappa, annars hos mamma.
Hos mamma fanns dagis, senare skola osv.

Jag tycker själv att det funkat bra, på helgerna hos pappa hade jag visserligen inga kompisar att leka med. Det gjorde inget för min egen del då pappa var en väldigt aktiv pappa när jag var hos honom och vi lekte, gick i skogen, busade, var på museum etc - han gav mig alltid 100% av sig själv när jag var där.
I bland tog jag med kompisar som sov över hos pappa, han sa aldrig nej till det och när det hände gjorde vi alltid massor med kul ihop. :)
Pappa hade säkert gärna "haft mig" mer än han hade, och mamma hade säkert velat ha mer avlastning ibland men vad jag förstår tyckte de båda att prio nummer ett var att jag fick slippa byta dagis/skola varje vecka, så jag fick en enhetlig plats för lärande.

Ett av mina barns klasskompisar hade så ett tag. Ena föräldern flyttade ca 40 min bort, och skjutsade då till skolan. Det blev till slut för krångligt, inte minst när något av syskonen var sjuk och den andra behövde skjutsas iväg. Föräldern skaffade boende och bor varannan vecka på varje plats istället. Dyrt men boendet på nya stället delas med en partner, så hen betalar väl 1,5 boende typ.

Hur har ni lagt upp det?

En bekant till mig har haft det så och det verkar ha fungerat bra för alla inblandade.

Barnen bodde hos förälder 1 på vardagarna och gick i skolan där, och hos förälder 2 på helgerna. Det var förälder 2 som flyttat från orten.

När det största barnet började gymnasiet ville barnet börja gymnasiet på orten dit förälder 2 flyttat och valde då själv att göra tvärtom dvs vardagar hos förälder 2 och helger hos förälder 1.

Våra kompisar bor i olika städer, barnet gick/går allt i pappans kommun. Bor varannan vecka, mamman kör/hämtar ca 1 1/2 timme enkel väg på sina veckor.
För dem fungerar det bra, vette tusan om jag skulle orka köra som mamman gör varannan vecka😅
Varit separerade i flera år.

Barnets pappa bor 45 mil från oss, hon är där varannan helg (flyger) och de flesta loven. Har gjort så sedan 2 års ålder. Först var det tåg när hon var liten och när hon fyllde 5 var det flyg. Men nu börjar det märkas på henne att hon inte är lika pepp, finns mer saker som lockar hos mig med kompisar och kalas osv och han har faktiskt börjat släppa lite på varannan helg med, så det är bra :)

Barnets pappa bor 45 mil från oss, hon är där varannan helg (flyger) och de flesta loven. Har gjort så sedan 2 års ålder. Först var det tåg när hon var liten och när hon fyllde 5 var det flyg. Men nu börjar det märkas på henne att hon inte är lika pepp, finns mer saker som lockar hos mig med kompisar och kalas osv och han har faktiskt börjat släppa lite på varannan helg med, så det är bra :)
Är han en dålig pappa?

Jag växte upp så. För mig var det varannan helg hos pappa, annars hos mamma.
Hos mamma fanns dagis, senare skola osv.

Jag tycker själv att det funkat bra, på helgerna hos pappa hade jag visserligen inga kompisar att leka med. Det gjorde inget för min egen del då pappa var en väldigt aktiv pappa när jag var hos honom och vi lekte, gick i skogen, busade, var på museum etc - han gav mig alltid 100% av sig själv när jag var där.
I bland tog jag med kompisar som sov över hos pappa, han sa aldrig nej till det och när det hände gjorde vi alltid massor med kul ihop. :)
Pappa hade säkert gärna "haft mig" mer än han hade, och mamma hade säkert velat ha mer avlastning ibland men vad jag förstår tyckte de båda att prio nummer ett var att jag fick slippa byta dagis/skola varje vecka, så jag fick en enhetlig plats för lärande.

Det låter som den bästa lösningen tycker jag!

Det var TR som bestämde detta pga vissa val han gjorde i livet. Delad vårdnad har vi dock. Nu verkar det dock som han har mer koll på livet vilket gynnar barnet :)
Jag tänkte mest på att du skrev att det var bra att han började släppa på sina varannan helger. Då undrade jag om du tyckte han var en dålig pappa och det var därför det var bra att de skulle ses mer sällan.

Jag tänkte mest på att du skrev att det var bra att han började släppa på sina varannan helger. Då undrade jag om du tyckte han var en dålig pappa och det var därför det var bra att de skulle ses mer sällan.

Han släpper dem så barnet kan få gå på kalas och sådant här, så det gynnar henne på det sättet och det har han nog insett. Men det är bra att hon träffar sin pappa, men hon tycker resan är roligare, och det nya syskonet och den nya frun (guld värt) än att hänga med pappan. Men de ska givetvis ha en relation!

Liknande trådar

• Särintressen hos barn
  • Mensskydd för barn
  • Vad gör ni med alla teckningar?
  • Sommarlovsbingo, tips sökes

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat