Bo i Umeå, Höga kusten eller annat?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Niyama
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 4 968

Bukefalos 30 år!

Umeå är absolut rätt platt, särskilt om man jämför med var jag tror jag snappat upp att du bor nu. Jag trivs med inställningen, som säkert kommer mycket av att det är en (ganska ung) universitetsstad med tidig stright edge-scen på 90-talet. Många som röstar vänster, riktigt vegetariskt/veganskt utbud, stor tillgång till både sport och kultur, allmänt skön energi.

Lätt att vara aktiv med hund också. Umeå BHK är t.ex. bland landets största lokalklubbar. Finns många andra klubbar, privata aktörer och hundhallar också.

Men är naturen kring Umeå platt som i Mälardalen?
Jag tycker inte det. Det är inte långt till mer kuperad terräng, men själva centrum ligger ju i en Älvdal så längs den är det ju mer platt såklart. Och ut till Östersjön är det rätt platt. Men det gäller väl alla ”åstäderna” längs med östkusten. Sen finns ju som sagt kuperade spår inte långt från stan och halva stan (iksu, ålidhem etc) ligger ju uppe på berget. Någon lurade i mig när jag bodde där att det dog 100 studenter på svingeln (cykelbron ner till centrum) varje år, men det hade faktiskt kunnat vara sant 🤣. Umeå har ju också hyfsade kommunikationer jämfört med många andra städer som nämnts, även med tåg om man inte vill flyga.

Jag menade på snö 😜, och i stans närhet. Men det är ju nästan som här, vi brukar kunna åka en bit in i maj (men känns fan som det blir sämre varje år).

Ja, Ormberget heter stället som har både en liten utförs och många mil med längdspår. Ligger i anslutning till ett naturreservat också. Bor man på Kronan, Lulsundet eller Björkskatan kan man promenera till där spåren börjar. Annars finns en busshållplats för lokalbussen :).

Jag tycker inte det. Det är inte långt till mer kuperad terräng, men själva centrum ligger ju i en Älvdal så längs den är det ju mer platt såklart. Och ut till Östersjön är det rätt platt. Men det gäller väl alla ”åstäderna” längs med östkusten. Sen finns ju som sagt kuperade spår inte långt från stan och halva stan (iksu, ålidhem etc) ligger ju uppe på berget. Någon lurade i mig när jag bodde där att det dog 100 studenter på svingeln (cykelbron ner till centrum) varje år, men det hade faktiskt kunnat vara sant 🤣. Umeå har ju också hyfsade kommunikationer jämfört med många andra städer som nämnts, även med tåg om man inte vill flyga.

Jag bröt inte nyckelbenet på Svingeln, men jag bröt det + fick sy ögonbrynet efter en krasch i en av backarna på väg dit 🙈.

Ja, Ormberget heter stället som har både en liten utförs och många mil med längdspår. Ligger i anslutning till ett naturreservat också. Bor man på Kronan, Lulsundet eller Björkskatan kan man promenera till där spåren börjar. Annars finns en busshållplats för lokalbussen :).

Tänker man längd finns ju även Bergnäset/F21 med mycket spår stadsnära. Ibland kan man dock stöta på stora gäng militärer i spåren 😗

Jag tycker inte att Umeå är platt, när jag bodde i stan och höll på att springa var det fan uppför vars man än skulle. Men jämfört med var jag har för mig du bor så kommer det nog vara platt.
Umeå har en åka utförsbacke mitt i stan.
Gammlia har väl ett SM-skidspår, är jättepoppis iaf. Jag åker inte skidor ALLS så jag har noll koll egentligen men tom i min lilla by dras det upp skidspår.
Holmsund är ju ca 15 km från stan med om jag minns rätt numera cykelväg in till stan, kollektivtrafik. Golfbana. Mysigt elljusspår. Har bott i Holmsund och trivdes mkt bra där. Finns brukshundklubb där som iaf var mkt trevlig.

Har faktiskt aldrig reflekterat över att Umeå skulle vara en ful stad? Dock vet jag inte om jag på nått sätt skulle bry mig huruvida jag tyckte att staden var ful eller vacker, jag bor ju där jag bor liksom.

Höga kusten är ju dock fantastiskt sett till naturen, men alla städer är ju mindre än Umeå = händer mindre än i Umeå och finns mindre utbud..

Oj, insåg nu att Skellefteå inte har tågstation?! Jag vill definitivt ha ok tågkommunikationer, jag flyger inte och även om jag har bil nu så vill jag inte vara tvungen att ha det.
Nä, och det är en superstor nackdel. Det är så knasigt att det finns tågräls in till stan, men plattformen är för kort eller nåt, så nu stannar tågen i Bastuträsk som är fyra-ish mil från stan 😵‍💫 Det går tågbussar och så vidare, men ja, det är ett stort stort stort minus. Jag flyger inte heller, åtminstone inte inrikes, och jag har periodvis hållit på bli lite galen på att inte bara tåget utan också bussen behöver gå som den ska, i Västerbotten på glashala slingriga vintervägar.

Från Umeå går dessutom dagtåg till Stockholm, som är rätt smidiga. Från Skellefteå är det nattåg eller den extra resan till Umeå som gäller.

Detta ska väl förhoppningsvis bli bättre i och med Norrbottniabanan, men den är ju inte direkt klar.

Men är naturen kring Umeå platt som i Mälardalen?
Det beror på var du är i Umeå,

Jag är ju också en fjällmänniska men boende i Umeå sedan just efter tiden för dinosauriernas avträde. Ja, vi har en stor slätt söder om stan som jag tror många tänker på när de säger att Umeå är platt, jag gillar att promenera på den, den ger mig lite samma känsla som att promenera på en fjällhed. Jag känner mig privilegrad, jag kan liksom välja mina promenadvägar, på en timmespromenad kan jag välja att
- Vandra i älvdalen som är kuperad efter statskärnan västerut,
- Gå i stadsmiljö
- Gå på slätten och titta mot horisonten
- Gå i jordbruksmiljö och prata med hästar och kossor.

Vi har skidspår, på havet på sjöarna och de konventionella skidspåren. Mitt i stan ligger Gammlia, "stadsberget" här kan du hitta rejält kuperade skidspår (SM-milen🥵) samt att 1:20 området också erbjuder rätt bra kupering. Sedan finns det spår på tallheden (Hej Taigan) som är plattare och populärt för de med vasaloppsambitioner. Men visst du hittar inget spår med 250 meters höjdstigning på 2 km.

Visst staden är inte jättevacker, men det bodde inte ens 10 000 personer här på 50-talet så staden är till mångt och mycket en väldigt modern konstruktion. Men jag har gjort den till min och älskar den! Väldigt bra med restauranger (men se till att boka bord även om om det bara är tisdag)

Jo en till sak som är väldigt positiv med Umeå, eftersom att Umeå har haft en extrem inflyttning sedan universitetets födelse så är liksom folket här vana vid att folk flyttar in och folk flyttar ut, jag upplever att det finns en öppenhet mot nya människor för att man är så van vid att bekantskapskretsen ändras det är inte som på andra orter där det kan vara "man har hängt ihop i kamratgänget sedan förskolan och kamratgänget är fullt"

Jo en till sak som är väldigt positiv med Umeå, eftersom att Umeå har haft en extrem inflyttning sedan universitetets födelse så är liksom folket här vana vid att folk flyttar in och folk flyttar ut, jag upplever att det finns en öppenhet mot nya människor för att man är så van vid att bekantskapskretsen ändras det är inte som på andra orter där det kan vara "man har hängt ihop i kamratgänget sedan förskolan och kamratgänget är fullt"

Ja, exakt!

Håller med, lätt att skaffa nya bekanskaper :)

Umeå är absolut rätt platt, särskilt om man jämför med var jag tror jag snappat upp att du bor nu.

Men jämfört med var jag har för mig du bor så kommer det nog vara platt.
Ja, jag bor ju i Åre. Jag förväntar mig inte fjäll (Umefjällen? :cautious:) och toppar på 1500 möh. Men jag avskyr naturen i Mälardalen som får vara exempel. Runt Uppsala är väl kanske fulast i Sverige.

Jag gillar även vatten väldigt mycket vilket bidrar till mitt hat mot Uppsalas natur, skitigt äckligt vatten och jag har på riktigt stått i en kö (!) för att komma ner i vattnet (lämnade dock kön). I Umeå verkar man kunna bada typ överallt? Alltså älven genom stan är fräsch att bada i?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka