Bo i Umeå, Höga kusten eller annat?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Niyama
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 4 968

Bukefalos 30 år!

Jag gillar även vatten väldigt mycket vilket bidrar till mitt hat mot Uppsalas natur, skitigt äckligt vatten och jag har på riktigt stått i en kö (!) för att komma ner i vattnet (lämnade dock kön). I Umeå verkar man kunna bada typ överallt? Alltså älven genom stan är fräsch att bada i?
Ja, Umeälven går inte att jämföra med Fyrisån.... Badbart vatten i både älv närliggande sjöar och hav. På vintern finns isvak och bastu nere vid Bölesholmarna (statsnära öar i älven, friluftsområde) Går även jättebra att fiska inne i stan! (Se bild från Bölesholmarna)

Röbäcksslätten/Degernässlätten går inte att jämföra med Uppsalaslätten utan vår slätt är mycket mindre, kanske inte till yta, men är smala och långa, de avbryts av åsar.

Bifogade filer

• IMG_2380.webp
    IMG_2380.webp
    189,1 KB · Visningar: 37
Nä, och det är en superstor nackdel. Det är så knasigt att det finns tågräls in till stan, men plattformen är för kort eller nåt, så nu stannar tågen i Bastuträsk som är fyra-ish mil från stan 😵‍💫 Det går tågbussar och så vidare, men ja, det är ett stort stort stort minus. Jag flyger inte heller, åtminstone inte inrikes, och jag har periodvis hållit på bli lite galen på att inte bara tåget utan också bussen behöver gå som den ska, i Västerbotten på glashala slingriga vintervägar.
Det är mitt största klagomål på Skellefteå (har bott här i 20 år nu. Herregud jag skulle ju bara studera två år och sen dra, vad hände haha?) Jag behöver resa till Stockholm i jobbet några gånger per år och flyg är liksom enda alternativet.
Med flyg är jag framme inom 3 timmar (ca 1 tim för att ta sig till flygplatsen inkl säkerhetskontroll och väntetid i gaten, 1 tim flyg, 1 tim att ta sig ur planet, genom Arlanda och sen till kontoret) medan tåg + den där bussresan tar en hel jäkla dag om den går alls.
Tänk om de kunnat bygga ut bottniabanan hela vägen till Luleå på en gång istället för att stanna i Umeå, då hade vi också kunnat ansluta till resten av Sverige :arghh:

Till TS: jag vill slå ett slag för Örnsköldsvik. Nu lägger jag kanske för stor vikt vid naturen och för lite vid själva stadslivet, och jag har personligen alltid föredragit mindre orter framför större, men hade jag valt mellan Umeå och Övik vinner Övik med hästlängder :heart Det är sjukt vackert vart än man tittar och kommunen har verkligen satsat på det här med Höga Kusten och friluftsliv. Finns välskötta vandringsleder och skidspår och utflyktsmål i alla väderstreck, många alldeles nära centrum också.
Jag tycker stadskärnan är charmig och ganska lagom, fint med hamnen och havet så nära (dock rätt blåsigt emellanåt). Blandad arkitektur och många fina gamla byggnader. Finns ju inte jättemycket affärer och så pga liten stad men vill man ha lite mer uteliv och shopping åker man enkelt till Umeå över dan/helgen. Maken är från Övik och hade det inte varit för att både han och jag har hunnit rota oss med jobb och vänner etc i Skelle hade vi flyttat ner imorgon.

Jag gillar även vatten väldigt mycket vilket bidrar till mitt hat mot Uppsalas natur, skitigt äckligt vatten och jag har på riktigt stått i en kö (!) för att komma ner i vattnet (lämnade dock kön). I Umeå verkar man kunna bada typ överallt? Alltså älven genom stan är fräsch att bada i?
Ja det finns badplats i stan :) Och sen har du Nydalasjön också väldigt nära! Även rätt nära till havet, Holmsund är ju typ 1,5 mil. Finns många sjöar också i närheten!

Vindeln är lite för långt till Umeå mtp hur litet det är.

Jag tänker att Umeå är lite mindre "insnöat" än där jag bor nu. Bodde ju i Uppsala förut och jag vantrivdes visserligen i staden men känner att jag matchar bättre med människorna där.
Ah jag förstår precis! Tycker att det dött mer och mer när jag varit där med, men det är dock ett par år sedan sist. Min mamma är uppvuxen där, men sedan mormor dog så har det blivit noll besök (av naturliga skäl).

Umeå har inte alls känns insnöat när jag varit där, restaurangerna var bra och så himla fult tyckte jag inte det var ändå. Hade jag inte älskat mitt Lund hade jag absolut kunnat tänka mig att bo i Umeå (även om min mamma trott jag blivit galen, eftersom bara tanken att flytta norrut igen verka ge henne panik 😂)

20240810_203518.webp

Jag trodde Botniabanan är till enbart för godstrafik? Ska man köra persontåg där också? Det hade ju varit nåt positivt för Skellefteå, även fast banan dras en bit öster om stan, dvs inte till den gamla stationen. Att sitta och åka buss från Vännäs var ingen höjdare, efter en hel natt på tåget från Malmö via Stockholm. Vi köpte flygbiljetter hem så fort vi kom fram.... :angel:

I övrigt: Umeå slår definitivt (min kära gamla hemstad) Skellefteå på de flesta områden. Så fina ställen runtom stan också, om man är naturintresserad. Och absolut inte platt på västra Skåne-vis, liksom!

Till TS: jag vill slå ett slag för Örnsköldsvik. Nu lägger jag kanske för stor vikt vid naturen och för lite vid själva stadslivet, och jag har personligen alltid föredragit mindre orter framför större, men hade jag valt mellan Umeå och Övik vinner Övik med hästlängder :heart Det är sjukt vackert vart än man tittar och kommunen har verkligen satsat på det här med Höga Kusten och friluftsliv. Finns välskötta vandringsleder och skidspår och utflyktsmål i alla väderstreck, många alldeles nära centrum också.
Jag tycker stadskärnan är charmig och ganska lagom, fint med hamnen och havet så nära (dock rätt blåsigt emellanåt). Blandad arkitektur och många fina gamla byggnader. Finns ju inte jättemycket affärer och så pga liten stad men vill man ha lite mer uteliv och shopping åker man enkelt till Umeå över dan/helgen. Maken är från Övik och hade det inte varit för att både han och jag har hunnit rota oss med jobb och vänner etc i Skelle hade vi flyttat ner imorgon.
Jag tänkte faktiskt att Örnsköldsvik fått väldigt lite uppmärksamhet i tråden. Jag har varit i de omgivningarna en del och gillar det, men aldrig tittat på staden med tanken "vill jag bo här?". Ska besöka Övik också i sommar tänkte jag. Jag avskyr shopping så det är inte det jag söker i en stad 😅. Jag vill främst ha ett jämnare år utan veckor som är helt gräsliga pga turism, när det är en plåga att ens gå in på ica. Jag vill att kommunen jag bor i ska bry sig om sina invånare (i min kommun verkar invånarna stå lägst på priolistan, turisterna och Skistar högst (jag är inte den första som vill flytta av det skälet...)). Jag vill ha vanliga aktiviteter för dem som bor i stan (exempel: nu senast ville jag gå en yogakurs, där man anmäler till en hel kurs som man följer. Finns ej, bara drop-in eftersom många som delvis bor här bara här bara gör det... Delvis).

I framtiden kommer jag nog önska mycket hundaktiviteter. Vet inte hur det är i just Övik men vet att lite söder om finns väldigt mycket i alla fall.

Min största oro med Övik (och Härnösand) är att det ska vara såna där städer där det är svårt att lära känna folk för alla umgås samma personer som de gick på lekis med.

I övrigt: Umeå slår definitivt (min kära gamla hemstad) Skellefteå på de flesta områden. Så fina ställen runtom stan också, om man är naturintresserad. Och absolut inte platt på västra Skåne-vis, liksom!
Jag hittade en sak som är bättre i Skellefteå, det finns NPC 😄 men Umeå verkar ha riktigt bra gym också.

I framtiden kommer jag nog önska mycket hundaktiviteter. Vet inte hur det är i just Övik men vet att lite söder om finns väldigt mycket i alla fall.
Härnösand verkar ha rätt mycket aktivitet på sin brukshundsklubb och min polare med dobermann i Ö-vik tränar aktivt så verkar finnas en hel del =)

Jag trodde Botniabanan är till enbart för godstrafik? Ska man köra persontåg där också? Det hade ju varit nåt positivt för Skellefteå, även fast banan dras en bit öster om stan, dvs inte till den gamla stationen. Att sitta och åka buss från Vännäs var ingen höjdare, efter en hel natt på tåget från Malmö via Stockholm. Vi köpte flygbiljetter hem så fort vi kom fram.... :angel:

På Botniabanan körs persontrafik upp til Umeå sedan rätt många år nu. Men går långsamt på flera sträckor.

Ända från Vännäs behöver man ju inte åka :) Bastuträsk är betydligt närmare. (Om det skulle strula och tågen är försenade är dock Bastuträsk inte ett ställe man vill bli sittande i, väntandes på tåget 😬

Sen allmänt om tågtrafiken: jag förstår att det här inte är för alla, men om man fixar att åka nattåg är det faktiskt inget dåligt alternativ. Man behöver kunna några knep (för mig: boka överslaf, boka alltid damkupé, ha med öronproppar), men jag har sovit många sköna nätter på tåget och kommit fram helt utvilad till Sthlm.

Jag mår faktiskt rätt illa över inrikesflygandet till och från Skellefteå, det är så otroligt utbrett. många åker t.o.r. Sthlm över dan. Jag har all förståelse för att det behövs, men bra är det inte.

Jag vill be om ursäkt för att tråden spårat (heh) ur i en Skellefteå-som-bristfällig-tågstad-tråd. Jag ska sluta nu.

@Otherside Det går persontåg för fullt på botnia, men Ådalsbanan som ansluter söderut är i dåligt skick och alltid belastad med olika nedsättningar.

Jag röstar ner Härnösand efter att ha spenderat 6 år där på deltid. Blåsigt, mycket tomma lokaler i stan som aldrig lever upp. Det är pommes och måsar mest på gatorna, inte ens under stadsfesten upplevde jag att det blev särskilt mycket folk. Det är väldigt fint längs havet men det får man i fler städer där man möter människor som ids heja iallafall. Kramfors är fint, tycker det är mer naturskönt men finns ju inga jobb. Billiga priser på boenden om man vill köpa dock. Samma med omgivningarna kring Örnsköldsvik, bra priser en bit utanför men stan är hopplöst liten och oansenlig tycker jag. Blir trafikkaos och hög polisnärvaro när det är hockeymatcher i arenan. Bjästa och Köpmanholmen mycket vackert. Umeå tycker jag inte är så värst fult och det känns som en storstad om man vill ha det.

Nja, jag tycker inte att Umeå är en bra badstad, inte i jämförelse med Luleå. Luleå har riktiga sandstränder längs med både älv och hav, och ligger vid kusten. En av sandstränderna ligger på centrumhalvön, Gültzaudden.

Umeå ligger lite innanför kusten, och det finns en konstgjord strand i älven eller så kan man ta sig till Nydalasjön. Till havsbaden behöver man åka bil. Det finns alltså badplatser och du behöver inte stå i kö. Och vattnet är rent. Men andra städer häruppe har betydligt bättre badmöjligheter.

Sen allmänt om tågtrafiken: jag förstår att det här inte är för alla, men om man fixar att åka nattåg är det faktiskt inget dåligt alternativ. Man behöver kunna några knep (för mig: boka överslaf, boka alltid damkupé, ha med öronproppar), men jag har sovit många sköna nätter på tåget och kommit fram helt utvilad till Sthlm.

Jag mår faktiskt rätt illa över inrikesflygandet till och från Skellefteå, det är så otroligt utbrett. många åker t.o.r. Sthlm över dan. Jag har all förståelse för att det behövs, men bra är det inte.
Jag tycker det är synd att nattågen är så sunkiga, till det priset hade jag velat haft det fräschare. Har sett filmer från nattåg i andra länder som ser så himla mycket trevligare ut. Sist jag kollade nattåg och flyg Åre/Östersund till Sthlm var det dessutom så mycket billigare att flyga. Förstår att man inte blir så sugen på nattåget då, tyvärr.

Nja, jag tycker inte att Umeå är en bra badstad, inte i jämförelse med Luleå. Luleå har riktiga sandstränder längs med både älv och hav, och ligger vid kusten. En av sandstränderna ligger på centrumhalvön, Gültzaudden.

Umeå ligger lite innanför kusten, och det finns en konstgjord strand i älven eller så kan man ta sig till Nydalasjön. Till havsbaden behöver man åka bil. Det finns alltså badplatser och du behöver inte stå i kö. Och vattnet är rent. Men andra städer häruppe har betydligt bättre badmöjligheter.
Går fint att åka buss till Holmsund och bada där. Tänker att det är rimligt avstånd från tåget i Hörnefors också. Tror det går buss till Bettnessand med som väl är det "kändaste" havsbadet i Umeå. :)
Har aldrig badat i Luleå dock, så säger inte emot, men har absolut inga problem med att bada i Umeå. Då är ju Övik betydligt sämre som badstad iaf.

På mitt förra jobb for vi ofta till Nydalasjön och tog oss ett lunchdopp, så jäkla mysigt!!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka