Bo och jobba i stockholm

Aja_baja

Trådstartare
Hej!
Just nu funderar jag på att ta jobb och bosätta mig i Stockholm, men jag vet inte så mycket om staden.
Ni som bor i Stockholm, var bor ni? Vilka ställen är bra och vilka ska man undvika?
Är själv skåning så är mycket grön på området.
Tack :o

Välkommen! :)
Jag bor i norra innerstaden. Personligen skulle jag inte vilja bo utanför stan (men det finns såklart trevliga områden utanför)!
Undvik ghetto-områden typ Tensta, Rinkeby, Fittja, Kista, Bredäng, (D)Rågsved, Husby.. Finns säkert folk som stormtrivs där så observera att det är min personliga åsikt/uppfattning.
Jag hade också undvikit att bo mitt på Fridhemsplan och Medis.. också en personlig åsikt ;)
Rent allmänt rekommenderar jag att bosätta sig efter tunnelbanelinje. Och helst undvika byten för att ta sig till jobbet

Vad gäller bostad i Stockholm så är det väl antingen köp för dyra pengar eller så får man ta vad helst som erbjuds. Det är svårt att hitta någonstans att bo.

därför blir frågan om var man ska bo lite hypotetisk. Man kan sällan välja....

Hej!
Just nu funderar jag på att ta jobb och bosätta mig i Stockholm, men jag vet inte så mycket om staden.
Ni som bor i Stockholm, var bor ni? Vilka ställen är bra och vilka ska man undvika?
Är själv skåning så är mycket grön på området.
Tack :o

Håller med @tornblomma gällande bostadsområden (förutom gällande medborgarplatsen och Fridhemsplan) samt gällande att det är bra att sikta in sig på ett ställe som ligger bra till kommunikationsmässigt i förhållande till jobbet.

Mvh / en annan skåning. :)

Välkommen! :)
Jag bor i norra innerstaden. Personligen skulle jag inte vilja bo utanför stan (men det finns såklart trevliga områden utanför)!
Undvik ghetto-områden typ Tensta, Rinkeby, Fittja, Kista, Bredäng, (D)Rågsved, Husby.. Finns säkert folk som stormtrivs där så observera att det är min personliga åsikt/uppfattning.
Jag hade också undvikit att bo mitt på Fridhemsplan och Medis.. också en personlig åsikt ;)
Rent allmänt rekommenderar jag att bosätta sig efter tunnelbanelinje. Och helst undvika byten för att ta sig till jobbet
Tack!
Jag har inte fått jobb än men ska på intervju i Strömsholm, Bagarmossen. Och kanske Farsta och kungens kurva.
Är åtminstone lite tveksam till två av dessa områden :p

Håller med @tornblomma gällande bostadsområden (förutom gällande medborgarplatsen och Fridhemsplan) samt gällande att det är bra att sikta in sig på ett ställe som ligger bra till kommunikationsmässigt i förhållande till jobbet.

Mvh / en annan skåning. :)

Fridhemsplan och Medis tycker jag är ganska förslummade områden i stan. Förekomsten av billiga (alkis) öl-hak i stil med "stor stark 29 kr" tror jag kraftigt bidrar till detta.
Observera att direkt man kommer ett kvarter bort kan det vara hur lugnt som helst.
Fridhemsgatan precis bakom tunnelbanan och en bit ner mot västermalmsgallerian hade jag tex undvikit att bo på. Även runt övriga tunnelbaneuppgångar i anslutning till Fridhemsplan. På samma sätt hade jag undvikit Medis runt Björns trädgård där det brukar vara ganska dräggigt och oroligt främst kvällar/nätter. Kids i gäng som söker bråk (Fridhemsplan korsas av blå linje och det tror jag påverkar här) tiggare som bråkar sinsemellan. Narkomaner, alkisar.. Allmän nedskräpning etc

Kungsholmen är annars väldigt vackert vill jag tillägga, speciellt sommartid! Skulle gärna bosätta mig där, det är mkt fint vid Kungsholmstorg ner mot norrmälarstrand om än lite sömnigt kanske.

Tack!
Jag har inte fått jobb än men ska på intervju i Strömsholm, Bagarmossen. Och kanske Farsta och kungens kurva.

Bagarmossen är jättebra! Jag bor där själv. Farsta helt ok också, finns trevligare och mindre trevliga områden. Kungens kurva finns ju alla möjliga bostadsområden runtomkring, från typ ghetto till fina villor.

Är det djursjukhuset i Bagarmossen du menar? Trodde det var Anicura.

Tack!

Det är många års kötid för förstahandskontrakt i Bagarmossen och ettorna säljs för runt 2 000 000. Men andrahand går att få.

Bagarmossen är jättebra! Jag bor där själv. Farsta helt ok också, finns trevligare och mindre trevliga områden. Kungens kurva finns ju alla möjliga bostadsområden runtomkring, från typ ghetto till fina villor.

Precis många områden har ju både "bättre och sämre" delar! Jag tänker att det är bra att undvika att bo just vid "centrum".

Skönt och höra :D
Man hör ju alla möjliga rykten. Men jag har ju bott i Rosengård och det gick bra (ett väldigt kort tag dock!)

Tack!

Strömsholm är ju inte Stockholm. Det är för långt för att pendla.
Kommer du att ha tillgång till bil eller ska du åka kommunalt? Det kommer ju att avgöra massor beroende på var du ska bo.
Bagarmossen, Farsta och Kungens Kurva är ligger alla på södra sidan av staden, så oavsett om du kommer att ha bil eller åka kommunalt skulle jag definitivt INTE välja norra sidan.
Själv jobbar jag i Kungens Kurva, bor i Haninge då jag vill ha nära till skog och vatten samt ha råd med en tvåa med trädgård (har hundar). Jag åker bil till jobbet då kommunikationerna kommunalt är usla mellan Haninge och Kungens Kurva. Jag har 30 min resväg till jobbet vilket är helt normalt inom Stockholm. Jag får även göra avdrag för resor till jobbet på deklarationen så jag får alltid en rejäl slant med pengar tillbaka på skatten.
Där jag bor nu hade jag haft närmare att jobba både på Bagis och Farsta men jag ville inte arbeta där.
Kan tillägga att en hel drös på mitt jobb bor i Haninge, ganska många i Södertälje, sen rätt många i närförorterna runt om Kungens Kurva typ Hägersten, Aspudden, Mälarhöjden, Västertorp, Sätra.

Överlag finns det bra områden överallt. I Stockholm tar man det man får och har råd med typ.

Kommer du att ha tillgång till bil eller ska du åka kommunalt? Det kommer ju att avgöra massor beroende på var du ska bo.
Bagarmossen, Farsta och Kungens Kurva är ligger alla på södra sidan av staden, så oavsett om du kommer att ha bil eller åka kommunalt skulle jag definitivt INTE välja norra sidan.
Själv jobbar jag i Kungens Kurva, bor i Haninge då jag vill ha nära till skog och vatten samt ha råd med en tvåa med trädgård (har hundar). Jag åker bil till jobbet då kommunikationerna kommunalt är usla mellan Haninge och Kungens Kurva. Jag har 30 min resväg till jobbet vilket är helt normalt inom Stockholm. Jag får även göra avdrag för resor till jobbet på deklarationen så jag får alltid en rejäl slant med pengar tillbaka på skatten.
Där jag bor nu hade jag haft närmare att jobba både på Bagis och Farsta men jag ville inte arbeta där.
Kan tillägga att en hel drös på mitt jobb bor i Haninge, ganska många i Södertälje, sen rätt många i närförorterna runt om Kungens Kurva typ Hägersten, Aspudden, Mälarhöjden, Västertorp, Sätra.

Överlag finns det bra områden överallt. I Stockholm tar man det man får och har råd med typ.

Helt ok men jag snabbkollade innan jag deklarerade och vad jag förstod får man bara göra avdrag för resor för den del som överstiger 10 000 per år. Kostar det mer än så att köra mellan Haninge och Kungens Kurva? Det kan väl inte vara mer än 2-3 mil? Hur räknar man milkostnaden?

Tack för ditt svar! Nej det är sant Strömsholm ligger ca 2 timmar bilfärd bort :)
Men skönt och höra att det inte är katastrofområden. Tänkte egentligen inte på om det var fina eller mindre fina områden först. Men sen råkade jag hamna på Flashback...:nailbiting: Haha
Men får väl se hur det känns efter intervjuerna! Tycker om Stockholm :)

I Skåne kan man få en gård för det priset :D Jag tänker andra hand/inneboende om det blir aktuellt med flytt

Andrahandsbostäder är ofta apdyra. Jag har sett rum, alltså ett rum i nån annans lägenhet för 4-5 000 kr i månaden, även i mindre attraktiva förorter. Vill man bo själv är det inte ovanligt att ettor ligger på runt 10 000 i månaden i andra hand. I mitt område är det dyrare än så. Jag hade sökt via kontakter för att få rimligare pris alt köpt ngt

Tack för ditt svar! Nej det är sant Strömsholm ligger ca 2 timmar bilfärd bort :)
Men skönt och höra att det inte är katastrofområden. Tänkte egentligen inte på om det var fina eller mindre fina områden först. Men sen råkade jag hamna på Flashback...:nailbiting: Haha
Men får väl se hur det känns efter intervjuerna! Tycker om Stockholm :)

Om du ska jobba i Strömsholm och inte vill bo i en pytteliten stad, så är ju Västerås ett bra alternativ.

Själv älskar jag alla ställen på Södermalm som inte blivit yuppiefierade och där man fortfarande kan få samma avspända känsla som innan det också blev hippt. Jag tycker att Medis är mycket trevligare än Hornstull, men allra bäst är det borta vid Vitan (Vita bergsparken). Har bott på alla ställena.

Får du jobb på Strömsholm kan det vara bra att bo vid motorvägen dit, i Järfälla, Kungsängen eller Bro. Alla tre orterna har bättre och sämre delar.

Helt ok men jag snabbkollade innan jag deklarerade och vad jag förstod får man bara göra avdrag för resor för den del som överstiger 10 000 per år. Kostar det mer än så att köra mellan Haninge och Kungens Kurva? Det kan väl inte vara mer än 2-3 mil? Hur räknar man milkostnaden?

I år får jag tillbaka nästan 6000 kr enbart pga resor till jobbet. Det stämmer att du bara får göra avdrag på det som är över 10000kr. Du kan se på skatteverket hur du räknar. Det är 6 mil t/r från mig till jobbet och jag tjänar definitivt mer än 2 timmar varje dag att ta bil istället för buss (vilket också är ett kriterium för att få göra avdrag).

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
938
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 594
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 420
Senast: fio
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
817
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka