Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Just nu funderar jag på att ta jobb och bosätta mig i Stockholm, men jag vet inte så mycket om staden.
Ni som bor i Stockholm, var bor ni? Vilka ställen är bra och vilka ska man undvika?
Är själv skåning så är mycket grön på området.
Tack![]()
Tack!Välkommen!
Jag bor i norra innerstaden. Personligen skulle jag inte vilja bo utanför stan (men det finns såklart trevliga områden utanför)!
Undvik ghetto-områden typ Tensta, Rinkeby, Fittja, Kista, Bredäng, (D)Rågsved, Husby.. Finns säkert folk som stormtrivs där så observera att det är min personliga åsikt/uppfattning.
Jag hade också undvikit att bo mitt på Fridhemsplan och Medis.. också en personlig åsikt
Rent allmänt rekommenderar jag att bosätta sig efter tunnelbanelinje. Och helst undvika byten för att ta sig till jobbet
Håller med @tornblomma gällande bostadsområden (förutom gällande medborgarplatsen och Fridhemsplan) samt gällande att det är bra att sikta in sig på ett ställe som ligger bra till kommunikationsmässigt i förhållande till jobbet.
Mvh / en annan skåning.![]()
Tack!
Jag har inte fått jobb än men ska på intervju i Strömsholm, Bagarmossen. Och kanske Farsta och kungens kurva.
Är åtminstone lite tveksam till två av dessa områden![]()
Tack!
Jag har inte fått jobb än men ska på intervju i Strömsholm, Bagarmossen. Och kanske Farsta och kungens kurva.
Bagarmossen är jättebra! Jag bor där själv. Farsta helt ok också, finns trevligare och mindre trevliga områden. Kungens kurva finns ju alla möjliga bostadsområden runtomkring, från typ ghetto till fina villor.
Är det djursjukhuset i Bagarmossen du menar? Trodde det var Anicura.
Skönt och höraBagarmossen är jättebra! Jag bor där själv. Farsta helt ok också, finns trevligare och mindre trevliga områden. Kungens kurva finns ju alla möjliga bostadsområden runtomkring, från typ ghetto till fina villor.
Är det djursjukhuset i Bagarmossen du menar? Trodde det var Anicura.
I Skåne kan man få en gård för det prisetDet är många års kötid för förstahandskontrakt i Bagarmossen och ettorna säljs för runt 2 000 000. Men andrahand går att få.
Tack!
Strömsholm är ju inte Stockholm. Det är för långt för att pendla.
Kommer du att ha tillgång till bil eller ska du åka kommunalt? Det kommer ju att avgöra massor beroende på var du ska bo.
Bagarmossen, Farsta och Kungens Kurva är ligger alla på södra sidan av staden, så oavsett om du kommer att ha bil eller åka kommunalt skulle jag definitivt INTE välja norra sidan.
Själv jobbar jag i Kungens Kurva, bor i Haninge då jag vill ha nära till skog och vatten samt ha råd med en tvåa med trädgård (har hundar). Jag åker bil till jobbet då kommunikationerna kommunalt är usla mellan Haninge och Kungens Kurva. Jag har 30 min resväg till jobbet vilket är helt normalt inom Stockholm. Jag får även göra avdrag för resor till jobbet på deklarationen så jag får alltid en rejäl slant med pengar tillbaka på skatten.
Där jag bor nu hade jag haft närmare att jobba både på Bagis och Farsta men jag ville inte arbeta där.
Kan tillägga att en hel drös på mitt jobb bor i Haninge, ganska många i Södertälje, sen rätt många i närförorterna runt om Kungens Kurva typ Hägersten, Aspudden, Mälarhöjden, Västertorp, Sätra.
Överlag finns det bra områden överallt. I Stockholm tar man det man får och har råd med typ.
Tack för ditt svar! Nej det är sant Strömsholm ligger ca 2 timmar bilfärd bortStrömsholm är ju inte Stockholm. Det är för långt för att pendla.
Kommer du att ha tillgång till bil eller ska du åka kommunalt? Det kommer ju att avgöra massor beroende på var du ska bo.
Bagarmossen, Farsta och Kungens Kurva är ligger alla på södra sidan av staden, så oavsett om du kommer att ha bil eller åka kommunalt skulle jag definitivt INTE välja norra sidan.
Själv jobbar jag i Kungens Kurva, bor i Haninge då jag vill ha nära till skog och vatten samt ha råd med en tvåa med trädgård (har hundar). Jag åker bil till jobbet då kommunikationerna kommunalt är usla mellan Haninge och Kungens Kurva. Jag har 30 min resväg till jobbet vilket är helt normalt inom Stockholm. Jag får även göra avdrag för resor till jobbet på deklarationen så jag får alltid en rejäl slant med pengar tillbaka på skatten.
Där jag bor nu hade jag haft närmare att jobba både på Bagis och Farsta men jag ville inte arbeta där.
Kan tillägga att en hel drös på mitt jobb bor i Haninge, ganska många i Södertälje, sen rätt många i närförorterna runt om Kungens Kurva typ Hägersten, Aspudden, Mälarhöjden, Västertorp, Sätra.
Överlag finns det bra områden överallt. I Stockholm tar man det man får och har råd med typ.
I Skåne kan man få en gård för det prisetJag tänker andra hand/inneboende om det blir aktuellt med flytt
Tack för ditt svar! Nej det är sant Strömsholm ligger ca 2 timmar bilfärd bort
Men skönt och höra att det inte är katastrofområden. Tänkte egentligen inte på om det var fina eller mindre fina områden först. Men sen råkade jag hamna på Flashback...Haha
Men får väl se hur det känns efter intervjuerna! Tycker om Stockholm![]()
Helt ok men jag snabbkollade innan jag deklarerade och vad jag förstod får man bara göra avdrag för resor för den del som överstiger 10 000 per år. Kostar det mer än så att köra mellan Haninge och Kungens Kurva? Det kan väl inte vara mer än 2-3 mil? Hur räknar man milkostnaden?