Bukefalos 28 år!

Böja på halsen ??? ;S

I

Idrus

Hej! Jag har en varmblodig travare som är 18år. Jag har försökt göra så hon "går på tygeln" men hon vill inte. Och jag vill inte använda "snodd" heller eftersom hon aldrig typ böjt på huvudet förut ?? Är det försent ? Mena, hon kan väl få ont i ryggen om man plötsligt sätter på henne en snodd efter 18år ? :confused: :o
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

För det första så handlar ju inte "gå på tygeln" om at hästen ska böja på halsen utan om att den ska arbeta rätt med hela kroppen, bakben och rygg och på så sätt minska risken för förslitningar på bl a frambenen och ryggraden.
Det är aldrig försent. Börja med att rida på bakifrån, göra mkt övegångar, tempoväxlingar, volter, serpentiner mm så kommer formen oftast automatiskt i och med att hästen börjar jobba med bakben och rygg. Sitt inte och rid för mkt med handen, ha bara ett lätt stöd och driv med säte och skänkel och låt handen fånga upp. Du kan oxå ställa och forma lite lätt när du rider på böjda spår men tappa inte drivningen.
Försök ta hjälp av en tränare.
Lycka till!
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Glöm snodden! Som föregående talare sa, mjuka, gymnastiserande övningar. Försök att visa hästen vägen neråt, lång och låg, därifrån kan du senare börja samla. Halter, igångsättningar mm. Lycka till!
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Läs Wilhelm Müselers ridlära så förstår du. Ta också hjälp av en tränare. Hur duktig man är så är det nästan ett måste med en tränare om man ska skola om en travare.
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Glöm allt vad böja på halsen är!!

Anledningen till att hästen böjer på nacken är att hästen bär sig själv i korrekt form. Den trampar under sig och höjer ryggen, bär upp dig på sina muskler istället för att bära dig direkt på ryggraden. Tänk dig att hästen har gått i fel form hela sitt liv. dvs med högt huvud och sänkt rygg då kommer den att tycka att det är jättejobbigt att helt plötsligt börja använda rätt muskler som förmodligen är ganska otränade?

Därför måste man hjälpa hästen att bygga upp dessa muskler. Som ngn skrev ovan:rid i serpentiner, volter, skänkelvikningar, jobba över bommar, klättra mm. Det finns hur mkt som helst som du kan göra.

När du har jobbat med detta så blir hästen mjuk och gymnastiserad och den får lättare för att börja jobba med rätt muskler. När du vill få hästen att söka sig neråt är det mkt jobb med halvhalter och sätesdrivning som funkar. Finns liksom ingen genväg.

Det bästa hade varit att börja rida för tränare men det är ju inte alltid man har den möjligheten=(
Men vore kanon om du kunde hitta ngn tränar som kunde hjälpa dig att komma igång på rätt sätt och sedan kolla av er lite då och då.

Skriv gärna och berätta hur det går!/ tösen som själv traglar med travare....=)
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Glömde fråga.
Hur länge har du ridit henne?
Har hon gått på trav innan, eller har hon varit ridhäst hela livet?
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Vore jag dig så skulle jag sitta av och börja jobba hästen från marken, för att utveckla en harmonisk kommunikation, styrka och balans. :smirk: Ett trevligt sätt att tillsammans utvecklas.

För ett harmoniskt resultat är det viktigt att ge hästen bra förutsättningar för utveckling. :smirk: Varför inte förkovra er båda två, att röra mer i balans?

Harmoni och glädje, bör vara nyckelordet i dialogen med hästen. Det är en konst att vara så lyhörd att man inte låter sin egen mentala eller fysiska påverkan "trampa på" hästens förmåga.

Vad är viktigare:
Att få hästen att gå i den form man på förhand bestämt?
Eller se hästen växa in i något som är harmoniskt, efter bästa förmåga, och samtidigt lära sig av hästen, finna den gemensamma vägen till ett harmoniskt samarbete?

Hästen är den bästa läraren! :bow:
utan gummisnodd...;)
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Det är aldrig försent att bygga upp rätt muskler för att få en ridhäst med bärande kraft!!
Men att få hästen att gå i rätt form krävs både styrka och kondition och det bygger du inte upp på en vecka.

Mitt förra VBL tog ett år för att få riktigt fin!
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Okej, tack för alla jätte bra svar.
Jag rider för ridlärare 1gång i veckan. Hon säger att jag kan köpa en martingal till henne eftersom hon drar upp huvudet ibland.

Jag har haft henne 2år i November ;)
Hon har varit på bana innan jag fick henne + att hon inte blev nå mkt riden innan jag fick henne, så jag har typ ridit in henne :angel: :) Vi håller även på att träna vänster galopp, för den har hon svårt med.

Men tack för allt!
Ida - Dressyr är varken min eller Speedans "grej" ;) :P
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Ett bra tips för att hjälpa hästen att muskla upp sig för korrekt samling är att klättra mycket i nerförsbackar.

Då arbetar bakdelen med samma rörelser som om den trampar under sig på plant underlag.

Detta är en genväg om man inte är så mycket för att harva omkring på banan!
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Men vad säger tränaren då?
Det måste ju vara bästa hjälpen du kan få eftersom h*n ser er och vet era förutsättningar.
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

En sak är säker och det är att detta inte är något lätt jobb vare sig för dej eller hästen.
Till att börja med måste du nog arbeta från marken. Jag börjar med att lära hästen att ge efter för tryck. Till det använder jag en repgrimma av bra kvalitet, den är helt outstanding, ett ca 4 m långt rep. Så ska du stå framför hästen och lära den stå kvar när du avlägsnar dig lite i början och sedan mer och mer, lägg ett tryck på hästen mha repet och kalla på den. Jag anv. kommandona "stå" och "kom". Gör hästen motstånd vid "kom" så håll kvar trycket, mjukt tills den till slut sänker huvudet och kommer (var noga med eftergift vid minsta antydan att komma mot dej). Målet är att så fort du lägger lite tryck och säjer "kom" ska hästen sänka huvudet och komma mot dej, stanna där och bli klappad på hals och huvud. Sedan står jag framför och ställer hästen åt båda hållen samt nedåt i halsen mha repgrimman utan att den rör benen, alltså säjer "stå" och böjer observera signalerna från hästen som kan tyda på stelhet.
När han väl kan detta så kan du longera med repet, nu ger du små halvhalter med hjälp av trycket från linan, prova dej fram, om du driver lite och tar halvhalter så kommer hästen efter ett tag framåt nedåt och ställer sig inåt i hals och nacke.
Detta arbete kan ta upp till ett par månader om hästen från början är stel och van att gå emot...men Rom byggdes inte på en dag.
Sedan brukar jag låta någon sitta på hästen och göra samma sak med ryttare obs att i det här läget så för du kommandot nere från marken och ryttaren sitter bara still och hänger med, så hästen lär sig söka sig framåt nedåt med tyngden från ryttaren.
När hästen orkar gå med sänkt huvud och bära ryttare så driver du in inner bak mot hästens tyngdpunkt (alltså mitt framför ytter bak) i skritt och senare i trav i båda varven.
Så har ett litet eget påhitt och det är att massera hästen innan jag tränar den så den från början är lite avslappnad, ingen jättemassage som tar 1 1/2 timme utan bara stryka medhårs över hela kroppen först löst och sedan lite hårdare, sedan bara nacke hals och rygg.

Så brukar jag göra iaf...men jag är ingen expert så du måste tänka på att jag KAN göra fel, men en sak är iaf säkert och det är att detta sätt är bättre än martingalen.

Kom ihåg att formen finns till för att steget ska bli optimalt en form får aldrig inverka så steget försämras, då har den totalt mist sitt syfte.

Detta låter kanske lätt men är skitsvårt för allt bygger på timing och att ge eftergift så fort hästen ger efter åt det håll du vill, ta det lugnt så kommer du nog att märka när det funkar.
Glöm allt vad martingal heter, en martingal får inte din häst att bära sig rätt, glöm också galoppen så länge, det får komma senare. När hästen rör sig mjukt med eftergift i båda varven blir den nog inte så stort problem med den.

Det finns bra böcker där man kan läsa om markarbete, tycker du ska titta i en sån för där finns bilder så du kan se hur det ska se ut. Själv tycker jag Bent Branderups böcker Ridning på kandar och Akademisk ridkonst är bra. I början trodde jag att dessa bara var till för proffs, men de är faktiskt bra även för oss "vanliga" ryttare.
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

hm, okej, jag ska försöka. Måste man ha en repgrimma ?:confused:
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Absolut inte, men jag tycker det är enkelt att ha det i början, sedan brukar jag ha en kapson. När jag var och tränade sist köpte jag en kapson som är till för AR, den är jättebra, men dyr. En repgrimma är inte så dyr och är man händig kan man knyta en själv av ett rep, beskrivning finns på nätet. I en vanlig grimma kan du inte påverka hästen på samma sätt, men jag tror att en vanlig kapson kan duga om den är hyfsat stadig.
Ska kolla om jag hittar en länk till beskrivningen.
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

men du .. det är ju inte halsen som ska arbeta .:idea: ^
det är ju ändå Hela hästens kropp
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 039
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 826
Senast: starcraft
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 133
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp